mai 04, 2024, 08:30:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: tmbryhns Carputer-prosjekt: Vi bygger PC inn i Bobla!  (Lest 9971 ganger)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #30 på: oktober 19, 2010, 19:34:06 pm »

Ok, så har det blitt en del testing, hodekløing, BANNING og SVÆRTING! Fuck!!!

Jada, PC-en boota opp slik den skulle med en gang, og alt var fryd og gammen, helt til jeg faktisk startet motoren... Med kun tenninga på oppfører systemet seg helt stabilt, men idet motoren begynner å svive, så får jeg et maks irriterende problem: Skjærmbildet kommer og går. Hovedsaklig borte 95% av tiden, og kommer med små glimt av gangen.

Jeg har prøvd å koble alt som heter strømforsyning til PC og skjærm opp totalt isolert fra bilen med skjøteledning og AC-power supply - Ingen forskjell!

Jeg sitter igjen med en teori om at det er forstyrrelser fra tenningsanlegget som skaper problemet... Kjører med helt vanlige NGK-plugger (B6HS). Er disse "radio-skjermet"?
Hvis jeg setter PC-en forran i passasjersetet, oppfører det seg mye bedre, og jeg har fått det til å gå helt stabilt én gang. Setter jeg maskinen bak sofaen, skal jeg bare drite i å få gjort noe på skjermen!
Maskinen i seg selv låser seg ikke eller noe slikt, det er bare skjærmbildet som kommer og går.
Det morsomme er at hvis jeg setter maskinen i setet og det oppfører seg ganske stabilt, og så kobler Megasquirten til serieporten, blir alt starks mye værre. Det er jo den værste show-stopperen siden denne skal brukes til tuning...

Kutt tenning, og alt stabiliserer seg i løpet av et sekund.

Jeg HATER slike problemstillinger!

Noen kloke hoder der ute som kan bidra til en ev. løsning eller har noen teorier?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
folkevogn-boble
Medlem
***
Innlegg: 153
Bosted: Grue



Vis profil
« Svar #31 på: oktober 19, 2010, 20:16:49 pm »

Kan jo være skjermkablen som er dårlig skjermet, er det usb eller VGA og usb du bruker? kan hjelpe med annen skjermkabel?
Loggført

Høydeskrekk..
54 model oval Glad
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #32 på: oktober 19, 2010, 20:23:22 pm »

Har allerede dekket den tror jeg. Kjører kun VGA ja. (USB er til touch-funksjon).

Jeg har nå prøvd å kjøre en del med en annen VGA-kabel som overhodet ikke ligger i nærheten av annen kabling. Om støyen fra ev. tenningsanlegg fortsatt kan være påvirkelig ser jeg ikke bort ifra, men jeg har gjort så godt jeg kan med å få dette så langt unna potensielle støykilder som mulig.
Kjører en gaske feit VGA-kabel nå til testing, men vet ikke om det kan gi noen indikasjoner på skjerming/kvalitet i så måte.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
folkevogn-boble
Medlem
***
Innlegg: 153
Bosted: Grue



Vis profil
« Svar #33 på: oktober 19, 2010, 20:49:25 pm »

det jeg mente er at noen har 2x usb i stede for vga, men det er nok viktig med ordentlig skjerming på ledninger i en bil i forhold til en som står inne, det er nok tenningsanlegget som gjør det ja. tykkelsen har ikke altid så mye med skjermingen.
Loggført

Høydeskrekk..
54 model oval Glad
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #34 på: oktober 19, 2010, 20:52:27 pm »

Ja, og Bobla er vel ikke akkurat et praktesemplar på slik støydemping ut av esken heller.

Lurer på hvordan det kan fikses? Tre en metallskjærm rundt hele kabelen og terminere til jord i én ende?
Da må kabelen isåfall kappes i en ende for så og skjøtes igjen.

Jeg tenkte på å jorde selve kabinettet skikkelig også, og se om det har noe for seg.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
dmf181
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad


Agder VW klubb


Vis profil
« Svar #35 på: oktober 20, 2010, 07:28:01 am »

Har du testa med en annen skjerm, bare for moro? Ta en vanlig pcskjerm ut og koble til og se..
Loggført

AgderVWKlubb, medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 brannpumpepower (solgt)
-66 flyndre
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #36 på: oktober 20, 2010, 07:31:35 am »

Har du testa med en annen skjerm, bare for moro? Ta en vanlig pcskjerm ut og koble til og se..

Tenkte det var neste punkt på agendaen. Må bare kjøre på med eleminasjonsmetoden.

Hvis jeg bytter til f.eks. en av AV-kanalene på skjermen, altså siler du signalet fra PC-en, så er skjermen blå og fin, og helt stabil.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
dmf181
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad


Agder VW klubb


Vis profil
« Svar #37 på: oktober 20, 2010, 07:53:09 am »

Ja, og Bobla er vel ikke akkurat et praktesemplar på slik støydemping ut av esken heller.

Lurer på hvordan det kan fikses? Tre en metallskjærm rundt hele kabelen og terminere til jord i én ende?
Da må kabelen isåfall kappes i en ende for så og skjøtes igjen.

Holder vel med noen runder med sølvpapir rundt kabelen pluss jording. Bare for test altså?
Om det virker kan du jo vurdere ordentlig skjerming? Glad
Loggført

AgderVWKlubb, medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 brannpumpepower (solgt)
-66 flyndre
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #38 på: oktober 20, 2010, 08:02:18 am »

Ja, og Bobla er vel ikke akkurat et praktesemplar på slik støydemping ut av esken heller.

Lurer på hvordan det kan fikses? Tre en metallskjærm rundt hele kabelen og terminere til jord i én ende?
Da må kabelen isåfall kappes i en ende for så og skjøtes igjen.

Holder vel med noen runder med sølvpapir rundt kabelen pluss jording. Bare for test altså?
Om det virker kan du jo vurdere ordentlig skjerming? Glad

Får prøve det i dag, samt å jorde hovedkortet/kabinettet samtidig. Veldig kjipt hvis jeg blir nødt til å legge PC-en forran i bagasjerommet ellerno pga. avstand til støykilden.
Blir spennende å se i kveld etter litt testing...
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
dmf181
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad


Agder VW klubb


Vis profil
« Svar #39 på: oktober 20, 2010, 08:23:15 am »

Jeg ser veldig frem til å høre hvordan det går, har som tidligere sagt vurdert å lage en sånn selv Glad
Loggført

AgderVWKlubb, medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 brannpumpepower (solgt)
-66 flyndre
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #40 på: oktober 20, 2010, 09:13:32 am »

Kunne ønske jeg hadde et sted å stå innendørs mens jeg drev med dette. Det blir så kaldt, fuktig og jævlig utover kvelden. Det begrenser arbeidslysten og hvor lenge jeg faktisk kan holde på før det bare blir hat av det.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
dmf181
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad


Agder VW klubb


Vis profil
« Svar #41 på: oktober 20, 2010, 10:34:37 am »

Hagetelt og to 500w arbeidslamper gjør susen Rekker tunge
Loggført

AgderVWKlubb, medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 brannpumpepower (solgt)
-66 flyndre
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #42 på: oktober 20, 2010, 10:46:05 am »

Hagetelt og to 500w arbeidslamper gjør susen Rekker tunge

Ja, hadde jeg ennå hatt privat eiendom, hehe. Downside med å bo i militærleir...

Nå har jeg skaffa alu.-folie, så skal vi se om det blir fres i sakene!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #43 på: oktober 20, 2010, 10:50:30 am »

Holder jo på med det spesielle prosjektet mitt, roadster 02.. Der har jeg fjernet hele ventilasjonsanlegget så alt til høyre for speedo er ledig.. Kunne satt i touchscreen, har små 12v lineære aktuatorer liggende med slaglengde på ca 20cm... Kunne poppe opp av dashen ved behov...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #44 på: oktober 20, 2010, 11:10:31 am »

Holder jo på med det spesielle prosjektet mitt, roadster 02.. Der har jeg fjernet hele ventilasjonsanlegget så alt til høyre for speedo er ledig.. Kunne satt i touchscreen, har små 12v lineære aktuatorer liggende med slaglengde på ca 20cm... Kunne poppe opp av dashen ved behov...

Da begynner vi å snakke om et veldig diskret og gromt system ja! Blunker Jeg for min del vil ikke skjære ut og ødelegge det originale dashboardet. Jeg har funnet en løsning som virker bra til 03.
Så er det vel litt annerledes å jobbe med flatt ståldashboard. Skal du ha carputer i denne bilen?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #45 på: oktober 20, 2010, 14:08:55 pm »

Har ikke tenkt på det før jeg leste tråden din, men nå er det helt kaos i toppen... Det ene tok den andre.. Tenker nå på disse lineære motorene er egnet til å løse problemet med feste av motorluke(spesialbygd med porschegummi).. lage et par assymetriske paralellstag + disse motorene, så har jeg både åpning av motorluke, variabelt marktrykk og bremseflaps for høye hastigheter... hmm.. begynner å bli litt svimmel nå, så hopper av tråden din  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!