mai 03, 2024, 22:50:05 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1915 m. originaltopper  (Lest 2472 ganger)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: januar 14, 2009, 12:44:45 pm »

Heisann. Et spørsmål til de som har erfring med motorbygge. Har planer om å gå opp til 1915 i motoren min. Har nå noen greit porta topper med 35,5mm innsugsventil og 32mm eksosventil. Vil disse toppene være gode nok for et 1915-oppsett? Eller må man til m. større ventiler? Hadde i første omgang planer om å kjøre oppsettet med to 36IDF-gassere oppgradert med halsringkitet til CB (Økt flow)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #1 på: januar 14, 2009, 18:08:10 pm »

Hva slags kam har du tenkt deg da?
Loggført

Har laaang VW-pause.
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: januar 14, 2009, 18:20:29 pm »

Toppene vil sikkert fungere, men blir nok en "flaskehals" i systemet med såpass små ventiler - gasserne er vel også i minste laget hvis du skal utnytte potensialet som ligger i volumet her. CB's IDF update kit passer forresten ikke 36IDF da disse har andre venturier enn 40/44..  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 14, 2009, 18:26:47 pm »

Viss du må betale for å frese opp toppene til 94 mm sylindersats,
ville jeg nok vurdert å kjøpe ett par nye med riktige mål.
Ett sett med værstingtopper får du for rundt $500 - ca 3500 kroner.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 15, 2009, 08:02:19 am »

Jo, kitet passer, du må bare frese opp en konisk form i bunnen av gasseren der venturien går over til en kant av gods over spjelet... Dette er gjort og de har fungert utmærket på et 1600-oppsett. Jeg hadde planer om den klassiske Engle 110-kammen, og et kompforhold på 10:1 kanskje? En jeg kjenner freser dem opp for 500 kr, så det er ikke allverden.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 15, 2009, 08:10:18 am »

Orginaltopper fungerer fint, det handler bare om hvor mye hester du vil hente ut og hvor mye turtall du vil at motoren skal klare.

En motor med det oppsettet du beskriver her, blir en snill motor med bra bunndrag. Men det er nok ikke så mye å hente over 5000 omdr.
Har selv en motor med 1950ccm, Engle 100, portede orginaltopper og ca 9 i komp. Super cruisemotor! Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 15, 2009, 08:16:24 am »

Høres kult ut. Har allerede brukt 15k, så hadde ikke tenkt å bruke så fryktelig mye mer enn på et nytt syl.-sett iu første omgang.

Men hva slags eksos bør jeg kjøre på? Originale varmepotter og et ok anlegg? Størrelse, type?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 15, 2009, 08:30:46 am »

Orginale varmepotter og et passende grenrør fungerer fint med denne kombinasjonen. Slik ser det ut på 1950 motoren min:

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: januar 15, 2009, 08:38:50 am »

Hva er dimensjonen på dette anlegget ditt? 1 1/2 tommer kanskje? Var et pent syn. Hvor mye er denne bremset, og hvor mange Nm har denne? Er jo momentet som blir interessant i en slik mild 1915-trimming som jeg har planer om.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 15, 2009, 08:49:10 am »

Er ikke helt sikker på dimensjonen. Men det er montert på std varmepotter.

Motoren har ikke vært bremset, så noen verdier for hk og nm har jeg ikke.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 15, 2009, 09:04:56 am »

Skjønner. Hvor mye fortenning kjører du på tomgang m. det kompforholdet? Ser du kjører vakum også. Jeg fikk også laget vakumporter på begge IDF-gasserne mine, men trekker kun fra et løp i hver gasser, så signalet blir litt svakt og ustabilt...
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 15, 2009, 10:09:15 am »

Kjører med ca 30 grader fortenning ved maks avansering. Mener det tilsvarer litt over 10 grader statisk på orginal fordeler. På denne motoren kjørte jeg først med 2 enkle 34mm slik som på bildet, og da fungerte det fint å hente vakum fra kun den ene forgasseren.
Har også kjørt motoren med 2x44mm HPMX, men da med 009 fordeler.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #12 på: januar 15, 2009, 12:28:32 pm »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 03:05:50 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #13 på: januar 15, 2009, 12:32:36 pm »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 03:05:33 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: januar 15, 2009, 13:06:12 pm »

Ja, da har flere fått bekreftet at CB-kitet passer 36IDF fra to fornøyde brukere, hehe. Ja, jeg gjør det. Var første portejobben min, men de er hele og fine, og jeg skal gå over en runde til for å få de enda bedre og utnytte potensialet fullt ut. Vil det være formålstjenlig å "eggporte" innsugsportene? Hvilke størrelse på eksosanlegget anbefales til dette oppsettet? Hvilke kompforhold ville du brukt med engle110-kammen og 1:25-vippene? Har et løft på 12,4mm
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #15 på: januar 17, 2009, 21:59:29 pm »

1 1/2 " eller 38-40 mm eksos , 9,8: 1 i komp
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!