mai 15, 2024, 22:38:49 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
31  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dagfather - Ombygging av 72 mod til... tja... på: august 06, 2010, 08:46:56 am
Noen som vet hva slags motorlokk dette er?

Så umåtelig bra ut på en 72 modell Glad



Er det også noen som kan gi meg et hint på hva slags motor det er mulig å sette inn uten å bytte girkasse, drivverk etc.. Bare for å få litt mer futt i kjerra?
32  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dagfather - Ombygging av 72 mod til... tja... på: august 05, 2010, 21:57:27 pm
Regner med det er gummien som "ljuger" litt.

Ser da unektelig ut som den er litt senket, men kanskje den bare har smakt tidens tann.

Stuket du har er vel det jeg går for. Hva kjører du med foran?
33  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1972, 1300-S, Fra Porscheplast til cleen og lav med Porsche D90, Av Morten Ø på: august 05, 2010, 21:55:04 pm
Pusser opp samme boble. Det motorlokket du har brukt... hvor kommer det fra? Og er det bare å montere rett på?

Utrolig fin bilen er blitt!
34  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dagfather - Ombygging av 72 mod til... tja... på: august 05, 2010, 11:09:00 am
Morsomt.

Jeg håper å få låne/leie en garasje i borettslaget i noen måneder så jeg får bilen på veien snart. Begynner å bli lenge siden det var start på bilen gitt.

Finfin bil du har gitt..
liker stuket ditt. Hvor mye er den senket bak? Puma foran ser det ut som?

35  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dagfather - Ombygging av 72 mod til... tja... på: august 05, 2010, 10:36:58 am
Dagfather = Dag Mykland?

Isåfall skylder du meg en forklaring, du sa da ikke at du var boblemann også?Rekker tunge Mange R/C folk som er boblefolk og omvendt gitt:P

hehe. Stemmer det.. Vel spørsmålet kom vel aldri opp.
Har blitt lite RC i sommer, lite bil generelt. To dager med boble og ingen med RC.. Håper å få kjørt litt i høst...
Og jeg som hadde NC planer i år og.. Men med en liten tass så blir det litt vanskelig gitt.

Hva kjører du da?
36  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dagfather - Ombygging av 72 mod til... tja... på: august 05, 2010, 09:44:06 am
Du har IRS bakstilling, så du kan trygt følge rådene i videoen!


Vet ikke hvem du svarer her, men 1300s har ikke irs!

Men kan jeg allikevel følge filmens fremgangsmåte for å senke bilen min bak?
37  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dagfather - Ombygging av 72 mod til... tja... på: august 05, 2010, 09:40:57 am
Takk for det.

Skal ta noen mål når jeg er der neste gang for å se antall cm jeg vil ned. Skal være kjørbart, men lavt.

Mister man mye fjæring/blir bilen stivere bak? Eller er det slik at "mjukheten" opprettholdes, men bare lavere mot bakken.
Det siste er jo litt skummelt i såfall... eller?
38  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dagfather - Ombygging av 72 mod til... tja... på: august 05, 2010, 07:06:32 am
Takk for hjelpa.. Da skal jeg gå i gang med å se filmen en del ganger før jeg begir meg ut på det.

Hvor mange hakk er vanlig? 3-4?
Skjønner fremdeles ikke helt hva "hakk" vil si, men det regner jeg med jeg kommer til å skjønne underveis i prosessen.

39  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dagfather - Ombygging av 72 mod til... tja... på: august 04, 2010, 17:41:35 pm
etter litt leting på nett så tror jeg dette må være en 73 (74) modell. Ser at i 72 fikk de vanlige støtdempere foran. eller tar jeg feil her?

Fant dette om bilen:


RegNr:   AD19540

KJØRETØYDATA

Kjøretøy:   VOLKSWAGEN VW 1300 S 11
Understellsnummer:   1132283045
Typegodkjenningsnummer:   01690031972
Årsmodell:   1972
Førstegangsreg.:   
Førstegangsreg. i Norge:   19721114
Avregistreringsdato:   0
Importert:   N
Fra Understellsnummer:   
Karosseritype:   
Kjøretøygruppe:   PB
Farge:   
Siste PKK:   20060803
Neste PKK:   20081031

MOTORDATA

Drivstoff:   Bensin
Motorkode:   
Slagvolum:   1584
Effekt:   0
Enhet:   kW
CO2 utslipp:   0
dB:   0
1/min:   0
40  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dagfather - Ombygging av 72 mod til... tja... på: august 04, 2010, 17:33:29 pm
Men jeg kan ikke huske å se noen slike typer dempere bak på bilen min.
Om jeg ikke husker helt feil (noe som er godt mulig) så er det vell bladfjærer bak på denne?

41  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dagfather - Ombygging av 72 mod til... tja... på: august 04, 2010, 12:35:53 pm
Fant denne linken: http://vwnettet.dk/topic/120662

Men der er ikke bildene lenger.

Er det noen som har et godt tips til hvor man kan finne instruksjoner på senking bak?
Foran regner jeg med det blir en Puma.

Har søkt på youtube, men der finner jeg stort sett filmer av ferdigsenkede biler eller hvordan gjøre det med biler som har IRS..
Fordi denne funker vel ikke på min 1972 1300S?
42  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dagfather - Ombygging av 72 mod til... tja... på: august 04, 2010, 12:02:50 pm

jeg hadde ett H..... med senkinga..fikk anmerkning å de ville ha meg på biltilsyn å vise senken å alt...det ville ikke jeg Blunker
så gikk en annen plass på etterkontroll , hadde satt på litt lengre demperer da, men fikk fortsatt klag... reiste igjen , på med eeeenda lengre dempere... til etterkontroll og  da kommer han som tok kontrollen denne fine kommentaren: "hmmm..litt høyere nå, men fortsatt for lav...men du skal vel ned på bakken igjen med den...? aahh..jeg gir faen..det er greit!!!" hehe...fin mann Blunker

hehe.

Hørtes ut som en fin mann for boblemiljøet.
Men når du sier du satt på lengre dempere. Hva mener du da?
43  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dagfather - Ombygging av 72 mod til... tja... på: august 04, 2010, 11:07:24 am


Her er omtrent slik jeg "tenker" den vil se ut når den er ferdig, en gang...
44  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dagfather - Ombygging av 72 mod til... tja... på: august 04, 2010, 10:55:25 am
et lite tips er å forminske bildene dine en del, forferdelig kjedelig og skrolle bort og ned hele tia, men ser ut til å bli en kul bil.

Sånn.. Fant endelig ut av det.. Beklager de som har mistet interessen for denne posten allerede ved å se de store bildene.

hehe
45  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dagfather - Ombygging av 72 mod til... tja... på: august 04, 2010, 10:21:49 am
Tenker nok ikke å ta den til biltilsvineriet. Håper å få en på et "lokalt" verksted til å ta en titt.

Ønsker jo at den skal være godkjent og trygg i trafikken, men regner med at BT har en del ekstra punkter de sjekker litt nøye.

Er nok godt mulig at jeg gjør den helt ferdig, senking og alt før jeg godkjenner den. Håper å få en garasjeplass i Oslo i nær fremtid så jeg får tatt siste arbeid litt spredd utover høsten. Men foreløpig ser det dårlig/dyrt ut.

Ingen som har en Puma liggende?

er det forresten vanskelig å modde den originale slik at den blir som en Puma? Tror ikke jeg vil korte den inn noe særlig.

Ang senking av bilen bak, er dette noe man klarer fint alene? Finner nok en guide til hvordan man skal gjøre det et sted, mener jeg har sett det.
46  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dagfather - Ombygging av 73 mod til... tja... på: august 03, 2010, 22:28:37 pm
de felgene svarte å bilen tyskergrå blir bra..men hva med å fått bredda bakfelgene litt.. tror jeg hadde blitt uberkult Glad
men hadde ikke rørt høyden på bilen før EU , vent heller til etterpå Glad
har tro på att dette kan bli en fet bil Osteaktig

Bredda felger.. Ja jøss.. Men med mine sveiseferdigheter så må jeg nok enten få noen til å gjøre det eller kjøpe ferdigbredda felger.
Noen som har noen stygge noen liggende de vil kvitte seg med for en billig penge?

PS: beklager de store bildene, forstod ikke helt hvordan jeg lager thumbnails.
47  Forum / Prosjektgarasjen / Dagfather - Ombygging av 72 mod til... tja... på: august 03, 2010, 22:18:37 pm
Tenkte jeg kunne like godt slenge meg på prosjektgarasje bølgen og legge ut litt bilder av bilen min.

Jeg har aldri skrudd særlig bil, men tenkte å kjøpe en eldre boble for to ting.
1. lære meg å skru bil
2. ha en morsom bil å cruise med en gang iblant

"Dessverre" har dette tatt enormt lang tid. Det har nok flere grunner. En er at jeg ikke har prøvd meg på bil før og så kom det en liten gutt til verden våren etter så da ble det lite skruing i fjor sommer. Det at bilen står i Telemark og jeg bor i Oslo spiller nok også inn.

Jeg ønsker å ha en bil som jeg syns ser bra ut. Derfor bygger jeg om bilen min, en 1972 1300S til en tidligere versjon. Elefantlyktene ser rett og slett ikke bra ut og liggende frontlykter ser også vesentlig bedre ut, mener jeg. Jeg bryter nok noen "etiske lover" ved å gjøre som jeg gjør, men det får evt. være den som bryr seg sitt problem.
Bilen skulle egentlig lakkeres svart matt, men jeg endte opp med en "tyskergrå" farge isteden. Syns det har blitt fint og gleder meg til å se det når det mattes ned.

Bilen ble kjøpt inn i April 2008.
Her er et par bilder fra turen hjem.







Bilen var EU godkjent og motoren gikk fint. Det var egentlig de to kriteriene jeg hadde for at bilen skulle bli kjøpt. Som en lite kyndig mekaniker tenkte jeg det var greit å ha en motor som funket.

Før jeg satt inn bilen til restaurering monterte jeg nye bremser og senkespindler foran:




Så var det bare å starte demontering...






Slik så gulvet ut etter å ha rivd ut det gamle teppet, pusset, slipet og svettet X antall timer. Det ble så lakkert med rustbindende lakk (husker ikke hva det het, bare at den var DYR)




Det var noe rust som jeg måtte gi bort til en lokal sveisehelt, kanaler og sveise igjen alle listehullene langs sidene på bilen og på panser.

Min første sveis noen sinne.. Ikke så aller vært syns jeg..




Så var det bare å skrape, skrape og skrape.. ET FORFERDELIG GRIS det der de har brukt i hjulbuene. Det finnes sikkert noen gode tips på å få fjernet det enklere. Det jeg gjorde var å skrape vekk og så brukte jeg rødsprit og vasket bort resten.




Siden dette er min første bil jeg pusser opp var jeg ikke helt klar for å bruke X antall tusen på lakkering. Hadde lest en del artikler om rulling av bilen og det var det som ble valget. Det gikk overraskende bra og jeg er ganske godt fornøyd med resultatet. Spesielt siden bilen skal slipes ned og gjøres matt til slutt så tror jeg dette var et like godt valg som lakkering.





Jeg kjøpte noen bakskjerm på Gardermoen i august 2008. De ble lakkert og montert vinteren 2009.
Jeg fikk også tak i noen US fangere av heller rusten og shabby look, akkurat det jeg lette etter... Glad
Her er noen bilder av bilen i mai i fjor.








Jeg bestemte meg for å fjerne dashbordet på bilen og heller lakkere det.




Og slik ser det ut halvveis i teppelegging..





Så etter sommeren 2009 så bilen min slik ut. Klar for lagring til sommeren 2010.




I sommer har bilen blitt ferdig lakkert. og stort sett er bilen montert, utvendig.
Det gjenstår en del innvendig som trekking av seter, trekking av dørpanel, montere høyttalerhylle, etc. Men det er heldigvis stort sett en kosejobb.

I år streiket kamera dessverre så bildene jeg hadde tatt i sommer ble borte. Men skal få tatt noen neste gang jeg er hjemme og legge ut.

Har lyst til å bytte motorlokk på bilen. Det som står på fra 1300S er ikke helt min smak, og ønsker noe eldre. Men er det slik at alle passer på eller må jeg holde meg til 66-> ?
Tenker å lakkere de originale felgene svarte og kanskje "kaste" kapslene. Liker biler som er enkle uten for mye krimskrams.
Så skal bilen ned, men det tenker jeg ta etter EU-godkjenning. Eller bør jeg senke bilen bak og foran enda mer før en evt EU-godkjenning?
Syns senkespindlene senket litt lite så vurderer PUMA forstilling. Om noen har en de ønsker å selge så send meg en PM.

48  Forum / Problemløseren / fjerne skum dashboard på 1300S på: april 30, 2009, 15:28:47 pm
Jeg ønsker å fjerne skum dashboardet på bobla mi.

det jeg lurer på er hvordan det ser ut bak? Er det masse åpninger og løse ledninger? Eller er det stort sett som de boblene før skummets inntog?

Bilen er en 1973 1300S.

Jeg hadde en tilsvarende bil i Canada for en del år siden og der var det fjernet skum dashboardet. Men om dette er sveiset på fra en tidligere modell vet jeg ikke.

49  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bil til Periodisk kontroll. Hva MÅ være i orden? på: august 31, 2008, 12:50:55 pm
Jeg regner med... Dvs. Håper på... at bilen blir klar til våren.

Så lenge jeg får tatt et strøk til med lakk før vinteren så kan jeg lakke de "Smådelene" i et verksted.

Montering bør vell gå relativt fort så satser på å ha den rullene til sommeren i det minste.

Men trenger jeg strengt tatt teppe og slikt i bilen ved godkjenning? eller trenger jeg bare sette inn setene og montere skjermer etc.?

Det kan være jeg får et par helger som det går unna med lakkering og da er det jo bare å smelle på og få bilen bort på godkjenning..



50  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bil til Periodisk kontroll. Hva MÅ være i orden? på: august 31, 2008, 11:47:11 am
Topp.

Blir nok å holde hardt om jeg skal klare å få den ferdig til oktober..

Sist jeg forlot den så den slik ut...




51  Forum / Teknisk, teori og praksis / Bil til Periodisk kontroll. Hva MÅ være i orden? på: august 31, 2008, 09:24:56 am
Jeg har en VW 1300S (72 modell) som skal til Periodisk/ Eu-godkjenning (litt usikker på hva det heter lenger...) innen oktober.

Bilen har nå blitt "plukket i biter" for restaurering.

Bilen står uten dører, skjermer, motorlokk, panser.
Innvendig er det ikke teppe, baksete, forseter, dørpanel, etc.

Det jeg nå lurer på er hva jeg MÅ sette på bilen igjen før jeg kan levere bilen på godkjenning.

Har tenkt at det kanskje er like greit å ta en dag og sette inn et par deler for å slippe å levere inn skiltene.

Så litt på de "lovdataene" men de gir meg ikke så veldig klare svar.


Det jeg har tenkt er..

- forseter og bakseter.
- sikkerhetsseler
- dører
- panser
- skjermer med lykter
- støtfangere

Trenger jeg noe mer enn dette? Stigtrinn?

Eller vil det lønne seg å levere inn skiltene for å heller ha bilen helt klar til godkjenning? Det koster vell strengt tatt ingenting å levere de inn og hente de ut igjen siden det er veteran?

Alle svar mottas med takk!
52  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: REPRO US BUMPERS på: august 15, 2008, 07:20:38 am
fanden:) ble for opptatt av å bli ferdig med bilen til i morgen:)

Se på det slik... Siden du ble ferdig så trengte du kanskje ikke de fangerne uansett?

Jeg derimot hadde stor bruk for de.... Glad
53  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: div deler fra 73 doka selges!!! på: august 14, 2008, 10:43:24 am
hehe..

sorry.. Trodde det var en PM...

 Rekker tunge
54  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: div deler fra 73 doka selges!!! på: august 14, 2008, 10:27:44 am
Du har ikke en dynamo som passer til en 1600 motor billig!!

da trur jeg du får snakke med skrotnisse er ikke helt sikker om de virker de jeg har

Denne tror jeg du har sendt feil... Glad
55  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: REPRO US BUMPERS på: august 13, 2008, 21:56:13 pm
700,- på SCC...
56  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: REPRO US BUMPERS på: august 13, 2008, 13:47:34 pm
Byr 500,- jeg da... Glad
57  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: REPRO US BUMPERS på: august 13, 2008, 11:22:07 am
Blir alt rustent på reprofangere, eller bare selve fangeren?

De røra ruster de og?
58  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: REPRO US BUMPERS på: august 11, 2008, 20:59:52 pm
Bilder JAAAA!!!  Gliser
59  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: div deler fra 73 doka selges!!! på: august 11, 2008, 10:09:12 am
Har du gummilister til vinduer og panser, motorrom?

Må være bra stand..

60  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 1969 boble hugges!!! masse bra deler........ på: august 07, 2008, 08:12:07 am
PM Glad
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!