VWNorge

Forum => 1302/1303 => Emne startet av: Stian K. på juni 09, 2008, 11:00:30 am



Tittel: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: Stian K.juni 09, 2008, 11:00:30 am
Jeg har en 1972 vw1302 produsert 8.71. Det er en vanlig 1302 med 1300-motor (AB-blokk).

spm 1: Baklokket mitt har 4 sett lufteriller, er det riktig?

spm 2: Forgasseren er en 31-pict3, er det den som ble levert originalt på denne bilen? Jeg mener å ha lest at 31-pict1 var vanlig på disse bilene, men siden det er en 72-modell så kanskje de hadde oppgradert forgasseren fra den som var original på 1302? Hva er forøvrig forskjellen på 31-pict1 og 31-pict3, syns det er vanskelig å finne god informasjon om sistnevnte.


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: jubalubajuni 10, 2008, 11:31:46 am
Er ganske sikker på at den "vanlige" 1302'en hadde 2 sett med lufteriller på motorlokket.
Så du har nok et motorlokk fra en 1302s.
Den kom også med 31-pict3 forgasseren originalt.

Har hørt noe om at pict3 forgasseren er bygget sånn at spjellet kan stå lukket når motoren
går på tomgang. Men jeg aner ikke om dette er sant.


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: Espen S. Andresenjuni 10, 2008, 11:45:39 am
Min '71 1302 (januar 71) har 2 sett, så tror nok det jubaluba sier der stemmer.

Må forresten innrømme at jeg skvetter til litt når jeg ser avataren din:

(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=4815.0;attach=17371;image)

Bakfra:

(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=4815.0;attach=17375;image)


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: Stian K.juni 10, 2008, 12:09:33 pm
Fin bil det, avataren min viser min 1303S i samme farge :)

Jeg får vel kanskje prøve å få tak i et nytt mer "riktig" baklokk da hvis bilen skal tilbake til 100% original stand.


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: manicsjuni 10, 2008, 16:25:50 pm
Min 71 1302 har ihvertfall 2 riller og 31-pict 3 gasser..og hu er dønn original.
:)


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: Stian K.juni 11, 2008, 07:00:56 am
Min 71 1302 har ihvertfall 2 riller og 31-pict 3 gasser..og hu er dønn original.
:)

De kan ikke ha endret det i '72, slik at det var likt på 1302 og 1302s?


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: jubalubajuni 11, 2008, 12:55:05 pm
1302 uten s hadde 2 sett med riller i 1972 også.
Bare for moro skyld, så nevner jeg at det finnes en modell som heter 1302A også. Den hadde 1200 motor og ingen lufteriller i motorlokket.


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: Stian K.juni 11, 2008, 13:03:41 pm
takk, da blir det nok et nytt baklokk med tiden, liker at ting er som det skulle være :)


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: JTWEjuni 11, 2008, 13:08:30 pm
Kom ikke 4-rillers lokket med 1600 motoren?

1500 hadde vel vært den største motoren hittil, og den hadde vel 2 riller i lokket.
1300 motoren hadde ikke riller i lokket på modellene med gamle forakslen.


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: Stian K.juni 11, 2008, 13:25:05 pm
Ja tror det er slik. Jeg bare registrerte at min 1302 med 1300-motor har 4 riller, så jeg tenkte at det var 2 muligheter:

1. Baklokket mitt er byttet en gang

2. De leverte 72-modell med 4 riller også på 1300-motor

Nå virker det etter all sannsynlighet at det er punkt 1 som er tilfelle :)



Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: Espen S. Andresenjuni 11, 2008, 15:44:08 pm
Ja tror det er slik. Jeg bare registrerte at min 1302 med 1300-motor har 4 riller, så jeg tenkte at det var 2 muligheter:

1. Baklokket mitt er byttet en gang

2. De leverte 72-modell med 4 riller også på 1300-motor

Nå virker det etter all sannsynlighet at det er punkt 1 som er tilfelle :)



kilden her:
http://members.tripod.com/~superkafer/
sier følgende om endringer i '71:

August
112 2 000 001    Rear window height increased by 40mm, engine lid recieves extra louvres

Men om det gjelder 1302 eller 1302s, eller begge, sier den ingenting om.



Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: manicsjuni 11, 2008, 17:28:59 pm
En fordel med 2-rillers lokket er vel at der ledes vannet bort fra motoren, mens på 4-rillers renner det rett ned i HERLIGHETEN..... Grunn nok til å bytte tilbake til 2-rillers? :)


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: Espen S. Andresenjuni 11, 2008, 19:38:20 pm
Har også registrert at "vaffelhuggu" sin bil (72-modell) har 4 sett med riller. Og den er etter hva jeg kan se en 02-uten-S


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: raaenjuni 14, 2008, 11:41:35 am
lokk med 2 riller er kun i 71. med diverse unntak av cab.


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: Bj?rnjuni 14, 2008, 19:04:30 pm
1302 kom med både 2 og 4 riller på motorlokk, også på samme årstall mener jeg..


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: RZR-Andyjuni 18, 2008, 15:00:03 pm
En fordel med 2-rillers lokket er vel at der ledes vannet bort fra motoren, mens på 4-rillers renner det rett ned i HERLIGHETEN..... Grunn nok til å bytte tilbake til 2-rillers? :)
Det skal finnes en avrenningsplate maken til det du nevner til å feste på innsiden, har hatt det på en 1303 engang. Om den var ekstrautstyr vet jeg ikke, men i alle fall original.


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: Bj?rnjuni 19, 2008, 21:11:28 pm
Har sett det på noen selv ;)

Men ødlegger ikke det noe av luftsirkulasjonen?
For har sett noen som har noe rørgreier inne under lokket..
men sånne uta på lokket er litt fint og praktisk  ;)
fant heller ikke igjen bilde av det  :P


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: Einicaugust 12, 2008, 13:36:04 pm
Jeg har også en 1302 registrert sent i 71. Atså en 72 modell.
Den hadde høye seter foran, polstret dashbord,den har den største bakruta, og 4 luftinntak på motorlokket.
Tror den hadde 31 PICT 3 forgasser. Bilen er betydelig ombygget i dag.


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: jubalubaaugust 12, 2008, 23:36:49 pm
1302 fikk høye seter i 1972. De er også festet på samme måte som setene i 1303.
Og hvis du kjøper deg nytt gulvteppe til en 1302 fra 1971 nå, så passer det sjelden rett på, for de er som regel beregnet på 1302 fra 1972, og 1303.
Uten at det har så veldig mye med tråden og gjøre.


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: Einicaugust 13, 2008, 12:35:28 pm
Mine høye seter hadde fester på skinner i gulvplaten, ikke mot midtrøret som fra 73 og oppover. Altså samme fester som min søsters 71 modell. Solgte mine seter for mange år siden, tilpasset Golf 2 GTI seter mot originale skinner. Baksete pute er smalere enn boble, seterygg litt bredere øverst. Kappet og sveiste rammen i seteryggen og lagde bøyler for å låse ryggen øverst. Passer helt ok.


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: 1303SSaugust 27, 2008, 20:38:26 pm
det kom nye seter/innfestinger på 1973 modellene 1303 og1300S alle 1302 skal ha den gamle innfestningen


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: Rikardseptember 07, 2008, 19:43:14 pm
Jeg har en 1972 vw1302 produsert 8.71. Det er en vanlig 1302 med 1300-motor (AB-blokk).

spm 1: Baklokket mitt har 4 sett lufteriller, er det riktig?

spm 2: Forgasseren er en 31-pict3, er det den som ble levert originalt på denne bilen? Jeg mener å ha lest at 31-pict1 var vanlig på disse bilene, men siden det er en 72-modell så kanskje de hadde oppgradert forgasseren fra den som var original på 1302? Hva er forøvrig forskjellen på 31-pict1 og 31-pict3, syns det er vanskelig å finne god informasjon om sistnevnte.

Baklokket mitt har 4 lufteriller og jeg har 34 pict-3 gasser med nå kan jeg legge til at jeg har en 1302S


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: Espen S. Andresenseptember 07, 2008, 20:08:47 pm
Min er en sen 71 1302 og har 2 lufteriller (originalt), originalt har den 31pict-3, og det er som du sier, tidlige 71-modeller hadde 31pict-1 og senere hadde 31pict-3. Akkurat når skillet var husker jeg ikke, men har lest det en plass på nettet.  Har en 34pict-3 nå, men det er altså ikke originalt på 1302.


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: raaenseptember 07, 2008, 20:23:48 pm
gå inn her og les http://www.vvwklubb.no/


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: T2manseptember 07, 2008, 20:49:39 pm
Forgasser og motorlokk har ingenting med hverandre å gjøre.
71 modell (aug.70) har 2 lufteriller, mens 72 modell (aug.71) har 4.
Verre er det ikke vil nå jeg påstå :)


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: Rikardseptember 08, 2008, 17:07:34 pm
okei;)


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: Espen S. Andresenseptember 12, 2008, 14:15:17 pm
Forgasser og motorlokk har ingenting med hverandre å gjøre.
- annet enn at Stian K spør om begge deler, og får svar på begge deler. Uten at noen påstår det er en sammenheng ;)

71 modell (aug.70) har 2 lufteriller, mens 72 modell (aug.71) har 4.
Verre er det ikke vil nå jeg påstå :)

Er det ikke? har ikke 71-modell 1302s 4 riller?


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: Rikardseptember 12, 2008, 15:09:13 pm
joda den har det! tenkte jeg faktisk ikke på!


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: Andersen VW56desember 23, 2009, 01:24:24 am
Både 1302 og 1302S har 4 riller på 72 modellene mens på 71 modellene hadde kun 1302S 4 riller men de uten S hadde 2,
Det er iallefall det jeg har sett i gamle salgsbrosjyrer og erfart på de bilene jeg har hatt selv gjenom årene.


Tittel: Sv: spm ang. baklokk og forgasser 1302
Skrevet av: Pandesember 23, 2009, 17:17:46 pm
Ja tror det er slik. Jeg bare registrerte at min 1302 med 1300-motor har 4 riller, så jeg tenkte at det var 2 muligheter:

1. Baklokket mitt er byttet en gang

2. De leverte 72-modell med 4 riller også på 1300-motor

Nå virker det etter all sannsynlighet at det er punkt 1 som er tilfelle :)



kilden her:
http://members.tripod.com/~superkafer/
sier følgende om endringer i '71:

August
112 2 000 001    Rear window height increased by 40mm, engine lid recieves extra louvres

Men om det gjelder 1302 eller 1302s, eller begge, sier den ingenting om.



Jeg antar at det her er snakk om biler til markedet i USA, og de fikk bare den største motoren. Da de introduserte flere lufteriller, fjernet de også regnbeskyttelsen på innsiden av motorlokket. Til gjengjeld ble de elektriske komponentene i motoren bedre beskyttet mot fukt.