Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 26
|
152
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Kjøleblekk
|
på: september 19, 2009, 14:45:21 pm
|
Er en gammel myte at t3 blekk forbedrer kjølingen på en T1 motor... Sakser litt fra andre forum i makelighetens navn "I once heard a story (from a very competent source) that in the mid seventies right after the Type II had been removed from the VW line up that a prominent player in the VW aftermarket world bought all the remaining Type III tin that was left over from the factory. This tin was sold for basically pennies because VW had no use for it. The source got the tin, made up a marketing ploy and called it "Super cool tin" and the name stuck. They made good money off of it for sure, and unless people really think hard and test the idea actually seems correct, but I have found otherwise........" "There are a TON of variables with this and the results that are found with various tins.. First of all the cylinder heads that are used will impact the results as well as the cooling system that is used. I found that with some cooling systems using the TIII tins (A.K.A.Super cool tins) increased the INEFFICIENCY os some of the better cooling systems.. Then some of the cooling systems that sucked the worst did a tad better with the TIII tins or saw no impact from them. I measured head/cylinder temps from 3 different head/cylinder locations on all 4 cylinders simultaneously. The results pointed toward the fact that the stock TI tins worked much better as a general rule than the TIII tins. The TIII tins also increased HP draw from the fan by a couple % and lowered the point where the HP draw became apparent by as much as 750 RPM. This is why I recommend TI tins, but as I said results may vary due to all the variations of TI cylinder heads, cooling systems and etc." -jake raby
|
|
|
155
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Rust i etter fluss/tinn
|
på: september 19, 2009, 09:20:53 am
|
Har vært borti dette selv. Virker som om tilgang til luft er problemet... grunning er jo ikke tett. Kanskje 2k epoxy er tettere. Jeg løser det med å la det stå ubehandlet til det får blitt litt brunt. For så å slipe det blankt igjen. Da holder seg blankt leeeenge Som jee her sier så er det syregrunningen som ikke er tett... den skal ideelt sett ikke stå mer en 24t før den lakkes over igjen.. så på ting som skal stå en stund så er det 2k epoxy som gjelder...
|
|
|
158
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: us 67
|
på: september 09, 2009, 19:41:34 pm
|
US 1500 har stor boltsirkel i motsettning til euro som har 4 bolt..
|
|
|
162
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 48 IDA Selges
|
på: september 03, 2009, 16:19:39 pm
|
Har også geers filter som passer på orginal venturiene... disse kan også følge med mot litt ekstra kroner.. ubrukt i orginal innpakkning. Bilde her er ærlig å redelig stjålet fra Endres engine tråden .......må jo ha noe igjen for slavearbeidet......
|
|
|
165
|
Bruktbørsen / Deler selges / 48 IDA Selges *SOLGT*
|
på: september 02, 2009, 22:23:18 pm
|
Har et pent brukt sett med 48 IDA som jeg selger om jeg får et fornuftig bud på dem...
Her er oppsettet som står i dem: 160 air 165 Main 70 Idle F7 42 halsringer
Ellers så kan det også følge med røde cover og klarer nok å spore opp en hexbar i en av hyllene....
Ved eventuelle spørsmål så er jeg tilgengelig på tlf 99 01 43 58, på pm eller på mail..
|
|
|
166
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: BUSspotting
|
på: september 01, 2009, 14:04:02 pm
|
Ser ut til å være den lilla utgaven av Losen. Like "fete" baklys I never meant 2 cause u any sorrow I never meant 2 cause u any pain I only wanted 2 one time see u laughing I only wanted 2 see u laughing in the purple bay Purple bay purple bay Purple bay purple bay Purple bay purple bay I only wanted 2 see u bathing in the purple bay I never wanted 2 be your weekend lover I only wanted 2 be some kind of friend Baby I could never steal u from another Its such a shame our friendship had 2 end Purple bay purple bay Purple bay purple bay Purple bay purple bay I only wanted 2 see u underneath the purple bay Honey I know, I know, I know times are changing Its time we all reach out 4 something new That means u 2 U say u want a leader But u cant seem 2 make up your mind I think u better close it And let me guide u 2 the purple bay Purple bay purple bay Purple bay purple bay If you know what Im singing about up here Cmon raise your hand Purple bay purple bay I only want 2 see u, only want 2 see u In the purple bay
|
|
|
167
|
Forum / Problemløseren / Sv: trenger noe info anngående innstilling av stift og tenning :-)
|
på: august 31, 2009, 16:20:23 pm
|
Det her er ikke ment som en klage, men et vennlig råd....
Hva med å skaffe seg en Heynes manual og evnetuelt how to rebuild...?
Koster next to nothing og en har infoen liggende i garasjen... Jeg bruker de omtrent hver gang jeg skrur... klart det går å spørr om alle mulige detaljer her når en holder på men det er jo mye lettere bare å slå det opp...
|
|
|
170
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Delevask
|
på: mai 24, 2009, 20:55:51 pm
|
Viktig at du får tørket og beskyttet utsatte deler fort.... Tar ikke lang tid før enkelte deler ruster forran øynene på deg...
|
|
|
171
|
Forum / Problemløseren / Sv: Dunkelyd fra motor etter overhaling
|
på: mai 21, 2009, 18:15:21 pm
|
I min tid med mc, brukte vi Plastic Gauge for å sjekke glidelager-klaringene, er det normalt å bruke på VW-motorer også?
Ja det bør det være.... Det er eneste måten jeg har vært borti for å måle klaringene, så jeg blir jo litt overrakset når folk ikke bruker det. Da vil jeg påstå man kun monterer motor... Selv ser jeg ikke at Plastic Guage kan være betydelig mye bedre enn å kryssmåle i fire rettninger med micrometer... jeg vil kanskje tilogmed tro det er bedre. Enig Jon... så ikke at Kjell Roar hadde skrevet "eneste", mitt innleg var mer rettet mot alternativet om å ikke bruke det...
|
|
|
172
|
Forum / Problemløseren / Sv: Dunkelyd fra motor etter overhaling
|
på: mai 21, 2009, 02:53:51 am
|
I min tid med mc, brukte vi Plastic Gauge for å sjekke glidelager-klaringene, er det normalt å bruke på VW-motorer også?
Ja det bør det være.... Det er eneste måten jeg har vært borti for å måle klaringene, så jeg blir jo litt overrakset når folk ikke bruker det. Da vil jeg påstå man kun monterer motor...
|
|
|
174
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvilken olje?
|
på: mai 18, 2009, 16:00:09 pm
|
Kjører selv med full syntet olje med omega 909 tilsatt, men vurder også bytte til tykkere mineral....
Hvorfor? Og er ringene dine innkjørt? En svenske sa til meg at syntet ikke skal benyttes før ringene var innkjørt da syntet rett og slett smører så bra at ringene ikke blir innkjørt... Ja har et poeng.. men nå ble den innkjørt med annen olje... Får bare beklage at denne artikkelen også er på engelsk, men sysnes i alle fall den er interesant selv så jeg poster den uansett: http://www.x1r.com/testreports/Helsinki%20UniversityTest.pdf
|
|
|
175
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvilken olje?
|
på: mai 18, 2009, 15:22:37 pm
|
http://www.lnengineering.com/oil.html Her er det også en del nyttig info.... jeg har sett et par tester omkring smøring og slitasje, og de har stort sett konkludert med det samme at mieral med de rette tilsettningene er fult på høyde med syntoljer... "Should I use a semi or partial -synthetic or full-synthetic motor oil? In the SAE paper titled "Oil Development for Nascar Racing," published in 2000, it was determined that a 50 weight non-synthetic motor oil provided the same level of protection as a fully-synthetic 30 weight, as long as the additive package is correct, so once again, it goes to prove that dino oils can perform as well as their fully synthetic counterparts and that to some extent, it is the additives that matter most. That's why we recommend Brad Penn Racing oils and Swepco 306, both of which aren't fully synthetic. They get the job done and have been proven to perform better than most fully synthetic oils in overstressed Porsche engines. Also realize that if an oil says partial synthetic, it probably is like the Brad Penn, only 10% synthetic, so the remainder of the Group I or II base stock used to formulate the oil is just as important, if not more so, than the small percentage of synthetic product used" Jeg bet me og merke i det her: "Most modern engines have dual overhead cams with four or more valves per cylinder, allowing for lower valvetrain mass and significantly lighter spring pressures, than what are used in older SOHC or OHV pushrod engines. One reason we need oils with more Zn and P is as follows: a good comparison is a stock Porsche 912 had about 200 lbs spring pressure; a Ford Crown Victoria, like those used in the Taxi motor oil study years ago by Consumer Reports and even earlier by GM in the 70s had up to 180 lbs, usually more like 160 lbs. A modern Porsche Boxster engine has only about 135 lbs over the nose. The amount of Zn and P that has to be used to protect valvetrain components is directly proportional to spring pressure and valve train mass. A high performance street pushrod or single overhead cam engine can easily have 300 or more lbs. of spring pressure or more if a race engine." Er ikke lett å gjøre seg klok på oljevalg... men jeg føler meg i alle fall sikker på at det å bruke gode tilsettninger er lurt... Om noen har mer info ang. varmeegenskaper så hadde det vært hyggelig om det ble lagt ut noen linker... Kjører selv med full syntet olje med omega 909 tilsatt, men vurder også bytte til tykkere mineral....
|
|
|
179
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915-oppsett
|
på: mai 13, 2009, 22:12:02 pm
|
1 3/4 eksos er alt for stor til det oppsettet der....
Her snakker vi om engle 110 og 35,5-32... jeg kjører 1 3/4 og kort kollektor på min motor med fk 87 og 48-40 ventiler... har en 1 7/8 liggende som jeg skal teste for å få ro i sinnet, men er ikke sikker på at den gir meg noe mer...
|
|
|
|