mai 04, 2024, 14:03:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: tmbryhns Carputer-prosjekt: Vi bygger PC inn i Bobla!  (Lest 9976 ganger)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: september 24, 2010, 20:11:18 pm »

Etter noen timer på veien med Megasquirt som motorstyring, har behovet for tuning on-the-road for lengst meldt seg.
Lap-top slengende i passasjersetet over en lenger periode, har til nå ikke vært helt min kopp te...

Jeg har lenge hatt lyst til å bygge en liten PC permanent inn i Bobla. Motivasjonen har hele tiden vært å få muligheten til å integrere multimedia og tuning av MS (når dette omsider skulle skaffes og installeres) sammen inn i en skjult PC. Denne må igjen lett kunne betjenes fra førerstolen med en touch screen og et trådløst mini-tastatur.

Planen er å bygge en PC bassert på et Mini-ITX-hovedkort (måler 17x17 cm) m. Intel Atom-CPU for å få en så strømgjerrig og liten PC som mulig. Denne skal plasseres bak sofaen der den vil bli koblet til lydforsterker og MS2-ECU, som allerede ligger og venter.
Deretter skal en 12V 8-tommers LCD-skjerm monteres permanent i "cockpit" på en så diskret og ryddig måte som mulig. Den største utfordringen tror jeg ligger akkurat her. Hvordan dette skal løses i en 1303S kan bli litt kinkig sammenlinet med et vanlig stål-dashboard, men jeg tar det problemet når det kommer.

Jeg vil legge ut bilder og tanker rundt PC-bygget og monteringen underveis ettersom prosjektet utkrystalliserer seg.
« Siste redigering: september 24, 2010, 20:39:48 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 24, 2010, 23:07:10 pm »

Litt om valg av PC-komponentene:

Denne maskinen skal på ingen måte være noe råskinn. Den vil ha til oppgave å behandle lette programmer som Winamp, LogWorks, Tuner Studio / MegaTune, og vil derfor ikke trenge store mengder datakraft.
Jeg vektlegger heller egenskaper som lavt strømforbruk, lite varmeutslipp, kompakthet, politlighet og pris når jeg velger komponenter.

I en bil er det selvsagt et helt annet miljø enn hjemme i stua, hvilket er noe å ta høyde for. Begrensninger som lite plass, ustabil spenning (cruising kontra kaldstart i -30) og ikke minst vibrasjoner kan være faktorer som senker ytelsen, stabiliteten og holdbarheten til systemet.
En av de viktigste beslutningene jeg tok når jeg skulle sette sammen komponentlista, var valg av type harddisk. En konvensjonell harddisk er en mekanisk gjenstand som inneholder bla. en roterende disc, et lesehode og en bevegelig arm. Mht. vibrasjoner har vi her en utfordring. En datamaskin kan ikke kun jobbe med data mellom RAM og CPU. Den trenger også å skrive til/lese fra HDD-en en gang i blant. I et kritisk øyeblikk på en humpete skogsvei kan ting fort gå galt i så tilfelle.
Min løsning ble å ta i bruk en SSD - "Solid State Drive". Kort fortalt baserer den seg på å ha en elektronisk brikkebassert minnebank istedetfor en roterende disk, og er derfor både mye hurtigere til å hente/skrive data og mye mindre følsom for vibrasjoner. Hvor mange ganger har du mistet mobilen din i bakken uten at det skjedde noe nevneverdig? There you go!
Ulempen er lagringskapasitet vs.pris. Min SSD havnet på 64Gb til en pris på rund 1k.

Med tanke på strømforsyning, valgte jeg å gå for en PSU som er beregnet på 6V-24V inn, og som skal være skreddersydd for bilbruk både mht. funksjoner og størrelse.
Det blir spennende å se med tiden om denne holder ord!

Alt av komponenter og deler ble kjøpt på komplett.no eller mp3car.com.

Komponentlista ble seende slik ut til slutt:

Kabinett: M350 Universal Mini-ITX enclosure by Mini-Box
Hovedkort: ASUS AT4NM10-I
CPU: Intel®Atom D410
Minne: Crucial DDR2 PC6400 2GB KIT CL6
Harddisk: Kingston SSDNow V Series GEN 2 64GB
Strømforsyning: M3-ATX 125 Watt - Smart Automotive Power Supply


* IMG_1153 (Large).jpg (115.88 KB. 1024x768 - vist 287 ganger.)


Jeg har et sterkt forspenn mot AMD-baserte systemer, men denne gangen måtte jeg krype til Intel-korset... De traff rett og slett mye bedre til behovet mitt med Atom-kjernen, som forøvrig er en enkelkjerneprosessor en med klokkehastighet på 1,66 GHz og 512Kb L2 cache. Ikke de grommeste tallene, but then again... I tillegg har den innegygd grafikkprosessor, hvilket eliminerer nok en komponent - et stand-alone skjermkort.
Hovedkortet fra ASUS blir levert med prosessoren og en greit dimensjonert kjøleribbe som skal være tilstrekkelig for vifteløs bruk.
Årsaken til valg av hovedkortet var også at den har to COM-porter: Én DB9, og én DB25. Begge kan brukes opp mot både MS2 og LogWorks sin AUX-box (hvilket mest sannsynlig kommer senere).


* IMG_1154 (Large).jpg (129.32 KB. 1024x768 - vist 276 ganger.)


* IMG_1155 (Large).jpg (113.46 KB. 1024x768 - vist 219 ganger.)


Kabinettet var det aller minste jeg kunne finne for Mini-ITX-formfaktoren. Det er praktisk talt perforert med hull for å få så god luftsirkulasjon som mulig uten bruk av vifter. Det ser ikke bra ut, ei har det god plass for å bygge i, men det kommer nok til å gjøre seg bra bak sofaen i go'bilen.


* IMG_1156 (Large).jpg (93.68 KB. 1024x768 - vist 237 ganger.)


* IMG_1157 (Large).jpg (87.15 KB. 1024x768 - vist 210 ganger.)


Her er hovedkortet ferdig installert i kabinettet. Her er det er ikke mye unødvendig volum å gå på!

* IMG_1158 (Large).jpg (141.55 KB. 1024x768 - vist 258 ganger.)

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Odd-Einar Johansen
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #2 på: september 24, 2010, 23:58:19 pm »

Gleder meg til å følge denne tråden da jeg går rundt med tanken om å gjøre akkurat det samme i min bil Glad (riktignok i en 1302)
Loggført

1971 1302 L
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #3 på: september 25, 2010, 23:11:08 pm »

Dette blir spennende å følge. Er sjøl i startgropa med MS og har tenkt på en løsning med en 11" laptop men time will show...
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Gromgutn
Seniormedlem
****
Innlegg: 476
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: september 25, 2010, 23:22:44 pm »

Får man ikke kjøpt ferdige PC`er for montering i bil?
I dobbel din eller noe sånt?
Loggført

72 1302 roadster
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 25, 2010, 23:43:34 pm »

Jo, jeg tror det meste av slikt utstyr kan kjøpes fiks-ferdig, men det blir vel ikke bedre enn når en gjør det sjæl Blunker Jeg liker å ha ting på min måte, så derfor bygger jeg etter egne preferanser og ønsker.
Dessuten, hvor plasserer man en dobbel-DIN i en 1303S samtidig som det ser respektabelt ut? Tror det kan bli veldig problematisk med mindre en skal kappe i filler hele dashboardet.


Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 25, 2010, 23:46:30 pm »

Jo, jeg tror det meste av slikt utstyr kan kjøpes fiks-ferdig, men det blir vel ikke bedre enn når en gjør det sjæl Blunker Jeg liker å ha ting på min måte, så derfor bygger jeg etter egne preferanser og ønsker.
Dessuten, hvor plasserer man en dobbel-DIN i en 1303S samtidig som det ser respektabelt ut? Tror det kan bli veldig problematisk med mindre en skal kappe i filler hele dashboardet.



Det gjelder ikke bare 1303S Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 25, 2010, 23:57:30 pm »

Jo, jeg tror det meste av slikt utstyr kan kjøpes fiks-ferdig, men det blir vel ikke bedre enn når en gjør det sjæl Blunker Jeg liker å ha ting på min måte, så derfor bygger jeg etter egne preferanser og ønsker.
Dessuten, hvor plasserer man en dobbel-DIN i en 1303S samtidig som det ser respektabelt ut? Tror det kan bli veldig problematisk med mindre en skal kappe i filler hele dashboardet.



Det gjelder ikke bare 1303S Blunker

Siden du nevner det, så vil jeg tro at det er mye lettere å få inn en dobbel-DIN-skjærm i et vanlig "ikke-03"-dashboard ved hjelp av en vinkelsliper og litt dårlig samvittighet, og samtidig få det til å se bra ut.

Når det er sagt, så har en mye lettere for å montere en std. DIN-skjærm som popper ut og klapper opp i ovennevnte dashboard. Dette går ikke i en 03 pga. utfellinga der bla. friskluftsuttaket ligger.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: september 26, 2010, 13:35:36 pm »

En custom midtkonsoll burde fint kunne romme en skjerm.
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #9 på: september 26, 2010, 14:04:54 pm »

En custom midtkonsoll burde fint kunne romme en skjerm.

Eller hva med en av disse.

* 1.jpg (31.65 KB. 703x165 - vist 238 ganger.)


Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: september 26, 2010, 15:40:32 pm »

Grei løsning det også. Aberet er jo at en må vende blikket et stykke nedover for å kunne se skjermen skikkelig.

For min del, som har planer om å ha et elektronisk instrumentpanel på skjermen istedetfor mekaniske instrumenter, tror jeg dette kan bli litt slitsomt i lengden. Og kanskje farlig Sjokkert?

Jeg har sekundærinstrumentene mine (AFR, Oljetrykk og temp) montert på den nedre kanten av dashboardet der det slutter av. Jeg må si jeg savner å ha de litt høyere opp...
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: september 26, 2010, 21:29:55 pm »

!

 her er en ide
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
folkevogn-boble
Medlem
***
Innlegg: 153
Bosted: Grue



Vis profil
« Svar #12 på: september 26, 2010, 22:27:49 pm »

Bra prosjekt Osteaktig

men hva skal gi strøm til prosessoren, må ikke den ha egen tilkobling, slik som der er på m4 omformeren?
« Siste redigering: september 26, 2010, 22:29:25 pm av folkevogn-boble » Loggført

Høydeskrekk..
54 model oval Glad
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: september 27, 2010, 08:53:57 am »

Jeg vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet ditt. Tenker du på strømforsyninga til PC-en? Eller tenker du på det vi gjerne kaller "P4-kontakten" som er en output fra PSU? Den kontakten som gir 12V ene og allene til CPU-en?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #14 på: september 27, 2010, 08:56:25 am »

Etter noen timer på veien med Megasquirt som motorstyring, har behovet for tuning on-the-road for lengst meldt seg.
Lap-top slengende i passasjersetet over en lenger periode, har til nå ikke vært helt min kopp te...

Det er nettopp derfor en har rullende landeveier, dyna packs og/eller loggefunksjon!
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: september 27, 2010, 11:25:00 am »

Etter noen timer på veien med Megasquirt som motorstyring, har behovet for tuning on-the-road for lengst meldt seg.
Lap-top slengende i passasjersetet over en lenger periode, har til nå ikke vært helt min kopp te...

Det er nettopp derfor en har rullende landeveier, dyna packs og/eller loggefunksjon!

Ja, også er det kjempebillig å ha stående i garasjen Osteaktig. Vær ikke redd, jeg skal tune og optimalisere i en bremsebenk helt til slutt, men det er mye som kan gjøres før det! Tenkte jeg skulle leie en benk for en dag for å ta siste finpussen, men den blir nok ikke før innsprutet er oppe og går.
Nevnte jeg forresten at PC-en skal brukes til annet enn tuning også?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
dmf181
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad


Agder VW klubb


Vis profil
« Svar #16 på: september 27, 2010, 12:46:33 pm »

Spennende tråd, denne gleder jeg meg til å følge!

Har selv planer om å slenge en gammel PIII med SSD-disk under baksetet Glad
Loggført

AgderVWKlubb, medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 brannpumpepower (solgt)
-66 flyndre
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre
folkevogn-boble
Medlem
***
Innlegg: 153
Bosted: Grue



Vis profil
« Svar #17 på: september 27, 2010, 14:46:47 pm »

Jeg vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet ditt. Tenker du på strømforsyninga til PC-en? Eller tenker du på det vi gjerne kaller "P4-kontakten" som er en output fra PSU? Den kontakten som gir 12V ene og allene til CPU-en?
mener den 4 pin kontakten som gir 12 volt bare til prosessoren ja
Loggført

Høydeskrekk..
54 model oval Glad
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: september 27, 2010, 15:08:28 pm »

Jeg belager meg på å bruke en adapter som tar 12V og jord ut fra en vanlig Molex-kontakt (type kontakt til eldre IDE-harddisk).

Jeg venter på 20-24-pins adapter til selve PSU-en også for å komme videre, så prosjektet står foreløpig.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: oktober 05, 2010, 14:50:58 pm »

Da fikk jeg tak på 20-24-pin-adapteren i går, og PC-en ble med det ferdig bygd.


* IMG_1177 (Large).jpg (135.63 KB. 1024x768 - vist 236 ganger.)


Strømforsyninga må jeg si var genial til en maskin med såpass lite strømtrekk!
Ikke større enn en fyrstikkeske...


* IMG_1178 (Large).jpg (115.98 KB. 1024x768 - vist 240 ganger.)


Tastaturets USB-mottaker fikk jeg plassert diskret bak frontpanelet i en av de to USB-uttakene.
Greit for ting som skal være tilkoblet permanent.


* IMG_1179 (Large).jpg (101.73 KB. 1024x768 - vist 283 ganger.)


Og så var maskinen ferdig bygd!


* IMG_1180 (Large).jpg (94.23 KB. 1024x768 - vist 256 ganger.)


Under testing i benk med ekstærn strømforsyning, fant jeg ut at den kun (i idle vel og mærke) trekker 1,5A @ 12V. Den trekker ca. 1,35A ved normal ladespenning.
Med en dynamo som leverer 55A, så snakker vi ikke store belastningen.

Jeg fikk også tynet strømforsyningen litt mht. spenning inn.
I Windows XP ved idle kunne jeg trekke spenninga helt ned til 7V før strømforsyninga sa takk for seg og maskinen slo seg av = Good shit!

Etter at Windows var ferdig installert og drivere og alt var oppe og gikk, ville jeg se hvor mye denne SSD-disken hadde å fare med. En av motivasjonene innlednigsvis var selvsagt at en ikke må vente på at maskinen skal boote når en setter seg inn i bilen.
Fra jeg trykte inn på-knappen til maskinen var 100% ferdig boota tok det hele 15 sek.
Dette lover godt!

Oppdateringer kommer når jeg begynner med installasjon av skjærm.

« Siste redigering: oktober 05, 2010, 16:35:47 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #20 på: oktober 06, 2010, 10:49:27 am »

Jeg skjønner her at der noen som er godt inn i dette med PC.
Hva er feil med å montere en hel laptop ett sted som fast innstallasjon?
Eventuelt med løs skjerm og ett trådløst tastatur.

Jeg spør bare for jeg har en gammel laptop liggende, og denne er jo helt kurant til MS men selvfølgelig helt rævva til det meste annet.

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #21 på: oktober 06, 2010, 10:54:24 am »

Hvis du ordner deg en strømforsyning som greier seg med 12V inn, så vil det nok funke bra, ellers trenger du en omformer som gjør om fra 12V DC til 230V AC slik at du kan bruke den originale strømforsyninga som er beregnet på veggstrømen i et hus.

Når det er sagt, så TROR jeg at vanlige laptoper er beregnet på å ha 12V inn. Probelemet da blir jo at 12V i en bil er svært ustabilt, mens en skikkelig strømforsyning vil prøve å regulere utgangsspenninga slik at den holder seg stabil.

Noen som har noe mer input på dette? Jeg er ikke helt sikker på alt dette.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
dmf181
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad


Agder VW klubb


Vis profil
« Svar #22 på: oktober 06, 2010, 12:28:26 pm »

Laptoper idag har ofte fra 14V-20V DC inn fra powersupplyet  (DELL og Lenovo, som jeg jobber mest med).

Selve powersupplyene tar imot ned mot 100V AC (de fleste switcher selv, når de merker spenning inn) uten problemer og opptil rundt 240V AC. (merk; igjen de typene jeg har vært borti og testet selv, i norge og england..)

Edit: typo
Loggført

AgderVWKlubb, medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 brannpumpepower (solgt)
-66 flyndre
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #23 på: oktober 06, 2010, 13:08:07 pm »

Selve powersupplyene tar imot ned mot 100V AC (de fleste switcher selv, når de merker spenning inn) uten problemer og opptil rundt 240V AC. (merk; igjen de typene jeg har vært borti og testet selv, i norge og england..)

Gjelder dette da både 50Hz og 60Hz? Tenkte siden det godtatte spenningsspekteret havner både innenfor amerikansk og europeisk standard (110V - 230V)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
dmf181
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad


Agder VW klubb


Vis profil
« Svar #24 på: oktober 06, 2010, 13:10:02 pm »

Jepp, min gode gamle DELL M90 har et PS som godtar både 50/60hz og 110/220V uten fysisk handling fra min side annet enn en pluggadapter som passer i veggen.
Funker som et skudd både i norge og england..

EDIT:
(Ble nettopp fortalt at de fleste i england kjører på 220/50, men jeg har testet på 110/60 også, i tilfelle noen stusset på det..)
« Siste redigering: oktober 06, 2010, 13:14:22 pm av dmf181 » Loggført

AgderVWKlubb, medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 brannpumpepower (solgt)
-66 flyndre
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #25 på: oktober 06, 2010, 14:11:40 pm »

OT: Så lenge det er snakk om vekselstrøm så bruker ikke en PC/laptop vekselspenning, den blir likerettet og derfor har ikke hz noe å si.
Om bord på båter er det 60hz som er standard. og det takler det aller meste av våre landanlegg bra, klokkeradio beregnet på 50hz derimot... ikke så bra. går litt for fort gitt.

Uansett takk for svar skal se etter på min om den tar 12 eller 14v men sannsynligvis ikke noe heft, da anlegget i bilen ofte er mer enn 12v. vanligvis 13,4v som er standard.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #26 på: oktober 06, 2010, 15:32:23 pm »

OT: Så lenge det er snakk om vekselstrøm så bruker ikke en PC/laptop vekselspenning, den blir likerettet og derfor har ikke hz noe å si.
Om bord på båter er det 60hz som er standard. og det takler det aller meste av våre landanlegg bra, klokkeradio beregnet på 50hz derimot... ikke så bra. går litt for fort gitt.

Uansett takk for svar skal se etter på min om den tar 12 eller 14v men sannsynligvis ikke noe heft, da anlegget i bilen ofte er mer enn 12v. vanligvis 13,4v som er standard.

Du må ikke glemme kaldstart kontra lading på høyt turtall. Det er her avviket ligger, og dette kan skape en ustabil oppførsel... Med mindre du ikke bryr deg om dette såklart.

Det kunne være at strømforsyningens likeretter er følsom for variabel frekvens (50Hz / 60Hz) eller at den kun er skapt for én av de to. Jeg vet ikke. Derfor jeg nevnte det.

Synes dette med klokkeradioen høres merkelig ut. Det betyr vel at den bruker nettspenningens frekvens som klokkepuls og referanse. Merkelig at den ikke har en langt mer presis krystalloscillator som tar seg av dette.
« Siste redigering: oktober 06, 2010, 15:35:52 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
JChE
Juniormedlem
**
Innlegg: 76
Bosted: Søgne


Vis profil WWW

« Svar #27 på: oktober 06, 2010, 16:54:14 pm »

Det er flere klokker beregnet for nettilkobling som bruker nettspenningens frekvens som referanse. (Har jeg hørt)

Frekvensen skal visst være dønn 50hz hele tida, i motsetning til spenninga som varierer en del.

Nå er mitt fagfelt innen sterkstrøm, og ikke elektronikk, så jeg kan desverre ikke gi noe mer presist svar enn det.
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #28 på: oktober 06, 2010, 22:53:45 pm »

OT: Så lenge det er snakk om vekselstrøm så bruker ikke en PC/laptop vekselspenning, den blir likerettet og derfor har ikke hz noe å si.
Om bord på båter er det 60hz som er standard. og det takler det aller meste av våre landanlegg bra, klokkeradio beregnet på 50hz derimot... ikke så bra. går litt for fort gitt.

Uansett takk for svar skal se etter på min om den tar 12 eller 14v men sannsynligvis ikke noe heft, da anlegget i bilen ofte er mer enn 12v. vanligvis 13,4v som er standard.

Du må ikke glemme kaldstart kontra lading på høyt turtall. Det er her avviket ligger, og dette kan skape en ustabil oppførsel... Med mindre du ikke bryr deg om dette såklart.

Det kunne være at strømforsyningens likeretter er følsom for variabel frekvens (50Hz / 60Hz) eller at den kun er skapt for én av de to. Jeg vet ikke. Derfor jeg nevnte det.

Synes dette med klokkeradioen høres merkelig ut. Det betyr vel at den bruker nettspenningens frekvens som klokkepuls og referanse. Merkelig at den ikke har en langt mer presis krystalloscillator som tar seg av dette.

Angående klokka så var det sikkert noe billig drit... hehe...
Angående laptop har jeg sjekket og den må ha 19v inn så da blir det omformer. Takk for hjepa.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #29 på: oktober 16, 2010, 18:48:07 pm »

Så har jeg endelig fått gjort litt mer. Skjermen kom på onsdag, så jeg har hevet meg rundt og fått laget til en helt brukbar festebrakett. Jeg er fortsatt i tilpassingsfasen, slik det også fremgår av bildene. Til nå synes jeg det fungerer veldig bra. Skjermen sitter solid på, og er overraskende fast og fin i festet. Har prøvd å kjøre over en del dumper osv. og den holder seg veldig bra uten noen form for vibrasjoner.

Skjærmen i seg selv kostet 700 kr. inkl. shipping fra eBay, og jeg slapp faktisk unna tollbehandlingen også.
Til den prisen er kvaliteten enestående! 800x600-oppløsningen på denne 8-tommeren er perfekt, og gir et veldig skarpt bilde. Touch-funksjonen (når installert og koblet opp mot PC-en) er veldig bra, og en kommer fort inn i bruken av den. Tror dette skal bli en veldig behagelig affære å kontrollere fra førerstolen.

Jeg besluttet til slutt å plassere braketten der friskluftsuttaket er plassert originalt. Etter litt om og men fikk jeg det omsider ut, og luftkanalen lenger inn ble også fjærnet. Siden det er regulerbart spjell i enden av kanalen lengst inne, melder det seg ingen behov for å blende igjen, kun holde spjellet lukket.

Jeg lagde braketten ut av en ca. 4 mm tykk og ganske stiv aluminiumsplate. Den skal lakkeres svart til slutt, slik at det ikke blir en særlig skrikete detalj.


* IMG_1192 (Large).jpg (104.12 KB. 1024x768 - vist 260 ganger.)



* IMG_1189 (Large).jpg (89.92 KB. 1024x768 - vist 277 ganger.)



* IMG_1191 (Large).jpg (80.7 KB. 1024x768 - vist 257 ganger.)


Da var planen å begynne å installere selve PC-en i bilen i morgen, så får jeg se hvor langt jeg kommer.


« Siste redigering: oktober 16, 2010, 18:50:32 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!