VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Fast Freddy på november 26, 2011, 18:11:32 pm



Tittel: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Fast Freddynovember 26, 2011, 18:11:32 pm
Jeg skal sette inn 3 liter 911 motor i min Westfalia camper, og lurer på om noen har reg nr på biler i Norge som
har dette godkjent i vognkort. Vet hvordan motor og girboks skal bygges inn i bilen, men ønsker at dette skal bli godkjent av
Biltilsynet. Trenger derfor opplysninger og linker til folk som har gjordt dette før meg.
Noen som kan hjelpe????


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: SplitMannovember 26, 2011, 22:34:00 pm

Trekkbilen til Stig Svee på Stjørdal/Trondheim....den er da vel en godkjent Bay med sekser i?


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: magsnovember 27, 2011, 10:46:22 am
jeg tror han heter Stig Sæter ;D


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: VW 612 RSnovember 27, 2011, 14:33:19 pm
Tror du skal slite med å få dette godkjent, men det er lov å prøve seg.
Har du tatt dette med BT. Spurt om det er mulig?


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Fast Freddynovember 27, 2011, 15:51:26 pm
Ja jeg har snakket med Biltilsynet. Må nok søke om å få det godkjent. Men umulig var det ikke sa de ;)


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Pittnovember 27, 2011, 17:34:32 pm
Stig Sæter har vel  hatt flere runder med tilsynet men han får den ikke godkjent med motor med så mye effekt på grunn av de bilene der ikke var levert med mer enn 80 hk eller noe sånt! trur det er for mye hk i de gamle 2,0 L porsche 6er motoran å til at han fikk det godkjent ! Trur nok løsninga for sånne ting nå for tia er å ta det igjennon TUV ! Det er heller ikke noe automatikk i en sånn ombygning om du viser til slike biler som er godkjent her i landet før med sånne motorer .


Pitt


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: JSnovember 27, 2011, 17:47:45 pm
Første 2 literen til 911 hadde vel ikke mer enn 130hk, så på en bil som var levert med 112hk som største "standard" motor i Norge bør det vel være mulig å få til noe?
I tillegg hadde Oettinger opptil 180hk og sen 90 talls Sør-Afrika biler hadde rundt 140hk, også diesel mener jeg.


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Pittnovember 27, 2011, 18:00:30 pm
Første 2 literen til 911 hadde vel ikke mer enn 130hk, så på en bil som var levert med 112hk som største "standard" motor i Norge bør det vel være mulig å få til noe?
I tillegg hadde Oettinger opptil 180hk og sen 90 talls Sør-Afrika biler hadde rundt 140hk, også diesel mener jeg.

Ja men bay var ikke levert med 112 HK det var T3 det .

Pitt


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: VW 612 RSnovember 27, 2011, 18:59:38 pm
Første 2 literen til 911 hadde vel ikke mer enn 130hk

110HK hadde den første


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Fast Freddynovember 27, 2011, 21:40:58 pm
Inn skal motoren uansett.  Men må få lakk på bilen først :) :)


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Jærvanovember 28, 2011, 21:10:33 pm
Første 2 literen til 911 hadde vel ikke mer enn 130hk

110HK hadde den første

Her er jeg dessverre nødt til å rette litt på deg ;). 130 hk-motoren var den første , men 110 hk-utgaven kom senere i "spareutgaven" av 911 og i 914/6.  Jeg vet om en bay som var godkjent med sekser, men det er 30 år siden den ble godkjent.


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Jærvanovember 28, 2011, 21:27:57 pm
Første 2 literen til 911 hadde vel ikke mer enn 130hk, så på en bil som var levert med 112hk som største "standard" motor i Norge bør det vel være mulig å få til noe?
I tillegg hadde Oettinger opptil 180hk og sen 90 talls Sør-Afrika biler hadde rundt 140hk, også diesel mener jeg.

Er bærre tull at 112 hk var største standard-motor. T3 ble jo levert med 231 hk 3,2 liters Carrera motor som standard.  I hverfall var det standard på de 20 som ble produsert  :D  

Den har forøvrig navn som Porsche og ikke VW og heter Porsche B32. Noen bilder ligger ved her :

Ganske billige er dem brukt og ,mener denne gikk for drøyt 70000 euro: http://www.oldtimergalerie.ch/images/auction/porscheb32.htm


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: StarBugs Geirnovember 28, 2011, 23:41:58 pm
Med oppgraderte bremser bør det ikke være noe stort problem å få godkjent 130hk sekser. Forutsatt at det ikke er altfor stor vektforskjell på en t4 klump og en sekser. Kjølingen er vel lettere på Porsche-motoren. Noen som har tallene? ???


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Fast Freddydesember 13, 2011, 08:04:19 am
Ingen som har mere info???


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: cato®desember 14, 2011, 19:53:09 pm
Kan love deg at en 911    6 'er er vesentlig tyngre enn en type 4


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Jærvadesember 14, 2011, 20:07:33 pm
Kan love deg at en 911    6 'er er vesentlig tyngre enn en type 4

JEG kan love deg at forskjellen ikke er SÅ stor :

2,0 bus-motor komplett med kjøling veier : 146 kg
2,7 liter komplett Porsche 911-sekser veier : 175 kg

= 29 kg mer..   

MEN, oljetanken kommer i tillegg da.


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: cato®desember 15, 2011, 00:02:35 am
I mine øyne er en vektøkning på 25 % vesentlig  ;D


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Fast Freddydesember 15, 2011, 07:51:50 am
God info det. Men hvilke bremser bør jeg bruke ? (For å få dette bygget godkjent :))
Med det at motor blir tyngre så må jeg også kansje ha andre støtdempere bak?
Hva brukes her?


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: riskyerdesember 15, 2011, 08:17:39 am
Tror det smarteste du kan gjøre er å skrive en søknad til BT om hva du har tenkt å gjøre + hvilke deler du har tenkt til å bruke, med delenr (det liker de ,sånn at det er lett å identifisere) Hvis du i tillegg har papirer på hva delene er beregnet på vil det være en fordel.
Feks bremsedeler, hvis du tar de fra feks. en Porsche 964, så får du Embret på Porsche( Autozentrum) til å skrive hva de er bygd til , hk og vekt. Hvis du i tillegg legger inn forsterkninger  rundt demperfestene bak og bruker Coilovers  til feks 964 i tillegg til torsjonsfjærene så vil nok det også hjelpe( må bygge om til "øye " på toppen av demperen.)
Du må også huske på at selv om det er mer hk i 6 ern, så kommer ikke de hestene gratis, så jeg tror du hadde fått vel så mye trøkk i en T4 motor til en lavere pris, totalt sett. 3 litern blir en del tyngre og det skal dyttes det også  ;D Lykke til!


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Jærvadesember 16, 2011, 19:01:56 pm
Tror det smarteste du kan gjøre er å skrive en søknad til BT om hva du har tenkt å gjøre + hvilke deler du har tenkt til å bruke, med delenr (det liker de ,sånn at det er lett å identifisere) Hvis du i tillegg har papirer på hva delene er beregnet på vil det være en fordel.
Feks bremsedeler, hvis du tar de fra feks. en Porsche 964, så får du Embret på Porsche( Autozentrum) til å skrive hva de er bygd til , hk og vekt. Hvis du i tillegg legger inn forsterkninger  rundt demperfestene bak og bruker Coilovers  til feks 964 i tillegg til torsjonsfjærene så vil nok det også hjelpe( må bygge om til "øye " på toppen av demperen.)
Du må også huske på at selv om det er mer hk i 6 ern, så kommer ikke de hestene gratis, så jeg tror du hadde fått vel så mye trøkk i en T4 motor til en lavere pris, totalt sett. 3 litern blir en del tyngre og det skal dyttes det også  ;D Lykke til!

Nå er jo en Porsche 964 en "LITT" annen bil enn en bay. Vektforhold osv. , slik at jeg ville vel heller ha fått fram info fra den B32-bussen (t3) over her som vel er en bil som er mer lik. Den bruker bremser fra Porsche 911 Carrera 3,2 og er jo faktisk "produsert" i 20 eksemplarer.

Er forsåvidt enig med at det kan være like enkelt å få mere hk i den type 4 motoren, men driftsikkerheten i en porsche-sekser skal du lete leeeeenge etter å slå i en sportsbil. Står faktisk nå en Porsche 911 3,2 til salgs på finn som har gått rundt 430 tkm og går bra enda, men har nok blitt bra rusten da..  + lyden da selvsagt!


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: riskyerdesember 16, 2011, 19:29:15 pm
Jeg har faktisk sett begge typer bil, Jærva. Poenget er at BT vil ha bremser og understell som iallefall tåler det du skal ha inn, helst mer. Tipper vel at delene til den bussen som er bygd i 20 eksemplarer blir noe dyrere enn til feks en 964. 964 bremsene fungerer mer enn bra nok til 200+ hk  og 1100-1200kg i og med at den har 250 hk og vel veier rundt 1450 kg. Bremsekraften kan man jo også justere, hvis man setter på en " fordeler" mellom fram og bakbrems.


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Jærvadesember 16, 2011, 21:51:57 pm
Jeg har faktisk sett begge typer bil, Jærva. Poenget er at BT vil ha bremser og understell som iallefall tåler det du skal ha inn, helst mer. Tipper vel at delene til den bussen som er bygd i 20 eksemplarer blir noe dyrere enn til feks en 964. 964 bremsene fungerer mer enn bra nok til 200+ hk  og 1100-1200kg i og med at den har 250 hk og vel veier rundt 1450 kg. Bremsekraften kan man jo også justere, hvis man setter på en " fordeler" mellom fram og bakbrems.

Tror nok carrera 3,2 bremsene er billigere enn carrera 4.bremsene. Bussen er bygget i kun 20 eksemplarer ja, men bremsene er jo fra en av de mest solgte 911`er. En slik justeringsventil mellom frem/bak  har jeg ikke veldig tro på at tilsynet liker...


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: riskyerdesember 16, 2011, 22:56:04 pm
Det var da voldsomt til pirk da  ;D Les i mitt første innlegg: feks fra en 964, samma for meg hva hvem og hvor, hvorfor hvordan og så videre, les det som et forslag, ikke som en fasit på hva han skal bruke!


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Pittdesember 17, 2011, 00:13:15 am
Får aldri i verden igjennom den bilen her hos biltilsynet med sånn motor om man tar bremser fra ett lokomotiv en gang !


Pitt  ;D ;D


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: riskyerdesember 17, 2011, 11:13:23 am
Jeg er nok langt på vei enig, det er en grunn til at jeg ikke gadd å gå videre med det. hadde nok vært lettere hvis bilen hadde vært pre 71 mod. De på BT i skien sa at det ikke var umulig, men problemet er at de vil ha Tuv på akkurat den type bil, med de deler som er brukt , hvis bilen er etter 71. Er den før 71, vil de ha papirer på hva delene tåler , ikke opp mot type bil.


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Happy Tomdesember 17, 2011, 15:24:56 pm
vw612rs; står det ikke Porschemotor i vognkortet til din 412? Flaks?
Har en 411 samt forhåpentligvis en 73 t2 snart, har lyst å putte 2,7sekseren jeg har inn i en av disse...


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: VW 612 RSdesember 17, 2011, 16:28:05 pm
vw612rs; står det ikke Porschemotor i vognkortet til din 412? Flaks?
Har en 411 samt forhåpentligvis en 73 t2 snart, har lyst å putte 2,7sekseren jeg har inn i en av disse...

Nei, den er ikke godkjent ennå. Holder på for harde livet i håp om å bli ferdig til sommeren.
Tiden strekker bare ikke til.
Har dialog med Tüf og det er mulig jeg må ned til Tyskland med bilen. Det er ikke avklart ennå.
De mener kanskje jeg kan få slippe i og med at det finnes en tysk 411 med sekser på orginale bremser og understell. BT henger seg egentlig kun opp i stivheten i karosseriet og Tüf mener at 411/412 ikke er noe svakeren en Porsche 911 G-modell. Men nå jeg først skal via Tûf så vil jeg ha med Rüf hjula (9 og 10x17) og da med endret sporvidde. Dette er Tûf positive til bare det er kjørbart som de sier.
Det er derfor de kanskje vil ha ned bilen. Jeg tar gjerne turen kan du si :-)
Men det er ikke dette tråden handler om. Sorry Freddy.
 
Har lenge hatt lyst til å si noe men har ikke hatt lyst til å være negativ for jeg TROR ikke det er så enkelt å få til.
Det er bare så FETT at noe prøver selv om det er en lang vei å gå. MEN tror også det er mulig hvis man skulle være så heldig å treffe de rette folka.
Stivheten i en Bay kan umulig være noe tema. Disse er beregnet for en større belastning enn en person bil. Man må bare finne de rette argumentene og snakke med de rette folka som er interessert i å finne en løsning.
Det er bare så fortvilet at det finnes forskjelliger "regler" avhengig av hvem du snakker med.
Kunne skrevet masse om min prosess, men denne tråden handler om Freddy sin Bay.

Hadde en gang en prosjektråd på min 412, men etter nok av surr og tull på PM fikk jeg slettet tråden.
Hvorfor skal folk slenge drit på PM. Da tenkte jeg dropper hele greie. Folk trenger ikke vita hva man holder på med når det skal være slik. Man tregner ikke være i miljøet en gang når det skal være slik. 612´n kommer på veien om ikke så lenge om folk vil eller ikke :-)
Bilen min tar form sakte med sikkert den :-) Nå har den fått et nytt "hjem" også
Men kan godt ta opp "tråden" igjen hvis det er ønskelig


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: VW 612 RSdesember 17, 2011, 16:53:33 pm
Kan love deg at en 911    6 'er er vesentlig tyngre enn en type 4

JEG kan love deg at forskjellen ikke er SÅ stor :

2,0 bus-motor komplett med kjøling veier : 146 kg
2,7 liter komplett Porsche 911-sekser veier : 175 kg

= 29 kg mer..  


MEN, oljetanken kommer i tillegg da.

Ja, vekta er vel ikke noe skrike noe om.
Man kan lav være å sette inn en basskasse med 2x12" som fort er rundt differansen mellom disse motoralternativene.
Hvem trenger basskasse når man har ei "basskasse" som leverer ekte 6´r lyd :-)


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Happy Tomdesember 18, 2011, 19:55:05 pm
Vær så snill å start opp prosjekttråden igjen! En av de mest interessante trådene som er!
At noen faktisk sender deg PMer om ditt motorvalg er ganske utrolig...
Sorry for kapring Freddy!


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Soddlidesember 19, 2011, 13:01:39 pm
Hadde en 1980 mod 1980 T3 Reimo Camper for endel år siden.
Elwood hadde den før meg og den ble brukt på mange turer.
Denne var ombygd av en kar i Oslo og hadde en 2,7 911 motor (150hk) og 915 girkasse.
Denne komboen var som gjort for bilen og den gikk godt.
(når den gikk...vi hadde vel noen innsprut problemer mener jeg å huske..)
Langbeint var den og husker jeg, 150 i 3. gir :-)

Var ikke godkjent når jeg hadde den, orginale bremser.
Men jeg har spec'en på B32 liggende og denne var TUV godkjent med 3,2 231 hk.
Denne brukte 3,2 Carrera bremser foran og trommelbremser bak.
En ting med en 6'er kontra T4 motor er lyd og hk økning, den mest merkbare forskjellen er dreimoment.
En 6'er gir et herlig drag og passer godt i store biler.
Masse ombygginger gjort i Tyskland,og jeg har sett flere T3'er med 3,6/3,8 kuske rundt på Nurburgring i godt driv.
En av de som har bygd om både T3 og Bay med 6'er er firmat Claer:

Claer Automobile GmbH
Glück-Auf-Str. 5
56348 Weisel
Telefon 06774 765
Email info@claer-automobile.de 


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: VW 612 RSdesember 19, 2011, 13:44:22 pm
JA, se der ja. Trommelbremser bak. Folk henger seg for mye opp i bremser.
Denne 411 med 2,7 i Tyskland ble godkjent på orginale bremser.
Tüf kommenterte at den ikke har noen høyere toppfart og da holder bremsene når jeg spurte de om akkurat dette.


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: cato®desember 20, 2011, 22:12:36 pm
Jeg har godkjenningspapier på Volvo B23 til T3, vet ikke hva vekt og ytelse det drier seg om , kan sjekke hvis interesse


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: A R Eapril 02, 2012, 23:45:01 pm
Alf Rønning i Brummundal har sist høst montert en Posche 6er i en 69 DOKA med 5 trins Porsche kasse. Ca 250HK.

Teknisk mulig ja, men ikke godkjent av BT enda så vidt jeg vet.....


HAn skal forøvrig sette inn en T4 2,0L i min 69 Panel, tar en EU først og vil vurdere å søke BT senere. HAr oppgradert bremsene til late bay med skiver og bremseforsterker.



Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2april 04, 2012, 20:47:31 pm
Tror ikke eieren har tenkt å prøve å godkjenne den heller. Brukes ikke mye og det syntes jo ikke at det sitter 6'er der.


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Tistloapril 04, 2012, 23:20:32 pm
meinar eg har linka til denne før einplass men her står da ganske svart på kvitt korleis denne ombyggingen kan gjerast og samtidig komma ifrå da med ein finish som ser fabrikkorginalt ut: http://kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=6639


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2april 06, 2012, 07:11:01 am
Det blir jo drøyt stor forskjell fra orgonalt og sikkert ganske høylytt siden motoren sitter rett inne i kupeen.
6'ern er det jo plass til baki bayen så det er ikke en enorm jobb å få plass. Kan slenge ut noen bilder en dag.
Bayen som Alf Rønning bygde om for ikke lenge siden ser dønn orginal ut ingen ting som røpet den når ikke motoren går.


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Fast Freddyapril 07, 2012, 19:46:08 pm
Noen som har et tlfnr til folk som har hatt eller har Porsche 6er i bussen sin da?


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Kjetilapril 08, 2012, 08:35:40 am
Noen som har et tlfnr til folk som har hatt eller har Porsche 6er i bussen sin da?

Prøv porschedoktoren på Nes da vel?  ;)

http://www.1881.no/tlf/alf-roenning_543474S1/


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Fast Freddyapril 08, 2012, 15:48:54 pm
Har pratet med Alf. Tenker mere på folk som har erfaring med å bruke en bay som turbil.
Trenger erfaringer og tanker som kan gjøres bedre ved bytte av motor og gir.
Når min bil nå skal bygges så skal det gjøres på den rette måten.


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Pittapril 08, 2012, 16:47:04 pm
Har pratet med Alf. Tenker mere på folk som har erfaring med å bruke en bay som turbil.
Trenger erfaringer og tanker som kan gjøres bedre ved bytte av motor og gir.
Når min bil nå skal bygges så skal det gjøres på den rette måten.

Har sendt deg PM !

Pitt


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Knut-Tore Sylteapril 08, 2012, 18:21:35 pm
Med hensyn til og få ting godkjent i Norge, kan man dra noe hjelp ut av Svenskene? Phillip Fishlein som er en 914 fan har bygd en T2 med 2,2 sexer fra Porsche og fått godkjent i Sverige. Lenge siden jeg snakket med Phillip så jeg har ingen kontakt info på han.
Han ønsket og kopiere en T2 som ble brukt som trekkvogn til en 914-6GT på 70 tallet. Det betyr vel at Tyskerne har gjort dette før også.... har en bekjent i biltilsynet og han sier det rett ut, det er for stor forskjellsbehandling etter hvem du snakker med i BT!
Knut-Tore

PS! Mulig Magne Bævre fortsatt har kontakt med Phillip?


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2april 08, 2012, 19:51:29 pm
Kan det gjøres bedre enn en porsche 6er og 915 eller g50 kasse?
Måtte være nyere tdi motor og g50 kasse det isåfall.

Uansett så ser det helt upåklagelig ut den innstallasjonen som alf har gjort i nevnte dobbeltkabiner.


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: Fast Freddyapril 08, 2012, 19:58:59 pm
Noen som vet navnet på karen med dobbel  cabineren da?


Tittel: Sv: Porsche 911 motor i Bay
Skrevet av: RZR-Andyapril 09, 2012, 09:48:57 am
Kan dessverre ikke være til mye hjelp her, flott at du ikke gir opp!
Engelsk camper
http://www.youtube.com/watch?v=5ddx5rXXRQw
Geoff Peterson sin bay
http://www.airspeedparts.com/forums/index.php?topic=240.0
(http://forums.pelicanparts.com/uploads11/911+bus+2+21187042531.jpg)
http://www.streetfire.net/video/vw-rsr-bus27l-911-rsr-turbo-in-this-73-westf_17534.htm
(http://images3.fotki.com/v35/photos/3/34243/408283/Porscheinbus-vi.jpg)