mai 03, 2024, 19:06:57 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Poffing og putring i potta på tomgang, 73 1303S  (Lest 2198 ganger)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: juni 02, 2008, 13:42:11 pm »

Hei, som topic sier har jeg et problem med at det smeller litt i potta når jeg står på tomgang. Er en god og fin 1600-motor med dødstabil tenning på 7,5 grader før øvre dødpunkt, ventilene er skikkelig justert, og forgasser er bygd opp på nytt og har gode foringer, altså ingen falskluft og er justert "etter boka". Bilen går ellers upåklagelig pent, sett bortifra den irriterende smellinga...

Det er ikke en konstant og jevn putring, men det kommer litt av og på. Noen ganger rett etter hverandre, og noen ganger med ca. 10 sek. mellomrom.

Håper noen har en anelse om hva det kan være som forårsaker dette. Setter pris på alle svar.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #1 på: juni 02, 2008, 14:16:36 pm »

litt for mager blanding på tomgang Hæ har sjøl det på 2litern i bussen min å det var det jeg fikk til svar Blunker
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2 på: juni 02, 2008, 14:31:17 pm »

Hei, som topic sier har jeg et problem med at det smeller litt i potta når jeg står på tomgang. Er en god og fin 1600-motor med dødstabil tenning på 7,5 grader før øvre dødpunkt, ventilene er skikkelig justert, og forgasser er bygd opp på nytt og har gode foringer, altså ingen falskluft og er justert "etter boka". Bilen går ellers upåklagelig pent, sett bortifra den irriterende smellinga...

Det er ikke en konstant og jevn putring, men det kommer litt av og på. Noen ganger rett etter hverandre, og noen ganger med ca. 10 sek. mellomrom.

Håper noen har en anelse om hva det kan være som forårsaker dette. Setter pris på alle svar.

Uoriginal eksos med mindre motstand en den originale?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 02, 2008, 15:06:23 pm »

Ja, jeg har et uoroginalt eksosanlegg, og det skal ha mindre motstand enn det originale, men det har jeg hatt på i nesten et år nå, og problemet har bare vært merkbart de siste månedene, det som er merkelig. eksosen er riktignok i "original" utførelse, bare litt tykkere enderør, ellers er det like langt og stort.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: juni 02, 2008, 15:21:21 pm »

Ja, jeg har et uoroginalt eksosanlegg, og det skal ha mindre motstand enn det originale, men det har jeg hatt på i nesten et år nå, og problemet har bare vært merkbart de siste månedene, det som er merkelig. eksosen er riktignok i "original" utførelse, bare litt tykkere enderør, ellers er det like langt og stort.

Prøv å feit den opp ett hakk ved å skifte dyse så ser du hva som skjer.

Mine two cents.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 02, 2008, 15:25:37 pm »

Å få tak i dyser til en standard Solex 34-3 er vel ikke det letteste tror jeg... Jeg har prøvd å gi både mer og mindre på den nederste og minste skrua for å redusere/øke mengen bensin inn i blandinga for tomgang, men uten hell... Såvidt jeg vet er det de to skruene (den lille og den store på siden av gasseren) som bestemmer blandingsforhold og mengde blanding som kommer inn når spjelet er lukket og bilen står på tomgang. Når jeg gir gass forsvinner poffinga. Mitt resonement tilsier da at siden bilen går over på å bruke andre dyser når jeg gir gass og ulyden forsvinner, så ligger ikke feilen akkurat der med dysene. Men mulig jeg tar feil, selvsagt.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: juni 02, 2008, 15:50:34 pm »

den store skruen du snakker om er tomgangs skruen
den lille er blanding
den lille inn = mere bensin
den lille ut = mindre bensin.....mere luft
funker tomgangsdysa di?

Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 02, 2008, 16:01:36 pm »

Mange snakker om solenioden som kutter tilførsel av ferdig luft/bensin-blanding på tomgang og kaller den tomgangsdyse, så hvis det er den du mener, ja, den fungerer. Hadde ikke den fungert hadde den lukket tilførselen og bilen ville kun gått på noe høyere turtall med spjelet på gløtt (har prøvd, av ren kuriositet, hehe)

Tror denne filmen er interessant for å se hvordan forgasseren fungerer under tomgang. Jeg har 34PICT-3-forgasseren.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!