mai 07, 2024, 14:09:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 4
1  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Martins type2 ''The Martins garage'' på: desember 15, 2015, 01:27:29 am
På lørdag observerte jeg denne på planet av en NAF bil på rv2 på veg mot kløfta. Er det noen som har peiling på hva som har skjedd med den?
2  Forum / Type 2 / Sv: Erfaring med totalrestaurering i Polen? på: desember 15, 2015, 01:12:56 am
Dersom det er bedre med 11 minutter enn 11 timer sørover kan du bruke verkstedet jeg brukte på min 2000 T4 sommeren 14. Den ble hellakkert, fikk nye drivaksler, eksos med katalysator, dempere og det var masse bulker og rust. i tilegg til full service. Dette kostet 50.000,- nkr
Verkstedet ligger i badebyen Miedzyzdroje, den vestligste badebyen i polen, 11 og et par minutter fra fergekaia i Swinousje. Vi hadde 2 uker ferie og leverte bilen hos dem, så kjørte de oss til flyplassen Stettin Goleniow der vi fløy hjem med Wizzair. 5 uker senere kom vi ned og hentet den på flyplassen. Planen er å gjøre det samme med min T3 Syncro om et år eller 2, på den er det hovedsakelig lakkering som skal utføres.   
3  Forum / Snikk-snakk / Sv: Etterlysning!! , stjålet Brian James bilhenger LR4079! på: desember 15, 2014, 19:47:26 pm
Heldigvis egen forsikring på henger.
så det blir vel en ny en snart.
hvor lenge den får stå i fred er jo intressant..

Trist og j.. iriterende. Når en ny står på gårdsplassen(Eller enda bedre, når den gamle er tilbake) så tar du frem lakksprøyta og lakker den i en fin og sterk farge. Mye lettere å etterlyse en f.eks rød bilhenger, med gule felger, enn en av mange tusen sølvgrå. Ta gjerne å lakker på reg.nr også. Min far pleide alltid å ta av begge hjulene på den ene siden, på båthengeren når den ikke var i bruk. Om det hjalp vet jeg ikke, men den ble aldri stjålet.
4  Forum / Hva skjer? / Sv: Buss camp på: oktober 02, 2014, 20:21:08 pm
Det var ny rekord i T2 i år. 5stk Latebay med luftboxer og en stk Early Bay med TDI og 4x4. Særdeles hyggelig med såpas mange, men vi tar gjerne imot flere og ikke minst hadde det vært hyggelig med noen splittbusser. Fordelingen var dermed 50% T3   38% T4 10% T2 og 2% (1stk) T5
Neste års treff blir 25-27.09
5  Forum / Hva skjer? / Sv: Buss camp på: september 25, 2014, 17:41:27 pm
Jepp, i Vannkjølt T4 TDI som kommer nesten rett fra full oppussing i Polen.

Det hadde vært kjempekult om det kom flere med T1 og T2. Cheron og Hedningen kommer vel i sine T2 biler, og Jørg kommer i sin T2 firehjulstrekker TDI.

Krever ingen påmelding, bare å møte opp på Sandviken Camping i Tinn Austbygd
6  Forum / Snikk-snakk / Sv: 15"originalfelger til bay? på: september 17, 2013, 20:23:43 pm
Det er riktig at T2 71- og T3 har 5x112 og 30 i innpress på 4,5x14 felger. Syncro 16 felgene har ikke feste for hjulkapsler.
Jeg har lett i det vide og det brede etter 5,5x15 VW felger med feste for originale hjulkapsler. Det finnes egentlig ikke. GoWesty i USA solgte et lite opplag i fjor, som jeg mener var 7x15, men de ble fort utsolgt.
Alternativer:Kjøpe 15´felger og "klips" for 5x205 felger, som så holder kapslene
Kjøpe 5x205 felger og spacere.
Få noen til å lage det fra 14`felger
Finne en mindre felgprodusent som kan se markedet for ett par tusen felger, som derfor starter produksjon i 5,5x15
7  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva skjer med Gardermoen raceway? på: september 09, 2013, 23:03:41 pm
Jeg tror nok en 3 rullebane på OSL er minst 20år frem i tid, MEN OSL ønsker å båndlegge de arealer som er nødvendig for en fremtidig 3 rullebane, som vil ligge øst for dagens rullebaner, altså der hvor stripa er i dag. De utbygninger av terminalen som pågår i dag påvirker den daglige drift av flyplassen, men er redusert takket være betydelige investeringer i midlertidige løsninger. Man har prøvd å bygge ut før terminalkapasiteten er helt sprengt og det vil medføre større konsekvenser. En bygging av en 3 rullebane vil i liten grad påvirke trafikken på OSL og kan gjennomføres på kunn et par år, dermed kann man vente til kapasiteten på dagens 2 rullebaner er tilnærmet sprengt. En 3 rullebane vil også medføre behov for en ekstra brannstasjon og dermed betydelige økte årlige kostnader.
OSL har i dag 22mil årlige reisende på 2 rullebaner. Gatwick har 31mil på en bane....
8  Forum / Snikk-snakk / Sv: Fra de glade 80 og 90 åra på: august 06, 2013, 21:43:31 pm
Barndoor'n A 45690 så jeg i en av oslos gater sist uke, med VW mannen på både side og motorluke, men ikke noe tekst. Ble jo litt overrasket, da Barndoor ikke er det man støter på hver dag.
9  Forum / Snikk-snakk / Sv: BUSspotting på: juli 24, 2013, 23:22:56 pm
fin bay på Statoil evenes i dag 1430
Denne 72`stod parkert ned i gata her på Majorstua, 100m fra meg, sist helg. 3 seter benk forran og camping inredning bak, men ikke så lett å se da vinduene var trukket for.
10  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt på: juli 03, 2013, 19:52:09 pm
Dette ser jo etter min menig aldeles vakkert ut. Perfekt høyde. Er ikke dustete ubrukelig lavt. Originalt ser det jo ut som en båt som prøver å komme opp i plan. Når jeg (noen gang) får meg en Bay så skal den ha denne høyden. AC5 felger er min favoritt blandt felger med 5x112 og kler denne bussen perfekt. Derimot synes jeg det er litt rart at alle blomstene har hopet seg opp bakerst, bak skyvedøren. Ser så tomt ut i fremre del. Du kan jo ev også putte på noe stæsj på fronten og kanskje i hekken. Altså slipp prylbøgen fri...

Dobble skyvedører er jo relativt sjelden, maks 10% hadde det. Det samme er det vel for automatgir. Kombinasjonen kan det jo bare være 1promille som har. Hva har denne gått som da den var ny? Hotellbuss? Bilen til en halt kjøpmann som holdt til på venstre side av vegen?
Håper du får brukt bilen mye, det fortjener dere begge og alle de som ser dere.
11  Forum / Snikk-snakk / Sv: BUSspotting på: juli 02, 2013, 21:58:50 pm
Spottet en svart T3 i Altea Spania i dag,såg pen ut med fine felger og mulig SR registrert....
Jeg antar det er denne: http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=16372

Har 1,8 G60 motor på 160hk.
12  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvorfor sluttet Volkswagen med 23 window bus? på: desember 04, 2012, 22:03:32 pm
Fordi verden går fremover og de hadde produsert en relativt uforandret buss i 17år da T1 gikk ut av produksjon i Tyskland. Tar vi på våre nostalgiske briller i 2012 så synes vi sambabussen er fantastisk, men i 1967 så synes vel de fleste at det var mange store skritt fremover da T2 kom. Litt lenger, litt bredere, litt bedre å kjøre, bedre sikt gjennom frontruten, spesielt for høye personer var det lettere å se ut da de slapp å bøye seg, bedre defroster, bedre kolisjons sikkerhet. Jeg antar det var et betydelig varmetap gjennom stofftaket, skjønt det var ikke så varmt inne i bilen, da varme apparatett var heller dårlig. T2 fikk istede stort stål soltak, uten noe mer varmetap en en vanlig bil. Og ikke minst så tar det nesten like lang tid å montere inn en siderute i en T2 som en T1, men det er altså halvparten så mange.
13  Forum / Type 2 / Sv: Godt at ikke alle Barndoors blir "patina-lookers"... på: november 01, 2012, 20:35:05 pm
er det nå vi skal si "dette ser ikke pent ut" hva skjer med denne hekken her a? Osteaktig
Det ser litt kjedelig og sterilt ut, men det var kanskje så kjedelige hekkene var på BD den gang. Ikke vindu, knøttsmå lykter og ikke fanger. Hadde de satt på den enkle dekoren bak, for denne fat fabrikken i Stuttgart, så hadde det livet noe veldig opp.
De blinklysene under fremfangeren har jeg aldri lagt merke til. Var det vanlig?
14  Forum / Type 2 / Sv: Slutt for Folkevognbussen på: november 01, 2012, 00:25:02 am
Her er det først og frems siste avsnitt som er feil. For oss som er VWbus nerder så er det endel andre detaljer også, men det meste er riktig, de kunne dog fått med at dagens modell kom i 1967, altså en 45år gammel konstruksjon. Nå er det vel Gelendewagen som overtar som den eldste modellen. Den gode gamle Ladaen er jo også ut, den fikk jo bare 41 år i produksjon.
Enkelte bekymrer seg for at det vil bli vanskelig å få tak i en del deler til T2 men det produseres jo alt av deler til både T1 og T3 som gikk ut av produksjon for 20år siden eller 9år i Sørafrika. 
15  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: -71 earlybay på: oktober 28, 2012, 16:10:47 pm
Fikk gjort litt i dag og:


Var noen som linket til en plass hvor en fikk tak i disse blinklysene. Det på høyre side er noe falmet, og det på venstre side mangler. Skulle gjerne hatt tak på et par nye.

Det tok en uke da jeg bestilte noe deler fra disse for 2mnd siden. virket greie å ha med å gjøre. Svarte kjapt på etpar spm da jeg sendte dem en mail også. http://shop.hoffmann-speedster.com/catalog/index.php/cPath/2024_2100_2102/sort/3a/page/2
16  Forum / Type 2 / Sv: Earlybay Westfalia på: oktober 07, 2012, 21:54:02 pm
Hva er den runde saken som er ved hjulbuen?


Her er du inne på det som såvidt jeg vet er eneste synlige forskjell på 69 og 70 modell, tom 69 var det runde reflekser og fom 70 rektangulære reflekser der den fremste var montert på framdør. Dette gjelder bare US biler. Jeg har derfor ikke funnet noen forskjeller på europabiler.
17  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tantebussen på: september 18, 2012, 22:32:50 pm
Artig historie på denne -73 modellen. Men trist at det ikke er mer camping interiør igjenn i den.
Det hevetaket skal rett opp, ikke vippes til noen side. Om det er canvass eller noe litt mindre bøyelig, plastisk aktig vet jeg ikke men det skal ha en sånn trekspill-look med plastikkvinduer.
Hvorfor valgte engelskmennene stort sett 1600 motoren og ikke T4 motoren som i denne ville vært på 66hk?
18  Forum / Type 2 / Sv: invendig din westy. på: september 17, 2012, 15:48:05 pm
Hvis du har utrullbar enkel seng så skal du ha et fronthengslet tak av typen levert fra 67 tom 73 stemmer det? litt lettere å forholde seg til front og bakhengslett tak.

Det er forøvrig ikke mye jeg synes veldig rart på en bus men Early bay med bakhengslett tak blir litt galt for meg. Det og feil fangere.
19  Forum / Snikk-snakk / Sv: TEST: Vad kan du om folka bussar? på: september 17, 2012, 12:06:02 pm
Men finnes det en komplett oversikt over produksjonene? Hva ble produsert hvor osv, hvilke modeller som var unike for det året osv osv osv.... Blunker
Jeg har ikke klart å finne noe skikkelig oversikt. Men T1 ble bygd i Wolfburg(BD) Hanover, Brasil, Argentina og i SørAfrika. T2 Ble bygd i Hanover, Emden, Australia, Brasil, Argentina og Mexico og jeg tror Sør Afrika(eller var det T1 med T2B front?)
T3 ble bygd i Hanover, Graz og SørAfrika.
T4 og T5 bare i Hanover.

Ikke lett å få oversikt over alt dette, speiselt de ikke tyske fabrikkene og hva og hvor mange som ble produsert der.
20  Forum / Type 2 / Sv: westfalia- orginalt eller ikke på: september 17, 2012, 11:39:28 am
Ser du bilde av innredningen til en Westfalia Berlin (som JonasB må ha)så ser du at på den fremre/høyre delen av kjøkkenskapet så stikker det litt lenger ut en resten av kjøkkenbenken og det er til reservehjulet. Jeg vil tro grunnen er at de får utnyttet skapet bak oppå motorkassa bedre på denne måten. Dersom eieren valgte å flytte hjulet til fronten så fikk han jo også et skap som var lett å utnytte.
Nedsenkingen i bagasjerommet var vel standard fra VW så den kom nok uansett.

Jeg har sett for mange bilder rundt på div forum av biler med inntrykt frontplate etter frontmontert reservehjul. Jeg vil nok derfor velge å ha det inni.

Landmark Edition i USA hadde det montert på støtfangeren bak og for alle som drar på en takgrind med ski midt på sommeren så kan det jo Legges opp dit.

Martin er jo glad i liten bakkeklaring så han kan jo heve bilen til normal høyde og montere det under bilen.....
21  Forum / Snikk-snakk / Sv: TEST: Vad kan du om folka bussar? på: september 14, 2012, 10:42:54 am
Spm 5: Hvad av føljande stemmer in på første generasjon folkabussar:
Her leste jeg Stemmer inte ikke rart det ble en feil da.

Forøvrig er det en feil, T1 ble også bygd i SørAfrika.

For oss bussnerder så kan de jo også ha spørsmål som:
Etter 62 års type2 produksjon, hvilken årsmodell er lettest å kjenne igjen?
Hvilken modell ble bare bygd i en årsmodell?
Hvor lenge har den lengst produserte type 2 modell blitt produsert?
Hvor mange T2 ble bygd med firehjulstrekk?
I hvilke land ble VW Caravelle produsert?
Hvor mange Syncro16 Sika er produsert?
Hvor stor andel av alle Syncro Atlantic er i Norge?
22  Bruktbørsen / Biler selges / En som skal gi bort 2 T2 doka og noe annet på: september 13, 2012, 13:09:18 pm
Link til link osv. (jeg vet ingenting men det er på dette forum det passer best)
23  Forum / Snikk-snakk / Sv: BUSspotting på: september 09, 2012, 18:24:53 pm
Jeg var på VWBus.no treff på Østtorpa nær Dokka i helgen. På veg oppover møtte jeg en Lys blå T2B, jeg tror det var halvpanel med masse markeringslys på taket. Kvinnelig sjårør tror jeg også det var. Møtte den Nær Nittedal Rådhus rett etter kl 15 på fredag. I dag, søndag møtte jeg en grønn senket splitt helpanel da jeg skulle svinge fra Dokka og ut på riksvegen. Jeg blinket og hilste fra min brun-beige T3 Camper og han vinket tilbake. Møtte også en hvit Doka på Dokka, med syncro og telt på planet, rett etterpå.
24  Forum / Hva skjer? / Sv: Mikrotreff i Oslo - torsdag 06. september på: september 06, 2012, 16:05:02 pm
Og jeg har lovet grillpølser så da er jeg snart på veg for å kjøpe lomper og løk, så jeg har alt jeg trenger.

Sees
25  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt fryseboksen på: september 05, 2012, 20:30:04 pm
Dersom du ikke har spikret fargen så har du et alternativ her:http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=489015&postdays=0&postorder=asc&start=20 Dette er en av de kuleste farge komboene jeg har sett. Når jeg får meg Late Bay så står dennne komboen veldig høyt på lista.
26  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvem er denne sin? Trist å se :( på: september 03, 2012, 21:55:40 pm
de tar vell ikke skilt for hverken belte eller førerkort så det er nok bare glemt å betale årsavgifta, men ja, kjipt å se .. :/
Eller manglende forsikkring eller ikke EU godkjent eller en alvorlig teknisk feil.

Forøvrig blir ikke biler i Asker og Bærum tauet bort sånn uten videre. Det er bare vi som bor i Oslo som er vant til slik tortur fra det offentlige....
27  Forum / Hva skjer? / Sv: Mikrotreff i Oslo - neste 3. juli (meldt 20C) på: september 01, 2012, 21:14:12 pm
Noen som kan få endret overskrift i tråden?

Har vært på helgens første harrytur til Strømstad i dag og har nå 40 grillpølser, 1kg potetsalat og div ketchup og sennep klart. Lomper og løk blir ikke ordnet før torsdag, det skal være ferskt....
28  Forum / Snikk-snakk / Sv: VW relatert navn til nytt familiemedlem! på: august 31, 2012, 18:49:02 pm
Gustav (Transporter-Mayer) han som utviklet Bayen med 4x4
29  Forum / Hva skjer? / Sv: Mikrotreff i Oslo - neste 3. juli (meldt 20C) på: august 31, 2012, 12:43:28 pm
er det 100% sant?
Ja det er utrolig hvor mye sosial hygge man kan klare å få til for 75kr Gliser
(skal på harrytur til Strømstad både lørdag og søndag så det blir ikke så ille) Problemet blir bare å beregne riktig mengde.
Så da får jeg bare håpe delene fra Hoffmann Speedster kommer så jeg får Caravellen til å gå, har alt ventet en uke, men det tar jo tid fra Tyskland til Norge med DHL....

Og Klokkeslettet var 1900?
30  Forum / Hva skjer? / Sv: Mikrotreff i Oslo - neste 3. juli (meldt 20C) på: august 31, 2012, 11:04:01 am
Jeg tar med grill, pølser. lomper, potetsalat, rå løk, ketshup og sennap.
Sider: [1] 2 3 4
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!