Vis innlegg
|
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 74
|
95
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Sparkäfer - RedHot
|
på: juli 29, 2012, 17:03:51 pm
|
Vurderes solgt - mange muligheter for hva som kan følge med (914 2.0 liter motor, Type 1 1600 "100HK", 914 seter, felger......)
0 km på de siste to årene. Siden den samler støv luftes den fortsatt for salg..
|
|
|
98
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Godkjenning av økt motoreffekt i VW T1 etc
|
på: mai 28, 2012, 21:42:59 pm
|
Min gamle bil hadde en klassisk IDA motor og en klassisk cal-look dimensjon på dekkene i kombinasjon med originale trommelbremser den første sesongen. Bremsene var i god stand og jeg klarte enkelt å låse hjulene gang på gang fra 160 kmt (Gardermoen). Derav påstanden min over her.
Idag har jeg lavprofil dekk av god kvalitet rund baut og i en dimensjon som hører hjemme på German looker (16") Fremdekka er bredere en hva man typisk finner bak på våre biler. I kombinasjon med ventilerte skiver rund baut så får man "henge i sela" følelse når man bremser ned, gang på gang. BB
Det er to ting du må ha i tankene - bremsekraft og varmebortledning. Ytterdiameter på dekk (som du neppe har endret uansett diameter på felgen - man skal beholde ca original rulleomrets) har noe å si ift kontaktflate, men primært er bredde viktigst. Større diameter er også en ulempe da du har mer masse på en større diameter som krever med for å holde igjen enn en 13" felg f.eks (les; mer kinetisk energi å bortlede i form av varme). Oppgradering av bremser består av de to primære tingene - 1) Økt retardasjonsevne, 2) Varmebortledning
|
|
|
99
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Godkjenning av økt motoreffekt i VW T1 etc
|
på: mai 28, 2012, 14:49:11 pm
|
Det grunnleggende i bremseevnen (som i maksimal de-akselerasjon) er tyngde mot underlaget og kontaktflate (kraft på ytterdiameteren av hjulet=moment) Deretter kan man dimensjonere bremsene - hvilket moment er nødvendig på bremsens diameter for å skape momentet funnet over. Og til sist kan man se på hvilken varmeledning som er nødvendig for å takle gjentatte tilfeller av det over - bortledet effekt (kinetisk til varme).
Dekkleverandørene har rett i en ting; det er faktisk bare 4 små håndflater som holder oss på veien.
|
|
|
100
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Godkjenning av økt motoreffekt i VW T1 etc
|
på: mai 28, 2012, 14:10:52 pm
|
Oi... Så mye på skrivekløe;
Med originaldim eller tilsvarende som kontaktflate mot asfalten så er man like godt stilt med trommelbremser rund baut. De klarer enkelt å låse hjulene, gang på gang. Klart dem blir varme og mister en del kraft etterhvert, vi snakker tross alt om en bil som er bygget for å kjøre time etter time på autobahn og ikke brems/aks rundt en bane.
Det som diskuteres i tråden her er store bremser for å få godkjent høyere motoreffekt. Flott det, men de har ingen annen funksjon før man setter på større hjul. Og de må man også godkjent.
-BB-
Du sier egentlig det riktige, så skyter du deg selv i foten etterpå. Bedre bremser består av to ting; bedre kraft/moment (klarer de å holde igjen hjulet) og å lagre/lede bort varme. Det ene kan gjøres uavhengig av det andre - ref Kerschers 136hk bremser som egentlig bare er luftede skiver med originale calipere. Større skiver (mer materiale) og kjøleslissen gjør at de tåler mer effekt. Bremsekraften er den samme, men holder seg også bedre når man bruker bremsene hyppig. Hva slags dekk har du på 5.5" felgene dine? Og hvordan er bilen satt opp vektfordelingsmessig- uten å starte en cal-look diskusjon....
|
|
|
102
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bedre lyd demping/ombygd eksos..
|
på: mai 15, 2012, 17:31:38 pm
|
Grunnen til det er enkel, vi har bare to sylindere på hver side. Det er viktigere med fungerende collector enn looks.
Om du skal flate ned eksosen så må du huske å bruke mye grovere dim der enn i resten ellers lider flowen kraftig.
Har du en simulering eller lignende som viser forskjellen på en ellers lik motor? Tviler ikke, bare spent på hvor mye man taper og hvor i registeret evt.
|
|
|
103
|
Forum / Snikk-snakk / Langtidslagring av bil + noe deler
|
på: mai 07, 2012, 19:19:19 pm
|
Har noen et egnet lokale til utleie? Tørt, trygt og helst innen 5-10-15mil fra Oslo. Det er ikke snakk om noe skruing overhodet - kun lagring (må kunne gå ann å hente ut deler/ting noen få ganger i året).
Snakk om periode på 1-2 år foreløpig; gjerne muligheter for utvidelse til fast vinterlagring etc.
Send en PM med detaljer.
|
|
|
106
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1302 RSL
|
på: mai 02, 2012, 22:23:47 pm
|
Nå er du inne på mitt spesialfelt i "Nordsjøen " så ikke si mot .. En regulator , om du har åpna en, består av en ventil og en fjør ..og en skrue som regulerer fjørtrykket ..om du vil ... en regulator blir ikke "trøtt" .... om ikke fjøra knekker eller ventilen blir utett .. Fungere som en omhvedt Wastegate ...(der trykket ligger på andre siden ...dette gjelder alle ventiler ...Størrelse på ventilhus /ventiler /fjærer bestemmer bruksområde .... Kan med andre ord ikke få for mye trykk... på denne spesielle kombien ...uansett . Jobber daglig med trykk opp til 60 000 PSI .(høytrykk regnes for 50 Bar og opp ) Mvh Erich En fjær blir ikke "trøtt" over tid? Som alltid er det gunstig å jobbe i middelområdet for det regulatoren er designet for; ligger du i ytterpunktene er ting som regel mer unøyaktig og belastes unødig hardt/for lite
|
|
|
107
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Wide Five Design - modell lakkert
|
på: mai 02, 2012, 22:17:58 pm
|
Styrkeberegning krever en del "riktig" input; elementtype, lastpåføring og klare definerte last-tilfeller. Shit-in = shit-out er det som gjelder i FEM-analyse, så få med deg en som kan litt om dette for å få det riktig. Eksempelvis kan feil mesh i kritiske områder gi ganske så misvisende resulater hvis man ikke er klar over vanlige feller...
Mener å huske at "standard" for et hjuloppheng er minimum 4G? belastning ift statisk vekt (pot-holes etc), så det er et tilfelle som er greit å dimensjonere mot som start... Låsingen mot navet er i felgseneteret med at hele flaten mot navet er låst i skjær pga trykk mot underlaget. Ville heller låst den flaten da du kanskje slipper noen rare krefter rundt bolthullene som i relaiteten ikke står og holder igjen.
|
|
|
108
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1302 RSL
|
på: april 26, 2012, 20:01:32 pm
|
Hjul hester er kanskje det mest fornuftige å se på men fungerer ikke like bra å sammenligne med...
Spørs vel hva man sammenligner Enten er det motoren, eller bilen...
|
|
|
120
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Sparkäfer - RedHot
|
på: mars 08, 2012, 14:58:30 pm
|
Er motoren fra TYskland ja; men selges nok aldri løst.
Seriøste interessenter kan gjerne sende en melding - men dette er ikke noe som koster 10-15.000 og kanskje man er spandabel og kan gi cash i løpet av kort tid...
|
|
|
|