mai 02, 2024, 04:31:05 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4 5 6
61  Forum / Problemløseren / Sv: Splitte motorblokk på 1300? på: juni 10, 2018, 21:06:36 pm
Ja det er jo sant,,jeg ser at det er olje ved bolten som sitter under svinghjulet, så det er godt mulig det er simringen.. jeg skal se litt på det👍
62  Forum / Problemløseren / Sv: Splitte motorblokk på 1300? på: juni 10, 2018, 18:53:07 pm
Ja da er det noe å passe på for en uerfaren motormekaniker🙄 Jeg får vurdere det litt,, er det i tilfelle en hurtigløsning å tette det fra utsiden med noe slags stoff?
63  Forum / Problemløseren / Splitte motorblokk på 1300? på: juni 09, 2018, 13:34:26 pm
Har oljelekasjer litt rundt omkring, og lurer på om den ene plassen er fra delingen på blokka.. Lurer på om jeg skal splitte motorblokka og prøve å få det tett.. Er det mye å passe på ved demontering/montering?med tanke på målinger og nøyaktigheten ved montering igjen,, eller er det bare å skru sammen igjen så lenge jeg ikke gjør noe med lagre eller andre ting.
Har kikkket noe på youtube..
Etter det jeg har sett er det ingen pakning imellom blokkene men det brukes bare pakningsstoff? Stemmer dette?
64  Forum / Problemløseren / Sv: Passer 1303s sylindere/topp i en 1300 motor? på: juni 07, 2018, 19:21:37 pm
Ja, trodde kanskje at det var noe som måtte forandres på hvis jeg skulle bytte sylindere..
Får gå over den jeg har, bytte pakninger å prøve å få den tett ihvertfall, hone sylindere, nye stempelfjærer, reingjøre og lakke litt. Mulig jeg bytter bensinpumpa da det luktet bensin av olja bare ettet litt kjøring.
Gearkassa lekker også, så tenkte at jeg skulle få tettet den med det samme,, så får jeg satse på at jeg får alt sammen i løpet av august👍
65  Forum / Problemløseren / Passer 1303s sylindere/topp i en 1300 motor? på: juni 06, 2018, 20:09:55 pm
Jeg har tatt ut motoren og lurer litt på om jeg skulle fått noe mer effekt ut av den.
Det står en 1300 motor, 6 volt, i den nå..
Passer 1303s sylindere/topp i en 1300 motor?
Kan jeg bare bytte dette i tilfelllet, eller må det store forandrinher til?
66  Forum / Problemløseren / Sv: Ulyd i motor, motor står fast nå. på: juni 03, 2018, 11:36:16 am
Var omtrent en sånn lyd som på filmen her

67  Forum / Problemløseren / Sv: Ulyd i motor, motor syår fast nå. på: juni 03, 2018, 10:27:26 am
Er det dette jeg ser når jeg tar av toppdekselet? Eller må jeg av med topplokket?
[attachment=1][attachment=2]
68  Forum / Problemløseren / Ulyd i motor, motor står fast nå. på: juni 02, 2018, 22:30:33 pm
Etter bytte av dynamo og vifte startet bilen som vanlig
(Demonterte forgasser, eksos, fordelerlokk, og løsnet bein til dynamo)

Bilen gikk fint i ca 1min før det kom en ulyd /skrangling. Jeg stoppet motoren og da jeg skulle starte den igjen sto motoren helt fast.. Får ikke beveget på reimhjul noen vei.
Har koplet vekk reima og dynamo og vifta sviver som vanlig..

Har hatt noe klakking i den ene sylinderen til tider, så kan jo være helt tilfeldig at den har skjært seg nå??
Dekket til slle åpninger når jeg byttet dynamo/vifte..
kan det være noe med starteren? Eller noen annen logisk forklaring?
69  Forum / Problemløseren / Sv: 6V ladeproblemer på: juni 02, 2018, 22:25:05 pm
Motoren gikk bare 1 min ca, så ville tro det var for kort tid til varmkjøring?

Opprettet et nytt innlegg da problemet ble annet en ladeproblem:-)
70  Forum / Problemløseren / Sv: 6V ladeproblemer på: juni 02, 2018, 21:16:08 pm
Akkurat, var omtrent sånn jeg gjorde det, bare at jeg løsnet eksosen i tillegg, men det vet jeg ikke om jeg hadde vært nødt til å gjøre når jeg fikk delt vifta fra dynamoen, så hadde det sikkert vært plass nok...
Men fikk det sammen, dynamoen fungerte og ladet 7,1V med litt turtall.
Bilen gikk i et drøyt minutt, og så kom det noen ulyder. Jeg stoppa bilen, skulle starte den igjen men da sto motoren bom fast. Får ikke beveget på reimhjulet i det hele tatt. (Har tatt av reima) Vifta og dynamoen går helt fritt)

Har hatt litt klakkelyder i den ene sylinderen innimellom, så med min flax då har kanskje denne skjært seg:-(  Tenker å at det kan ha skjedd noe med starteren??
71  Forum / Problemløseren / Sv: 6V ladeproblemer på: juni 01, 2018, 19:41:33 pm
Okei,, har kjøpt en «ny» brukt dynamo.. Selger hadde kjøpt/fått den fra Forsvaret,, ser så og si ubrukt ut.. så nå prøver jeg å få ut den gamle.
Men hvordan får jeg ut dynamoen når jeg ikke får dratt eksosen langt nok tilbake pga. «beinet» til dynamoen.. Får ikke beinet langt nok over boltene pga høyda på vifta😕😕 Så det ene ødelegger for det andre... Har løsna reima som holder dynamoen til beinet men enda er det for trangt til å få det ut😦[attachment=1][attachment=2]
72  Forum / Problemløseren / Sv: 6V ladeproblemer på: mai 31, 2018, 16:40:19 pm
Okei,,jeg fant den underste børsten.. tok den ut å den så grei ut.
MEN, så klarte jeg å dra fjæra ut av festet, og den får jeg ikke på plass igjen på riktig måte.. trangt som f...
Passer dynamo/luftkjøler fra en 1200 på en 1300?
73  Forum / Problemløseren / Sv: 6V ladeproblemer på: mai 29, 2018, 21:39:32 pm
[attachment=1]Her er bilde av ledningene som er tvinnet sammen
74  Forum / Problemløseren / Sv: 6V ladeproblemer på: mai 29, 2018, 21:38:41 pm
Ja da skjønner jeg:-) Har polarisert dynamoen i kveld, fikk den ihvertfall til å gå rundt ved å kople ledninger direkte på noen punkter.
Men den lader ingenting fremdeles..
Det er heller ingenting som beveger seg i regulatoren (heller ingen gnist der) når bilen går.
Har finni bare 1 børste, men det er kanskje en til?
Fant også 2 ledninger som var koplet sammen under/inni dynamoen,, hvordan skal dette egentlig være tru?
[attachment=1][attachment=2]
75  Forum / Problemløseren / Sv: 6V ladeproblemer på: mai 29, 2018, 18:37:31 pm
Når det gjelder ladelampa så slukker den etter start, og lyset heller ikke under kjøring eller på tomgang..
Er ikke det litt rart, når jeg ikke måler mer enn 6,25 på batteriet under kjøring?
76  Forum / Problemløseren / Sv: 6V ladeproblemer på: mai 28, 2018, 21:08:51 pm
SveinT forklarte hva jeg tenkte bare mye mer pedagogisk og forståelig:)
tror ikke det var første gangen det har skjedd heller. Hatten er i allefall av!

Takk for tips👍 Ja det var flott forklart, jeg må ha det inn med teskje, alt annet er sjanseløst😂😂
77  Forum / Problemløseren / Sv: 6V ladeproblemer på: mai 28, 2018, 21:06:46 pm
Prøv å mål inn på regulator og ut fra regulator mens bilen går, de tallene burde gi den en indikasjon på tilstand Glad

Skal være samme spenning inn og ut av regulator. Regulatoren regulerer feltspenningen, slik at dynamo leverer ut riktig volt.
Jeg hadde heller koblet bort regulatoren og koblet et voltmeter til D+ ut av dynamo, og resten av ledningene til minus for å se om den leverer nærmere 20volt under en rask test uten batteri tilkoblet. Kobles som bildet "Generator kontrolleres uden relæ (kort prøve)" her http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8461.0.html  Viss dynamo leverer en så høy spenning er den etter all sannsynlighet i orden og regulator er trolig defekt. Ofte er det en trådviklet motstand på undersiden av regulatoren som er i stykker. Kan også være dårlig kontakt på et av kontaktsettene inni regulator, som kan files forsiktig med en tynn fil.

Okei, masse nyttige opplysninger, takk skal du ha! Da får jeg prøve litt👍
78  Forum / Problemløseren / Sv: 6V ladeproblemer på: mai 27, 2018, 22:13:44 pm
Prøv å mål inn på regulator og ut fra regulator mens bilen går, de tallene burde gi den en indikasjon på tilstand Glad

Gjorde det tidligere før jeg målte på batteriet.
Når jeg måler med voltmeteret på regulatoren ved der den rød ledningen er festet(se bildet), og til jord en plass på motoren, så måler jeg 6,25V på tomgang og gir jeg gass så synker den til 6,07 ca,, dette er vel feil kanskje?
79  Forum / Problemløseren / 6V ladeproblemer på: mai 27, 2018, 18:22:58 pm
Da har jeg målt på batteriet før start ; på tomgang; og når jeg gir mye gass. Men virker ikke som noe forskjell, og spenningen ligger på ca 6,25 hele tiden... Lader den i det hele tatt tru?

Hvilespenning på batteriet før jeg startet bilen var 6,3V.

Jeg lånte en 6V lader fra naboen, og den lada mye mer enn den laderen jeg hadde. Denne ladet opp til 7,6 Volt , men batteriet hadde en hvilespenning på ca 6,45 volt etter oppladingen. Men den gamle laderen min lå den på ca 6,3V på hvilespenningen.
Merket på bilen at den var mye mer velvillig til å følge med når jeg ga gass på lavt turtall, jukset ikke som tidligere.
Noen som kan si meg om regulatoren ser ok ut?

[attachment=1][attachment=2]
80  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: mai 19, 2018, 14:30:27 pm
Ja det kan være det da, ringer jeg Unneberg og oppgir motorkoden så kan vel de si meg hvem fordeler/vakumklokke som hører til? Så kan jeg bestille nytt fra dem.
Forgasseren er heller ikke original iht. motoren har jeg fått opplyst om, så kanskje jeg får ordne meg en annen der å.
81  Forum / Snikk-snakk / Sv: VW Luftkjølt Telemark på: mai 18, 2018, 11:18:34 am
Sjekk softis i Brevik,der er de fleste i Grenland

Takker:-)
82  Forum / Snikk-snakk / VW Luftkjølt Telemark på: mai 17, 2018, 22:42:08 pm
Hei.

Jeg har savnet en møteplass på facebook for oss med vw luftkjølte i Telemark,
Har derfor opprettet en gruppe «VW Luftkjølte Telemark».
Har funnet lite samlinger/treff for VW i Telemark etter det jeg kan finne, så tenkte det var en lettere måte å eventuelt få til dette på, samtidig så er det lettere å kunne hjelpe hverandre ettersom man bor i kurante avstander:-)
Jo flere som blir med i gruppen desto bedre👍
83  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: mai 17, 2018, 20:17:38 pm
OK!

Justering: http://www.vw-resource.com/28carb.html#idle.

Fordeler: Din ser ut som den hører til en 1600-motor(?). Feil fordeler kan gi trøbbel. Bare lurte.

Finner ingen nr. på fordeleren,, er alle fordelerene merket med nummer?
84  Forum / Problemløseren / Bygge om fra 6v til 12v,,hvilke fordeler er det? på: januar 11, 2018, 14:45:06 pm
Har en 65 mod med 1300 motor med 6v, som jeg lurer på om jeg skal bygge om til 12V.
Har ikke stereo i den i dag, så litt lettere å hatt 12v i den forbindelse, men jeg vil ikke bygge om bare for å ha stereo i den.

Utenom mere strømkapasitet og bedre lys kanskje, er det andre fordeler med å bygge om til 12v ?
85  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 11, 2018, 14:24:49 pm
Forskjellige versjoner...







(Legg for øvrig merke til fordelerne på disse bildene).

Ser at jeg har en annen fordeler, har ikke fått sjekket nr. på min enda...
Har litt oljelekasje på motoren å, så har planer om å ta ut motoren til høsten for å ordne dette.
Men tenkte å ha den fullt brukelig nå i sommer... er det samme fordeler til 6v og 12v?? Tenker på å bygge om til 12v kanskje.
86  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 11, 2018, 14:17:44 pm
På boblemotorane med to eksosrøyr så har det eine røyret (venstre?) også misjon som ejektor for lettare å suge den varme eksosen gjennom forvarmingsrøyret. Så om det er montert for langt ut, så avtar denne effekten.
Har sett busspotter der retningen på forvarminga er frå høgre mot venstre, og omvendt. Så pass på.
Dette ser ein enklast på den sida der forvarmingsrøyret har flens som går rett inn på eksosrøyret. På motsatt side endar det i ei røyr som går i ein grisehale, og inn i potta.

Ok, da får jeg ta en titt å se:-)
87  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 11, 2018, 13:30:09 pm
Flott forklart,jeg forstår Glad fikk svar tidligere her om at på 1300 motor 66 mod. så var forvarminga til luftfilteret koplet på eksosen bak ved viftehuset på venstre side? Er det mulig det er sånn på min siden jeg ikke har hullet i kjøleblekket som skal være til slangen? Glad
88  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 10, 2018, 23:38:07 pm
Viktig å få hevet vakuumslangen opp slik at bensin ikke renner nedi fordeleren, men det kan jo løses på forskjellig vis. Originalrøret er nok beste løsning.

[attachment=1]

Det sagt, jeg tror ikke det er dette som er hovedgrunnen til at bilen din fusker.

Uansett greit å ha det i orden, så er det som det skal være😉
89  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 10, 2018, 22:43:10 pm
Ja du mangler metalknekken oppover. Dermed kan det komme bensin nedi

Aha,, da får jeg se om jeg får til noe der😉
90  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 10, 2018, 19:48:46 pm
Vakuum opptrekket på fordeleren henter vakuum signalet fra forgasseren. Har man uflaks så kan bensina finne veien gjennom der. Dette er et stålrør som sitter montert mellom forgasseren og fordeleren. Det skal ideelt ha en oppovervendt "knekk" der det er festet i forgasseren som skal hindre at bensina renner ned der.

Slangen du mangler er forvarming til forgasseren. I kaldt vær gjør det livet litt lettere for motoren fram til den blir god og varm. Har hørt mange si at dette ikke har så mye å si men det som satt montert på disse bilene da de var nye var der som regel av en god grunn.


Okei, hvis du ser på bildet jeg har lagt ut så er det en slange mellom fordeleren og forgasseren, er det denne du tenker på?

Er det et uttakssted på eksosen under kjøleblekket til forvarminga(slangen)?
Sider: 1 2 [3] 4 5 6
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!