VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Bubbleman på februar 22, 2014, 20:51:11 pm



Tittel: Girkasser og varmeapparat!
Skrevet av: Bubblemanfebruar 22, 2014, 20:51:11 pm
Hei!

Har ei 72 1302, og har fått angivelig en girkasse av en kompis som er fra 1303S.. Kan jeg sjekke det mot girkassenr? Er utveksling på 4 gir anerledes på 02 og 03?

Tenkte å lage meg vannvarme i bobla.. Plan er å åpne varmepotter, og få laget kobberrør som går rundt eksosrøret inn og ut på begge pottene så det går i ei sløyfe, åsså frem til bagasjerom med rør. Koble til en selvbygd varmeappbox med register, pumpe og vifte..
Noen som veit om slikt har vært prøvd før? Evt andre tips for å bruke bilen mere om vinter?

Og ja... Jeg har bensinvarmer, men det blir jo så jævlig varmt..nede i bilen.. Og like mye dugg på ruta :)


Tittel: Sv: Girkasser og varmeapparat!
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 22, 2014, 21:28:31 pm
sjekk girkasse koder.
banket inn i ett skråfelt på høyre siden av girkassehuset(sett bakfra)


Tittel: Sv: Girkasser og varmeapparat!
Skrevet av: Dewilfebruar 22, 2014, 23:18:07 pm
Hvis det dugger på ruta er det jo bare å åpne trekanrutene, det er det de er til for ;-)

Hørtes ut som mye jobb å legge opp vannbåren varme i bobla ;D


Tittel: Sv: Girkasser og varmeapparat!
Skrevet av: Tistlofebruar 23, 2014, 01:43:28 am
vannbåren varme er kanskje noko som kan settast den veldig korte lista over ting som ikkje har vert prøvd på bobler(mest trulig er da prøvd)
uansett, behovet for å laga seg so mykje arbeid for ingenting , er nok ikkje til stades om du får fiksa da orginale varmeanlegget.

lønnar seg å setta seg inn i korleis da orginale er oppbygd og fungerar. for da er virkelig effektivt når alt er som da skal vera. avhenger fullstendig av at du har orginale varmepotter som er tette og att all frisklufta frå viftehuset når fram til kupeen via alle koblinger,klemmer,overgangar og varmekanalar. for å sei da sånn, da er ganske mangen plassar varmen kan forsvinna.
at bobler er so kalde om vinteren er gammal overtru som henger igjen frå begynnelsen av 50talet. folk som seier dette idag har ved 95% av tilfella ikkje peiling på ka dei snakkar om.


Tittel: Sv: Girkasser og varmeapparat!
Skrevet av: Einicfebruar 23, 2014, 01:59:14 am
Veldig stor forskjell i effekt på originale og repro varmepotter. Har kjørt noen vintre med 1302, rask og god varme ned til -15. (Kaldere enn - 15 krever landeveiskjøring for å få opp varmen. Eller Eber)
Erstattet en varmepotte med repro en gang: kom nesten ikke varme. Sveiset på ny stuss på den gamle originale og puttet repro på hylla.
Kjører bare om sommeren med den nå og har lurt på å sette på repro med tykkere rør pga. 1915 cc motor og 45 mm. doble forgassere. (Skal være for dårlig flow i originale VP)
Ellers er det lurt å bytte slangene som går fra dørkanal opp til frontruta. Disse har papir innvendig som ofte sveller og stopper lufta. Friskluftvifte er også bra mot dugg.


Tittel: Sv: Girkasser og varmeapparat!
Skrevet av: Formula Veefebruar 23, 2014, 10:39:12 am
Mulig litt offtopic, men lurer på å legge inn en sirkulasjonskrets gjennom turboen og et varmeregister fremme med vifte til turboroadster, men antageligvis gir turboen for liten varmekapasitet...
Tror det kun er S som har 3.88 utveksling.


Tittel: Sv: Girkasser og varmeapparat!
Skrevet av: Dewilfebruar 23, 2014, 11:06:26 am
Her er de vanligste girkassekodene med tilhørende utveksling:
http://www.partsemporium.co.uk/Gearboxcodes.htm


Tittel: Sv: Girkasser og varmeapparat!
Skrevet av: Einicfebruar 23, 2014, 14:14:34 pm
Har sett noen som har satt en ekstra oljekjøler med vifte inni bilen for å varme kupeen. Litt usikker på hvor stor effekt det har.
Funker vel omtrent som vann?


Tittel: Sv: Girkasser og varmeapparat!
Skrevet av: Bubblemanfebruar 27, 2014, 19:06:41 pm
Kassen jeg har er en AH 4. De som er inne på disse, er det ei kasse som roer turtallet i80km/t? :)


Tittel: Sv: Girkasser og varmeapparat!
Skrevet av: Kjell Roarfebruar 27, 2014, 19:49:41 pm
Kassen jeg har er en AH 4. De som er inne på disse, er det ei kasse som roer turtallet i80km/t? :)

Ja, i forhold til standardkassa på en 1302 (med 1300).


Tittel: Sv: Girkasser og varmeapparat!
Skrevet av: -Marius-februar 27, 2014, 23:57:45 pm
Jeg har laget den type varme på en T4. Da sveiste jeg det ene varmekamneret helt tett. Et rør inn og et ut. Jeg laget egentlig et komplett kjølesystem. Du må ha pumpe, radiator, vifte og termostat. Det fungerte bra, men ble kassert da motoren ikje fungerte godt. Fordelen var at alt nå var klargjort for WBX😃. Noe det også ble. Vil du så kan du. Ikje hør på de andre her som vare synser😉

Mvh Marius