mai 04, 2024, 23:29:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 29
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Berger`s raser bil, "Rabalder"  (Lest 234543 ganger)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #420 på: juli 03, 2013, 16:01:12 pm »

Etter en hel arbeidsdag i garasjen er motoren klar for oppstart. Mangler bare å koble opp resten av det elektriske. 2-3 timer til så skal det være klart Glad

Plundret endel med vannrør, ut av venstre topp var lei pga eksosrøret som gå over toppen. Prøvde først en variant hvor jeg kappet av endel av termostathuset og fikk det sveiset igjen, men det ble for trangt. Så det ble en Bergers sveis&rep spesial laget av noen av de røra som ikke skal brukes. Fikk inn tempsensor til vannet også  Glad Håper det er tett...


* Photo-03.07.13-09-53-35.jpg (44.24 KB. 449x600 - vist 207 ganger.)


Sånn ser det ut når alle rør og slanger er på plass. Skal lage noe mer oppheng til rørene, men ikke prioritert før oppstart. Ser nesten ikke noe forskjell fra de tidligere bildene her, men det er sykt mange timer med arbeid i mellom. Sorry Anders, den orange fargen på innsuga passa dårlig, så de ble sølv Blunker
Skal ha eksosbandasje på resten av grenrøret også, etterhvert..


* Photo-03.07.13-16-05-12.jpg (140.74 KB. 800x598 - vist 369 ganger.)


* Photo-03.07.13-16-05-32.jpg (119.52 KB. 800x598 - vist 300 ganger.)

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #421 på: juli 03, 2013, 16:08:07 pm »

Anders, den orange fargen på innsuga passa dårlig, så de ble sølv Blunker

Jeg tror du er fargeblind jeg. Orange er jo en knall farge! Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #422 på: juli 04, 2013, 15:07:35 pm »

Kjøpte du adapter mellom oljefilter og kjøler på biltema? OG planslipte den? Gliser

Loggført

Mvh
Reiel
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #423 på: juli 04, 2013, 15:45:42 pm »

Kjøpte du adapter mellom oljefilter og kjøler på biltema? OG planslipte den? Gliser



Ja, stemmer. Har brukt dette på bussen før så jeg håper det fortsatt er tett
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #424 på: juli 04, 2013, 15:51:44 pm »

kom peilepinnen frem?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #425 på: juli 04, 2013, 16:10:30 pm »

kom peilepinnen frem?

Jada, den er på plass. Tusen takk Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #426 på: juli 07, 2013, 13:09:12 pm »

Tiden renner ut, stadig nye utfordringer....  Flau

Forsøkte å dra motoren rundt på starter når jeg endelig hadde fått koblet litt elektrisk, men den gikk kun noen cm så sa det klunk...
Så da var det ut med motor igjen. Naglene på clutchplata tok i kassa på venstre side. Heldigvis var det raskt å få motoren ut, selv om det ble to forsøk med fresen og motor inn/ut før den gikk fritt rundt.


* Photo-06.07.13-09-52-13.jpg (112.75 KB. 800x598 - vist 277 ganger.)


* Photo-06.07.13-09-52-06.jpg (107.43 KB. 800x598 - vist 241 ganger.)


* Photo-06.07.13-09-52-01.jpg (85.98 KB. 800x598 - vist 220 ganger.)


Så i dag ble det et forsøk på å starte opp. Oljetrykk og bensintrykk kom fint, men ikke noe gnist  Tvilende
Har funnet ut at det ikke kommer noe signal fra kranktriggeren. Tok den ut og målte på den ved å bevege den forbi stål, og da kom det signal. Har forsøkt både med mindre og større avstand til svinghjulet, men ingen forskjell. Trenger tips her!


* Photo-07.07.13-13-15-59.jpg (44.83 KB. 449x600 - vist 240 ganger.)


Et par bilder av det elektriske også..


* Photo-07.07.13-13-15-21.jpg (50.65 KB. 449x600 - vist 241 ganger.)


* Photo-07.07.13-13-15-26.jpg (65.93 KB. 800x598 - vist 213 ganger.)


Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #427 på: juli 07, 2013, 14:05:16 pm »

Kanskje du må ha bredere hakk/ hull i svinghjulet?
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #428 på: juli 07, 2013, 14:07:00 pm »

Hvor lang avstand fra sensor til svinghjul?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #429 på: juli 07, 2013, 16:13:47 pm »

Svinghjulet kommer fra Knasten og skal ha fungert på annen motor med sensor. Har ca 1,5mm til svinghjulet nå. Skal gjøre et nytt forsøk i kveld med ca 0,7mm.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #430 på: juli 07, 2013, 18:49:29 pm »

Svinghjulet kommer fra Knasten og skal ha fungert på annen motor med sensor. Har ca 1,5mm til svinghjulet nå. Skal gjøre et nytt forsøk i kveld med ca 0,7mm.

Bruksanvisning til min sensor sier 0,3mm. Så har vi jo dette med endeslakk...
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #431 på: juli 07, 2013, 18:54:43 pm »

Endeslakk bør ikke være stort mer enn 0,1-0,2mm så vil tro 0,3 ikke er "ille gæli" som vi sier her i Østfold Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #432 på: juli 07, 2013, 20:42:20 pm »

Dokumentasjonen til Megajolt sier 0,5-1mm for VR sensor. Har i kveld satt den på ca 0,5mm. Fikk et lite utslag på noen millivolt. Dokumentasjonen sier at det skal være mellom 0,3 og 2 volt. Er ikke veldig lett å justere på tiendels millimeter mot et svinghjul som er "skjult". Ble å finmåle med skyvelær inn i hullet mot det høye partiet på svinghjulet.

Har også dobbeltsjekket alle ledninger i kveld, alt virker ok i h.h.t. dokumentasjonen. Bare ikke noe utslag på VR sensor..

Får vel skaffe en sensor til å sammenligne med da...

Kjenner at jeg begynner å bli lei igjen, blir nok ikke noe SCC på Rabalder i år heller  Tvilende
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #433 på: juli 07, 2013, 20:53:39 pm »

justere avstanden er enkel. sett svinghjulet i posisjon slik att det høysete partiet(tanna) er midt i hullet.
dytt inn sensor.
mål gapet til blokka.
lag en spacer på det målet.
så kan du finjustere  ved å legge f.eks  skive i mellom som er ~0.7mm-1.0mm
trenger egentelig ikke måle VR sensoren.
koble til edis modulen
så skal den gå i "limp mode" på 10 grader selv om den ikke er koplet til megajolt'en.
Hvordan har du koplet pluggledninger??
Er "missing tooth" i hullet når du vrir motor 90 grader fra TDC , MOT klokka??

det oppsettet her har jeg snart brukt på 2 sifret antal motorer så det funker garantert..
men som nevnt på SMS ,endeslakk MÅ være så lav som mulig. helst ikke over 0.15mm
men det er ingen problem med WBX ,once set  så holder den seg der .forever.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #434 på: juli 07, 2013, 21:16:42 pm »

Takk for tips Jørn Glad
Jeg får gå over festeanordningen på nytt, men jeg er ganske sikker på at jeg har rett avstand nå.
Foreløpig så har jeg bare forsøkt å starte den på limp mode. Megajolten er ikke koblet til enda.
Svinghjulet har jeg ikke sjekket, i og med at du har brukt det tok jeg det som god fisk. Skal gjøre det også.

Pluggledninger er koblet slik på coil:

3--1

-----] plug

4--2

Pinne 10 på EDIS til coil 1
Pinne 12 på EDIS til coil 2

Sjekket at det ikke er noe gnist på plugg også..
« Siste redigering: juli 07, 2013, 21:38:02 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #435 på: juli 07, 2013, 21:24:22 pm »

jeg har motsatt på mine coilepakker
men da er det fulgt farge koder fra EDIS modulen


        3--1

plug ] -----

        4--2
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #436 på: juli 07, 2013, 21:24:51 pm »

ignorer tallene på coilpakka!
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #437 på: juli 07, 2013, 21:37:07 pm »

jeg har motsatt på mine coilepakker
men da er det fulgt farge koder fra EDIS modulen


        3--1

plug ] -----

        4--2

Følger ikke tallene på coilen, bortsett fra coil 1 og coil 2. Har lest endel om dette med rekkefølgen på nett, og noen har motsatt også. Det som avgjør, etter hva jeg kan forstå, er hvilken coil som er koblet til hvilken pinne på edis modulen. Coilen fyrer uansett to og to plugger.
Kan du sjekke hvilken coil som er koblet til hvilken pinne på ditt oppsett?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #438 på: juli 07, 2013, 21:53:30 pm »

vel som nevnt så har jeg alltid bare fulgt original farger på ledningsnettet.
og  koplet pluggledniger  som vist


HVIS det er connectoren på selve coilpakke som vises her
så skal vel ??
Coil A til cyl 1+3
Coil B til cyl 2+4

men må sjekke fargene på orignal anlegget

http://i297.photobucket.com/albums/mm219/ddgonzal/Datsun%201200/wiki/EDIS_wiring.jpg


Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #439 på: juli 07, 2013, 22:02:36 pm »

Ja, det ser riktig ut det. Så da kan det hende mitt står motsatt. Flott om du dobbeltsjekker.
Jeg ikke har det originale ledningsnettet, så jeg ser ikke hvordan det egentlig skal være.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #440 på: juli 08, 2013, 22:20:20 pm »

Da har jeg sjekket
så skal det være , så du har nok byttet om pluggedninger??

sjekk også att du har koblet VR sensoren riktig også da , da polarieten er viktig.



* EDISRABALDER.JPG (94.94 KB, 800x600 - vist 234 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #441 på: juli 08, 2013, 22:49:28 pm »

Takk for det Jørn, da må jeg bytte om ja. Har sjekket og dobbeltsjekket VR sensor koblingen. Den er riktig i henhold til diagram. Har også sjekket avstand på VR sensor på nytt i dag og den er innenfor spec. Men ikke noe signal eller gnist  Tvilende
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #442 på: juli 08, 2013, 22:53:45 pm »

er det strøm på modul når du drar på starter da??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #443 på: juli 08, 2013, 22:58:59 pm »

Har ikke målt mens jeg drar på starter. Kun at det er strøm når tenning er på. Tenker du at starter drar for mye strøm?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #444 på: juli 08, 2013, 23:07:42 pm »

mer att  spenninga blir bort ved "kinning" , vært borti det på hjemmemekka elanlegg Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #445 på: juli 08, 2013, 23:10:11 pm »

Bra tips det, får måle det også  Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #446 på: juli 12, 2013, 09:10:55 am »

Krisepakke med EDIS deler fra Knasten ankom med ekspress i dag tidlig  Gliser så nå rekker jeg akuratt en ny runde med testing før jeg reiser på ferie søndag. Tusen takk for hjelpen Jørn! Fantastisk å ha en miljø hvor en stiller opp for hverandre for hånden Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #447 på: juli 12, 2013, 23:47:19 pm »

I kveld ble det liv i Rabalder!! Oh-what-a-feeling!!
Var vr sensoren jeg fikk med i Megajolt pakken som var crap.
Monterte sensor og triggerhjul jeg fikk låne av Knasten, og da fyra'n med en gang Glad
Testet deretter min egen sensor mot triggerhjulet og da var det dødt. Kan ikke bruke det triggerhjulet videre, da sensoren blir stående 2cm fra eksosrøret og vil mest sansynlig smelte. Så neste step nå er å demontere grenrør, turbo og forgasser slik at jeg kommer til å kan lage et nytt feste for den andre vr sensoren mot veiva.
Foreløpig er den bare startet på vanlig 98 oktan uten noe kjøling i "limp mode" dvs fast 10 grader fortenning. Bare gått noe få sekunder av gangen. Nå skal Megajolt hjernen kobles til, turbo smart kontrolleren kobles til, vann på og tenning sjekkes. Men først litt ferie Gliser


Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #448 på: juli 13, 2013, 00:00:30 am »

bra!! da blir det kasnkje "plan A" i år ? ?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #449 på: juli 13, 2013, 06:16:36 am »

Ja, har fått fornyet håpet om det nå Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 29
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!