Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #180 på: november 23, 2010, 12:16:03 pm » |
|
Dette går ikke.... Papira dine strekker ikke til mtp. HK fillern, da får vi bare sette dette prosjektet på hold...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #181 på: november 23, 2010, 12:17:09 pm » |
|
Spørs om ikke jeg inviterer meg selv til sandefjord for å leke litt med den der analyzeren din.
Først må vi gjennomføre endel målinger på eksos og innsug på de tingen du alt har. Mest morro når gjettingen omtrent uteblir. Ligger det forresten noen raptor-kammer inne i den analyzern?
Det gjør ikke det, men grunnene til å velge raptor kammen har som sagt ikke noe å gjøre med hestene, og vil derfor ikke dukke opp i EA. Den beregner fysikken, men ikke slitasje og slikt... det nærmeste du kommer er at den gir deg advarsler på stempelhastighet... imposible high dukker stadig opp . hehe, tenkte mer på om løft og tider er sammenliknbare med FK8, siden det er den du har brukt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #182 på: november 23, 2010, 12:25:39 pm » |
|
tenkte mer på om løft og tider er sammenliknbare med FK8, siden det er den du har brukt.
Sånn sett er vi godt skodd!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #184 på: november 24, 2010, 22:31:16 pm » |
|
Først må vi gjennomføre endel målinger på eksos og innsug på de tingen du alt har. Mest morro når gjettingen omtrent uteblir.
bare fortell meg hva jeg skal måle du, så måler jeg vet du
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #185 på: november 26, 2010, 00:20:35 am » |
|
Noen som vet diameteren på åpningen i blokka p åwbx? Altså den sylindrene skal inn i ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
cato®
Supermedlem
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
|
« Svar #186 på: november 26, 2010, 00:35:59 am » |
|
tipper ca 100 mm
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #188 på: november 26, 2010, 01:27:54 am » |
|
ca 2/10mm større enn type 4
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #189 på: november 26, 2010, 01:29:05 am » |
|
og, og T4 blokker har jeg jo plenty av...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #190 på: november 26, 2010, 01:30:17 am » |
|
skal PRØVE å huske å måle i morgen.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Pål A.F.
Supermedlem
Innlegg: 631
Bosted: Vestfossen
|
|
« Svar #191 på: november 26, 2010, 23:21:20 pm » |
|
100,2 mm
|
|
|
Loggført
|
1958 T1 boble. 1960 T1 boble ragtop.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #192 på: november 26, 2010, 23:23:15 pm » |
|
skal PRØVE å huske å måle i morgen.
shit , glømte det .
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #193 på: november 26, 2010, 23:25:30 pm » |
|
100,2 mm
Takk da tror jeg at jeg har alle mål Noen som har noen formening om hva jeg bør få laget disse sylinder-spacerene av? Alu?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål A.F.
Supermedlem
Innlegg: 631
Bosted: Vestfossen
|
|
« Svar #194 på: november 26, 2010, 23:28:03 pm » |
|
De som Rocky Jennings selger er ihvertfall i stål.
|
|
|
Loggført
|
1958 T1 boble. 1960 T1 boble ragtop.
|
|
|
cato®
Supermedlem
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
|
« Svar #195 på: november 27, 2010, 02:05:52 am » |
|
Bruk stål, ja
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aremann
Seniormedlem
Innlegg: 410
Bosted: buskerud
|
|
« Svar #196 på: november 28, 2010, 04:46:51 am » |
|
Bruk stål, ja
bare vanlig stål eller???
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
cato®
Supermedlem
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
|
« Svar #197 på: november 28, 2010, 17:19:25 pm » |
|
Bruk stål, ja
bare vanlig stål eller??? Jeg mener det ikke spiller noen særlig rolle fordi : -Shimsene er ikke så høye, så utvidelsen /sammentrekkningen i materialet blir liten. - Det er alu på den ene siden, og stål på den andre. - jeg har tatt opp motorer, med stål- messing shims , tom. shims laget av kloakk støpejern rør, og shimsene har ikke laget problemer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #198 på: november 28, 2010, 20:49:00 pm » |
|
flott takk for innspill
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #199 på: desember 01, 2010, 18:47:58 pm » |
|
får stadig innspill på pm, og jeg velger å tolke det slik at noen ønsker ikke å stå frem med innspillene for egen regning, men siden jeg er ute etter gode råd, hender det at jeg presenterer disse innspillene her, selvsagt uten navn.
Dette gjaldt sylindershims, og følgende kommentar kom (noe nedkortet):
"Ser du lurer på sylindershims til oxy motoren din (..), men vi valgte å ikke bruke de. Vi bare dreide sylindrene til samme ytre diameter som shimsene. (..) sylindere var så lange at sylindrene fikk mer styring/anleggsflate på den måten, enn om vi skulle dreid sylindrene slik at de passet inni shimsene."
Og i dag har jeg hentet et brukt sylindersett (kun sylindre, ikke stempler), og en kjapp måling viser at utvendig diameter der hvor utsparringene til pinneboltene er, er 99.9 mm, altså 0.3 mm mindre enn åpningen i blokka. I mitt hode betyr det at jeg vil slite med å få det tett, hvis jeg maskinererer sylinderen til 100.2mm (eller en tdel eller så mindre for å få den inn i blokka), eller går det greit?
Hadde jo vært enkelt å slippe disse ringene da...
kan ta bilder hvis dette ble uklart.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
cato®
Supermedlem
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
|
« Svar #201 på: desember 01, 2010, 23:17:40 pm » |
|
Dette ser ut som type 1 sylindre, hvorfor ikke bruke type 4, som passer rett i blokka ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #202 på: desember 01, 2010, 23:22:02 pm » |
|
aner ikke....
fordi de jeg har sett har brukt T1 antar jeg, pluss at jeg har et sett liggende.
Passer T4 i toppene da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #203 på: desember 01, 2010, 23:26:11 pm » |
|
Ellers så er dette en noe eiendommelig prosjekt-tråd...
7 sider uten et eneste bilde av det som prosjektet omhandler.
Men nå endelig kan jeg vise frem det første konkrete bildet av det som antakelig skal bli motor i Ghian...
Var hos Unneberg og hentet en blokk og veiv i dag. Og her er "før"-bildet:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #204 på: desember 01, 2010, 23:29:42 pm » |
|
møkkete og fæl, men det får vi ordne etterhvert.
Som man kan se har jeg satt på et reimhjul, og det er to ting som slår meg; først dette "øyet" som henger ut i bakkant. Det trenger jeg antakelig ikke, og står som man kan se i veien for reimhjulet.
dette reimhjulet er std 7" str, og jeg regner med det er det jeg kommer til å bruke.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #205 på: desember 01, 2010, 23:32:25 pm » |
|
og så var det dette med tetning rundt reimhjulet, da. Her har jeg et vanlit T1 reimhjul som har denne spiralen som hindrer lekkasje, men hullet i blokka er mye større. Kan se det gjennom hullet i reimhjulet. Har sett Rocky Jennings selger tetning til å bruke std T1 veiv eller sand seal, men må jeg ha en sånn?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
cato®
Supermedlem
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
|
« Svar #206 på: desember 01, 2010, 23:46:43 pm » |
|
aner ikke....
fordi de jeg har sett har brukt T1 antar jeg, pluss at jeg har et sett liggende.
Passer T4 i toppene da?
Type 4 har samme mål i begge ender som WBX, Jørn knast fikk type 4 sylindre av meg til sitt prosjekt. hullen til pinnbolter passer derimot ikke. ( men det gjør vel ikke type 1 heller ) hvis du skal bruke WBX topper, ville jeg sterkt vurdert type 4 sylindre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
cato®
Supermedlem
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
|
« Svar #208 på: desember 02, 2010, 00:05:07 am » |
|
SuperFlow ja! Er det ikke de som sliter litt med kjøling ? Men da passer type1 klart best. Da ville jeg klart dreid til sylindren i bunn, ser ut som en knall løsning det. Jørn har vært borti problemet med seal/reimhjul. Vet han har bla brukt reimhul fra Syncro, sammen med seal fra syncro, tror det er en slags dobbel simring. Hør litt med han om dette. Jeg har evt. et reimhjul sett til type 1 med " sand seal", men mener at det blir noe kluss med simring.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
|
« Svar #209 på: desember 02, 2010, 00:05:52 am » |
|
og så var det dette med tetning rundt reimhjulet, da. Her har jeg et vanlit T1 reimhjul som har denne spiralen som hindrer lekkasje, men hullet i blokka er mye større. Kan se det gjennom hullet i reimhjulet. Har sett Rocky Jennings selger tetning til å bruke std T1 veiv eller sand seal, men må jeg ha en sånn?
Få reimhjulet dreiet ned til samme dim som std. wbx reimhjul ( 40mm?), husker ikke, men det måler du jo kjappt. De fleste alu reimhjul har ikke så dype riller, slik at du ved dreiinga får en glatt og fin overflate som passer mot std wbx simmerring. Har ihvertfall jeg fått ved to anledninger, dog annen type alu reimhjul.
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
|