oyvinla
Medlem
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #60 på: juli 11, 2011, 19:03:22 pm » |
|
Noen som vet om en side hvor jeg finner utvekslinga til forskjellige busskasser? Jeg har en 091 301 103 kasse som jeg gjerne skulle visst utvekslingen på.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rofferen
Supermedlem
Innlegg: 820
Bosted:
|
|
« Svar #61 på: august 16, 2011, 22:54:56 pm » |
|
hei.bobla mi sto parkert i nedoverbakke i dag noen timer.når jeg kom ut fra jobb hva det rent girolje ned på asvalten fra v stikkaksel.noen som har anelse på hva som e galt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1110
Bosted: moss
stæsj hore og hard barket senkepøbel
|
|
« Svar #62 på: august 16, 2011, 23:39:16 pm » |
|
det renner jo olje ut i stikkaksel rørene så hjullagerene får smøring. men hvis du har hull i moffene ut av girkassa renner det ut derifra, eller om skjøtene på moffene er vendt nedover. men kan jo alltids skamsenke bilen så holder jo olja seg i girkassa, siden det ikke kommer olje ut til lagerene
|
|
|
Loggført
|
Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #63 på: august 17, 2011, 12:43:50 pm » |
|
Oii.. Det har jeg aldri tenkt på.. Ved negativ camber får ikke lagrene smøring? Eller vil nivåforskjellen være nok til å presse olja i "oppoverbakke"?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
rofferen
Supermedlem
Innlegg: 820
Bosted:
|
|
« Svar #64 på: august 17, 2011, 22:11:25 pm » |
|
ah så med andre ord kansje pakning til lageret på innsida tromlen e gåent.bilen har vært skammsenka men biltilsynet stoppa meg.så nå e den høy og lekker.men har levert skiltene nå.skal gå gjennom pakninger til girkassa og bremser.bestiller nye bremsesko og alt av bremser nytt.skiltene skal på til våren igjen og ned skal den uansett og de sier.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1110
Bosted: moss
stæsj hore og hard barket senkepøbel
|
|
« Svar #65 på: august 17, 2011, 22:47:16 pm » |
|
@formula vee. olje renner dårlig oppover gitt er vel derfor mange kjøper lokket lager, eller som mange senke pøbbeler gjør, bytter lager hvert år
|
|
|
Loggført
|
Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #66 på: august 18, 2011, 13:55:21 pm » |
|
Godt jeg har IRS på den jeg satser på. Men greit å vite.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
rofferen
Supermedlem
Innlegg: 820
Bosted:
|
|
« Svar #67 på: august 18, 2011, 15:51:21 pm » |
|
ah da må e bytte lager snart da
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kenneth Johnsen
Medlem
Innlegg: 244
Bosted: Gjøvik
|
|
« Svar #68 på: desember 17, 2011, 23:33:36 pm » |
|
Fin tråd dette her. Trenger noen tips og råd om hvordan kasse jeg skal bruke i min 02. Skal ha inn en 2332 t4 (182hk/220ish nm), i løpet av vinteren å har ei irs kasse som sitter i som jeg tenkte jeg skulle bruke for å kjøre inn motoren. Men regner med at denne ikke vil være noe særlig holdbar når jeg skal "tullkjøre". Har satt 15-20k som maks pris på kasse. Selv er jeg fan av nytt og shiny, men dette regner jeg med koster både mi å resten ta nabolaget sine skjorter.. Forslag?
|
|
« Siste redigering: desember 17, 2011, 23:35:16 pm av Kenneth Johnsen »
|
Loggført
|
-72 1302 < 2332ccm Jubileum nr 20002234 - Porsche look -95 MB 250 diesel
type3 notch prosjekt ønskes kjøpt Ring 95739181
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #69 på: desember 18, 2011, 11:08:20 am » |
|
Har samme bil, effekt, girkasse og problem. En løsning er å kontakte Unneberg og få et forslag til kasse ut fra et budsjett. Tommy har sikkert prøvd ut noen typer på egen bil.. Jeg har ikke kommet lengre enn deg, men har lest litt og funnet ut at det er vanlig å sette inn superdiff, forsterket sidedeksel, og sveise 3. og 4. giret fast i akslingen. (mener de er presset/krympet på originalt) Og så er det viktig at kassen sitter fast. Der har jeg montert HD fester og ekstra fremre feste. Når du oppgraderer til hardere trykkplate, bør du også montere en sterkere skiftegaffel. Det har jeg også gjort.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Kenneth Johnsen
Medlem
Innlegg: 244
Bosted: Gjøvik
|
|
« Svar #70 på: desember 19, 2011, 22:35:18 pm » |
|
Hvordan fungerer det til vanlig kjøring med kassa si med de modifikasjonene du har gjort da? Har selv lest litt å fundert på 901 porsche kasse men vet ikke om i det hele tatt denne passer eller vil fungere til litt røffere bruk. Såklart kan jeg få den til å passe, men vil ikke skjære i filler bil min.
|
|
« Siste redigering: desember 19, 2011, 23:16:55 pm av Kenneth Johnsen »
|
Loggført
|
-72 1302 < 2332ccm Jubileum nr 20002234 - Porsche look -95 MB 250 diesel
type3 notch prosjekt ønskes kjøpt Ring 95739181
|
|
|
Kenneth Johnsen
Medlem
Innlegg: 244
Bosted: Gjøvik
|
|
« Svar #71 på: desember 19, 2011, 23:33:57 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-72 1302 < 2332ccm Jubileum nr 20002234 - Porsche look -95 MB 250 diesel
type3 notch prosjekt ønskes kjøpt Ring 95739181
|
|
|
jimmi
Seniormedlem
Innlegg: 339
Bosted: Sandnes
|
|
« Svar #72 på: desember 28, 2011, 15:33:43 pm » |
|
091 kasse med frontskift(T2 bay) V.S 091 med sideskift(T3 buss), hvilken kasse er sterkes? Har 091 sideskift noen andre bakdeler enn at den er sideskift? har sideskift svakheter som ikke frontskift har, eller omvent?
|
|
|
Loggført
|
mvh. Jimmi tlf. 988 92 666
|
|
|
tmatre
Supermedlem
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp
|
|
« Svar #73 på: mars 04, 2012, 17:07:32 pm » |
|
Jeg liker denne tråden med mye bilder om montering av buss kasse i boble og informasjon om de ulike kassene. Sticky under offroad på thesamba..... http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=143138&start=120&postdays=0&postorder=asc&highlight=091+002Jeg antar det er wbs kasse du tenker å benytte.. Den er vel ikke sideshift men mid shift tror jeg - 094? Mener det er kraftigere revers og main shaft på den, men at det var noe svakheter med hub på de to øverste gir (som kan oppgraderes) 1 giret er lavgir, så det er egentlig ikke en 5 trinn men 4 trinn kasse
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
|
« Svar #74 på: mars 04, 2012, 17:28:33 pm » |
|
Jeg liker denne tråden med mye bilder om montering av buss kasse i boble og informasjon om de ulike kassene. Sticky under offroad på thesamba..... http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=143138&start=120&postdays=0&postorder=asc&highlight=091+002Jeg antar det er wbs kasse du tenker å benytte.. Den er vel ikke sideshift men mid shift tror jeg - 094? Mener det er kraftigere revers og main shaft på den, men at det var noe svakheter med hub på de to øverste gir (som kan oppgraderes) 1 giret er lavgir, så det er egentlig ikke en 5 trinn men 4 trinn kasse TAKK!!! tråden som svarer på alt jeg lurte på =)
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
vinju
Medlem
Innlegg: 104
Bosted: Knapper , Nord-Odal
|
|
« Svar #75 på: mai 19, 2012, 14:35:51 pm » |
|
Jeg har ei girkasse som det står 113301103 på , den D.en er eneste bokstaven jeg finner, kan noen si meg hvilken kasse dette er D
Trond
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #76 på: mai 26, 2012, 19:35:28 pm » |
|
Jeg har ei girkasse som det står 113301103 på , den D.en er eneste bokstaven jeg finner, kan noen si meg hvilken kasse dette er D
Trond
Tror det nummeret er delenummeret på kassa, muligens uten innmat.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
|
« Svar #77 på: mai 26, 2012, 19:48:11 pm » |
|
Aha, nå dukka denne tråden opp Søkte etter den men fant mye annet rart.. Prøver igjen! Har fått ei girkasse i dag som for meg ser ut har påmontert gamle akslinger mens synes kassa ser nyere ut en "vanlig 60 talls" boble.. Noen som vet hva dette er for noe? Fant denne koden;
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
oyvinla
Medlem
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #78 på: mai 27, 2012, 12:49:33 pm » |
|
Er det noen her som har prøvd Cableshift her? Jeg kunne godt tenkt meg å montere en kasse fra T3 buss i bayen og cableshift ser veldig greit ut.
hvordan passer T3 busskasse fra 2.1L wbx på en type 4 motor? passer starteren? Er det samme girkassefeste rett over svinghjulet som på en 091 kasse?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sleggemekk
Medlem
Innlegg: 125
Bosted: Båstad, Østfold
|
|
« Svar #79 på: mars 30, 2013, 13:34:22 pm » |
|
Hei, eg har eit par spørsmål til ang ombygging av irskasse til svingaksel. Har no fått tak i ein svingaksel kasse, men når eg opna kassen oppdaga eg ,som du sa(H-mek), at det var 6 boltar på kronhjul/ring og 35 tenner. irs kassen derimot har 8 boltar på kronhjul/ring, og 31 tenner. Eg går ut i frå at Kronhjulet frå irskassa måflyttast over på svingaksel diffen, sidan pinjong og kronhjul helst skal gå i par.( er irs kassen som skal få svingaksel diff)
Spørsmål: er det nokon som veit kva svingaksel kassar som har diff med 8 boltar for kronhjul, skik at ein kan skru over kronhjul frå irskasse på svingaksel diff?! etter hva jeg har lest, kom 8 bolter i '67 Gaute
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
57T1
Seniormedlem
Innlegg: 301
Bosted: Eiksmarka, Bærum
Mob: 48106199
|
|
« Svar #81 på: juli 01, 2013, 13:36:40 pm » |
|
Sat inn en 1300 kasse i min oval (1200 30hk). Fantastisk forvandling til det bedre. Mye bedre utvekslig på 3 og 4 gir. Anbefales for de som ikke må ha alt originalt. Må bytte nesekonet selvfølgelig.
|
|
|
Loggført
|
Har hatt: 2 x 75´ Jeans 61 T1 Ønsker: En helt enorm garasje...
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #82 på: september 13, 2013, 23:51:02 pm » |
|
Jeg bytter til 1915 motor til neste sesong og har ei 1300s kasse jeg vurderer å overhale/ oppgradere i vinter. Har noen forslag til oppgraderinger og eventuelt tips om noen som kan ta på seg en slik jobb? Jee, Jørn Tangen ? Setter stoor pris på tips
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #83 på: november 13, 2013, 17:51:11 pm » |
|
Hei! Noen som har oversikt over hvilke kodenr det er på 1300s kassene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
kaja
Nybegynner
Innlegg: 2
Bosted: Finnsnes
|
|
« Svar #84 på: desember 07, 2013, 17:39:31 pm » |
|
skal hugge ei 1300 variomatic. Noen som vet noe om den girkassa?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre S
Supermedlem
Innlegg: 2102
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
|
« Svar #85 på: januar 18, 2014, 22:13:46 pm » |
|
Eg skal ha meg ny girkasse i ghiaen. Forstår at det er ei lett modifisert 1300S kasse som gjelder. Hvor vil du handlet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #86 på: januar 18, 2014, 23:37:24 pm » |
|
Vwnorge forum, Unneberg, Finn.no I den rekkefølgen. Kjøpte en forsterker IRS i fjor for 15t på Vw Norge.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
stjernelada
Nybegynner
Innlegg: 34
Bosted: Frekhaug
|
|
« Svar #87 på: februar 27, 2014, 21:37:41 pm » |
|
Har en gearkasse med kode 1039743. Noen som kan fortelle hva dette er Tror det er en T3.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Larsr
Juniormedlem
Innlegg: 96
Bosted: Averøy
|
|
« Svar #88 på: februar 28, 2014, 00:26:48 am » |
|
Hei, jeg har en 74mod 1303S 1,6L med orginalkasse. Har fått tilbud om å kjøpe en 73mod 1300s 1,6L med orginalkasse for vrakpant...
Er det forskjell på utveksling på disse kassene? Har ikke noe girkassenr desverre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #89 på: februar 28, 2014, 01:00:05 am » |
|
Hei, jeg har en 74mod 1303S 1,6L med orginalkasse. Har fått tilbud om å kjøpe en 73mod 1300s 1,6L med orginalkasse for vrakpant...
Er det forskjell på utveksling på disse kassene? Har ikke noe girkassenr desverre.
Slå til på den! Motor og girkasse er fort verdt mer enn vrakpantem uansett ! Men klarer du å finne Nr til kassa så er det litt lettere å gi deg svar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|