mai 06, 2024, 23:39:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 31
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oxyboxer i Ghia  (Lest 237881 ganger)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #630 på: oktober 23, 2013, 19:13:22 pm »

Håper du snekrer et skikkelig ryddig ledningsnett også Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #631 på: oktober 23, 2013, 22:00:55 pm »

Det er målet ja. Så får vi se hvor ryddig det blir. Har endt opp med å bytte ecu'en, og planen er at den jeg skal bruke (microsquirt) er vanntett og har skikkelig konnektor, så den kan monteres i motorrommet, da blir det veldig korte og ryddige lednings-strekk, og jeg trenger ikke så mange konnektorer, da jeg slipper å dra kablene gjennom brannveggen.

Ny telefon, men det ser ut som noen har driti på linsa, men her er i alle fall resultatet fra kveldens halvannen time i garasjen:

Fikk montert på resten av kjøleblikket, og det passet med noen små modifiseringer, så fra utsiden vil det se omtrent slik ut:

* 20131023_221523.jpg (107.45 KB. 700x525 - vist 280 ganger.)


Blir ikke mye mer "rot" på denne siden, men mangler en åndeslange, åndeboksen (skal bruke den gode gamle berg-boksen på oljetårnet), og et par ledninger til dynamoen.

Fra baksiden blir det litt mer "busy", men foreløpig har jeg fått på bensinslangen fra høyre til venstre fuel rail, og så er planen å bruke en åndeboks som utjevningsboks for vakuumet, og jeg har satt på en slange fra den ene siden og inn i boksen. :

* 20131023_221550.jpg (117.35 KB. 700x525 - vist 311 ganger.)


Den andre slangen ble bare 8-10 cm lang, så der må jeg nok ha en ny nippel med litt vinkel på (og som ikke er rød/blå)

siden ecuen er ganske liten, så har den ekstern MAP-sensor, så planen er rett og slett å plassere en sensor inne i åndeboksen, og bruke noen vakuumtette ledningsgjennomføringer for å få signalene ut til ecuen

Den røde rundingen indikerer plassen jeg har tenkt å sette ecuen, så da blir de aller fleste ledningene til sprutet veldig korte og skjult bak viftehuset.

Tror dette blir bra jeg Glad

Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #632 på: oktober 24, 2013, 08:52:59 am »

Utjevningsboks for vakuumet er interessant. Har Paul nevnt at du burde ha dette?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #633 på: oktober 24, 2013, 09:10:27 am »

Veldig spennende Roy! Flott å følge med på dette Glad
Men er du sikker på at du vil ha ECU`n på viftehuset? De skal vel generelt stå en plass med lite vibrasjon og mest mulig stabil temp?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #634 på: oktober 24, 2013, 09:40:22 am »

Utjevningsboks for vakuumet er interessant. Har Paul nevnt at du burde ha dette?

Mvh
BB

Mnjaa, han har nevnt at jeg bør ha en slange som kopler innsuga sammen, men erfaringen fra ecuen er at jeg ønsker å dempe pulsene litt, så da prøver jeg meg med et lite volum.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #635 på: oktober 24, 2013, 09:43:29 am »

Utjevningsboks for vakuumet er interessant. Har Paul nevnt at du burde ha dette?

Mvh
BB

Mnjaa, han har nevnt at jeg bør ha en slange som kopler innsuga sammen, men erfaringen fra ecuen er at jeg ønsker å dempe pulsene litt, så da prøver jeg meg med et lite volum.

ja det bør du ha , har logget mye og uten så får du  ujevne signaler med throttle  bodies.
OG i allefall isoler ECU'en litt fra viftehus med f.eks gummi pads eller noe både for varme og vibrasjoner.
hva med å montere på brannveggen?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #636 på: oktober 24, 2013, 10:12:02 am »

ja det bør du ha , har logget mye og uten så får du  ujevne signaler med throttle  bodies.

Hva da med en turbomotor? Signalene er jo fortsatt ujevne men hva forårsaker dette? Hvilke symptomer?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #637 på: oktober 24, 2013, 10:15:31 am »

ja det bør du ha , har logget mye og uten så får du  ujevne signaler med throttle  bodies.

Hva da med en turbomotor? Signalene er jo fortsatt ujevne men hva forårsaker dette? Hvilke symptomer?

Blir vel annerledes på en turbomotor hvor du har jevnt trykk inn i stedet for pulserende vakum?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #638 på: oktober 24, 2013, 11:01:57 am »

Blir det ikke nøyaktig likt? Bare med et 1 tall foran variasjonen?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #639 på: oktober 24, 2013, 11:59:55 am »

Veldig spennende Roy! Flott å følge med på dette Glad
Men er du sikker på at du vil ha ECU`n på viftehuset? De skal vel generelt stå en plass med lite vibrasjon og mest mulig stabil temp?

Er ikke sikker nei Blunker

JEg har sjekket en hel del timers logging og med 1835n har jeg ikke vært over 35°C i motorrommet, så jeg er mindre redd for temperaturen. Men vibrasjoner er noe annet.

Grunnen til at jeg i utgangspunktet vil ha ECUen på viftehuset er å prøve å forenkle ledningsnettet, slik at jeg kan nappe ut motoren uten å kople av alt, men det blir jo omtrent samme sak om ecuen står på brannveggen; er jo bar en stor konnektor som da må nappes ut.

Jeg får se når jeg får pakke fra Jørn Blunker
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #640 på: oktober 24, 2013, 13:21:29 pm »

Motoren går jo ikke med trykk hele tiden.
I disse innsuga blir det jo ett mini plenum over hver innsugskanal som vil utligne noe. Men pga tenningsrekkefølgen blir det pulser fra hver topp uansett.
Er jo bare å kople til en liten boks å så til map sensor
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #641 på: oktober 24, 2013, 13:27:55 pm »

Motoren går jo ikke med trykk hele tiden.
I disse innsuga blir det jo ett mini plenum over hver innsugskanal som vil utligne noe. Men pga tenningsrekkefølgen blir det pulser fra hver topp uansett.
Er jo bare å kople til en liten boks å så til map sensor

Enig. Kan dette forklare hvorfor min 1641ccm er vanskeligere å starte med to spjell vs et spjell?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #642 på: oktober 24, 2013, 14:07:22 pm »

Optimalt burde man ha vakum fra hver innsugskanal koblet sammen før det går til map sensor.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #643 på: oktober 24, 2013, 15:05:03 pm »

Optimalt burde man ha vakum fra hver innsugskanal koblet sammen før det går til map sensor.

Jepp, det er det jeg har nå, men kan oppnå det samme med å lage en liten kveil av en silikonslange som koples på MAP-sensoren som legges inni min lille boks, så blir effekten den samme
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #644 på: oktober 24, 2013, 15:05:14 pm »

ja hvis man har helt individual throttle bodies ,dvs 4 spjeld , men disse til roy har samme vacum nivå under hvert spjeld uansett.
« Siste redigering: oktober 24, 2013, 15:08:23 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #645 på: oktober 24, 2013, 15:07:43 pm »

Motoren går jo ikke med trykk hele tiden.
I disse innsuga blir det jo ett mini plenum over hver innsugskanal som vil utligne noe. Men pga tenningsrekkefølgen blir det pulser fra hver topp uansett.
Er jo bare å kople til en liten boks å så til map sensor

Enig. Kan dette forklare hvorfor min 1641ccm er vanskeligere å starte med to spjell vs et spjell?

Mvh
BB
tror ikke det da  du stort sett starter motor på "cranking" settinger uansett?
så den ikke tar hensyn til vacum under oppstart. dessuten er det minimalt med vacum under opp start , spesielt ved kam'er som har mye durasjon
Disse lager lite vacum på lave turtall
vet ikke hvordan ditt sprut er satt opp.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #646 på: oktober 24, 2013, 17:17:38 pm »

Motoren går jo ikke med trykk hele tiden.
I disse innsuga blir det jo ett mini plenum over hver innsugskanal som vil utligne noe. Men pga tenningsrekkefølgen blir det pulser fra hver topp uansett.
Er jo bare å kople til en liten boks å så til map sensor

Enig. Kan dette forklare hvorfor min 1641ccm er vanskeligere å starte med to spjell vs et spjell?

Mvh
BB
tror ikke det da  du stort sett starter motor på "cranking" settinger uansett?
så den ikke tar hensyn til vacum under oppstart. dessuten er det minimalt med vacum under opp start , spesielt ved kam'er som har mye durasjon
Disse lager lite vacum på lave turtall
vet ikke hvordan ditt sprut er satt opp.

Du kjører vel E85 på din 1641 Kalle? Etter hva jeg har forstått er det stort sett for lite fuel som gjør E85 motorer tungstartet. Min må startes med startgass, da drivstoffet fordamper på veien. Men så har det veldig lang vei også da med forgasser..  Øyerulling
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #647 på: oktober 24, 2013, 17:54:52 pm »

Du kjører vel E85 på din 1641 Kalle? Etter hva jeg har forstått er det stort sett for lite fuel som gjør E85 motorer tungstartet. Min må startes med startgass, da drivstoffet fordamper på veien. Men så har det veldig lang vei også da med forgasser..  Øyerulling

Med datasprut så er det kun dårlig mapping som forårsaker dårlig kaldstart. Jeg har ikke brukt mye tid på å sette kaldstarten og lot den være uendret når jeg byttet fra singelspjell til to spjell. Jeg må få sett litt nærmere på den til våren og klodre litt på PC`en.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #648 på: oktober 24, 2013, 21:47:46 pm »

litt bedre kvalitet på bildene, men ikke helt bra...

* 20131024_220931.jpg (140.95 KB. 700x525 - vist 276 ganger.)


* 20131024_220946.jpg (142.57 KB. 650x487 - vist 299 ganger.)


* 20131024_221014.jpg (114.47 KB. 700x525 - vist 257 ganger.)

det siste bildet viser at det er litt trangt mellom TPS sensoren og vakuumslangen, men det skal gå på det berømte håret

Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #649 på: oktober 25, 2013, 03:33:37 am »

Blir det ikke litt vrient å få åndeboksen tett uten videre maskinering. Den er jo lagd for å lekke?

Selv den minste lekkasje vil jo tulle til hele map'et ditt ved lukkede spjell. Eller er det noe jeg har missforstått...
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #650 på: oktober 25, 2013, 06:51:33 am »

Neida du har ikke misforstått Glad jeg skal planslipe toppen av den og lage en pakning så lokket tetter. 
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #651 på: oktober 25, 2013, 07:36:41 am »

Boksen har vel egentlig ingen funksjon? Alt du behøver er vel bare en slange eller et rør som kobler sidene sammen for å utjevne vacuum/pulser a la slikt du ser på eldre SU gassere?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #652 på: oktober 25, 2013, 08:08:16 am »

Den har en viss funksjon med å filtrere trykkpulsene. Sammen med en innsnevring inn mot map sensoren kan det sammenliknes med et r c filter for de som er drevne på elektronikk.
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #653 på: oktober 25, 2013, 08:21:22 am »

Trenger vel bare en liten rørstump på Ø17-19mm denne vil nok dempe pulsene, uten treghet. virker litt oberkill å modde en åndeboks til dette. det kan lekke...... =null kontroll.

K.I.S.S.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #654 på: oktober 25, 2013, 20:18:41 pm »

TRENGER strengt tatt ikke 150-160 hk i en Ghia heller, men...  Rekker tunge
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #655 på: oktober 27, 2013, 19:45:00 pm »

Saab 9-5 fra 2003 har mapsensor som er beregnet til å montere med pakning mot plenum. GM kontakt.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #656 på: oktober 27, 2013, 20:57:33 pm »

intressant skal sjekke litt

edit: denne?

* saab 9-5 map.JPG (8.83 KB. 400x400 - vist 204 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #657 på: oktober 28, 2013, 20:28:43 pm »

Kom en liten forundringspakke i posten i dag, så da måtte jeg jo sjekke litt plassforhold i forhold til montering av ECUen.

Først sjekket jeg avstand fra viftehus til brannvegg:

* bak viftehus.jpg (46.66 KB. 593x600 - vist 219 ganger.)


Og så sjekke ECUen med ledninger:

* micro med ledning.jpg (86.96 KB. 650x510 - vist 216 ganger.)


Så det går ikke....

Så plan B er å lage en brakett/plate i innerskjermen som jeg monterer ECUen på:

* micro i motorrom.jpg (47.8 KB. 478x600 - vist 207 ganger.)


Da står den mer beskyttet fra elementene, og ikke minst så er det mye mindre vibrasjoner etc borti der.

Så på motoren blir det noe slikt:

* micro placement.jpg (148.11 KB. 650x543 - vist 232 ganger.)


Skal lage meg en liten brakett som simulerer denne monteringa så jeg kan lage ferdig ledningsnettet før jeg setter inn motoren.

Siden jeg har landa på å bruke de små søte motorsykkel-coilene, må jeg ha en ekstra boks med drivere til disse coilene, så den tenkte jeg å montere her:

* ignition driver.jpg (115.99 KB. 650x532 - vist 188 ganger.)


Så da faller det meste på plass, så da kan jeg begynne å kople opp alt sammen, tenkte jeg kunne vise litt hvordan jeg lager ledningsnett da det er mange som er litt "redd" for sånne jobber. Det er ikke jeg Blunker

Her er koplingsskjemaet jeg bruker som utgangspunkt, men mitt oppsett er ikke helt identisk, så det blir noen modifikasjoner, men det kommer jeg tilbake til.


* ew3_hires.jpg (86.55 KB. 800x570 - vist 246 ganger.)

Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #658 på: oktober 28, 2013, 23:01:11 pm »

Microspruten kom frem ja Glad

Ikke undervurder kraften i vacum!
så  den åndeboksen din får litt å jobbe med.  Kult
Ville også gått for andre løsninger nenvt her , en liten rørstump eller noe.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #659 på: oktober 28, 2013, 23:02:23 pm »

mener du selve boksen vil kollapse?
Loggført
Sider: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 31
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!