mai 10, 2024, 13:33:29 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kommandeurwagen...???  (Lest 5250 ganger)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« på: oktober 21, 2008, 14:12:43 pm »

Finnes det noe av dem?
Leste på wikipedia faktisk at det var en kubel understell, med boble kaross?
Stemmer det?

Mvh Rikard
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
solrikioo
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: Drammen


Vis profil WWW

« Svar #1 på: oktober 21, 2008, 14:34:03 pm »

Det var vel en sånn på SCC08?
Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 21, 2008, 15:01:24 pm »

Det stemmer, det. Hadde såvidt jeg husker seter til tre, litt diverse militært utstyr ombord, etc. Ble også laga en versjon med firehjulsdrift.
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 21, 2008, 15:09:47 pm »

la ikke jeg merke til..
og det er det som spesielt med kommandeurwagen at den faktsik har firhjulsdrift...
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
solrikioo
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: Drammen


Vis profil WWW

« Svar #4 på: oktober 21, 2008, 15:17:40 pm »

Da har du fulgt dårlig med. :p Den stod jo på podiet og ble vist fram leeenge.  Blunker
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #5 på: oktober 21, 2008, 15:30:46 pm »

jeg var ikke der da bilene ble vist på podiet... Gråter
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 814
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 21, 2008, 15:39:07 pm »

jeg var ikke der da bilene ble vist på podiet... Gråter

Her er bilde av den.... Blunker


* 058 [Desktop Resolution].JPG (194.5 KB, 1067x800 - vist 357 ganger.)
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 21, 2008, 15:41:41 pm »

Åja haha! var det den?! da har jeg til å med ett bilde av den...
Jæklig tøff bil..
Mange av dem i Norge?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 814
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 21, 2008, 15:48:16 pm »

Vet ikke, men tøff var den!!  Blunker
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 21, 2008, 16:12:53 pm »

Tror ikke det er mange av disse noen steder.  Osteaktig
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 21, 2008, 17:12:26 pm »

Var det ikkje ein 43modell den der? Hadde den 4x4 ?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 21, 2008, 19:13:14 pm »

Litt fakta:

VW-biler med boblekarosseri fra 1939-1945:

Type 60:
Vanlig boblechassis og vanlig boblekarosseri (ca 10 i verden, 1 i Norge) (100-200 produsert)

Type 82E ('39-'42) og 92 ('43-'45):
Kubelchassis (høy bakkeklaring), 2WD (som Kubel) og boblekarosseri (ca 40 i verden, 1 i Norge (den på SCC)) (ca 1000 produsert)

Type 87:
Kubelchassis, MED Schwim-mellomaksel og forstilling, ergo 4WD. Boblekarosseri. Bare et titalls produsert, 3-4 kjente ekte overlevende. Ingen i Norge (selv om en av verdens beste replicaer ble bygget her på 80-tallet (nå eksportert til Tyskland)). Populært kalt "Kommandeurwagen" (selv om dette siste ordet i 99% av tilfellene brukes til å omtale "all of the above")

SCHOENE MAE?
« Siste redigering: oktober 21, 2008, 23:23:06 pm av SplitMan » Loggført

SCREWDRIVER #2
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #12 på: oktober 21, 2008, 20:08:28 pm »

Se her ja..her er det en som kan sakene sine...
da har jeg lært noe nytt idag å...
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: oktober 21, 2008, 21:22:27 pm »

Så det var ein ekta type 92 som var på scc altså!

Hmm.. det hadde jo vert jekla kjekt med firhjulstrekk på bobla Øyerulling Nokon som har ei schwimm kassa med diverse tilsalgs?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #14 på: oktober 23, 2008, 15:20:47 pm »

Haha christer ikke dumt, Men er vell kanskje litt dumt å byte ut chassiet ditt nå som du endelig har lagd ned så mye tid og penger på bunnplater å rammehode...
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: oktober 23, 2008, 15:56:37 pm »

Ikkje på nei!

Det må verta på ein an bil... men ei schwimm-kassa er vel litt over umulig å skaffe,, så Øyerulling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 23, 2008, 16:28:23 pm »

Her er konseptet, så det er bare å sett i gang. Er vel en jobb for Reodor Felgen vil jeg tro. Forøvrig er det automatisk diffsperre på de fleste krigsmodellene. Bak, eller bak og forran på 4X4 .


* VW 4X4.jpg (23.42 KB, 200x136 - vist 706 ganger.)
« Siste redigering: oktober 23, 2008, 16:32:17 pm av svenole » Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #17 på: oktober 23, 2008, 16:31:08 pm »

Det skal nevnes at versjonen med firehjulsdrift var et skikkelig beist å kjøre på landeveien:

"However, these four-wheel drive saloons were not easy cars to drive, for the ratios in the front and rear differentials were not the same. Today, it is not uncommon to find four-wheel drive vehicles in which different amounts of torque are applied to the front and rear wheels, but that is achieved by such technology as viscous couplings and the like. With no such technical delights available at the time, the Type 877 relied upon a certain amount of slippage on loose surfaces to prevent the drivetrain from tying itself in knots. The steering was heavy and vague, lacking any sensation of self-centring due to the four-wheel drive conversion. Even on smooth road surfaces, the Type 877 tended to weave its way down the road."
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #18 på: oktober 23, 2008, 16:37:50 pm »

er ikke tistlo reodor nok?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #19 på: oktober 23, 2008, 16:38:28 pm »

TULL. Ikke værre å kjøre enn 166.


* 1942Volkswagen4wdBeetleype87].jpg (8.53 KB, 320x201 - vist 196 ganger.)
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #20 på: oktober 23, 2008, 16:40:51 pm »

Hva er det???
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #21 på: oktober 23, 2008, 16:51:46 pm »

De tidlige konstruksjonene av 4x4 er ikke beregnet for kjøring på asfalt eller motorvei for den del, altså med forhjulstrekket inkoblet.

Dette gjelder også blandt annet  Willys og Volvo felt som vi kjenner fra forsvaret. Firehjulstrekket er bygd for terengkjøring. Hvis en bruker det slik det er konstruert på VW så funker det utmerket i en alder av 60 år + og helt uten problemer.

4X4 legges inn når det trengs, øvrig kjøring foregår med vanlig bakhjulsdrift. Det lar seg faktisk gjøre å legge inn drift på forhjula ved behov. Min VW synkro jobber med 4X4 hele tiden men det er en helt annen sak.
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #22 på: oktober 23, 2008, 17:41:28 pm »

spennende lære!!
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #23 på: oktober 23, 2008, 18:01:07 pm »

Det er vel på meninger vi lærer, også meg. Det var tidligere nevt at det ble bygd en replika boble 4x4. Det er en spesiell historie. De to byggerne fikk faktisk adgang på VW museum der det står en original, det var for mange år siden. Med stor tilit fikk de lov til å demontere deler av bilen for å tegne av de tekniske løsningene på originalen. Disse konstruksjons skissene ble tatt med til Norge og vidunderet ble etter hvert født. Det lar seg nok ikke gjøre å få til dette støntet i dag. Bilene i VW samlingene er nok 100% fredet, men det kan jo hende Tistlo klarer denne saken også?
 
I alle fall så skal jeg spørre vedkommende (en av de to eller begge) hvordan den var å kjøre den ved leilighet og dere skal få en melding på det. Det kan vel også nevnes at det var noe mere å plukke av når det gjaldt driv verk for 30 år siden. De hadde driv-verket komplett. I dag sliter vi vel med å holde type 166 på veien.
« Siste redigering: oktober 23, 2008, 18:05:46 pm av svenole » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #24 på: oktober 23, 2008, 18:04:57 pm »

Eg får nok ikkje lov til å demontere museumsbilar, men er det nokon som har prøvd å sette driverket får ein an 4*4 bil over på boble? (quattro, pickup ++)

Skulle vel tru det går an å modifisera driverket frå ein an firhjulstrekkar til å passe i/på -ei boble!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #25 på: oktober 23, 2008, 18:14:28 pm »

skulle nå ikke være umulig....

Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #26 på: oktober 24, 2008, 02:55:32 am »

Eg får nok ikkje lov til å demontere museumsbilar, men er det nokon som har prøvd å sette driverket får ein an 4*4 bil over på boble? (quattro, pickup ++)

Skulle vel tru det går an å modifisera driverket frå ein an firhjulstrekkar til å passe i/på -ei boble!

Har sett bilde av Suzuki SJ chassis med boble kaross oppå på nettet tidligere, dette var jo selvfølgelig fra Junaiten.
Tror ikke det er så enkelt å få til her og hva slags modifikasjoner som må til aner jeg ikke.
Loggført

Frodo
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: Ranheim


Life's too short to dance with ugly women.


Vis profil
« Svar #27 på: oktober 24, 2008, 07:40:03 am »

Gikk jo en del bobler med firehjulstrekk i Rallycross på 80- og 90-tallet.
Saab? frihjul foran så det kun var 4x4 ved pådrag såvidt jeg husker.
Loggført

Medlem av TVWK og Rüsters VW Drontheim
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!