mai 15, 2024, 18:54:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bilen hopper på første gir  (Lest 2530 ganger)
Brurud
Supermedlem
*****
Innlegg: 580
Bosted: Eidsvoll Verk



Vis profil
« på: juli 03, 2010, 20:32:48 pm »

Hei
Jeg har en 67mod beach buggy som jeg har hatt problemer med å få startet, det viste seg at svinghjulet var slitt så jeg fikk tak i et 200mm svinghjul, kjøpte ny 200mm clutch og trykkplate. Nå har jeg sånn solfjær clutch, før satt det en 180mm med bare fire sånne armer på. Har fått sammen alt og ting ser veldig bra ut bortsett fra èn ting. Noen ganger når jeg skal kjøre igang på¨første gir så begynner hele bilen å hoppe fremover og den detter ut av giret. Det skjedde ikke noe når jeg girer fra første til 2. og jeg prøvde å trille litt fremover for så å kjøre videre på 1. gir da hoppet den igjen. Satt bilen i 2. gir å kjørte igang trillende da var alt normalt. Det funker helt fint å rygge også forresten.

Kan det være utløserlageret som ikke passer? eller er det noen andre som har opplevd liknende?

Mvh
Stian
Loggført

53 1200 Zwitter
62 1200 Panel
69 1500 Karmann Cabriolet
77 T2 Westfaila Berlin
86 T3 Syncro Doka
86 T3 Syncro Caravelle C
90 T3 Syncro halvpanel twinslider
90 Golf Country
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #1 på: juli 03, 2010, 21:11:20 pm »

skifta du utløselager når du skifta over til 200 mm clutch...? for di er ikke like på 180 mm å 200 mm...
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: juli 03, 2010, 21:14:53 pm »

Du har nok utsletne motorfester. Det er to stykk under cluchhuset på girkassa, og eit bak ved nesekonen på girkassa. Bytter du dei er du antakligvis kvitt problemet ditt.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: juli 03, 2010, 21:24:00 pm »

+ riktig justering av vinkel på utløserarmen som clutchwiren er festet til på girkassen.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Brurud
Supermedlem
*****
Innlegg: 580
Bosted: Eidsvoll Verk



Vis profil
« Svar #4 på: juli 03, 2010, 21:45:50 pm »

Du har nok utsletne motorfester. Det er to stykk under cluchhuset på girkassa, og eit bak ved nesekonen på girkassa. Bytter du dei er du antakligvis kvitt problemet ditt.
Hei
Er det sånne som disse du mener?

http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=22302.0;attach=82518;image
Loggført

53 1200 Zwitter
62 1200 Panel
69 1500 Karmann Cabriolet
77 T2 Westfaila Berlin
86 T3 Syncro Doka
86 T3 Syncro Caravelle C
90 T3 Syncro halvpanel twinslider
90 Golf Country
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: juli 03, 2010, 21:53:55 pm »

Ja, men dette er ikke org. fester.
Disse er hardere og du vil oppleve litt mere motorristing i bilen.
Den til venstre er fremre feste og de to til høyre er bak.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Brurud
Supermedlem
*****
Innlegg: 580
Bosted: Eidsvoll Verk



Vis profil
« Svar #6 på: juli 03, 2010, 22:04:17 pm »

ok, takk for svar  Osteaktig
da har jeg etpar ting å sjekke ut.

Må man ut med motor for å skifte motorfester forresten?
og er det forskjell på utløserlager for 180mm og 200mm som det sies her?
« Siste redigering: juli 03, 2010, 23:19:16 pm av Buggbru » Loggført

53 1200 Zwitter
62 1200 Panel
69 1500 Karmann Cabriolet
77 T2 Westfaila Berlin
86 T3 Syncro Doka
86 T3 Syncro Caravelle C
90 T3 Syncro halvpanel twinslider
90 Golf Country
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: juli 05, 2010, 22:22:46 pm »

Jeg mener å ha lest her på forum at det lar seg gjøre å bytte girkassefester - som disse egentlig er, da motoren ikke er festa til annet enn girkassa - uten å ta ut girkassa. Men jeg vil anta at det blir ganske kronglete.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: juli 05, 2010, 22:29:40 pm »

Motor må ut, du treng ikkje ut med girkassa for å skifta dei to bakerste festene, og det fremste er vel nok med å berre trekka kassa lenger bak
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #9 på: juli 07, 2010, 18:13:43 pm »

Jeg har samme problemet, etter at forrige eier byttet til sinter clutch er den vanskelig å starte i 1. giret.
Går det greit å kjøre sånn lenge? skal flytte bilen nordover, og vil helst vente med å ta ut motor til den er her oppe. =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: juli 12, 2010, 07:16:52 am »

Her er det helt klart girkassefestene som er slitne, men problemet kan og bli værre av at man har for lite bue i cluchwire hylsen i overgangen fra bunnplate til girkassehuset. Her kan man sette på skiver for å få mer bue i hylsa, rundt 2-3 cm sleng ut i fra ett rett strømpe.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #11 på: juli 14, 2010, 18:44:50 pm »

Jag håller på tidigare inlägg om wire justering.
Det är oftast det som spökar när man har de där problemen.

Gör som JHU förklarade så skall nog problemet vara löst..

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!