mai 03, 2024, 22:36:52 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp til å justere tenning og forgasser.  (Lest 14688 ganger)
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« på: mai 22, 2008, 20:45:44 pm »

Etter ha byttet plugger, pluggledninger og stifter, så har bobla blitt kranglete.

Jeg satte inn NGK B5HS. Stiftene er justert til 5mm. Fortenninga er jeg litt usikker på... Men iallefullefall så fusker bilen fælt nå. Den drar egentlig greit på under akselerasjon. Men å cruise rundt på lavt turtall er noe herk. Det hopper og lugger noe voldsomt. Den går på tomgang (som regel..)

Jeg lurer ganske enkelt på om det er noen verksted nært oslo som kan justere go'bilen for meg. Jeg begynner å forstå at det bare blir værre jo mere jeg forsøker.
Loggført
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 22, 2008, 20:54:46 pm »

stifteåpning skal være på 0,4.
så lenge den akselrere bra, så er nok ikke tenning så mye feil. ligger nok mest i forgasser da.
hvis du har orginal forgasser, så er vel std. for en begynnelse: bensin skrue : 1,5 omdreining ut og luft : 2 til 2,5 omdreininreg.

http://boblefrik.tripod.com
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #2 på: mai 22, 2008, 21:00:06 pm »

Forgasser er original. Og denne har jeg faktisk ikke justert en døyt på.

Bilen har egentlig fuska litt hele tida, men ble ekstrem nå etter jeg bytta disse tenningsdelene. Jeg kan prøve å justere ned stiftåpning til 0,4. Men kan da ikke forstå at det har så mye å si?

Hadde uansett vært morsomt å fått en "ekspert" til å ta en kikk der bak. Sånn for å gi en generell tilstandsrapport.
Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 22, 2008, 21:04:06 pm »

Ikkje glem ventilene...
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #4 på: mai 22, 2008, 21:12:02 pm »

Ikkje glem ventilene...

Hehe.. Nei. Men er jo nærliggende å tro at hovedproblemet ligger i tenninga i og med at den egentlig ikke var så værst før jeg begynte å fikle der..
Loggført
herulf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1265
Bosted: Lillesand



Vis profil
« Svar #5 på: mai 22, 2008, 21:37:05 pm »

Kamvinkelen er veldig viktig å justere etter justering av stiften..
Loggført

Herulf
47253505
hdettme@hotmail.com
Hvorfor kan ikke alle skrive i profilen hvor di bor?Hæ?
http://boblekameratene.forumakers.com/index.htm
T1-55
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Bø i Telemark



Vis profil
« Svar #6 på: mai 22, 2008, 21:42:36 pm »

Kamvinkelen er veldig viktig å justere etter justering av stiften..

Fortell mer om dette?, skjønte jeg ikke et kvidder av.......
Loggført

BUG ME!
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #7 på: mai 23, 2008, 06:54:08 am »

Ok.. Nå skjønner jeg enda mindre. Idag da jeg skulle kjøre på jobb så oppførte bilen seg som en drøm. Jeg vet det er noe rart med autochocen men det er bare å hjelpe til litt med en finger når den er kald. Men uansett da. Fuskinga kommer bare når bilen er varm. Merka ikke noe idag. Tomgangen ble jo litt for høy og pga at jeg justerte den opp da bilen var umulig igår.. Rart.
Loggført
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #8 på: mai 23, 2008, 19:00:37 pm »

Har kjørt rundt i flere timer i oslo idag. Bilen er helt fin nå. Fusker minimalt. Flott tomgang. Jeg skjønner fint lite... Jaja.. Kanskje den bare er i godt humør:)
Loggført
Tele-75
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Alta



Vis profil
« Svar #9 på: mai 23, 2008, 20:12:20 pm »

kamvinkel er det samme som stift åpning, når den er rett setter du motorn på tenningsmerket på reimhjulet, løsn fordeleren, vri den litt mot fortenning, skru på tenninga ,vri fordeleren tilbake til du hører at det gnistrer på platinastiften, skru fast fordeleren og sjekk med lampe seinere om du ikke har for handen. Eller kjør som den er om den funker. Om du har kjøpt fancye tennkabler og hetter med karbonkjerner og div, hiv dæm i søpla å sett på kabler med kobberkjærn og orginale plugghetter om resten av tenningsannlegget er orginalt!
karbonkabler er ofte kilden til slike feil, hvorfor? de tåler ikke å bøyes. Siden biln har fusket heletiden så ville jeg justertventilene også.
« Siste redigering: mai 23, 2008, 20:20:56 pm av Tele-75 » Loggført

Lykkelig eier av en vw transporter 75mod og en 94mod lang Caravelle med 2,5l bensin og automat

Tidligere VW

Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1973
Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1969
Vw transporter campingbil       1600cc 1971
Vw 411 stasjonsvogn             1700cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1974
Vw boble                              1200cc 1961   
Vw boble roadster prosjekt      1600cc 1971
Vw transporter syncro  1,9 bensin       1989
Vw caravelle               2,1 bensin       1988
Muligens et par transportere som jeg har glemt + 5-6 passater/audi 80, 2 K70 og en haug med andre biler og kjøretøy.
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #10 på: mai 23, 2008, 20:36:32 pm »

Jeg ville tatt av forgasseren og rengjort den, skrudd opp alle dyser osv.
Hvis den går fint på tomgang noen ganger, og andre ganger ikke, kan det være noe rusk i tomgangssystemet.
Skru av forgasseren og ta opp dyser og blås ren, q-tips er også en fint hjelpemiddel, men litt forsiktig så ikke noe "hår-rusk" detter av den.
Kan kanskje også være falsk luft..
Kan være lett å sjekke, la motoren gå, spray startgass rundt gasseren, hvis turtallet øker litt da, er det luftlekkasje.

(+ det mange andre her har sagt)

 Glad
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Tele-75
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Alta



Vis profil
« Svar #11 på: mai 23, 2008, 20:44:41 pm »

problemene står i kø, bare å bruke elemeterings metoden til kjærra går :-)
Loggført

Lykkelig eier av en vw transporter 75mod og en 94mod lang Caravelle med 2,5l bensin og automat

Tidligere VW

Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1973
Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1969
Vw transporter campingbil       1600cc 1971
Vw 411 stasjonsvogn             1700cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1974
Vw boble                              1200cc 1961   
Vw boble roadster prosjekt      1600cc 1971
Vw transporter syncro  1,9 bensin       1989
Vw caravelle               2,1 bensin       1988
Muligens et par transportere som jeg har glemt + 5-6 passater/audi 80, 2 K70 og en haug med andre biler og kjøretøy.
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: juni 02, 2008, 17:58:19 pm »

Er ikkeno ekspert, men har en del erfaring med de problemene du ramser opp her, og bør være greit å løse. Har utstyr til skikkelig justering av tenning osv, og en del reservedeler til gassere som pakningssett osv.Klarer å justere ventiler også. Bor i Drammen om du skulle trenge hjelp. Sendte deg en PM, så er det bare å si ifra vetu.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!