mai 16, 2024, 04:35:05 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp med bremseoppgradering innfor godkjenning motorbytte  (Lest 2442 ganger)
svenskefan
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted: Stavanger


This is not teambuilding...it`s beetle building!


Vis profil
« på: august 30, 2010, 22:56:37 pm »

Hei

Jeg har en 68 boble som jeg ska bytte motor i og trenger hjelp med tekniske tips osv innfor godkjenning hos biltilsynet, jeg har booket time 21 september og trenger å bytte til skivebremser før den tid  Glad

Hvis jeg får den igjennom den 21e så ska jeg konkurrere med den den 25 i Bergen i street Legal dragracing å banke driten ur disse 2 tonn tunge amerikanene med V8er i min lille boble med glassfiber skjermer og 4 cyl  Glad

Hvis noen har brukte til salgs, eller vett noen som har setter jeg OTROLIG stor pris på tips, jeg er interesert i original eller oppgraderte.

Har hørt at Porsche 924/944 bremser sko passe "bolt on", gjelder det alle boble eller noen typer?

Epost: anders.svensson@posten.no

Tlf: 41427377

mvh Anders
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 31, 2010, 06:33:04 am »

http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/index.php?gruppe1=Bremsanlagen

Kerscher selger i alle fall bremser som har Tüv godkjenning og passer til bilen din. 
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7140
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: august 31, 2010, 06:46:54 am »

har du søkt om godkjenning hos biltilsynet? Normalt så vil de vite litt mer enn "bytte motor" før de godkjenner noe som helst.

Jeg søke om bytte til 1835cc med ca 100 hk, og det får jeg godkjent med det Kerscher-kitet som nevnes under (ventilerte skiver foran, std tromler med større pumper bak). Men jeg tror det er et stort poeng at du søker spesifikt om det du skal gjøre først. Jeg brukte noen uker/måneder med kommunikasjon med en saksbehandler, før vi kom så langt som at jeg fikk et formelt svar om at dette kan godkjennes, og først da skal du begynne å bygge om bilen din... Så, når du er klar med jobben, kan du bestille time.

Min erfaring er at det er lurt å gjøre dette i riktig rekkefølge....

Lykke til
Loggført
Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #3 på: august 31, 2010, 07:24:14 am »

Ta kontakt med det lokale tilsynet så raskt som mulig, forklar prosjektet å se på reaksjon. Store variasjoner mellom forskjellige tilsyn / personer. Ikke begynn før du har snakket med noen (hvis du vil ha godkjent) Osteaktig
Lykke til
Loggført

svenskefan
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted: Stavanger


This is not teambuilding...it`s beetle building!


Vis profil
« Svar #4 på: august 31, 2010, 10:45:18 am »

Hei!

Tusen takk for tips så langt, ja jeg har snakket med den teknikeren på biltilsynet en gang muntlig og sent en e-post med søknad om forhåndsgodkjenning, men ikke fått svar enda. Tenkte jeg sko kjøre ut der idag igjen for å få snakket med han, jeg har nemmelig endret meg fra B20 til B230 etter søknaden og da er jeg plutselig over den 100HK grensen, men hvis det finnes godkjente set for 130HK så er jeg "off the hook" håper jeg....det finnes jo billige kit på ebay, men de er ikke TUV godkjente...og da blir de vel helle rikke godkjente, eller?

Hvor kan jeg finne bruktte Porsche 944 da, det burde jo vare godt nok for 130HK? Er de bare å bolte på?? Noen som vett?
Loggført
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #5 på: august 31, 2010, 11:55:52 am »

Hei!
Hvor kan jeg finne bruktte Porsche 944 da, det burde jo vare godt nok for 130HK? Er de bare å bolte på?? Noen som vett?
Siden du skriver at det er en -68 boble du har, finnes det dessverre ingen Porsche-bremser som er "bolt-on". Det er mulig du kan få godkjent bilen din med Prosche-bremser, men det er isåfall opp til saksbehandler på biltilsynet og din dialog med vedkommende... Du kan søke litt her på forumet om bremser så finner du mye info, men det enkleste alternativet vil nok være å kjøpe et TÜV-godkjent sett fra f eks Kerscher. Lykke til Glad
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
svenskefan
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted: Stavanger


This is not teambuilding...it`s beetle building!


Vis profil
« Svar #6 på: august 31, 2010, 13:39:44 pm »

ok, takk for oppklaringen, da trenger jeg ikke lete meg ihel etter brukte Porsche bremser da Glad har sent forespørsel om kerscher bremsesett, må nog gå den veien ja. Jeg har vart i dialog med Møller og funnet gamle dokumenter på nett der muligens 100HK kan godkjennes ved å kun montere original skivebremser frem, men hadde håp om at få godkjent 130.

Og håpet at noen i dette lange land hadde greid det tidligere og hadde dokumentasjon som jeg kunne bruke, men det ser ikke slik ut...ska man opp til 130 som i mitt tilfelle så er non kerscher eneste alternativ...
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #7 på: august 31, 2010, 13:46:12 pm »

Dette svaret fikk jeg når jeg tok kontakt med Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt

Kjøretøy id: XX XXXXX

Ombygging av kjøretøy reguleres av kjøretøyforskriftens kap.7. Etter ombygging skal kjøretøyet fortsatt tilfredsstille
de krav som gjaldt ved førstegangs registrering (Kjøretøyforskriften (KF) § 1-4 pkt.2).

Dersom du bytter motor til identisk lik motor med samme tekniske data defineres dette som reparasjon og bilen må
ikke fremstilles trafikkstasjon for ny godkjenning. Ved å bytte motor til motor med annet slagvolum og motoreffekt
er dette definert som ombygging og derav må bilen inn til ny godkjenning.

For VW 1303 innehar vi informasjon fra fabrikant samt en testrapport fra TI som anbefaler maksimal hastighet på
165km/t og 100hk. Forutsettingen for dette er at bilen er utstyrt med skivebremser foran.
Ombyggingen til 1600ccm motor kan aksepteres under forutsetting av at det fremlegges dokumentasjon for
motoreffekt og dokumentasjon for anskaffelse av motor.
Det forutsettes at bilen utsyres med skivebremser foran så det nevnte bremsesettet med TÜV dokumentasjonen
vil være ett godt alternativ.

Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.


Med hilsen
Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt
Kjøretøy hallkontroll
Loggført
svenskefan
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted: Stavanger


This is not teambuilding...it`s beetle building!


Vis profil
« Svar #8 på: august 31, 2010, 14:39:40 pm »

Takk Putte, livet hadde vore så mye enklere med en mondre motor, men gud så mye kjedeligere! :-) Jeg gir ikke opp håpet om å få igjennom min 2,3 liter og 130 HK og fortsetter jakten på svar....ska kontakte TUV tenkte jeg som neste trinn.
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #9 på: august 31, 2010, 15:10:04 pm »

Jeg har snakket med tre forskjelige kontaktpersoner hos Vegvesenet i senere tid.
Jeg har fortalt disse tre at jeg ønsker å konvertere til skivebremser foran og bak med skivebremser fra Kerscher med tüv papir, coilovers foran og bak fra KW med tüv papir, og 2276 motor med ca. 140 hk (bremsepapir) Samtlige ink. en seniorkonsulent fra Hafslund Trafikkstasjon sa at dette ikke er noe problem. Jeg trengte heller ikke skive noen søknad. Det var bare å bestille time på visning. Men husk alle papir. Bremsepapir på motor, tüv papir på bremser og coilovers og evt. andre endringer.

Så lenge man oppfører seg seriøst og ærlig, og innenfor hva som er forsvarlig skal alt gå som en drøm.

Jeg syntes dette hørtes for enkelt ut. Så jeg ringte nok en person hos Vegvesenet som satt litt høyere oppe i systemet. Han bekreftet det jeg hadde blitt fortalt, å sa at det skulle ikke være noen problem å få bilen godkjent med disse endringene.

Så når "Putte" er klar med ny motor så blir det en tur til Hafslund Trafikkstasjon ;-)


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7140
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #10 på: august 31, 2010, 15:48:41 pm »

Takk Putte, livet hadde vore så mye enklere med en mondre motor, men gud så mye kjedeligere! :-) Jeg gir ikke opp håpet om å få igjennom min 2,3 liter og 130 HK og fortsetter jakten på svar....ska kontakte TUV tenkte jeg som neste trinn.

Du har jo fått svar... søk først, og bruk tuv-godkjente bremser opp til 136 hk, så går det greit.
Loggført
svenskefan
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted: Stavanger


This is not teambuilding...it`s beetle building!


Vis profil
« Svar #11 på: september 01, 2010, 09:35:06 am »

Jepp!

Tusen takk alle for hjelp!  Glad

Nå begynner jakten på bremseskiver, noen som vett noen som har et sett liggende??

mvh Anders
Loggført
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #12 på: september 01, 2010, 10:52:10 am »

Alikevel ikke noen "automatikk" i at de godkjenner en 2,3 liter Volvo motor for det. Denne veier vel mer enn en std luftkjølt VW motor? Tror prosessen er enklere ved å holde seg til VW motor i første omgang og få bilen godkjent til 130 Hk?

Morsomt å lese svaret Putte har fått, det tyder på at det kan gjøres på en skikkelig måte  Glad
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: september 01, 2010, 10:57:05 am »

Jeg har snakket med tre forskjelige kontaktpersoner hos Vegvesenet i senere tid.
Jeg har fortalt disse tre at jeg ønsker å konvertere til skivebremser foran og bak med skivebremser fra Kerscher med tüv papir, coilovers foran og bak fra KW med tüv papir, og 2276 motor med ca. 140 hk (bremsepapir) Samtlige ink. en seniorkonsulent fra Hafslund Trafikkstasjon sa at dette ikke er noe problem. Jeg trengte heller ikke skive noen søknad. Det var bare å bestille time på visning. Men husk alle papir. Bremsepapir på motor, tüv papir på bremser og coilovers og evt. andre endringer.

Så lenge man oppfører seg seriøst og ærlig, og innenfor hva som er forsvarlig skal alt gå som en drøm.

Jeg syntes dette hørtes for enkelt ut. Så jeg ringte nok en person hos Vegvesenet som satt litt høyere oppe i systemet. Han bekreftet det jeg hadde blitt fortalt, å sa at det skulle ikke være noen problem å få bilen godkjent med disse endringene.

Så når "Putte" er klar med ny motor så blir det en tur til Hafslund Trafikkstasjon ;-)


BRAVO!!
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: september 01, 2010, 17:00:45 pm »

Jeg har snakket med tre forskjelige kontaktpersoner hos Vegvesenet i senere tid.
Jeg har fortalt disse tre at jeg ønsker å konvertere til skivebremser foran og bak med skivebremser fra Kerscher med tüv papir, coilovers foran og bak fra KW med tüv papir, og 2276 motor med ca. 140 hk (bremsepapir) Samtlige ink. en seniorkonsulent fra Hafslund Trafikkstasjon sa at dette ikke er noe problem. Jeg trengte heller ikke skive noen søknad. Det var bare å bestille time på visning. Men husk alle papir. Bremsepapir på motor, tüv papir på bremser og coilovers og evt. andre endringer.

Så lenge man oppfører seg seriøst og ærlig, og innenfor hva som er forsvarlig skal alt gå som en drøm.

Jeg syntes dette hørtes for enkelt ut. Så jeg ringte nok en person hos Vegvesenet som satt litt høyere oppe i systemet. Han bekreftet det jeg hadde blitt fortalt, å sa at det skulle ikke være noen problem å få bilen godkjent med disse endringene.

Så når "Putte" er klar med ny motor så blir det en tur til Hafslund Trafikkstasjon ;-)


BRAVO!!


Har du dette skriftlig? For når alt kommer til stykke er ord i telefonen lite verdt når du står der med TÜV-papirene i hånda, og hånda godt plassert i et stort klask over hele ansiktet...
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #15 på: september 01, 2010, 21:06:36 pm »

Kan desverre ikke gjøre noe annet en å referere til samtaler på telefonen, og med seniorkonsulenten på Hafslund Trafikstasjon.
Men for å være på den aller, aller sikreste siden så skal jeg ta en prat med personen på Hafslund for å det skriftlig før jeg bestiller time hos de.
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #16 på: oktober 15, 2010, 14:51:31 pm »

Hvordan går det med bremseoppgraderingen svenskefan?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!