mai 15, 2024, 05:56:26 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bobla drar litt mot venstre og lufting av bremser.  (Lest 4377 ganger)
Dagfather
Medlem
***
Innlegg: 157
Bosted: Oslo


Rock out with your cock out!


Vis profil
« på: november 23, 2010, 19:42:48 pm »

Mulig de to problemene jeg nå står ovenfor har en grei kombinasjon. Husker nemlig at når jeg kjørte bilen på lagring/oppussing for to år siden at bilen dro litt - ikke veldig - til venstre ved bremsing.
Det som ble gjort var å bytte bremseskiver og calipere, og så luftet jeg bremsene. Men det skal sies at det var første gang jeg luftet bremser noen gang. Er det sannsynligvis det? Bilen var helt fin før jeg byttet bremser.

Og så.. Hvordan lufter man bremser best og alene... Evt?
Har kjøpt et sånt kit på torshov med slange og nippel som jeg kan koble på.. Men hvordan bør jeg gå frem for å få best resultat?

Har ikke tilgang på bukk eller mekkeverksted så dette må skje i garasjen, i Oslo...

Evt. Hva koster det å få noen til å justere/lufte bremser for meg?

Så en sak til.. Bilen har jo ikke vært på veien på ca to år, men jeg har skiltene hos meg. trenger jeg da bare eu godkjenne bilen og så ta kontakt med biltilsynet eller må jeg vise til de?


takker for svar..
« Siste redigering: november 23, 2010, 19:45:46 pm av Dagfather » Loggført

Fresh i gamet og eier av 72-1300S
Dagfather
Medlem
***
Innlegg: 157
Bosted: Oslo


Rock out with your cock out!


Vis profil
« Svar #1 på: november 23, 2010, 21:18:18 pm »

Ser at i en annen post så skriver noen at bilen "må være tro til vognkortet"... ehh.. Bilens farge er endret..

Den er også senket noe, kun spindler foran, vil det være et problem?

Er det slik at jeg skal vise bilen til vegvesenet og det blir foretatt eugodkjenning der og da eller skal jeg eu godkjenne bilen først hos et eksternt firma (NAF f.eks.) og så vise den?

Takker for svar..
Loggført

Fresh i gamet og eier av 72-1300S
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #2 på: november 23, 2010, 22:12:25 pm »

Greit å være to ved lufting av bremser. Hvis du har en gjennomsiktig slange til å feste på nippel, åpner du nippelen, og en trykker på bremsen gjentatte ganger. Væska går i slangen med samt en del luftbobler. Når væske er "hel" (uten bobler i seg) stenger di nippelen (Gjerne mens en trykker pedalen sakte ned, så ikke noe luft kommer inn). Da skal systemet være tomt for luft når dette er gjort på alle hjul. Kjenner det som regel når man strammer siste nippel, at pedalen går tyngre, hvis man har gjort det riktig  Osteaktig

Justere bremser er også greit. Juster bånda med justeringsskrue til de subber så vidt det er i trommelen på alle fire.
Når jeg har gjort det tar jeg meg en tur, og bremser mye, så de får slitt seg til litt.
Gjorde dette sist før PKK i august, og bremsene var godkjent  Blunker

Vet om fler som kjører med brekket litt på for at bakbremsene skal ta likt etter at de har vært oppe  Osteaktig
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Dagfather
Medlem
***
Innlegg: 157
Bosted: Oslo


Rock out with your cock out!


Vis profil
« Svar #3 på: november 23, 2010, 22:17:37 pm »

Justere bremser er også greit. Juster bånda med justeringsskrue til de subber så vidt det er i trommelen på alle fire.
Når jeg har gjort det tar jeg meg en tur, og bremser mye, så de får slitt seg til litt.
Gjorde dette sist før PKK i august, og bremsene var godkjent  Blunker


takk for svar.. Når jeg tar av bakhjulet og justerer denne skruen, hører jeg da at den subber eller kjener jeg det når jeg drar til skruen?

Må jeg også vise bilen på NAF og få den eu godkjent før jeg viser bilen og får skilter på den igjen hos biltilsynet?
Loggført

Fresh i gamet og eier av 72-1300S
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 23, 2010, 22:45:58 pm »

Hvor ofte bør man lufte bremsene ?
Loggført

Dagfather
Medlem
***
Innlegg: 157
Bosted: Oslo


Rock out with your cock out!


Vis profil
« Svar #5 på: november 23, 2010, 22:52:04 pm »

Omtrent like ofte man lufter hunden...

Neida.. jeg har forstått det slik at om man bytter slanger, bremsedeler, eller noe ryker i forbindelse med bremsene må de luftes. Foruten det så skal det ikke være luft i anlegget..

Correct me if I'm wrong...
Loggført

Fresh i gamet og eier av 72-1300S
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #6 på: november 23, 2010, 22:55:14 pm »

Justere bremser er også greit. Juster bånda med justeringsskrue til de subber så vidt det er i trommelen på alle fire.
Når jeg har gjort det tar jeg meg en tur, og bremser mye, så de får slitt seg til litt.
Gjorde dette sist før PKK i august, og bremsene var godkjent  Blunker


takk for svar.. Når jeg tar av bakhjulet og justerer denne skruen, hører jeg da at den subber eller kjener jeg det når jeg drar til skruen?

Må jeg også vise bilen på NAF og få den eu godkjent før jeg viser bilen og får skilter på den igjen hos biltilsynet?

Gnissinga kommer når du dreier trommelen rundt.
Juster de, drei trommelen en runde og juster til du hører det subber litt.  Blunker

Hvis et godkjent verksted tar PKK, så trenger du vel ikke vise bilen igjen hos BT?
Kan jo eventuelt ta PKK hos BT, og ordne alt der med en gang?  Blunker

Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #7 på: november 23, 2010, 22:58:21 pm »

jeg har forstått det slik at om man bytter slanger, bremsedeler, eller noe ryker i forbindelse med bremsene må de luftes. Foruten det så skal det ikke være luft i anlegget..

Hmm. Man trenger kun å lufte bremsene hvis man "åpner" kretsen.
Som ved å bytte slanger, bremsesylinder osv.
Så man kan bytte bremsebånd og det "overfladiske" uten å lufte dem  Glad
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Dagfather
Medlem
***
Innlegg: 157
Bosted: Oslo


Rock out with your cock out!


Vis profil
« Svar #8 på: november 23, 2010, 23:06:24 pm »

Hvis et godkjent verksted tar PKK, så trenger du vel ikke vise bilen igjen hos BT?
Kan jo eventuelt ta PKK hos BT, og ordne alt der med en gang?  Blunker


Takk..

det å "ordne alt" hos biltilsynet i Oslo har jeg hørt mange historier om at kan bli en langtekkelig affære. Så jeg kan altså ta en PKK (er det EU godkjenning?) hos et annet selskap og så bare fremlegge papirer på dette?

Tror jeg kanskje skal ringe biltilsynet i morra og få svar.. hehe..
Loggført

Fresh i gamet og eier av 72-1300S
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #9 på: november 23, 2010, 23:42:22 pm »

Hvis et godkjent verksted tar PKK, så trenger du vel ikke vise bilen igjen hos BT?
Kan jo eventuelt ta PKK hos BT, og ordne alt der med en gang?  Blunker


Takk..

det å "ordne alt" hos biltilsynet i Oslo har jeg hørt mange historier om at kan bli en langtekkelig affære. Så jeg kan altså ta en PKK (er det EU godkjenning?) hos et annet selskap og så bare fremlegge papirer på dette?

Tror jeg kanskje skal ringe biltilsynet i morra og få svar.. hehe..

PKK (Periodisk kjøretøyskontoll) er det man kaller EU-kontroll ja.
Bare å ha med papirer på gjennomført kontroll, og dra til BT så order det seg nok.
Kontrolløren fyller også inn alt på pcen, så det blir i et register som BT får opp og ser status på osv  Blunker
Lykke til  Glad
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 24, 2010, 08:00:41 am »

jeg har forstått det slik at om man bytter slanger, bremsedeler, eller noe ryker i forbindelse med bremsene må de luftes. Foruten det så skal det ikke være luft i anlegget..

Hmm. Man trenger kun å lufte bremsene hvis man "åpner" kretsen.
Som ved å bytte slanger, bremsesylinder osv.
Så man kan bytte bremsebånd og det "overfladiske" uten å lufte dem  Glad

Aha Glad For det jeg engentlig lurte på var om mangel på lufting av bremser kunne være grunnen til at den drar til til en av sidene, men det er det jo ikke det. Jeg har ikke fiklet med bremsene på bobla mi, men burde kanskje sjekke bremsebånd og andre ting som kan være grunnen til at den skjeiner.. Er bare bittelitt og bare noen ganger...
Loggført

Dagfather
Medlem
***
Innlegg: 157
Bosted: Oslo


Rock out with your cock out!


Vis profil
« Svar #11 på: november 25, 2010, 09:54:42 am »

Ja jeg lurer jo litt på det jeg og..

er det lufting av bremsene som må til for å få bilen til å bremse "rett"?

Er det også noe verksted i Oslo som tar på seg lufting og justering og hva koster slikt evt?

Loggført

Fresh i gamet og eier av 72-1300S
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #12 på: november 25, 2010, 14:58:08 pm »

Lufting og justering av bremser er noe ethvert verksted burde kunne klare. Ikke burde det ta lang tid heller.

Hvis alt av bremser er justert riktig og likt, og bilen fortsatt trekker til ene siden, er vel også dårlige bremseslanger en mulighet? Slangene kan se greie ut på utsiden, men innvendig kan de svelle og tettes.
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #13 på: november 25, 2010, 23:30:02 pm »

Hvis alt av bremser er justert riktig og likt, og bilen fortsatt trekker til ene siden, er vel også dårlige bremseslanger en mulighet? Slangene kan se greie ut på utsiden, men innvendig kan de svelle og tettes.

Kan også være bremsesylinderen.
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Dagfather
Medlem
***
Innlegg: 157
Bosted: Oslo


Rock out with your cock out!


Vis profil
« Svar #14 på: november 25, 2010, 23:33:42 pm »

Men når jeg hadde de forrige bremseskiver og alt annet på plass så bremset den helt fint..
Skal få luftet de til helga og prøve en runde i parkeringshuset.. Håper jeg ikke tar med meg noen biler på testturen...

Loggført

Fresh i gamet og eier av 72-1300S
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!