mai 21, 2024, 09:19:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Boble med ujevn tomgang  (Lest 3765 ganger)
Nickinnorway
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted:


Vis profil

« på: mars 14, 2013, 19:59:51 pm »

Sliter med ujevn tomgang på min 1977 boble 1303. Har prøvd flg, uten hell: justert tenninigen/ventilene, byttet plugger/kabler, stift, fordelerlokk, bensinpumpe og fått utført service på forgasseren.

Nå trenger jeg hjelp! Noen som kan anbefale en mekaniker eller verksted i Oslo område? På forhånd takk for tips.
Loggført
type2b
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted: Søgne



Vis profil
« Svar #1 på: mars 14, 2013, 21:39:21 pm »

Det kan være at problemet er falsk luft. Spray start gass på de to gummi muffene (med de to slangeklemmene på hver av de) og i område der de dobble innsugene er skrudd i toppene. Øker turtallet tyder det på at falsk luft trekkes inn i et eller flere av disse stedene.
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1904
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: mars 14, 2013, 22:23:02 pm »

Beklager att jeg bryr meg , men da må jo dette være en cab m/FI .. 1977 Hæ
Blir andre svar da..

Mvh
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: mars 14, 2013, 22:26:52 pm »

Beklager att jeg bryr meg , men da må jo dette være en cab m/FI .. 1977 Hæ
Blir andre svar da..

Mvh

Europeiske hadde fortsatt forgasser, husker jeg rett. Og noen gidder ikke å sette seg inn i FI, og setter inn forgasser isteden.

Ellers: pass på at forvarmingsrøret ikke har gått tett. Da kan det bli forgasserising.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1904
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: mars 14, 2013, 23:03:16 pm »

Sandefjord Camping ;Problemet er "bare "at 1303 ikke ble produsert i 1977 Hæ?? Mewn shit vi kan jo late som.. Fant nettopp en topplekasje på en AS(1600ccm ) motor og den gikk ugjevt ... skulle ikke forundre meg , disse gamle 1600 ccm er ikke akkurat stabile og trenger i stort sett en topp -overhaling i det minste ..

Mvh
« Siste redigering: mars 14, 2013, 23:16:15 pm av Sonic » Loggført
Nickinnorway
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: mars 15, 2013, 07:45:03 am »

Takk for svarene!

Bilen er en 1977 1303 cab med solex 34 Pict 4. Kjøpt i 1985 av en som hadde importert den fra Belgia, tror den hadde vært utstillingsbil for VW.

Jeg skal prøve startgass metoden, har også tenkt at det kan være luft innlekkasje. Takk også for tipset om forvarmingsrøret, har sett litt på nettet og skjønner at også dette kan være årsak til problemet. Topplekasje er selvsagt også en mulighet:os

Igjen, er det noen som har tips til verksted eller mekaniker er jeg takknemlig for det!
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: mars 15, 2013, 08:56:02 am »

Blir også avleiringer i en gammel forgasser, spesielt hvis den står endel. Jeg og andre har brukt STP injektorrens/injectionrens i bensina med hell.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #7 på: mars 17, 2013, 01:12:30 am »

Problemet er "bare "at 1303 ikke ble produsert i 1977 Hæ?? Mewn shit vi kan jo late som..

Man trenger ikke late som Glad. Saken er at S'en forsvant fra 1303S-skiltet på motorlokket i 1975. Fra da av ble alle 1303ene levert med 1600-motor, så VW så vel ikke poenget med S'en lenger.


Til saken: Min erfaring er at boblen tilgir mye dårlig tenningsjustering, men forgasseren må være 100%. Tomgangsproblemer har jeg hatt på alle boblene, og det var alltid forgasseren som var synderen.

Falsk luft-test: Ja.

Det finnes noen quick-fixes også: Sjekk alle vakuumslanger, også de til luftfilteret. Ta ut tomgangsdysen (den store i messing øverst på høyre side) og rens den. Et annet triks er å ta av luftfilteret, ruse opp motoren og så blokkere hullet øverst i forgasseren med hånden. Da skapes høyt undertrykk som kan løsne skitt i dyser og kanaler inni der hvis du er heldig.

Ellers er neste stopp å justere Bypass og Volume Control-skruene. Du kan google deg til prosedyren for å justere forgasser.

Blir det ikke bedre bør den overhales (rense, skifte pakninger, skifte foringer til gasspjeldet).

Loggført
Nickinnorway
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: mars 17, 2013, 17:51:03 pm »

Takk for innspillene!

Forgasseren har nylig vært hos Forgasser Service til overhaling og bypass-/volumskruene er justert så tror ikke problemet ligger der. Hvis ikke falsk luft testene avdekker noe må jeg nok få den inn på verksted, bare jeg klare å spore opp noen som kan gamle bobler...
Loggført
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #9 på: mars 17, 2013, 21:10:03 pm »

Kanskje forgasseren skulle vært renset engang til? Å sett på en bensinfilter før du prøver igjen. Det hjelper lite med rein forgasseren hvis bensinen man gir gasseren er full av grums. Motoren kan gå pent en liten stund, men grums tetter kanaler, og dyser fortere enn man skulle tro, og skaper trøbbel som ujevn og dårlig tomgang. Snakker av erfaring! Rekker tunge

Hvis bensinen som kommer inn er ren, blir det i tillegg mye enklere å justere forgasseren.

Lykke til Glad
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #10 på: mars 17, 2013, 22:23:38 pm »

Takk for innspillene!

Forgasseren har nylig vært hos Forgasser Service til overhaling og bypass-/volumskruene er justert så tror ikke problemet ligger der. Hvis ikke falsk luft testene avdekker noe må jeg nok få den inn på verksted, bare jeg klare å spore opp noen som kan gamle bobler...

Hvis forgasseren er justert av Forgasser Service, gjorde de det med forgasseren påmontert motoren din? "Fabrikkinnstilling" gjør at maskinen går rundt, men den må alltid justeres individuelt til motoren.
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #11 på: mars 18, 2013, 07:40:07 am »

Når en åpner en 34 pict forg. så må en lime pakningen ved montering igjen. Uten lim, blir den sugd inn i flottørhuset på den smale kanten.
-Så fare for falskluft her og.
Loggført
Nickinnorway
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: mars 18, 2013, 17:41:17 pm »

Mange takk for nye innspill! Til orientering ref tidligere svar er drivstoff filteret nylig byttet og volum- og bypasskruene er justert (etter beste evner;o) etter at forgasseren er montert. All testing etter montering av forgasseren har pågått i garasjen, har ikke hatt bilen på veiene enda.

Merker at jeg kanskje gjør ting i litt feil rekkefølge men tror jeg har kommet et stykke videre i dag. Testet for falsk luft og ja, når jeg sprayer der forgasseren er montert på innsug kommer en merkbar turtalløkning. Vanskelig å si om det er ved gasspjeldet eller ved monteringspunktet men nå har jeg i alle fall noe konkret å peile inn på. Jeg brukte ikke pakningslim når jeg monterte forgasseren, tror kanskje det må bli neste ting å prøve.

Har også testet kompresjonen i dag (kald motor) 3x115psi og 1x125psi – det skulle vel være akseptabelt..?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: mars 19, 2013, 00:22:32 am »

skifta dei ikkje spjeldakselforingar ved overhaling?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #14 på: mars 19, 2013, 01:03:52 am »

Høres ut om du har funnet feilen. Når falskluften er tettet justerer du opp forgasseren på nytt (fast idle-skruen, bypass, volume control, choke).

Dette med pakningslim er jeg personlig ikke så sikker på. En god pakning skal være nok, men det er vel ikke feil å smøre guffe på pakningen heller.

Messingforinger er tingen, uten tvil. De originale plastforingene blir slitt etter nesten 40 års bruk.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: mars 19, 2013, 01:19:46 am »

at dei i da heile tatt valgte å bruka plast som foring på ein forgassar seier jo litt om kva klokke-tru dei hadde på dette "fantastiske" materialet på 70talet..

eit anna tips når da gjeld desse forgassarane er å gå opp ein liten antydning på hoveddysa, da gjer dei lettare å justera
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Nickinnorway
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: mars 19, 2013, 19:34:28 pm »

Ironisk nok hadde jeg fått tak i messing foringer til gasspjeldet og leverte disse sammen med forgasseren til service. Men fikk beskjed om at originalene var "fine og tette" og at det ville uansett kreve maskinering for å få ut de gamle:os. Det kan også være pakningen mellom forgasser og innsug som ikke er tett men det tviler jeg på, brukte tid på å få overflatene rene og smussfrie.

Tror nok det er foringene jeg må prøve meg på ... frustrerende!
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: mars 19, 2013, 20:26:12 pm »

hukk av fjøra på gassaren og ta tak i kvar sida av akslingen til spjeldet og vri at og fram, so finner du fort ut om da er slark der eller ikkje. men ville ikkje nølt med å setta i messingforingane. er ikkje sooo mykje jobb
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #18 på: mars 19, 2013, 21:59:35 pm »

Og det er ikke noen tilkoblinger for vakumslange på innsuget/forgasser som ikke er tilkoblet? Står de åpne vil den trekke falsk luft gjennom de.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!