mai 17, 2024, 00:51:56 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bygge om 1957 Oval fra 6Volt til 12Volt?  (Lest 2997 ganger)
Andy95
Nybegynner
*
Innlegg: 36
Bosted: Skien


'' Politiet måtte gasse etter bråstopp ''


Vis profil
« på: februar 08, 2011, 17:10:05 pm »

Jeg lurte på og bygge om min 1957 Oval fra 6Volt til 12Volt. Jeg trenger bare en mening fra de som har mer erfaring innen vw. Noe av grunnen er jo at jeg hadde hatt lyst på et lite musikk anlegg inne i min Oval for og gjøre den litt unik om dere skjønner hva jeg mener Gliser. Jeg trenger dere her i forumet sin mening. Glad
Loggført


-1957 Oval
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #1 på: februar 08, 2011, 17:23:07 pm »

Hadde ikke jeg gjort  ;)hvis bilen er pen og hel synes jeg det er dumt å smøre inn m kabler og høytalere, nyte motorlyden istede  Osteaktig
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
Andy95
Nybegynner
*
Innlegg: 36
Bosted: Skien


'' Politiet måtte gasse etter bråstopp ''


Vis profil
« Svar #2 på: februar 08, 2011, 17:24:06 pm »

Sant nok det, men bilen er jo ikke helt strøken heller. Jeg ville bare høre hva dere ''proffe'' mener om det Blunker
Loggført


-1957 Oval
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 08, 2011, 17:24:38 pm »

Jeg har en sånn bil selv, som er temmelig uoriginal. Senk og hjul og alt det der... hehe
Selv har jeg beholdt 6V anlegget. Noe jeg kommer til å fortsette med også.
Ellers er det en enkel bil å bygge om, bare å bytte alle pærene, starter, dynamo, laderelé, coil, kondensatoren i fordeleren og evt piler.
Pilene får man kjøpt nye som passer 12V.

ellers må jeg si meg helt enig med vwsolli. Men det er din bil Blunker
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Andy95
Nybegynner
*
Innlegg: 36
Bosted: Skien


'' Politiet måtte gasse etter bråstopp ''


Vis profil
« Svar #4 på: februar 08, 2011, 17:35:14 pm »

Jeg har jo Puma forstilling på bilen og den er ikke særlig orginal egentlig. Jeg har også satt på BRM felger Glad
Loggført


-1957 Oval
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 08, 2011, 19:37:58 pm »

Hva med en Mascot omformer fra 6 vlt til høyspent (1968-modell og oppover)?
Mange av de heftigste ombygde bilene kan ha tuklet med mye, men ikke den elektriske spenningen. Det er noe av sjarmen med en slik gammel bil. 12 Volt har du sikkert på bruksbilen din?








Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #6 på: februar 08, 2011, 20:38:39 pm »

Trenger ikke bytte starter ved ommbygging til 12 volt.... 6 volt starter'n er stolt og tåler 12 volt Gliser
Loggført

Mvh
Reiel
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 09, 2011, 08:49:02 am »

Musikk på boks funker vel? iPod og sånn liten ghettoblaster? Enkleste måte etter min mening, men jeg er ikke stereofrik! Gliser
Loggført
Andy95
Nybegynner
*
Innlegg: 36
Bosted: Skien


'' Politiet måtte gasse etter bråstopp ''


Vis profil
« Svar #8 på: februar 09, 2011, 16:29:45 pm »

Musikk på boks funker vel? iPod og sånn liten ghettoblaster? Enkleste måte etter min mening, men jeg er ikke stereofrik! Gliser
Jojo funker det også da Osteaktig
Loggført


-1957 Oval
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #9 på: februar 09, 2011, 16:41:58 pm »

Tenker slik jeg: kjører bare sommer og max 4000 km i året,skjelden langt.da er det greit å høre etter motor om den havarere i ræva på bilen eller om no annet skjer. Men så er jeg en gammel grinete kæll da.  Blunker Lykke til med stereo
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #10 på: februar 09, 2011, 18:54:22 pm »

Din bil. Gjør som du vil. Men ta vare på org delene om du tenker å gjøre den org igjen. Hilsen en med veldig lite orginal 54 med 12v.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: februar 09, 2011, 21:30:43 pm »

Jeg synes boxer'n er nok musikk, jeg  Blunker
Bare trivelig!
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #12 på: februar 13, 2011, 15:43:57 pm »

er vell ikke noe spørre om detta? trenger du 12volt i bilen, er de bare å bygge om!
og til alle de som tror det er farlig og en kjempe risiko og gjøre dette, de bilene som har 6volt orginalt har oxo tykkere ledninger
pga høyere ampere så dette er slett ikke farlig.

til og med den orginale 6volt startern tåler 12volt!
Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #13 på: februar 13, 2011, 15:55:20 pm »

Helt enig med volkswagen1302, hvis du har lyst, så bygg om! Ikke noe problem, men ta vare på alt til 6 volts systemet som du bytter ut Blunker
Da kan du gjøre om senere, hvis du har lyst/ombestemmer deg Gliser
Loggført
Andy95
Nybegynner
*
Innlegg: 36
Bosted: Skien


'' Politiet måtte gasse etter bråstopp ''


Vis profil
« Svar #14 på: juli 11, 2013, 13:04:22 pm »

Har tenkt litt fram og tilbake på dette, og jeg har kommet fram til at jeg bare kjøper en omformer fra 6volt til 12volt  Glad
Loggført


-1957 Oval
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #15 på: juli 11, 2013, 13:58:21 pm »

Har tenkt litt fram og tilbake på dette, og jeg har kommet fram til at jeg bare kjøper en omformer fra 6volt til 12volt  Glad

Kjøp i så fall en som tåler litt juling og sist jeg sjekka var disse nokså dyre...

Jeg hadde bygd om  Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #16 på: juli 11, 2013, 22:07:15 pm »

Jeg har en sånn bil selv, som er temmelig uoriginal. Senk og hjul og alt det der... hehe
Selv har jeg beholdt 6V anlegget. Noe jeg kommer til å fortsette med også.
Ellers er det en enkel bil å bygge om, bare å bytte alle pærene, starter, dynamo, laderelé, coil, kondensatoren i fordeleren og evt piler.
Pilene får man kjøpt nye som passer 12V.

ellers må jeg si meg helt enig med vwsolli. Men det er din bil Blunker
Nå har jeg bygget om.
Hadde det ikke vært for at den trimma Type4 motoren er så seig å dra rundt så hadde jeg kjørt på 6V enda..
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!