VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Tistlo på januar 02, 2008, 18:58:12 pm



Tittel: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlojanuar 02, 2008, 18:58:12 pm
Trenger litt hjelp av ein som har skifta kanaler på boble før!
For eg må byta begge kanalene min.. :(

Eg skal altso byta heile driten ikkje berre ei plata, so er det nokon som har nokon anbefalingar??? korleis eg skal gå fram..??? Kva som er best å gjera??? osv..



Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: RZR-Andyjanuar 02, 2008, 19:53:50 pm
Er litt arbeid, men om du har vært borti sveising før er det fullt mulig. Beregn deg i alle fall god tid, det er ikke gjort på en kveld... Vær obs på at de repro-kanalene som selges er elendig antirustbehandlet innvendig...
http://www.ramva.org/dragenwagen/heaterchannel.html


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlojanuar 03, 2008, 15:23:08 pm
E nok desverre ikkje spesielt god i sveising, då eg aldri har prøvd da før (e berre 14år) men fatteren ska lera meg da, eller han gjer da fø meg... men sian eg skal ha ein komplett kanal so er vel den sveist i saman ?? så vist eg skal ha antirust grunning inni so må eg jo kløyva kanalen fyrst?? eller, ka meina de??


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: anders.januar 03, 2008, 17:22:58 pm
det må du på verksted og gjøre etter de er sveiset på bilen . det er små hull man putter en sonde inn i som spruter tynnstoff bare i kanalen IKKE i varmekanalen da får du bil som lukter øøøø dritt ? letteste måten og sette kanalene på etter hva jeg har hørt er å sette kanalene på bunnplata så punkte fast kanalene , løfte av igjen hele karosseriet , sveise , sette på  . du må finne på no og ha inne i varmekanalene men vet ikke hva som er best der. jeg har tenkt på og male i mange strøk med bil lakk og flaskekost :P sikkert noen som vet om no smart der


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlojanuar 03, 2008, 17:54:24 pm
Ja eg får no håpa att da e nokon so veit nokon bra måte.
Men sånn eg hadde tenkt da var vel som du sa, att eg fjerna eine kanalen, sett karosse nedpå bunnplato igjenn, deretter sett er på den nye og ser om alt passa, so punkt feste eg kanalen og/eller lyfte av karosse igjenn og saumsveise heile driten...so tek eg hi sio... so hiv eg på sømtettar osv..

Begynna å sjønna gangen i detta... kan ikkje vera heilt umuligt heller..

men MÅ du på verkstad for å spraya i sånn maling?? kan du ikkje kløyva heile kanalen og gjera da sjølv??? Og skal dei hålena tettast etterpå???


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: anders.januar 03, 2008, 18:04:07 pm
alle steder du sveiser må du ha tynnstoff eller lakk på begge sider. du får ikke satt sammen kanalen igjen uten og sveise så da er du likelangt og må ha tynnstoff i kanalen igjen ;) du må ha tynnstoff i karoseriet å, i hvertfall alle steder det er sveiset.


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlojanuar 03, 2008, 18:10:57 pm
Ka e datta tynnstoffe??? Kan jo lakka haima... har ein bra rust-primer


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: RZR-Andyjanuar 03, 2008, 21:56:37 pm
Det viktigste er å stive av karrosseriet så du ikke får heng når du kapper kanalene av. Og merke seg hvor det er sveisesømmer og hvor det er punkter. Jobbet med en reprodel av en kanal fra et kjent firma i USA i fjor og det var blankt metall innvendig. Bare litt primer på utsiden. Det var definitivt ikke original tykkelse på stålet, så jeg lurer virkelig på hvordan kanalene ser ut innvendig etter en sesong med norsk temperatur og klima.  Hvis din far kan sveise er det ikke noe problem, og du går en lærerik oppgave i møte.
Les denne boken sammen med din far: http://www.amazon.com/Restore-Volkswagen-Enthusiasts-Restoration-Manuals/dp/1903706904 og du får en trinnvis beskrivelse av hvordan du kan fikse de vanligste rustfellene. Metodene som er vist her er greit gjennomførbare for hobbysveisere som de fleste av oss er.
Antirust-stoffer finnes det vel mange produsenter og sorter av, Tectyl, Teroson, Biltema osv, felles for de fleste er at de bare gjør vondt verre om du ikke har et 100% utgangspunkt, så sørg for at det ikke finnes NOE som helst rust eller fuktighet før du smører på.


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Vw1302sjanuar 03, 2008, 22:32:13 pm
Jeg har byttet hele kanalen på begge sider av min 1302. Siden varmekanalen var helt hele, byttet jeg ikke disse. Pusset de bare å la på et godt lag med coroless rustkiller.
Jeg kjøpte komplette kanaler, men i deler og byttet en og en del. Tror dette er lettere med tanke på riktige mål og slik enn å kappe ut hele kanal for så å sette inn en helt ny en. Ikke dumt å stive av bilen. For å sjekke at alle skruehull passer er det lurt å heise opp og sette ned karossen  når du holder på, og gjerne dobbeljekke under sveiseprosessen det er viktig at alle skruehull og slikt havner riktig.

14 år er en fin alder å begynne å sveise i, begynte selv da, og er 17 nå, og må si at sveising går som en drøm nå.


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: RZR-Andyjanuar 04, 2008, 00:08:39 am
Endel mer arbeid på den måten, men resultatet blir bedre innvendig i alle fall. VW leverte visstnok aldri originale kanaler komplett - bunnen ble festet etterpå.


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlojanuar 04, 2008, 15:49:47 pm
Dan boke har eg allerede!! har og ei bently service bok.. men i boke so kutta dei av ca 20cm rundt heile bilen.. dei bytta ikkje berre kanalane men og cross-memberen? og brannveggen.. sveiste seg ei ramma av dei tingena og deretter heiste dei karosse nedpå og sveiste fast alt.

Men eg skal jo berre byta kanalane, so e da best å kjøpa komplette kanala og ta dei til verkstad og få malt dei innvens ELLER kjøpa alle delane til ein komplett kanal, deretter rust-grunna inni, sveisa igjenn, og til slutt festa dei på bilen.
Ka e best???


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: JSjanuar 04, 2008, 15:58:43 pm
Repro kanalene som er i salg i dag får du kjøpt i ett stykke.


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlojanuar 04, 2008, 19:49:21 pm
Men i all verden, då!!
Da må no vera nokon so sel skaplige kanalar som er rustbeskytta inni!!
Da e jo ikkje vitsi å sella kanala so e lika dårlige som dei eg har, ette to år..


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: anders.januar 04, 2008, 19:56:46 pm
du får ikke noe sveisedeler til bil som er ferdik rustbehandlet . da tar det fyr når du sveiser. kan jo si det igjen det må gjøres etter sveising. og du får ikke gjort det uten rett utstyr og utstyret koster mer en og sette det bort


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: JSjanuar 04, 2008, 20:11:03 pm
Alle jeg vet om selger sveisedeler som er grunnet.
Som ikke er verdens beste rustbeskyttelse. Men det er jo bare å fylle den med rust/hulromsbeskyttelse som sagt over.
Jeg sprayet mine innvendig med noe voksbaserte greier.


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlojanuar 04, 2008, 20:13:51 pm
Men korleis kjem du deg inn i kanalen med sprøyta då?


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: anders.januar 04, 2008, 20:16:43 pm
en lang slange med dyser i enden


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlojanuar 04, 2008, 23:34:58 pm
E da so lett


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: JSjanuar 04, 2008, 23:42:36 pm
Borr hull hver 10de cm da... Bare plugg dem etterpå.


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlojanuar 05, 2008, 00:14:06 am
Graidle :)
Skal prøva å få stiva av karosse i løpet tå helgje samtidig so eg skal ha av karosse frå botnen, men i morgo tidlig skal eg fyrst på eit skytestemne i jondal...vist ferjo går! Voldsom storm her..


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlojanuar 07, 2008, 16:03:13 pm
E Da nokon som har ein type varmekanal å anbefala fø meg??? enten komplett eller to-delt, ka e best?


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: RZR-Andyjanuar 07, 2008, 16:26:47 pm
Hør med Unneberg bil, de har sikkert på lager i Tønsberg.
http://www.unneberg-bil.no/ 33330606


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Panjanuar 07, 2008, 20:25:05 pm
Forøvrig:

http://www.ramva.org/dragenwagen/heaterchannel.html

Les og lær :)


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlojanuar 08, 2008, 16:06:04 pm
mhm


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: the bublguyjanuar 08, 2008, 16:11:03 pm
gjør slik som æ gjor. du har vel sikkert sett d på nettby. bruk vinkelsliper å fjern heile dritten, det meste hvertfall. kjøp/stjel litt stål og lån deg et sveiseapparat. det var slik jeg fiksa kanalene på begge sider på min hvertfall, litt sparkel, lakk og slik tektyl utapå der igjen.


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)januar 08, 2008, 17:28:19 pm
Sett bilen sammen igjen og kall rusta for patina. Når det er gjort senker du den så mye som mulig og henger på noen fete felger. Da har du en rat-loker. Veldig enkelt og nokså gøy. ;)


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlojanuar 08, 2008, 21:11:37 pm
Sett bilen sammen igjen og kall rusta for patina. Når det er gjort senker du den så mye som mulig og henger på noen fete felger. Da har du en rat-loker. Veldig enkelt og nokså gøy. ;)

Skal nok ha ein resto-lokk tenkjer eg... Er lei av all den ruste ;)


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 08, 2008, 23:45:30 pm
På tide å klaska opp att denna tråden :o

Og etter å ha lest igjennom tråden igjen må eg le.... hadde vist ikkje mykje kunnskapar på den tida :-[

MEN greia er faktisk (som sagt i svar #20); Kva kanalar bør eg gå for til 69en? Finst det nokon komplette kanalar som faktisk passer, og er verdt penga?

Ps: Rettelse i svar #26: Bilen vert IKKJE noko looker, men ORGINAL.

MVh Tistlo ;)


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: RZR-Andynovember 09, 2008, 11:04:34 am
Du har sannelig hatt en bratt læringskurve, det skal du ha!  :D
1) Originale rustfrie kanaler tatt ut av bil (skal jo litt til å finne noe sånt, men noen gærninger sånn som meg selv har kanskje liggende)
2) Originale VAG kanaler? Det kan være en mulighet å forhøre seg hos Volkswagen om de kan skaffe
http://www.vw-classic.net/et_katalog1970/523-525.pdf#toolbar=0&messages=0&statusbar=0&navpanes=0
http://www.vw-classic.net/et_katalog1970/index.html
Mulig de i såfall selger deg Mexico-deler?
3) Bare bytte det som er dårlig - rep.deler finnes jo med fester til stigtrinn og nye bunner fås jo også
4) Veng/Klokkerholm http://www.veng.no/katalog2/sentral.asp


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 09, 2008, 12:11:22 pm
Å få tak i kanaler frå Volkswagen sjølv, det koster vel 10 000,- :-\

Eg har tenkt på å berre skifte dei delene som er rusta, men etter å ha sett nermere på kanalen, så ser det ut som det er verre arbeid........

Det eg synst er rart, er jo att varmekanalskifte er noko av det mest vanlege som må gjerast på ei bobla... men alle dei som har skifta kanal har vel ikkje brukt dei dyraste kanalane som finst (to-delt)

Det må jo gå an med ein komplett kanal og!?

Unneberg seier:

Sitat
69- har riktig profil
 
vi selger de danske kanalene
 
vi kan også skaffe org vw 69- kanal men de kommer uten bunn og er dyre, de danske er helt greie :-)

Men rosenquist skal prøve nokon andre JP kanaler, som er dei med tykkast stål, han nokon gong har sett! Men dei har han altså ikkje brukt før, så han veit ikkje passformen...


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: RZR-Andynovember 09, 2008, 14:49:47 pm
Å få tak i kanaler frå Volkswagen sjølv, det koster vel 10 000,- :-\

Eg har tenkt på å berre skifte dei delene som er rusta, men etter å ha sett nermere på kanalen, så ser det ut som det er verre arbeid........

Det eg synst er rart, er jo att varmekanalskifte er noko av det mest vanlege som må gjerast på ei bobla... men alle dei som har skifta kanal har vel ikkje brukt dei dyraste kanalane som finst (to-delt)

Det må jo gå an med ein komplett kanal og!?

Det er jo litt arbeid men alt blir nytt!
Unneberg seier:

Sitat
69- har riktig profil
 
vi selger de danske kanalene
 
vi kan også skaffe org vw 69- kanal men de kommer uten bunn og er dyre, de danske er helt greie :-)

Men rosenquist skal prøve nokon andre JP kanaler, som er dei med tykkast stål, han nokon gong har sett! Men dei har han altså ikkje brukt før, så han veit ikkje passformen...

Tror du må bare bestemme deg for et alternativ, ellers blir det ikke gjort noe. Du får det helt sikkert til, bare husk å dobbelsjekke at alle boltfester fungerer FØR du sveiser inn, jeg glemte noen og ergrer meg enda :'(


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 09, 2008, 15:53:51 pm
Eg hadde jo heilt frå dag 1. bestemt meg att denne bilen trengte NYE kanaler.. Og det gjer han jo strengt tatt, sjølv om det går an å leggje ned masse arbeid for å lappe dei som er der.. kva som er best veit eg ikkje, men det eg veit er att eg har godt av å faktisk kunne skifte ein heil kanal, ettersom eg føler på meg att eg kjem til å gjera det fleire gonger i løpet av livet...


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Unneberg Bilnovember 09, 2008, 16:01:30 pm
orginal vw kanal kan leveres men de kommer uten bunn

http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=1769 (http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=1769)

de såkalt Danske kanalene  er komplette og passer helt greit

http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=1771 (http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=1771)

både de orginale og de ''danske''  må både lakeres og rust beskyttes etter sveise jobben er utført , noe som gjelder all rustsveising / restaurering


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 09, 2008, 16:13:32 pm
Hmmm..

Dei orginale VW Kanalane dei passer heilt perfekt???

Reknestykket ser uansett sånn ut:

OG: 3330,-         +Frakt

Repro: 2300,-     +Frakt

= 1030kr i differanse. Er evt. tilpassingsarbeid på dei danske verdt 1030kr?


Men FØR eg kjøper noko som helst, så skal eg leita etter ORGINALE KANALER FRÅ DELEBILER. Utan rust sjølvsagt!

Då må eg veta: Kva biler har kanal som passer i 69en? Er det alt frå 69 og oppover?

For det er jo greitt fakta att du får mangen delebiler for 4000kr! Om ikkja ant, så finn eg kanskje ein dil med rustfrie kanaler :o


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 09, 2008, 16:39:27 pm
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,9696.0.html !!!


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Lidnovember 09, 2008, 16:46:14 pm
Grunnen til at 99% blir delebiler er jo nettopp pga av rustne kanaler. så jeg tro du bør lete etter NOS eller repro


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 09, 2008, 16:52:06 pm
Dvs att eg har 1% sjangse for å finne ein bra bil!

Impulsen var ein av dei 1%-ane


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Unneberg Bilnovember 09, 2008, 17:48:22 pm
nå må du ikke glemme att VW kanalene kommer uten bunn !!

http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=1785 (http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=1785)

http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=1786 (http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=1786)



Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 09, 2008, 18:07:10 pm
Men er det mykje forskjell på Orginal, og repro bunn då?

I Reknestykket hadde eg med repro...

Dvs. att komplett Orginal Kanal kjem på:

4480,- ~ 4500,-

Begynner å verta dyrt detta, ja......


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Vw1302snovember 09, 2008, 19:37:17 pm
Restaurering koster sånn er det ;) ;D

Kanalbytte er vanlig på boble som flere sier, og de fleste som bytter, bytter kun det som er nødvendig,altså minst mulig.
Man får jo kjøpt alt fra små deler til hele kanaler.
Når jeg byttet kanaler på min boble kjøpte jeg hel kanal uten bunn fra bakerste dørstolpe og helt frem. Jeg byttet kun det jeg trengte. Disse kanalene kom ifra veng/klokkerholm. De passet greit, og var ikke noe problem å sveise i (les ikke så tynne at det brant hull).
Kanalbunnene jeg brukte kom fra hooky's. Disse var tjukkere enn veng sine (og mye dyrere) og var utrolig gode å sveise i med tanke på gjennombrenning.
Delene fra hookies skal visstnok være veldig gode! Både tykkere og bedre passform enn mye annet repro.

Selv var nok jeg litt uheldig med mine kanalbunner fra hooky's. De forreste hullene passet ikke og de var for korte i baken. :( :o
Andre som har erfaring med hooky's sier stort sett at delene derifra er konge. Noe jeg tror på. ;) :D

Om Hooky's selger hele kanaler det vet jeg ikke.
Men hør med mags her på forumet, han vet mye om hooky's og kan sikkert svare på om de har hele kanaler eller ikke.


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 09, 2008, 19:43:00 pm
Du brukte altså billig kanal, og dyr bunnplate?

Hmm... Eg trur eg må se endå litt nermare på bilen! Kanskje det er nok å berre lappe det som er vekke + nye plate under! !?


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Vw1302snovember 09, 2008, 19:51:20 pm
ja, riktig. :)

jeg bytta kun detsom var nødvendig og konkluderte med at at ville gå bra å bruke deler fra veng/klokkerholm.
Bunnene fra hooky's kjøpte jeg fra mags, siden han og flere anbefalte det.

Du trenger ikke nødvendigvis bytte hele i et stykke, så lenge ikke hele kanalen er full av svenskekrom/rust.?

http://www.hookyspanelshop.com/
utifra denne siden så finner jeg kun kanalbunnen, men det kan godt hende det finnes mer på lur?


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 09, 2008, 20:18:27 pm
Kanskje dette vert løysinga! Berre fikse det som er bås :=)

Tør eg spørre kor mykje dei hooky platene kosta? meir eller mindre enn unneberg sine dyre til 800?


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 09, 2008, 20:31:55 pm
Lurer på ein an ting, vist eg skal redde dei orginale kanalane... Går det an å ta ut sjølve varmerøret som ligger inni kanalen? For då får eg sandblåst på baksida (opp)i kanalen og i tilleg får eg lettare sandblåst det røret

Så går det an å få ut ???

Har stjelt eit bilde frå Mags si haimasida:



Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Lars Rosenquistnovember 09, 2008, 20:38:04 pm
Hei.
Har ikke du sveiset inn forsterkninger mellom stolpene ?
Dette er et bra utgangspunkt ,jeg sveiset igjen dørene på min siste.
Skiftet alt under,sveiset ferdig , skar opp dørene igjen.
I morgen skal jeg hugge en 58 på formiddagen,etter det kan jeg legge på mine danske tykke 1.2mm , på en 69 plate for å se.
Tilbakemelding kommer  plutselig ;)
Lars


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 09, 2008, 20:42:34 pm
Jo karosseriet er avstiva med ei ramme, fordi kanalbytte var ein del av planen.

Då venter eg i spenning :)


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Vw1302snovember 09, 2008, 22:29:46 pm
Mener jeg ga 1750,- for begge hvis jeg husker riktig.


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 09, 2008, 22:30:59 pm
ok


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: erikaanovember 10, 2008, 01:34:04 am
Du kan jo evt. også høre med Herulf hva han har for salg - er det ikke noen bunner en ser på dette ene bildet hans her?
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,9707.msg97281.html#msg97281


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Oval57november 10, 2008, 09:47:28 am
www.vwservice i Fredrikstad skaffer kanaler i fra Brasil. De er ørlitegrann mer korrekte enn Veng. Jeg har sammenliknet.

Jeg har ikke lest hele tråden, men kan si såpass at om du bytter hele kanalen og sprøyter olje inn i alle hulrom blir det bra. Stol på det.

Du må ikke overdrive dette. Jeg har helt sikker på at du og din far finner ut av dette når dere begynner.

Kanaler koster å få sendt i posten. Sånn er det.


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 10, 2008, 15:24:11 pm
Eg venter på svar frå ein kar... som har noko til meg... ;D


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 10, 2008, 15:54:34 pm
Passar varmekanalar frå ein 72modell til bilen min??? (1969)

mvh Tistlo ;)


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: RZR-Andynovember 10, 2008, 16:21:33 pm
Ja, de passer, men du må nok påregne at du antagelig må justere (kappe ut av gamle og sveise inn i disse) varmeuttaket til beina dine om du er nøye på det.


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 10, 2008, 16:24:13 pm
Kva det vil sei? Er det anleis varmeuttak??


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Lars Rosenquistnovember 10, 2008, 16:53:07 pm
Hei.
Har prøvd disse i dag . JP Danske 1,2mm tykke .
Høyreside  passet alle skruene bortsett den i svingen( nr 2.)Manglet 1mm  sideveis.
Venstre side passet alle sammen  uten problem, på orginal bunnplate 69.
Disse er med underdel ferdig sveiset.
Kan trygt anbefale disse ,tilpassing er normalt fra bil til bil også,så det går nok fint det. :)
Tok bilder , men de er for store til å legge ut her.
Lars


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 10, 2008, 16:58:41 pm
Merkeleg att dei ikkje er like ettersom det berre er deil på eine sida..

Menmen alt er fortsatt intresangt.. så bilder kan du jo sende på eposten min ;)


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 10, 2008, 20:47:47 pm
Kanalane såg ikkje så verst ut!
Etter eit kjapt google på: JP HEATER CHANNEL kom dette opp:

http://www.cip1.ca/ProductDetails.asp?ProductCode=TAB%2D400%2D441

Mao. det er grunn til å tru att dette er kvalitet :)


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Unneberg Bilnovember 10, 2008, 20:49:09 pm
Ja, de passer, men du må nok påregne at du antagelig må justere (kappe ut av gamle og sveise inn i disse) varmeuttaket til beina dine om du er nøye på det.

72 modell har samme varme uttak som 69  !!

72 hanaler passer hvis de ikke er beregnet på 1302 / 03


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 10, 2008, 20:51:44 pm
1302 passer ikkje?

Hmmm.. husker ikkje ka han karen sa, men håper virkeleg det ikkje var 1302!!


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 13, 2008, 22:47:13 pm
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1078.msg98517.html#msg98517

!!!!!!!!!!!!!!


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Pannovember 13, 2008, 23:18:57 pm
På 69-modellen ble varmeuttaket i fotbrønnen foran flytta, ja. Dvs at en kanal til en 68-modell vil ha varmeuttaket på feil plass i forhold til det originale opplegget på din bil.


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 13, 2008, 23:31:00 pm
Det var då forbanna surt!

Men kvifor seier dei 68 og opp??? burde vel stått FØR 69

Eller var det eit skille allerede i 67, kanskje?.... men då kunne dei f.eks ha skreve 68-69 :-\


Spørsmålet er vel fortsatt; Er dette noko å satsa på???


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 14, 2008, 19:01:03 pm
SPØR FORTSATT: ER DEI DELENE NOKO Å SATSA PÅ?`

PASSFORMEN PÅ KANALEN?? GÅR DET AN Å FIKSA DET VARMEUTTAKET?


Og går det an å ta ut varmerøret frå resten av kanalen?


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: RZR-Andynovember 15, 2008, 14:54:20 pm
Alt går an, tistlo, det vet du jo! Du må jo bare forske litt først! Du må vel splitte bunnen fra kanalen først, så må du se om du kan få frest ut sveisepunktene og -sømmene som fester rørene i kanalen? Sikkert endel jobb, men du må jo bare prøve, ikke sant? ;D


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 15, 2008, 18:05:35 pm
Ja men det er jo litt greitt å handle FØR ting vert solgt.... så vist ingen andre kan fortella meg passformen på kanalen så drit eg i heile kjøpet...

Men det var ein an ting eg tenkte på idag; eg skal jo i kveld sveisa ferdig den sista golvplata, og holene på den skulle vert cm bak, så eg MÅ fresa... spørsmålet er jo om eg skal fresa sånn att holene passer mot den orginale kanalen... men som me alle veit så er jo nye kanaler ikkje alltid lik passform som orginale, så derfor kan det hende eg må frese endå eingong...

derfor: Bør eg frese før eller etter eit evt. kanalbytte/bunnplata til kanal-bytte ???


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: ovejohannovember 18, 2008, 10:51:19 am
Tror nok du bør vente med fresingen til etter kanalskiftet. Lettere å frese hull i gulvplata enn det er å frese i kanalen. Så derfor vent. Kjøp deg kanaler med nogenlunde passform, så hvis du allikevell må frese i gulvplata, så kan du frese etter kanalene du setter på.


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 18, 2008, 15:45:01 pm
Ja men då gjer eg da :)

Ting begynner å falla på plass... nå gjenstår det kun å finne ut:

Bør eg kjøpa nye, eller bør eg fikse dei orginale.......


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: anders.november 18, 2008, 17:06:43 pm
 :D jeg fatter ikke hvordan det er mulig og og få så mange svar i en tråd og fortsatt spørre . du må vite det at det er du som bygger bil , du bestemmer . synes du kanalene dine er dårlige så bytt dem . synes du det blir feil med repro så drit i det . værre er det ikke . vi er ikke lærere og du er ikke elev på vw norge . det er et diskusjons forum . det er helt greit og spørre for min del og sikkert de fleste her inne , alle gjør det . men man spør , får svar . og så pleier det og være med det . det er ikke vondt ment i det hele tatt .  det er underholdene men noen ganger litt for underholdene ;)


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 18, 2008, 17:32:38 pm
Det sista var vel eit spørsmål som eg stillte te meg sjølv :D

Men du har jo rett! Derfor skal eg mysa ENDÅ nermare på kanalane...

Men eg har faktisk eit spørsmål:

Dei lappe platene, er det bra passform og kvalitet på dei?


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: OPnovember 19, 2008, 19:12:10 pm
Når det gjelder reprodeler eller økonomoplåt som det blir kalt, er dette deler som er ment som et hjelpemiddel til de som må reparere på karosseriet sitt.
Det beste er å fjerne minst mulig av det skadde området for så¨å tilpasse reprobiten etter det området du har fjerna. Det er dermed ikke sikkert du må benytte hele reprobiten, men deler av den. Da de vanligvis er produsert i 0,7 - 0,9 mm plåt gjør at de er lette å tilpasse.
Du kan ikke se på dette som direkte reservedeler.
Bilrestaurering er mye tilpassingsarbeid.
Feks. byttet jeg kanaler på en 94 Golf stv. og kappet ut 4 deler av Veng-plåten som jeg benyttet !!


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 19, 2008, 19:15:53 pm
Att dei ikkje passer utan tilpassing, det er ikkje vanskeleg å forstå!

Men betyr det att f.eks. den stigtrinnslist-reparer-plata ikkje passer på ein eller an måte!?!?

Jaja, eg må uansett se veldig mye nermare på kanalane, og med litt flaks vert det til helga!!


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: OPnovember 19, 2008, 19:49:59 pm
Stigtrinnslista er nok den biten som er lettest å tilpasse.
Jeg har nettop laget en komplett varmekanal til mitt prosjekt, og opplevde at den delen av stigtrinnlista som skulle inn i døråpninga var etpar mm for lang. (heldigvis ikke for kort)
Skal du samtidig bytte nedre del av kaross mellom dør og bakre hjulhus kan du velge å kappe av stigtrinnlista eller nedre del av karosseriplata.
Stigtrinnfeste er på begge delene (Veng)
Forøvrig lagde jeg bunnplata i varmekanal selv i 1,25mm plate. Klippet til en strimmel som jeg la mellom gammel varmekanal og golvplate, risset/tegnet av formen samt alle skruhull.
Kappet plata etter strekene, boret huller, sveiste inn muttere.
Kappet deretter ut gammel kanal, skrudde ny bunnplate fast i gulv og tilpasset øvrige deler til hverandre.
Varmerøret i kanal var nesten inntakt så det ble fikset og bygget inn.
Mye tilpassingsarbeid, men billigere enn komplette kanaler.
Jeg har karosseriet stående løst over gulvet, og jekker dette opp ved behov.


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 19, 2008, 19:56:09 pm
Takk for utfyllande info!!!!!!

Det ser meir og meir ut til att eg fikser dei orginale 8)


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlonovember 23, 2008, 14:52:23 pm
Vist det er nokon her som skal skifte varmekanal og trenger eit GODT tips: Send meg ein pm! ;)


Tittel: Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
Skrevet av: Tistlodesember 17, 2008, 18:38:12 pm
Nytt spørsmål i denne evige jakten på Varme-Kanal(-digital?):

Vil kanalane i ein 1971modell vera like som i 69en? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ???