VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: hauganfoto på oktober 21, 2014, 10:49:44 am



Tittel: Etanol og 98 oktan
Skrevet av: hauganfotooktober 21, 2014, 10:49:44 am
Leser (igjen) i norsk motorveteran bekymringer knyttet til tilsetting av etanol i bensin og utfasing av "gammeldags" 98-oktan på bensinstasjoner. Lurer litt på hva gjør folket i vw-miljøet? Jeg for min del fyller 98 blyfri (med den tilsetningen som måtte være i som standard på bensinstasjonen), og kjører lykkelig (uvitende) rundt med et stort smil uten problemer. Men, kan altså etanol virke skadelig på en standard 1600 motor, eller er det eldre biler som sliter mer med tilsetninger i bensinen?


Tittel: Sv: Etanol og 98 oktan
Skrevet av: Speed-Demonoktober 21, 2014, 11:13:29 am
hvorfor er etanolen i bensinen et problem da? det er vel snakk om 5% eller noe sånt


Tittel: Sv: Etanol og 98 oktan
Skrevet av: Rocket-Racingoktober 21, 2014, 11:34:21 am
Det er sjelden problemer med etanoltilsatt bensin på gamle folkevogner som har forgasseren såpass isolert fra selve motoren og lufting som får varmluften ut av motorrommet ved stans.
På "vanlige" veteranbiler derimot er det et kjempeproblem at den tilsatte etanolen gir bensinen lavere kokepunkt.
Jeg har flere 50- og 60-talls amerikanere og de er helt umulige å ha med å gjøre med slik bensin. Særlig 50-tallerene med gamle støpejernsmotorer som utvikler mye varme og tette motorrom sliter.
Ved køkjøring begynner bensinen å koke i forgasseren med ujevn gange og svetting/renning fra forgasseren som resultat. Ikke gunstig for brannsikkerheten.. Starter fint når motoren er helt kald eller akkurat har blitt stoppet, men stopper man og venter mer enn et par minutter er det bare å glemme å få start før etter minst en halvtime. Det hjelper riktignok en del å åpne panseret med en gang bilen stoppes for å forhindre koking.
Disse problemene er ikke eksisterende når jeg fyller bensin som ikke er tilsatt etanol, dvs det meste av dagens 98 oktan.



Tittel: Sv: Etanol og 98 oktan
Skrevet av: Jærvaoktober 21, 2014, 12:37:42 pm
Det er sjelden problemer med etanoltilsatt bensin på gamle folkevogner som har forgasseren såpass isolert fra selve motoren og lufting som får varmluften ut av motorrommet ved stans.

Jeg har flere 50- og 60-talls amerikanere og de er helt umulige å ha med å gjøre med slik bensin. Særlig 50-tallerene med gamle støpejernsmotorer som utvikler mye varme og tette motorrom sliter.
Ved køkjøring begynner bensinen å koke i forgasseren med ujevn gange og svetting/renning fra forgasseren som resultat.
Disse problemene er ikke eksisterende når jeg fyller bensin som ikke er tilsatt etanol, dvs det meste av dagens 98 oktan.



Disse problemene er ikke-eksisterende hvis du holder deg unna 50- og 60-talls amerikanere og kjører boble istedet.  ;D


Tittel: Sv: Etanol og 98 oktan
Skrevet av: TrettenNullTooktober 24, 2014, 06:37:02 am
Den lille prosent andelen med etanol ødelegger på sikt bensinslanger og membraner i bensinsystemet ditt, som igjen kan føre til motorbrann hvis man ikke sjekker slanger og tilhørende jevnlig. Det suger til seg vann i tanken over vinteren og kan føre til masse dritt i flotørkammeret. Med 2-3% går forvittringen sakte men sikkert. Med 85% går det veldig fort. Gummi og alkohol er en meget dårlig kombo. Så jeg mener alle burde fulle 98 oktan på bilene sine. 


Tittel: Sv: Etanol og 98 oktan
Skrevet av: BeetleBugoktober 24, 2014, 07:19:54 am
Den lille prosent andelen med etanol ødelegger på sikt bensinslanger og membraner i bensinsystemet ditt, som igjen kan føre til motorbrann hvis man ikke sjekker slanger og tilhørende jevnlig. Det suger til seg vann i tanken over vinteren og kan føre til masse dritt i flotørkammeret. Med 2-3% går forvittringen sakte men sikkert. Med 85% går det veldig fort. Gummi og alkohol er en meget dårlig kombo. Så jeg mener alle burde fulle 98 oktan på bilene sine. 

Det finnes tilsetninger til etanolen som gjør den mindre "aggresiv" og det finnes også både gummislanger og pumper som er etanolkompatible. Har selv kjørt med E85 i 4 år uten noen problemer.

Etanol koker på 82-85 grader og bensinen koker mellom 120 og 140 grader. Med 5% etanol i bensinen så kan man jo selv regne nytt kokepunkt.

-BB-



Tittel: Sv: Etanol og 98 oktan
Skrevet av: tmatreoktober 24, 2014, 15:21:14 pm
Det suger til seg vann i tanken over vinteren og kan føre til masse dritt i flotørkammeret.

Jeg fyller 98 når det er tilgjengelig gjennom sessongen..
Men jeg kjører i alle fall tom tanken, fyller ren 98 og kjører en god tur før jeg setter bil med forgasser på "lager" igjen...etter dårlige erfaringer med det du beskriver her



Tittel: Sv: Etanol og 98 oktan
Skrevet av: Dewiloktober 26, 2014, 19:33:29 pm
Det er vel kun i 95oktan som inneholder ethanol.
Ethanol inneholder mindre energi, krever et høyere blandingsforhold, så forbruket øker også.

Drivstoffstandarden vi bruker her heter EN590 og tillater inntil 5% tilsetning av biobrennstoff.

Man kan notere seg at norsk hydro og statoil er "værstingen" i klassen og har høyest prosentandel bioethanol i bensinen de selger. Det samme gjelder dieselen, der er tilsetningen biodiesel. Biodiesel er noe man IKKE vil ha i moderne dieselbiler, det er skyld i mange problemer vi har med dagens dieselmotorer. Ikke noe vi skal diskutere her, men det er verdt å merke seg.


Selv fyller jeg kun hos Shell (Vpower) og Esso (98) da disse leverer det beste drivstoffet i landet. Det kan man f.eks se på tenningsmap og bankekorreksjon i nye biler som jeg tafser (alt for mye) på, noe skal man jo leve av au ;D

Det lønner seg også å fylle hos de stasjonene som har litt trafikk også.
I år har jeg fyllt hos Statoil på bobla ved et par (nød) anledninger og fått krøll og problemer begge gangene med grums i tomgangsdyser og vann/kondens i flottørkammerene.