mai 04, 2024, 05:16:05 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forsikret bilen i dag, ble overrasket.  (Lest 2534 ganger)
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« på: september 06, 2013, 10:19:41 am »

Har i snart 10 år hatt bilen stående i garasjen i påvente av å bli ferdig med den. I all mekkinga og delene flytende rundt har jeg, av en eller annen merkelig grunn, ikke tenkt på å forsikre bilen. Dumt? Ja, helt klart.

Men nok om det. Kontaktet mitt forsikringsselskap i dag og fikk en meget positiv overraskelse ang pris. Med full kasko og hele pakka kom prisen på svimmlende 819,- pr år. Mener å huske at kjørelengden var begrenset oppad til 8000km. Var en drøy hundrelapp mindre for delkasko, og enda en hundrings lavere for ansvar. Valget ble lett, ble full kasko. Jeg synes ikke dette var gærn pris. Og ingen regler om krav til bilde, original bil osv.
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #1 på: september 06, 2013, 10:50:36 am »

Hmm må nok ta en tilf til banken og fikse det samme ja, hvis det bare er et par hundre kroner som skiller.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #2 på: september 06, 2013, 11:17:07 am »

Vil anta at det ikke er mange kronene som skiller her ja. Alt det andre (delkasko, ansvar) dekker jo ikke karrosseriskade f.eks. Da blir det kun tyveri, glass og den biten der. Ved kasko får man også veihjelp. Nå er jeg NAF medlem, så det er kanskje ikke så viktig, men ikke alle er det.
Loggført
Indy
Supermedlem
*****
Innlegg: 611
Bosted: Sarpsborg.


61 mod


Vis profil
« Svar #3 på: september 06, 2013, 17:29:49 pm »

Jeg har bobla forsikret hos If,med full kasko betaler jeg eksakt kr 800,- i året og forsikringsummen  på bobla ved totalskade,brann eller tyveri er satt til kr 150000,-   Blunker
Loggført

Gammel kjærlighet ruster ikke :-)
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #4 på: september 06, 2013, 17:37:01 pm »

Høres ut som dere har veteranforsikring. Den stiller litt krav til bruk

Mvh Marius
Loggført

Mvh

Marius
Indy
Supermedlem
*****
Innlegg: 611
Bosted: Sarpsborg.


61 mod


Vis profil
« Svar #5 på: september 06, 2013, 17:53:12 pm »

Høres ut som dere har veteranforsikring. Den stiller litt krav til bruk

Mvh Marius
De krava som gjelder for min forsikring er årlig kjørelengde på 5000 km (som er mer enn nok for meg) og at bilen blir oppevart i en låst garasje eller bygning med ikke fler enn 30 kjøretøy . Sendte over opplysninger og bilder når jeg tegnet forsikringen for 3-4 år siden og forsikringsagenten satte selv forsikringsummen til 150000,- (dette står også i forsikringspapirene)  Blunker
Loggført

Gammel kjærlighet ruster ikke :-)
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #6 på: september 07, 2013, 14:36:12 pm »

Var noen krav, men ikke værre enn at jeg kan akseptere det. Kjørelengden er vel det strengeste kravet slik jeg ser det, min er satt til maks 6000 km, noe som er mer enn nok for mitt bruk.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: september 07, 2013, 18:17:57 pm »

Hos if var det opprinnelig krav om å ikke bruke bilen i daglig drift, til og fra jobb bl.a på min Ghia men dette fikk jeg endret. Pass på å lese alt med små skrift. Glad
Loggført
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #8 på: september 08, 2013, 02:18:19 am »

Hos Gjensidige ble det på min satt årlig kjørelengde på 3000km, jeg hadde tidligere veteranforsikring hos Tennant og der var der 5000km men da Tennant gikk opp i Gjensidige gikk også forsikringene over og da ble det plutselig bare 3000km i året. Prisen gikk også opp et par hundrelapper.
Loggført

eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #9 på: september 09, 2013, 09:31:23 am »

Pass på å lese alt med små skrift. Glad

Har gjort det Glad
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #10 på: september 09, 2013, 17:27:36 pm »

hvilket selskap er det du har da ?
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #11 på: september 09, 2013, 18:21:37 pm »

Nysgjerrig på selskap her, ja. Jeg betaler mer enn 3 høvdinger i året med 250k som antatt verdi...
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #12 på: september 09, 2013, 21:27:47 pm »

Har Codan forsikring.

Har forresten lest litt for fort ang det med originalbil. Står i kravene at bilen skal være i god original stand. Oppfyller ikke helt det ser jeg.
« Siste redigering: september 09, 2013, 21:30:53 pm av eiko » Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #13 på: september 09, 2013, 22:13:48 pm »

Har Codan forsikring.

Har forresten lest litt for fort ang det med originalbil. Står i kravene at bilen skal være i god original stand. Oppfyller ikke helt det ser jeg.

Det er ofte noen krav ja:) Det er vel som jeg skrev dette som kalles "veteranforsikring" Jeg har ikke hatt det på mine biler siden jeg fikk økonomi til å betale "vanlig" forsikring. Mine biler bruker jeg mye, så liker ikke disse kravene. Porschen min har jeg siden april kjørt på ca 8000km

Mvh Marius
Loggført

Mvh

Marius
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #14 på: september 09, 2013, 22:52:32 pm »

Nettopp, var det jeg også mente. Jeg har lagt ved både bilder og dokumentasjon på at bilen er godkjent med visse modifikasjoner.
Loggført
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #15 på: september 10, 2013, 05:31:26 am »

Tror kanskje mye av problemene her ligger i ordet veteran. Ser at i andre land så kalles det ofte klassikere og klassiker forsikring men da ofte med en høyere premie enn hva vi har her.
Loggført

eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #16 på: september 10, 2013, 07:55:30 am »

Liten rettelse til kravene. Kravene er som følger:

Erstatningen kan reduseres eller falle bort dersom:
a. Avtalte sikkerhetstiltak det er gitt rabatt for eller er påkrevet for overtakelse av risikoen ikke er oppfylt.
b. Den avtalte årlige kjørelengden overskrides.
c. Kjøretøyet benyttes til næringsvirksomhet, herunder taxi eller budbil.
d. Kjøretøyets leies ut mot betaling.
e. Avtalte begrensninger mht førers alder eller hvem som kan føre kjøretøyet, ikke er fulgt.
f. Kjøretøyet bygges om eller det endres i de tekniske egenskapene.
g. Kjøretøyet brukes til hastighetsløp, fartsprøver eller konkurranser på bane eller avsperret område, uavhengig av om det er med eller uten
tidtaking. Dette gjelder ikke ved trafikkopplæringskurs arrangert av motororganisasjonene.
h. Skade oppstår under terrengkjøring i strid med gjeldende regler for motorisert ferdsel i utmark.

For mitt vedkommende er det en uoverenstemmelse med bokstav f her i og med at bilen er senket og at motoren blir en 1600 og ikke 1300. At det er uoriginal lakk, one-piece samt andre dekk/felger vet jeg ikke om de mener faller under samme tolkning. Alle endringer på bilen er det søkt biltilsynet om og positivt svar foreligger. Om dette har noen betydning vites ikke. Jeg skal derfor kontakte Codan og legge frem saken.
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #17 på: september 10, 2013, 09:01:14 am »

Hvorfor ikke bare tegne vanlig forsikring???

Mvh Marius
Loggført

Mvh

Marius
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #18 på: september 10, 2013, 09:06:29 am »

Ja, lurer på om ikke det er like greit. Får høre hva de sier.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!