mai 13, 2024, 05:57:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trekker til høyre etter bytte av forstilling - mulige årsaker?  (Lest 3681 ganger)
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« på: august 02, 2013, 15:08:44 pm »

Grunnet rust i den gamle forstillinga på Bobla (1968-modell) byttet jeg til en ny. Kjøpte nye forstillingsrør - standard forstilling, ikke puma.

Har nå fått tilbake bilen fra verkstedet, og bilen trekker til høyre. Alt av hjulvinkler er naturligvis justert og kontrollert og skal stemme. Dekktrykk er riktig. Bremser blir ikke varme, ergo er det ingen brems som ligger på på noe hjul.

Hva er mulige årsaker til problemet?
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 02, 2013, 15:18:20 pm »

Hvis den trekker til høyre er det feil hjulvinkler.
Om du slipper rattet og bilen går rett frem er det bare rattet som er skjevt.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: august 02, 2013, 15:24:14 pm »

Slipper jeg rattet, trekker den til høyre. Må styre imot.

Og dekk og hjul er de samme som før bytte av forstilling, og da gikk bilen beint. Burde eliminere det som feilkilde også.
« Siste redigering: august 02, 2013, 15:59:40 pm av Pan » Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 02, 2013, 16:36:12 pm »

Bare å ta seg en tur tilbake til verkstedet. Slik skal det ikke være.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: august 02, 2013, 19:49:25 pm »

Problemet er naturligvis at jeg skal på ferietur, og at det er fredag.

Trenger ikke styre så mye imot at det er ubehagelig, men det er jo naturligvis ikke slik det skal være heller.

De skal få lov til å ta en forstillingskontroll til, ja. Selv om hjulvinklene jo ifølge målingen som ble gjort før jeg fikk tilbake bilen, skulle være helt riktige. Derfor jeg lurer på hva annet rart det kan være.
« Siste redigering: august 02, 2013, 19:54:21 pm av Pan » Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 02, 2013, 21:47:41 pm »

En boble kan være kranglete å justere. Det kan være slakk i kuler eller andre steder også.
Hva er hjulvinklene forresten? Har du mulighet til å skrive de opp her eller ta et bilde av papiret og legge ut?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #6 på: august 02, 2013, 21:56:26 pm »

Har som sagt bytta forstillingsrør - regner med at jeg ville fått beskjed om det var slakke utenfor tålegrensene. Bilen gikk uansett beint før, med de samme komponentene.

Hjulvinklene har jeg dessverre ikke tilgjengelig. Samme verksted har tatt forstillingskontroll på bilen før, og da var den veldig fin å kjøre etterpå.

Desto større grunn til at jeg klør meg i huet nå.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6115
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 02, 2013, 22:01:45 pm »

Utskrift av hjulvinkler bør følge med fra verksted. Har alltid fått dette med.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: august 02, 2013, 22:04:45 pm »

Jeg har ikke engang fått regningen ennå. Noe som er like greit akkurat nå.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6115
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 02, 2013, 22:18:34 pm »

Jekk den opp foran og sett på bukker under. Går begge forhjulene like lett rundt? og ta tak i hvert hjul. kjennes noe "løst" ut?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #10 på: august 02, 2013, 22:29:20 pm »

Begge forhjul triller lett. Ingenting som kjennes løst, ingen ulyder.
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #11 på: august 02, 2013, 23:05:27 pm »

Du kan jo ta en grovkontroll av spissing med gardinstang og grovkontroll av camber med vater. Høres jo unektelig ut som om forstillingen ikke er helt riktig justert...?

Og bakhjulene er urørt og som før?
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #12 på: august 02, 2013, 23:11:42 pm »

Bakhjula er urørt, ja.

Ifølge verkstedet skal alt av hjulvinkler være riktige, men jeg regner med at det går an å gjøre feil under en forstillingskontroll også. Uansett grundig irriterende.

Gardinstang og vater er naturligvis to ting jeg ikke har liggende i leiligheten, sånn for sikkerhets skyld. Men takk for innspill, folkens Glad
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #13 på: august 03, 2013, 09:06:42 am »

Vel, da sitter jeg og prøver å skaffe meg en annen bil til ferieturen. Stoler ikke på det rammehodet på en langtur, nei...
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #14 på: august 04, 2013, 07:40:17 am »

Så, som en fortsettelse av denne tråden...

Da jeg fikk tilbake bilen fra verkstedet fredag, hørte jeg umiddelbart knakelyder foran da jeg prøvekjørte. Jeg lurte først på om det kunne være noe i den nye forstillinga som trengte mer smøring eller måtte gå seg til. Men lørdag morgen fikk jeg bilen ut i dagslys, la meg ned på kne foran bilen og titta under.

Da så jeg umiddelbart at bunnen på rammehodet virket suspekt. Litt dunking med hånda, litt pelling med fingrene, og så hadde jeg på fem minutter oppdaget at bunnen på rammehodet holder på å gå opp i sømmene. Inspeksjonsluka til rammehodet kunne jeg plukke fra hverandre med fingrene. Lyste inn i rammehodet med lommelykt, og resten av konstruksjonen virker gudskjelov mer solid, om ikke akkurat rustfri. Jeg tok naturligvis ikke sjansen på å kjøre med dette.

Jeg finner det underlig at verkstedet, som har hatt bilen oppe på løftebukk i flere dager i forbindelse med bytte av forstillingsrør, ikke har oppdaget dette. Burde ikke et bilverksted, når de skal bytte forstilling grunnet rust i forstillinga på en 45 år gammel bil, også ta en rask sjekk på om det de skal bolte forstillinga fast i, dvs. rammehodet, er i god stand eller ikke?

Kjør debatt mens jeg er på ferie og lurer på om jeg har råd til å redde bilen eller ikke...
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #15 på: august 04, 2013, 08:30:35 am »

Hadde det vært min bil ville jeg funnet en "lokal" hobbymekaniker/sviser som kan luftkjølt vw og fått byttet rammehode. Lovlig, tja... Men at det kan bli like bra og billigere, det er sikkert.

Ser for meg at å bytte rammehode på et verksted kan bli døden for mange.

Det første jeg ville gjort er å lete opp et nytt rammehode og fått dette hjem. Jeg fikset en gang et slikt bit for bit og det var sinnsykt mye arbeid og en veldig lite godkjent løsning. Bilen gikk gjennom eu kontroll etterpå men er spiker nå.
Loggført

1961 T1 - Custom
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #16 på: august 11, 2013, 16:35:09 pm »

Ja, løsningen må bli å finne noen i Trondheimsområdet som kan påta seg jobben. Har en mulig kontakt som jeg skal høre med.

Hvis karen jeg kjenner ikke kan påta seg jobben, er det bare å sende meg pm hvis du har sveisekunnskaper, tid og lyst til å tjene litt penger. Har lagt ned altfor mye penger i denne bilen til å selge eller avskilte. Den skal tilbake i solid, kjørbar stand.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: august 11, 2013, 21:17:36 pm »

Trist lesning.. Jeg hadde samme forhold til en Volvo. Mye ombygd og påkostet.
Men en dag jeg var på hogginga og plukket deler, så jeg at bilen jeg plukket deler fra var i bedre stand enn min. Vondt å gi opp, men en dag må foten settes ned. Håper du finner en rimelig løsning.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #18 på: august 11, 2013, 22:45:38 pm »

Saken er at bilen er i veldig god stand ellers, for veldig mye har blitt gjort det siste året eller så. Har eid bilen i 10 år nå, så har god oversikt over alt som er gjort i løpet av de 10 åra, og det er ganske mye det også.

Men ja - håper jeg kommer frem til en fornuftig løsning på dette. Kan ikke karen jeg har kontakt med, påta seg jobben, håper jeg at noen andre i VW-miljøet i Trondheimsområdet kan hjelpe.

Kan legge til at bilen var på EU-kontroll så sent som i mai. Rusta i forstillinga oppdaga de, men rusta i rammehodet gikk dem tydeligvis hus forbi. Man kan jo lure på hva disse EU-kontrollene da egentlig skal være godt for.
Loggført
Mangokid
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: august 12, 2013, 17:44:00 pm »

Kan du ikke "bare" vippe den over på ei rustfri bunnplate med papirer på a?
Loggført
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #20 på: august 12, 2013, 19:57:16 pm »

Rammehodet er ikke så ille å få byttet, så lenge man tar rikelig med mål og er nøye når man kapper til delene.
Samtidig er selve sveisingen essensiell sammen med bra etterbehandling.
Fikk gjort dette i fjor vinter, og det kostet under 2500 i lakk/sveisetråd/deler. Jobben ble gjort mot en god flaske brunt Blunker
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #21 på: august 12, 2013, 22:24:49 pm »

Kan du ikke "bare" vippe den over på ei rustfri bunnplate med papirer på a?

Jo da, tanken har slått meg, men før jeg går så drastisk til verks, må jeg få noen til å ta en litt grundigere titt enn det jeg klarer uten løftebukk og bare med en liten lommelykt. Jeg klarer selv å se nok til at jeg ikke tar sjansen på å ta bilen ut på noen lengre kjøretur, men full oversikt trenger jeg hjelp til å få. Har som sagt en kontakt jeg håper kan hjelpe meg, både med å vurdere skaden og å få bilen på veien igjen, på en trygg, forsvarlig og fornuftig måte. Krysser fingra.

Godt å høre at bytte av rammehode ikke nødvendigvis trenger å bety døden økonomisk sett. Må bare gjøres av noen som virkelig vet hva de driver med. Bra etterbehandling skal det så definitivt sørges for, når ting kommer så langt.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #22 på: august 12, 2013, 22:30:50 pm »

er du heldig slepper du under med kun utskifting av bunnen + litt lapping på resten, blandt anna endene på napoleonshatten pleier å vera kaputt. isofall blir arbeidet langt mindre omfattande og rimligare.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #23 på: august 14, 2013, 11:17:35 am »

Ser iallfall ut til at jeg har noen som kan gjøre jobben for meg. Så det var da enda godt. Får vel tro at det ordner seg til slutt.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!