mai 04, 2024, 23:25:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 21 22 [23] 24 25 ... 29
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Berger`s raser bil, "Rabalder"  (Lest 234541 ganger)
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #660 på: september 18, 2015, 07:58:52 am »

Var vel ikke akkurat noe i det du skrev som ikke står skrevet andre steder eller er kjent uansett :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #661 på: september 18, 2015, 10:50:40 am »

Jeg har også bestilt kitet fra CNC, og vil prøve den master som er der.
Har en teori om at ryktet om dårlig kvalitet på master kan ha komt litt fra Beetlebug sine erfaringer, men at det å måtte skifte pakninger i denne skyldes i det vesentlige(som Beetlebug selv har påpekt)
for lite flow gjennom den solenoiden fra Marcus motorsport. Det gjør at selv om den står åpen, er det nok motstand til å påføre stress på pakninger i master når du tramper clutchen inn ved raske girskift.
Jeg satser derfor på komplette kit som avbildet, sammen med ventil som avbildet, uten solenoid.

Det er fordi jeg kan leve med forsinkelse på alle "clutchinger" Når jeg cruiser er det greit med 0,5sek sluring, og ved racing bruker jeg kun clutch ved start på 1.gir, resten blir clutchless med dogrings.
Om Beetlebug synes det er dumt at jeg avslører noen hemmeligheter/meninger/påstander her, håper jeg han modererer eller korrigerer meg :-)


Nå har jeg enda tilgode å ha noen erfaring med hydraulisk clutch, men i mitt hode synes jeg det er for dårlig hvis en master ikke tåler litt motstand. Den bør tåle at en voksen mann tråkker av full kraft selv den har 100% motstand, på samme måte som en bremse master. Eller tenker jeg feil?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #662 på: september 18, 2015, 10:52:59 am »

CNC masteren tålte ikke å bli trykket i bånn`?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #663 på: september 18, 2015, 12:16:32 pm »

Nå har jeg enda tilgode å ha noen erfaring med hydraulisk clutch, men i mitt hode synes jeg det er for dårlig hvis en master ikke tåler litt motstand. Den bør tåle at en voksen mann tråkker av full kraft selv den har 100% motstand, på samme måte som en bremse master. Eller tenker jeg feil?

Ja du tenker feil. Det som skjer at væsken ikke flower fort nok tilbake til masteren og dermed er det en fare for at du "tørrtråkker". I teorien skal du kunne tråkke pedalen helt inn og deretter låse den der inne hvis solenoiden og ventilen ikke lekker. Med en gang du da åpner ventilen så vil  pedalen/clutchen sige ut. Forståelig? Det er en balansegang og jeg brukte en del tid på å få den dit jeg ville ha den.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #664 på: september 18, 2015, 12:29:26 pm »

I tørrtråkkings situasjoner skal vel masteren etterfylles av reservaret?
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #665 på: september 18, 2015, 12:39:28 pm »

I tørrtråkkings situasjoner skal vel masteren etterfylles av reservaret?

Korrekt. Derfor tror jeg det er en fordel med en master som har reservaret slik som på det settet som Berger har kjøpt.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #666 på: september 18, 2015, 13:08:57 pm »

Nå har jeg enda tilgode å ha noen erfaring med hydraulisk clutch, men i mitt hode synes jeg det er for dårlig hvis en master ikke tåler litt motstand. Den bør tåle at en voksen mann tråkker av full kraft selv den har 100% motstand, på samme måte som en bremse master. Eller tenker jeg feil?

Ja du tenker feil. Det som skjer at væsken ikke flower fort nok tilbake til masteren og dermed er det en fare for at du "tørrtråkker". I teorien skal du kunne tråkke pedalen helt inn og deretter låse den der inne hvis solenoiden og ventilen ikke lekker. Med en gang du da åpner ventilen så vil  pedalen/clutchen sige ut. Forståelig? Det er en balansegang og jeg brukte en del tid på å få den dit jeg ville ha den.

Mvh
BB
Aha! Da har jeg misforstått litt. Men fremdeles vil jeg prøve løsningen jeg beskrev. Veldig kjekt med sånne meningsutvekslinger. Håper det er greit Berger, skal ikke vase mer i tråden din nå  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #667 på: september 18, 2015, 13:50:18 pm »

Nå har jeg enda tilgode å ha noen erfaring med hydraulisk clutch, men i mitt hode synes jeg det er for dårlig hvis en master ikke tåler litt motstand. Den bør tåle at en voksen mann tråkker av full kraft selv den har 100% motstand, på samme måte som en bremse master. Eller tenker jeg feil?

Ja du tenker feil. Det som skjer at væsken ikke flower fort nok tilbake til masteren og dermed er det en fare for at du "tørrtråkker". I teorien skal du kunne tråkke pedalen helt inn og deretter låse den der inne hvis solenoiden og ventilen ikke lekker. Med en gang du da åpner ventilen så vil  pedalen/clutchen sige ut. Forståelig? Det er en balansegang og jeg brukte en del tid på å få den dit jeg ville ha den.

Mvh
BB
Aha! Da har jeg misforstått litt. Men fremdeles vil jeg prøve løsningen jeg beskrev. Veldig kjekt med sånne meningsutvekslinger. Håper det er greit Berger, skal ikke vase mer i tråden din nå  Glad

Dette er viktige saker å diskutere, så her er det bare å kjøre på! Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #668 på: september 18, 2015, 13:54:31 pm »

Nå har jeg enda tilgode å ha noen erfaring med hydraulisk clutch, men i mitt hode synes jeg det er for dårlig hvis en master ikke tåler litt motstand. Den bør tåle at en voksen mann tråkker av full kraft selv den har 100% motstand, på samme måte som en bremse master. Eller tenker jeg feil?

Ja du tenker feil. Det som skjer at væsken ikke flower fort nok tilbake til masteren og dermed er det en fare for at du "tørrtråkker". I teorien skal du kunne tråkke pedalen helt inn og deretter låse den der inne hvis solenoiden og ventilen ikke lekker. Med en gang du da åpner ventilen så vil  pedalen/clutchen sige ut. Forståelig? Det er en balansegang og jeg brukte en del tid på å få den dit jeg ville ha den.

Mvh
BB

Hmm, tror ikke jeg helt forstår. Må vel teste selv for å skjønne det...  Øyerulling Holder ikke master på trykket uansett om flowen går gjennom solenoiden eller justeringsventilen, eller begge deler?

Edit: Vi snakker kanskje om mellom 1. og 2. gir her?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #669 på: september 23, 2015, 20:54:46 pm »

Med lånt mock-up girkasse fra Holmsen (tusen takk!) fikk jeg bygget ferdig den hydrauliske clutchen i dag. Luftet og testet. Tett og fint så langt. Synes returen er noe treg selv på full flow, men jeg anntar at dette ikke blir riktig før motor og clutchplate er på plass.


* Clutch1.jpg (49.41 KB, 450x600 - vist 306 ganger.)

* Clutch2.jpg (48 KB, 450x600 - vist 286 ganger.)
« Siste redigering: september 23, 2015, 21:14:15 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #670 på: november 30, 2015, 09:50:30 am »

På tide med en liten oppdatering her igjen da Glad

Motor har nå vært en tur hos Tor Øyvind Skinne Racing for noen oppgraderinger og optimaliseringen. Den har fått nye sylindre borret og stress-honet til 96mm stemplene som satt der fra før. Stemplene har fått såkalt «gas-porting», noe som skal forbedre stempel ringenes trykk mot sylinderveggen og forhindre blow-by. Nye stempelringer er så klar på plass og Tor Øyvind har satt disse opp med rett gap for en turbomotor. Toppene har fått en gjennomgang av ventilene/setene, lett porting av kanaler og nye titanium retainere på ventilfjørene. Tor Øyvind har også tilpasset et sett med nye kraftige støtstenger i aluminium som er produsert etter hans spesifikasjoner (noe han lagerfører og selger løst også). Alt i alt en oppgradering som nok vil gi noen ekstra hester og bedre holdbarhet. Forhåpentligvis også mindre blow-by og dermed mindre ånding..

Driver også med nye innsug, trykkbokser og rør fra turboen, da Tor Øyvind ikke var spesielt imponert over det jeg hadde der fra før.. Tatt utgangspunkt i et par Big Beef innsug fra CB som skal matchportes toppene. Har så satt trykkbokser rett på innsugene, de også fra CB. Dessverre var ikke de trykkboksene jeg kjøpe inn helt riktige med hensyn på rørenes vinkel, på den ene siden går det rett i forgasseren. Nye bokser uten rør, slik at jeg kan sveise inn rør i ønsket vinkel selv er på vei, og de jeg kjøpe som var feil er til salgs her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,67510.0.html

Ellers har jeg gjort litt endringer på det elektriske. Blant annet koblet bensinpumpen slik at den er styrt av oljetrykket. Da vil den stoppe når motoren stopper. Safety first Glad
Koblet også om slik at jeg har line-lock, trykkreduksjon og "bygge-trykk-map" på samme knapp. Hadde det på hver sin tidligere, men funker like greit med bare en.
Instrumentene har fått lys, greit når en driver i depo på kveldstid. Blir også bremselys på bilen nå.



 


* 12227073_10205606729822737_7464062402918710699_n.jpg (96.19 KB, 800x600 - vist 285 ganger.)

* 11221662_10205606735222872_805124594538273645_n.jpg (49.4 KB, 575x477 - vist 275 ganger.)

* IMG_4043.jpg (46.02 KB, 450x600 - vist 253 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #671 på: desember 02, 2015, 09:34:34 am »

Øyvind hva type klutch bruker du nå?

Jeg skal gå for innkjøpt til min Motor nå

Magne
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #672 på: desember 02, 2015, 09:48:43 am »

Oppsettet for 2016 blir en Kennedy stage 2 med Iron disc fra RAM Clutches i 228mm


* RamClutch.jpg (68.06 KB, 800x600 - vist 171 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #673 på: desember 02, 2015, 10:39:27 am »

blir det forsatt org råder?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #674 på: desember 02, 2015, 12:33:02 pm »

Ja, fortsatt originale råder. Endrer ikke på grunnoppsettet denne gangen, så samme turbotrykk, turtallsområde osv. Håper det holder...
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #675 på: mars 08, 2016, 13:29:39 pm »

På tide med en oppdatering igjen..

Året så langt har vært preget av knot... det meste må gjøres både to og tre ganger  Trist
Men noe har da blitt gjort og ser greit ut.

Har fått snudd tanken og laget nytt feste til den. Da har bensinen naturlig flow retning ut, og luftingen blir stående i det hjørnet hvor det er minst bensin under akselerasjon.
Passet på å ta ut skumplatene og rense den innvendig samtidig. Var endel groms i den, så det var nok greit å få gjort. Skumplatene ble banket frie for bøss og satt tilbake før tanken ble skrudd inn i sitt nye feste.


* IMG_4192.jpg (43.97 KB. 450x600 - vist 202 ganger.)


* IMG_4191.jpg (42.47 KB. 450x600 - vist 211 ganger.)


Har også jobbet med det nye vannpumpesystemet (fy-ord..), går over fra mekanisk til elektrisk pumpe. Den originale pumpen blir tatt helt bort og erstattet med en adapterplate. Har kjøpt inn en Davis Craig elektrisk pumpe, som har en programerbar styringsenhet. Fordelen med denne er at den føler på motortempen og styrer pumpe og vifter etter behov. Betyr raskere oppvarming og mer effektiv kjøling når det trengs. Men det beste er at den har en cool-down funksjon som gjør at den kjøler motoren etter at den er slått av, noe som er gull mellom dragene Glad
Jobbet med å finne plassering, lage fester og røropplegg til pumpen. I samme operasjon har jeg laget fester til ny åndeboks. Type STOR denne gangen, og den har nivå indikator på siden. Blir kun en AN12 fra oljepåfyllingen inn på denne. To lufteslanger ut av boksen som skal stoppe i trauet under girkassa.
Litt dårlig med bilder, men her er noe:


* IMG_4143.jpg (54.1 KB. 640x480 - vist 233 ganger.)


* IMG_4141.jpg (45.03 KB. 450x600 - vist 228 ganger.)




« Siste redigering: mars 08, 2016, 13:38:59 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #676 på: mars 08, 2016, 13:36:51 pm »

Har også forbedret festene til wheeliebars, den første versjonen var noe provisorisk og hadde bøyd seg endel. Denne versjonen er sterkere og er sveiset i girkassefestet. Driver også å lager skjold som skal rundt clutch huset, men har ikke noe bilde av dette enda.


* IMG_4158.jpg (47.05 KB. 450x600 - vist 240 ganger.)


* 12715589_10206141129102385_5636536041191595930_n.jpg (57.28 KB. 450x600 - vist 225 ganger.)

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #677 på: mars 08, 2016, 14:24:30 pm »

Gleder meg til se Rabalder igjen  Glad
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #678 på: mars 08, 2016, 14:36:01 pm »

Gleder meg til se Rabalder igjen  Glad

Takk, jeg gleder meg til å kjøre Rabalder igjen  Kult
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #679 på: mars 08, 2016, 14:39:05 pm »

Gleder meg til se Rabalder igjen  Glad

Takk, jeg gleder meg til å kjøre Rabalder igjen  Kult

Nå blir det kanskje litt mer kjøring, og litt mindre flyving med nye wheeliebars  Gliser Kult
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #680 på: mars 08, 2016, 14:43:01 pm »

En bil skal ha 4 hjul!

 Blunker
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #681 på: mars 08, 2016, 17:11:42 pm »

Jaja, enig i det, men er jo fortsatt på lærestadiet, må ha støttehjul. Men forhåpentlig blir de overflødig når jeg få clutchen på stell Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #682 på: mars 08, 2016, 18:11:16 pm »

Jeg syntes du har lite clutch med tanke på at du har CMS. Til sammenlikning kjører jeg med Stage 4.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #683 på: mars 08, 2016, 18:19:40 pm »

Det kan det hende du har rett i, men så lenge det har holdt før så bør det vel gå? Eller trenger metall lamell mer trykk? Eller er det noe annet jeg ikke har tenkt på?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #684 på: mars 09, 2016, 08:25:00 am »

Her er er par bilder av røropplegget som erstatter vannpumpen (for de som tåler å se slikt..)
Vann til oljekjøleren tas ut i t-stykket før y-røret som fordeler vann til hver side av motoren.
Når jeg lagde dette trengte jeg et ekstra bend og fant et i kjellern som hadde motorvamer, tenkte det kunne være kjekt å ha muligheten til å forvarme motoren på kjølige race.. Har jo opplevd at det har snødd på gardermoen raceway i mai.. Osteaktig

Her synes også den nye AN12 luftingen på oljepåfyllingen og blokkeringen av fordelerhullet hvor jeg også hadde lufting tidligere.



*  (44.17 KB, 450x600 - vist 202 ganger.)

*  (47.24 KB, 450x600 - vist 198 ganger.)
« Siste redigering: mars 09, 2016, 10:25:09 am av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #685 på: mars 09, 2016, 09:24:37 am »

Jeg har tenkt annerledes.

Med CMS så slurer jeg når jeg vil slure og det er justerbart. Da vil jeg i det minste være helt sikker på at jeg ikke opplever slur når jeg ikke ønsker det. Samtidig gir det meg muligheten til å bremse bilen uten at jeg trenger å bytte clutch.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #686 på: mars 09, 2016, 10:22:36 am »

Skjønner, er nok lurt å være på den safe siden. Men det blir vel å teste hvordan det fungerer først med det jeg har tenker jeg. Har 228mm clutch, hjelper jo litt mot en 200mm. Kennedy diskene er ikke lagervare så mange steder i 228mm, så får se hva jeg får ut av det jeg har først.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #687 på: mars 10, 2016, 17:41:20 pm »

Var å henta den nye stolen min i dag, veldig fornøyd med denne. Sitter som støpt i den, gode tette ørelapper og tilpasset HANS. Og fin pris, 5000,-  Glad


* IMG_4202.JPG (29.56 KB. 450x600 - vist 183 ganger.)



* IMG_4204.JPG (32.51 KB. 450x600 - vist 171 ganger.)



* IMG_4203.JPG (20.76 KB. 450x600 - vist 182 ganger.)


http://www.atech-racing.it/index.php?option=com_content&view=article&id=63&Itemid=3

Kan virkelig anbefale Stian Sørlie Motorsport i Spydeberg. Har veldig mye på lager, fin butikk, hyggelig og kunnskapsrik betjening.  http://stianmotorsport.com/


« Siste redigering: mars 10, 2016, 20:32:01 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #688 på: mars 10, 2016, 22:35:34 pm »

Prøvemontert i bil Glad


* IMG_4205.jpg (50.82 KB, 450x600 - vist 208 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #689 på: mars 10, 2016, 22:36:19 pm »

nice Gliser
Loggført
Sider: 1 ... 21 22 [23] 24 25 ... 29
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!