mai 16, 2024, 00:32:50 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oljelekkasje, hjelp  (Lest 1522 ganger)
Krogerf
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted: Vega



Vis profil
« på: mai 05, 2010, 19:51:59 pm »

Det hele begynte med at jeg fant en lekkasje under motoren, etter at jeg skulle på eu-kontroll. Eu-kontrollen ble kansellert og fant ut at lekkasjen kunne være støtstanghylsene.

* DSCF2117.JPG (73.57 KB. 800x600 - vist 158 ganger.)


* DSCF2118.JPG (87.47 KB. 800x600 - vist 121 ganger.)


Etter nærmere undersøkelser så det ut som oljen kom ut over støtstanhylsene, og bestemte meg for å ta ut motoren for å sjekke sylinderne.
da jeg åpnet ventildekslene fant jeg ut at det ene støtstaget var ute av stilling. Lurer på hvordan dette kunne ha skjedd.

* DSCF2119.JPG (122.14 KB. 800x600 - vist 161 ganger.)


* DSCF2120.JPG (74.73 KB. 800x600 - vist 110 ganger.)


Så løsnet jeg mutrene på sylinderen, og synes de egentlig ikke satt særlig bra. Da jeg målte boltene etterpå fant jeg ut at boltene var ca 22,5cm(vet ikke hvor lange de skal være).

* DSCF2130.JPG (66.66 KB. 800x600 - vist 127 ganger.)


* DSCF2134.JPG (72.32 KB. 800x600 - vist 122 ganger.)


* DSCF2140.JPG (104.81 KB. 800x600 - vist 123 ganger.)


* DSCF2143.JPG (71.9 KB. 800x600 - vist 105 ganger.)


Har egentlig ikke funnet ut hvor oljelekkasjen var, men mulig at det skyldtes at sylinderboltene har strekt seg. hva tror dere?
Motoren er en 1600 (AD719627)etter det jeg har funnet ut, og stemplene målte jeg til 87,5mm. På bunnpanna står det AS41 og 043 101 101 A

Hva burde jeg gjøre? skal vaske mye av motoren men, hvilke deler burde jeg kjøpe ny? støtstanhylser, støtstenger? sylinderbolter? sylinderpakninger? hva mer?

Har ikke mye peiling så alle svar ses på som nyttige!

Loggført

'67 1600, dobbel weber 40mm

I don't need sex, the government fucks me every day.
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #1 på: mai 06, 2010, 11:27:24 am »

Støtstengene ruller du på en rett flate for å sjekke om de er skjeve. Støtstangrørene strekkes til xxx m.m. (Husker ikke lengden, står i alle manualer) Blås inn i ene enden, hold tett i den andre, og lytt etter lekkasje. Ville vel honet opp sylindrene og satt på nye stempelringer når det er demontert så mye. Bruk varmebestandig silikon under sylindrene mot blokka. Original støtstangrør blir helt tett så lenge de er strekt til riktig lengde og montert med nye pakninger. Topplokksboltene strammes med xxx nm (Husker ikke slå opp i manual, kanskje 25-30 nm) Sjekk/bytt pakningene under oljekjøleren samtidig.
Støtstengene kan hoppe av hvis du overruser motoren. (Ventilflyt) Ganske vanlig at de bøyes samtidig.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2 på: mai 06, 2010, 11:35:48 am »

Oi oi oi...  på første bildet ditt ser man at oljen kommer ned fra oljekjøleren din. Men nå har det blitt litt mer jobb enn å bytte de fire pakningene på den.
Loggført

Speed is no substitute for direction
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #3 på: mai 06, 2010, 11:46:16 am »

Du kommer langt med dette:
http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=1458

Men klart, når du allerede har demontert så mye, så ville jeg nok bytta stempelfjærer i samma slengen.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 06, 2010, 13:47:28 pm »

Ventilen kan ha brent seg fast der støtstanga er ute av posisjon. Sjansen for at stanga har bøyd seg er stor.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: mai 10, 2010, 23:03:27 pm »

Ifølge ein tidlegare tråd om motoren din/1835ccm so ser den ut til å vera montert av ein barnehage.. det kan vera grunnen til att støtstanga ikkje er montert skikkeleg.. Og det er nok og grunnen til att muttrane til toppen ikkje satt spesielt godt fast. Pinneboltane på blokka skal kun strammast inn for hånd.

Eg ville gått over motoren og etterstramma det meste, aller helst bør du vel opna den opp for å sjekka korleis ting ser ut inni den, men det er opp til deg kor mykje du vil legga i det,, den gjekk før nedplukking?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!