mai 04, 2024, 02:32:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 44 45 [46] 47
1351  Forum / Problemløseren / Sv: Dunkelyd fra motor etter overhaling på: mai 20, 2009, 22:54:04 pm
Har hørt om flere som har brukt plastigage i luftkjøltmiljøet.
1352  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915-oppsett - Clutch-problem! på: mai 20, 2009, 22:52:54 pm
For høy tenning er det ikke. Kjører med rundt 10 grader. Jeg kan koble av koilen, og den hugger like jævlig og til tider er det som at den vil starte, du vet når hastigheten på starteren øker et lite sekund. Dette skjer som sagt når motoren er blitt skikkelig varm. Den er så varm at jeg ikke kan ta på reimskiva...
1353  Forum / Problemløseren / Sv: Plugg over gjenge! på: mai 20, 2009, 22:50:38 pm
Eller sønnen hans, som tok på seg denne, hehe. Autoteknikk er litt av en familiebedrift.
1354  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915-oppsett - Clutch-problem! på: mai 20, 2009, 20:30:59 pm
Ja, har litt slakk på pedalen. Justert iht. Haynes.

Nå sliter jeg midlertidig med en motor så varm at skulle tro den stod opp fra Helvete. Tenningsbank sliter jeg også med... Når jeg kommer under ca. 1000 omdreininger mister jeg oljetrykket, enda jeg kjører med et oil pressure boost kit. Begynner seriøst å lure på hva som kan gjøre motoren min så utrolig varm... 95 oktan m. oktan booster (gir 98 oktan) kjører jeg med nå.
Noen idéer om den voldsomme varmen?
1355  Forum / Problemløseren / Sv: Dunkelyd fra motor etter overhaling på: mai 20, 2009, 09:32:26 am
Jeg tror ikke dette kan være rådebank. Da tror jeg lyden ville blitt værre og værre med økt turtall siden rådeslarken mot veiva blir "kastet" frem og tilbake raskere og raskere ettersom turtallet øker.
1356  Forum / Problemløseren / Sv: Dunkelyd fra motor etter overhaling på: mai 20, 2009, 08:50:46 am
Mulig litt seint, men kan dele en erfaring uansett. Har hatt AKKURAT samme problem selv. Var løst svinghjul som resultat av dårlig anleggsflate mellom svinghjul og veiv. På lave trurtall (under vanslig tomgang) fikk jeg en skikkelig resonansaktig banking, og akkurat idet motoren startet. Når den gikk på tomgang og jeg gav gass raskt smalt det også. Tightet svinghjulet, og problemet forsvant, men for min del kom det igjen da svinghjulet løsnet igjen etter kort tid pga. dårlige anleggsflater. Blei også merker i girkassehuset som rommer svinghjulet. Verdt å se etter.
1357  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915-oppsett - Clutch-problem! på: mai 20, 2009, 07:49:56 am
Fikk satt inn motoren i går, og alt virker bra. Misstenker litt tenningsbank da motoren går veldig varm og hugger på starteren når den er skiekklig varm. Men siden jeg ikke har fått justert noe særlig ennå, så håper jeg det går seg til. Har jo 10:1 i komp på stock kjøling og 4 liter olje på blokka med dypsump.

Problemet nå er at motoren drar fra clutchen. Når jeg trår på litt på 2. gir og oppover, så vil motoren ruse opp og clutchen mister taket på svinghjulet. Har stock trykkplate og lamell (helt ny). Lamellen har hatt litt olje på seg på flaten mot svinghulet etter en tidligere simmerringslekasje, men jeg fikk tørket lamellen skikkelig med avfetting. Samme med trykkplate og svinghjul.

Noen forslag?

Ellers virker denne motoren frisk som bare satan!
1358  Forum / Problemløseren / Sv: Plugg over gjenge! på: mai 20, 2009, 07:44:48 am
Topp ble sveist hos Autoteknikk i går, og det var meget pent gjort. Problem løst!
Takker for svar og forslag.
1359  Forum / Problemløseren / Sv: Plugg over gjenge! på: mai 17, 2009, 21:20:20 pm
Ja, tror sveising er tingen. Leveres inn til Autoteknikk i morgen tidlig, så får vi håpe at de klarer å redde den dyrebare originaltoppen min, hehe.
1360  Forum / Problemløseren / Sv: motor/Forgasser problemer 1303 '73 på: mai 17, 2009, 21:19:12 pm
Går fra + på coil. Den ene er til idle cut-off valve (kutter bensintilførselen i tomgangskretsen når tenningen er slått av). Den andre gir strøm til et varmeelement som varmer en bimetallisk fjær som er koblet til choken (gjør at chocken avtar sammen med fjærstyrken ettersom varmetrådene i choke-huset blir varmet opp) Var det greit svar?
1361  Forum / Problemløseren / Sv: Plugg over gjenge! på: mai 16, 2009, 08:47:45 am
Er det jeg skal prøve å finne ut av i dag. Om det finnes noen i området som har slikt. Har ikke lyst til å lage ny topp heller... Fryktelig mye jobb.
1362  Forum / Problemløseren / Sv: Plugg over gjenge! på: mai 15, 2009, 19:16:19 pm
Takker for svar. Toppen er ikke verdt mye i penger, men i timer med portearbeid er den verdt gull for meg... Har andre topper liggende fra før av, men takk for tilbudet. Må undersøke med Autoteknikk på mandag. De er nok mitt siste håp, hvis ingen på forumet vil ta på seg jobben. Jeg betaler friskt...
1363  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915-oppsett på: mai 15, 2009, 14:52:20 pm
Her har vi jo en god diskusjon allerede! Tror mitt valg av eksos er kurant for mitt opopsett. Foreløpig har det dukket opp et annet stygt problem... http://www.vwnorge.no/index.php/topic,15297.0.html

Noen gode tips anyone?
1364  Forum / Problemløseren / Sv: Plugg over gjenge! på: mai 14, 2009, 19:37:10 pm
Problemet er at innsatsen har "slitt ut" hullet, og innsatsen sitter kun i 1,5 gjenger... Ja, tenkte som så jeg også at å sveise igjen var en grei løsning. Jeg kan ikke sveise aluminium, så da må jeg finne noen som vil ta på seg jobben. Leverte inn toppen hos sylinderservice i dag for å se hva de kunne ordne. Får svar i morgen...
1365  Forum / Problemløseren / Plugg over gjenge! på: mai 14, 2009, 07:27:41 am
Som tittelen tilsier, så har jeg en litt kinkig situasjon... Et av plugghullene mine er veldig svakt i gjengene. Som en ekstra utfordring, så har det blitt brukt et såkalt rep.-sett fra Biltema i dette plugghullet. Dette er bare en innsatts med større ytre diameter. Er det fortsat mulig å redde denne toppen? Å skaffe en annen topp er særs lite aktuelt da denne toppen er blitt lagt mange timer i med porting og bearbeiding...

Finnes det noen kyndige her som har noen idéer? Kan helicoil brukes fortsatt?
1366  Forum / Problemløseren / Sv: motor/Forgasser problemer 1303 '73 på: mai 14, 2009, 06:59:06 am
Jepp, det er nok akspumpa di som er lekk da. Akspumpa sørger for en sprut med bensin ned halsringen siden luft akselererer raskere enn bensinflowen klarer å holde følge idet du åpner spjellet. Høres ut som et aksproblem, og lekasje fra "høyre firkantet sak" tyder på lekasje i akspumpemembranen.
1367  Forum / Problemløseren / Sv: Noen som kan ta renoveringsoppdrag på en 1600 motor ? på: mai 14, 2009, 06:56:29 am
Hvor holder du til? Er det snakk om en enkel overhaling med lagerbytte og ev. linjeborring osv?
1368  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915-oppsett på: mai 13, 2009, 21:40:33 pm
Kult! Hva slags kam ville du brukt? tenkte som så at toppene mine ikke greier å levere nok til en kvassere kam, porta aldri så bra/mye.
1369  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915-oppsett på: mai 13, 2009, 15:27:46 pm
Takker for gode svar. Delener er allerede innkjøpt og motoren er nesten ferdig, hehe. Det som var poenget var å lufte idéer om forbedringer og hva folk mener om oppsettet, og nå veit jeg jo hva jeg har å jobbe mot i så måte. Gasserene har jeg liggende fra før, og veit at de struper ned, for å si det sånn. Var derfor jeg anså det som et must med update-kitet for ikke å kvele motorens potensiale totalt (sikler etter 40 eller 45 dell'orto). Når det gjelder vendehøyden er den temmelig spenstig ja. Er kjørt et mock-up bare for å forsikre om at det ikke butter. Det som ev. tar knekken på motoren her er ventilflyt tipper jeg. Kjører Scat enkle forstærka fjærer som fulgte med et C35-kit jeg hadde liggende.
1370  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915-oppsett på: mai 13, 2009, 14:18:55 pm
CB sit kit passer 36 mm (IDF er ikke noe annet enn dobbelt), har kjørt mange kilometer med det allerede. Eneste som bør gjøres for at det skal få optimal flow er å kone ut spjellhuset under venturien der det ligger en kant siden kitet egentlig er for 40mm IDF. Jeg har negativ vendehøyde i utgangspunktet, så vi snakker 0,8mm effektiv vendehøyde med kobbershims på 1mm. Innsug er matchportet, samme med eksos. Tatt opp til rundt 35 mm ut av topp, og eggformede innsugsporter, sålangt det lar seg gjøre, hehe. Toppene har også fått polerte og sandblåste eksos- og innsugsporter. Eksoskanalen er maks utfrest, og "kule" rundt ventilstyring er fjærnet helt. Originale 35,5mm x 32mm ventiler. Iht. min hjemmelagde kompkalkulator og flere på nettet gir 0,8mm vendehøyde på 94mm borring og 47,5 cc i kammer en komp på 10,03:1.

Koselig at du svarer i tråden min Endre D. Har fulgt med på både Cheap'O-prosjektet og det noe dyrere prosjektet ditt (mildt sagt), og må innrømme at dette har vært en liten bidragsyter for meg til å prøve meg på et mer "kirurgisk" motorbygge der det meste skal måles, hehe.
1371  Forum / Teknisk, teori og praksis / 1915-oppsett - Blir ikke kvitt varmen! på: mai 13, 2009, 13:30:06 pm
Har noen erfarne motorbyggere her noen tanker om dette oppsettet?

- 94 mm syl.-sett (1915cc)
- DPR 69mm motvektsveiv
- DPR lettet svinghjul
-"Maksportede" originaltopper m. polerte og veldig åpne forbrenningskammer (ikke sveist) 35,5mm x 32mm (47,5 cc)
- 1 1/2 quiet pack eksos (EMPI)
- 2 x Weber IDF 36mm m. CB update kit
- 0,8 mm vendehøyde (1 mm kopper-shims)
- 10:1 i komp
- Engle 110
- 1,25:1 vippearmer
- Stempler, kryssbolter og råder vektjustert til 0,1 g.

Blir 98 oktan et must her?

Hva tenker dere om HK?

Kom gjerne med tips og deres mening om oppsettet mitt.
1372  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 1303 deler/Type 4 og en Type 3 motor på: februar 05, 2009, 12:03:30 pm
Ok. Mine skjermer har vanlig smalt hull tilfangeren... Du har ikke en høyreskjerm som passer 1303 med smalt hull til fanger?
1373  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 1303 deler/Type 4 og en Type 3 motor på: februar 05, 2009, 08:50:36 am
Jek kunne trengt en høyre forskjerm til 1303S-en min (73-mod). Er skjermene like på min som på den du hogde? Trenger også en lyktering, ev. komplett lykt hvis ikke du selger separat. Sender du deler? Befinner meg i Kristiansand.
1374  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915 m. orig. varmebokser på: januar 29, 2009, 07:59:58 am
Da er nok valget klart for min del ja... Kjøper kun et 1 1/2 grenrør og en stinger, that's it. Ingenting er vel bedre enn det svakeste leddet, og det er vel eksosventilen på 32mm og varmeboksene på 29mm (om ikke jeg tar helt feil). Blir vel ikke så mye å tjene på et stort anlegg da. Bremset du motoren din noen gang? Litt spennende å se hva folk får ut av 1915-oppsett med originale topper og ventiler.
1375  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915 m. orig. varmebokser på: januar 28, 2009, 15:16:39 pm
Hva slags eksosanlegg kjørte du med ellers ved siden av de originale varmeboksene? Jeg har planer om å putte på en grei header med "large flange" og dim på 1 1/2 og mest sannsynlig en stinger i enden. Har du prøvd både med J-pipes m større dim. og originale varmebokser og kjent på forskjellen?
1376  Forum / Teknisk, teori og praksis / 1915 m. orig. varmebokser på: januar 28, 2009, 10:42:58 am
Har planer om å bygge 1915 med originale topper og lurer veldig på dette med eksosen... Er det mange som holder på de gamle varmepottene og setter på et grenrør med f.eks. 1 1/2 tverrsnitt? Eller går alle over til større varmebokser eller j-pipes?
Ville det skade å kjøre med orig. varmebokser. Husk, her er deet originale topper med 32mm eksos som skal benyttes.
1377  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915 m. originaltopper på: januar 15, 2009, 13:06:12 pm
Ja, da har flere fått bekreftet at CB-kitet passer 36IDF fra to fornøyde brukere, hehe. Ja, jeg gjør det. Var første portejobben min, men de er hele og fine, og jeg skal gå over en runde til for å få de enda bedre og utnytte potensialet fullt ut. Vil det være formålstjenlig å "eggporte" innsugsportene? Hvilke størrelse på eksosanlegget anbefales til dette oppsettet? Hvilke kompforhold ville du brukt med engle110-kammen og 1:25-vippene? Har et løft på 12,4mm
1378  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915 m. originaltopper på: januar 15, 2009, 09:04:56 am
Skjønner. Hvor mye fortenning kjører du på tomgang m. det kompforholdet? Ser du kjører vakum også. Jeg fikk også laget vakumporter på begge IDF-gasserne mine, men trekker kun fra et løp i hver gasser, så signalet blir litt svakt og ustabilt...
1379  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915 m. originaltopper på: januar 15, 2009, 08:38:50 am
Hva er dimensjonen på dette anlegget ditt? 1 1/2 tommer kanskje? Var et pent syn. Hvor mye er denne bremset, og hvor mange Nm har denne? Er jo momentet som blir interessant i en slik mild 1915-trimming som jeg har planer om.
1380  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915 m. originaltopper på: januar 15, 2009, 08:16:24 am
Høres kult ut. Har allerede brukt 15k, så hadde ikke tenkt å bruke så fryktelig mye mer enn på et nytt syl.-sett iu første omgang.

Men hva slags eksos bør jeg kjøre på? Originale varmepotter og et ok anlegg? Størrelse, type?
Sider: 1 ... 44 45 [46] 47
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!