VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: perpioneer på juli 11, 2010, 23:38:10 pm



Tittel: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: perpioneerjuli 11, 2010, 23:38:10 pm
Jeg har denne:
[attachment=1]

med denne (34 PICT-3):
[attachment=2]

og dette:
[attachment=3]

Denne stå i:
[attachment=4]


Trodde jeg kjøpte "plug and play" motor, men selv om den startet opp med en gang er den ikke helt villig. Ventiler, stifter og tenning ble stilt på verksted i full fart, men da hadde jeg på reimhjul fra støvsugeren (1200) så det ble antageligvis litt feil. Litt testkjøring viste at tomgang var justert på gasspjelet, og motoren mister futten ved pådrag. En del småputtring blir det også. Stilte skruen på gasspjelet riktg. Prøvde litt grunninnstilling på gasser. Ikke mulig å få den til å gå på tomgang. Skjer ingenting uansett. Derfor ble gasser rengjort fullstendig og satt sammen med nytt repsett. Dette hjalp en del, Så fikk jeg et hint av Race-buggy om at fordeler antageligvis ikke var riktig. Da ble denne bestilt og montert:
[attachment=5]
Tenning stilt inn med multimeter (prøvelampe) etter det midterste hakket (7,5?). Har ikke turteller, men testet ned strobe. Ny grunninstilling av gasser. Motor fremdeles ikke helt villig. Går bedre hvis jeg vrir på fordeler (husker ikke hvilken vei, men mener det var mot høyere tenning).

Derfor lurer jeg på om det er "riktige" deler jeg har, og om jeg stiller inn riktig?

Anyone?


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: Rikardjuli 11, 2010, 23:43:22 pm
Men det midterste hakket er vell ikke 7,5! Det er øvre dødpunkt?

Det er ett av de hakkene som er litt lengre ned, som er 7,5 tror jeg!


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: Dewiljuli 11, 2010, 23:51:20 pm
Nei da, hakket til venstre er 5' etter, det skal også være en bulk på fremre del av reimhjulet som er OT, neste mot høyre er 7.5'før neste er 10'før. AD skal ha 10 mener jeg.

Tenning skal stilles med vakum koblet fra, eller med prøvelampe. Hvis den jager og ikke går ned på tomgang kan det være at motoren får "falsk luft".


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: Einicjuli 12, 2010, 06:46:00 am
Den brede dumpa er øvre dødpunkt. For å finne ut hva de andre merkene er må du måle diameter på reimskiva, dele på 360 grader, og gange opp med hhv 5, 7,5 10 etc. og måle til merkene.
Ganske sikker på at denne motoren kan stilles statisk til 7,5 grader ved å sveive motoren for hånd og måle når stiften åpner. Tenningen skal være mye feil før du får fusking etc. så dobbelsjekk forgasseren, særlig tomgangssystemet. Det er en solenoide, en ventil på siden som stenger tomgangen når tenningen skrues av. Denne kan svikte. Sjekk at det klikker kraftig i denne når tenningen settes på og av.


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: Einicjuli 12, 2010, 06:48:06 am
Glemte en ting. Merk av 30 grader BTDC og sjekk med stroboskoplampe at du får ca 30 grader fortenning over 2500 omdreininger uten vakumslange.


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: RødeBaronjuli 12, 2010, 07:06:15 am
sjekk innsugene for evnt falskluft


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: perpioneerjuli 12, 2010, 07:22:01 am
Nei da, hakket til venstre er 5' etter, det skal også være en bulk på fremre del av reimhjulet som er OT, neste mot høyre er 7.5'før neste er 10'før. AD skal ha 10 mener jeg.

Tenning skal stilles med vakum koblet fra, eller med prøvelampe. Hvis den jager og ikke går ned på tomgang kan det være at motoren får "falsk luft".
det kan ikke være 5, 7,5 og 10 grader. Da skulle vel mellomrommene være like store? Det passer bedre med 0, 7,5 og 10 med tanke på avstanden på hakkene.

Hvordan sjekke om jeg får falsk luft?


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: perpioneerjuli 12, 2010, 07:25:58 am
Den brede dumpa er øvre dødpunkt. For å finne ut hva de andre merkene er må du måle diameter på reimskiva, dele på 360 grader, og gange opp med hhv 5, 7,5 10 etc. og måle til merkene.
Ganske sikker på at denne motoren kan stilles statisk til 7,5 grader ved å sveive motoren for hånd og måle når stiften åpner. Tenningen skal være mye feil før du får fusking etc. så dobbelsjekk forgasseren, særlig tomgangssystemet. Det er en solenoide, en ventil på siden som stenger tomgangen når tenningen skrues av. Denne kan svikte. Sjekk at det klikker kraftig i denne når tenningen settes på og av.
Den brede dumpa? Mener du det første hakket? Jeg ser ikke forskjell på dem...

Solenoiden er ny og funker 100%


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: Squarebackjuli 12, 2010, 08:57:06 am
Sjekke for falsk luft: La motoren gå på tomgang. Spray startgass mot der forgasser møter innsug eller der innsuget møter topplokk. Øker turtallet så har du luftlekkasje der du "peker". Har du innsug med "skjøter" eller andre tilkoblinger så sjekk på samme måte også her. Slitte hovedspjellakslinger kan også "lokaliseres" på samme måte...


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: perpioneerjuli 12, 2010, 09:32:15 am
Sjekke for falsk luft: La motoren gå på tomgang. Spray startgass mot der forgasser møter innsug eller der innsuget møter topplokk. Øker turtallet så har du luftlekkasje der du "peker". Har du innsug med "skjøter" eller andre tilkoblinger så sjekk på samme måte også her. Slitte hovedspjellakslinger kan også "lokaliseres" på samme måte...
Smart! Må bare få den til å gå på tomgang først...


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: perpioneerjuli 12, 2010, 09:46:11 am
Fant denne lista på nettet, men finner ikke motorkoden min her...

Specifications Through 1974
Type I Engine Code Letter Ignition Timing TDC
Aug. '60-July '65 D 10 degrees before
Aug. '65-July '65 F 7.5 degrees before
Aug. '66-July '69 H 7.5 degrees before
Aug. '69-July '70 B 0 degrees TDC
From Aug. '70 AE 5 degrees after*
From Aug. '71 AK 5 degrees after
From Oct. '72 AH 5 degrees after
From March '73 AM 5 degrees after
* (From April '73: 7.5 degrees; checked with vacuum hose off)
Type II Engine Code Letter Ignition Timing TDC
June '60-Dec. '62 D 10 degrees before
Jan. '63-July '65 G 10 degrees before
Aug. '65-July '67 H 7.5 degrees before
Aug. '67-July '70 B 0 degrees before
From Aug. '70 AE 5 degrees after
From Aug. '71 CB 5 degrees after*
From Aug. '72 CD 5 degrees after**
From Nov '73 AW 5 degrees after***
* (from Aug. '72: 10 degrees after)
** (autostick check: 900-1000rpm)
*** (automatic trans: 5 degrees after)
Type III Engine Code Letter Ignition Timing TDC
Through July '64 K 10 degrees before
Through July '65 R 10 degrees before
Aug.'65-July '67 T 7.5 degrees before
From Aug. '67 U 5 degrees before
From Aug. '71 X 5 degrees before



Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: perpioneerjuli 12, 2010, 10:29:58 am
Fant denne:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=251672&postdays=0&postorder=asc&start=0

Kan jeg konkludere med at merkene mine er 0, 7,5 og 10grader, og at jeg stiller med prøvelampe etter 7,5?

Hvilken fordeler er riktig? Den nye med vakum og vekter, eller den gamle med bare vakum?


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: Sigmundjuli 12, 2010, 10:36:31 am
Med ditt motor nummer, skal du ihvertfall ha TDC +5 grader.


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: perpioneerjuli 12, 2010, 10:39:03 am
Med ditt motor nummer, skal du ihvertfall ha TDC +5 grader.

Kan du dokumentere det? Jeg har vel ingen merker som indikerer 5grader...


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: Sigmundjuli 12, 2010, 10:44:27 am
Jeg bladde opp i den store Peruzzi boka. (fått av VW veterandeler)  ;)

Og jeg siterer:

1600  -  AD 0 000 001 til AD 0 285 021 - TDC +5 grader - Adjust at RPM: 850  -  advance mechanisme hose: connected

Dette funket utmerket for min, men da jg gikk ofer til el.tenning måtte jeg ha noen grader før TDC


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: perpioneerjuli 12, 2010, 10:58:23 am
Jeg bladde opp i den store Peruzzi boka. (fått av VW veterandeler)  ;)

Og jeg siterer:

1600  -  AD 0 000 001 til AD 0 285 021 - TDC +5 grader - Adjust at RPM: 850  -  advance mechanisme hose: connected

Dette funket utmerket for min, men da jg gikk ofer til el.tenning måtte jeg ha noen grader før TDC
Se det. Så er det bare merkingen igjen. Hvordan skal jeg vite hvor +5grader er?


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: Sigmundjuli 12, 2010, 11:04:03 am
Bare for å ha sagt det... når du har Reimhjulet opp TDC, så sikter rotor i fordeler på Sylinder/stift 1 ?

Slik at du ikke prøver å fyr på sylinder 3 først ?  ;D (for det prøvde jeg nemlig en stund tilbake)

For om du har den ca TDC så skal den fyre om du ikke har akkurat  +5 grader.


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: perpioneerjuli 12, 2010, 11:27:20 am
Bare for å ha sagt det... når du har Reimhjulet opp TDC, så sikter rotor i fordeler på Sylinder/stift 1 ?

Slik at du ikke prøver å fyr på sylinder 3 først ?  ;D (for det prøvde jeg nemlig en stund tilbake)

For om du har den ca TDC så skal den fyre om du ikke har akkurat  +5 grader.

[attachment=1]
Med den gamle fordeleren så hadde jeg rotor mot syl.1 som vist på bildet. Men med den nye fordeleren så pekte fordeler mer mot syl.2. Flyttet bare kablene et hakk, så det skulle være riktig. Motoren starter. Så hvis ingen mener at det var feil å bytte fordeler, så er problemet i bunn og grunn; hva skal jeg stille etter? Hvis alle er enige om +5grader, hvilket merke er det? Jeg har bare disse tre merkene i bakkant og ingen på bulk e.l. på den andre slik som jeg ser noen har...


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: perpioneerjuli 12, 2010, 12:50:00 pm
Jeg bladde opp i den store Peruzzi boka. (fått av VW veterandeler)  ;)

Og jeg siterer:

1600  -  AD 0 000 001 til AD 0 285 021 - TDC +5 grader - Adjust at RPM: 850  -  advance mechanisme hose: connected

Dette funket utmerket for min, men da jg gikk ofer til el.tenning måtte jeg ha noen grader før TDC
+5grader = 5ATDC ?


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: Dewiljuli 12, 2010, 12:58:36 pm
5+ merket er som jeg har skrevet tidligere, helt til venstre på reimhjulet.


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: Sigmundjuli 12, 2010, 14:27:21 pm
Har sett på disse her bugme videoen en 100 ganger til nå, og tror muligens du har på ditt reimhjul merket 7,5 og 10 grader.
Merket helt til venstre er nullpunktet - TDC.
Biter også merke med at tennigen stilles inn på 7,5 grader, alså ditt midterste merke...

Beklager hvis dette blir bare en stor forvirrende suppe, men jeg ville nå bare si det etter å ha sett kap. om tenningjustering.  :-\


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: perpioneerjuli 12, 2010, 14:34:59 pm
Jeg må tydeligvis bare teste. Dewil mener jo noe annet..


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: Sigmundjuli 12, 2010, 14:45:44 pm
Forstår også at Dewil sier 5+ helt til venstre, men som jeg forstod på det jeg så på videoen så var dette reismskiver med dumpa i forkant, sånn som bildet viser.
Her var det jo ikke noen dump på ditt bilde av reimskiva, slik at jeg vil anta at det merket helt til venstre er TDC...

Jeg synes avstanden mellom dine hakk var for liten til at det skulle være 5+ grader, 7,5 og 10 grader.


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: perpioneerjuli 12, 2010, 20:57:30 pm
Ser ut som om du har rett:
[attachment=1]

Men kan jeg være sikker på at jeg har det riktige reimhjulet?

Har ikke rukket å teste motoren for å se hvor den går jevnt...


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: Einicjuli 13, 2010, 06:20:15 am
Få noe igjen for alle årene du satt på skolebenken: -> Mål avstanden fra øvre dødpunkt (dumpa) til merkene dine. Mål diameter, del 360 grader på diameteren, gang med lengden mellom ød og merket, -> da får du antall grader mellom merkene. Da slipper du å gjette hva de forskjellige merkene er og har en variabel mindre å tenke på.


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: perpioneerjuli 13, 2010, 07:14:57 am
Få noe igjen for alle årene du satt på skolebenken: -> Mål avstanden fra øvre dødpunkt (dumpa) til merkene dine. Mål diameter, del 360 grader på diameteren, gang med lengden mellom ød og merket, -> da får du antall grader mellom merkene. Da slipper du å gjette hva de forskjellige merkene er og har en variabel mindre å tenke på.
Hadde jeg bare hatt en dump...


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: Squarebackjuli 13, 2010, 07:44:33 am
Øvre "dødpunkt" (TDC) er når syl nr 1 er på "topp". Mao når stemplet er nærmest toppen og kompresjonen er på sitt høyeste. Dette kan en faktisk merke når en dreier motoren  rundt. Evt skru ut pluggen og "føl" seg fram. Men få med deg noen om du sliter med hele greia.  Det gjelder å være systematisk og etterhvert faller alt på plass!


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: perpioneerjuli 13, 2010, 07:49:25 am
Øvre "dødpunkt" (TDC) er når syl nr 1 er på "topp". Mao når stemplet er nærmest toppen og kompresjonen er på sitt høyeste. Dette kan en faktisk merke når en dreier motoren  rundt. Evt skru ut pluggen og "føl" seg fram. Men få med deg noen om du sliter med hele greia.  Det gjelder å være systematisk og etterhvert faller alt på plass!
Vet jeg kan finne TDC på den måten, men det er da fryktelig irriterende synes jeg at jeg ikke kan finne ut med sikkerhet hva merkene indikerer og hvilket tenningen skal justeres etter.


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: mattonjuli 13, 2010, 11:03:42 am
Dnne stå i:
[attachment=4]

Har denne fordeleren på motoren i buggyen.. den stilles inn på TDC ikke 7,5
Hvis du ikke bruker den fordeleren kan jeg få kjøpe den av deg?


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: perpioneerjuli 13, 2010, 11:08:59 am
Dnne stå i:
[attachment=4]

Har denne fordeleren på motoren i buggyen.. den stilles inn på TDC ikke 7,5
Hvis du ikke bruker den fordeleren kan jeg få kjøpe den av deg?
den gamle?


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: mattonjuli 13, 2010, 11:10:39 am
Dnne stå i:
[attachment=4]

Har denne fordeleren på motoren i buggyen.. den stilles inn på TDC ikke 7,5
Hvis du ikke bruker den fordeleren kan jeg få kjøpe den av deg?
den gamle?

JA


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. +5, 0, 7,5 eller 10grader?
Skrevet av: perpioneerjuli 13, 2010, 11:14:03 am
Begynner å lure på om jeg har riktig reimhjul...

Jeg skjønner også at jeg kan ta innstillingen litt på gefilen, men det må da gå ann å finne ut hvilken grad denne motoren skal stilles på.  :-[


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: perpioneerjuli 13, 2010, 11:15:16 am
Dnne stå i:
[attachment=4]

Har denne fordeleren på motoren i buggyen.. den stilles inn på TDC ikke 7,5
Hvis du ikke bruker den fordeleren kan jeg få kjøpe den av deg?
den gamle?

JA
den skal du få hvis det viser seg at jeg ikke har bruk for den...


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. +5, 0, 7,5 eller 10grader?
Skrevet av: Rabbenjuli 13, 2010, 14:19:15 pm
Begynner å lure på om jeg har riktig reimhjul...

Jeg skjønner også at jeg kan ta innstillingen litt på gefilen, men det må da gå ann å finne ut hvilken grad denne motoren skal stilles på.  :-[

Du har sjekket at du faktisk får gnist ut til pluggene?

Tenningen skal settes der motoren går bra ;) Det er ingen problem å få en motor til å gå fint på tomgang om du stiller tenningen på 0 grader, 5 grader eller 20 grader, den vil også gå selv på + 10 grader. Det er når du kjører at du vil merke at den er helt borte vekk eller ikke. Finn TDC, gjerne ved å gjøre som videoen, sett tenningen der uavhengig av hvilket hakk du ser eller ikke ser og bruk det som utgangspunkt for å finne den innsillingen du vil ha gjennom å kjøre bilen, kjenne hvordan den drar og lytte etter ulyder som ikke hører hjemme baki motoren.

Dersom motoren ikke starter når du setter tenningen til å være 0 grader, så ville jeg ha sjekket andre ting som tenningsrekkefølgen, ventiler og gjennomført en grunnjustering av gasseren. I den rekkefølgen, med 1 ting om gangen før du forsøker å starte på nytt  :)


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. +5, 0, 7,5 eller 10grader?
Skrevet av: perpioneerjuli 13, 2010, 14:29:02 pm
Begynner å lure på om jeg har riktig reimhjul...

Jeg skjønner også at jeg kan ta innstillingen litt på gefilen, men det må da gå ann å finne ut hvilken grad denne motoren skal stilles på.  :-[

Du har sjekket at du faktisk får gnist ut til pluggene?

Tenningen skal settes der motoren går bra ;) Det er ingen problem å få en motor til å gå fint på tomgang om du stiller tenningen på 0 grader, 5 grader eller 20 grader, den vil også gå selv på + 10 grader. Det er når du kjører at du vil merke at den er helt borte vekk eller ikke. Finn TDC, gjerne ved å gjøre som videoen, sett tenningen der uavhengig av hvilket hakk du ser eller ikke ser og bruk det som utgangspunkt for å finne den innsillingen du vil ha gjennom å kjøre bilen, kjenne hvordan den drar og lytte etter ulyder som ikke hører hjemme baki motoren.

Dersom motoren ikke starter når du setter tenningen til å være 0 grader, så ville jeg ha sjekket andre ting som tenningsrekkefølgen, ventiler og gjennomført en grunnjustering av gasseren. I den rekkefølgen, med 1 ting om gangen før du forsøker å starte på nytt  :)


Jeg er med på alt du sier, men er blitt litt hengt opp i hva merkene er og hva tenninga "teoretisk" skal være.

Fant han TDC på videoen?


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: mono2njuli 14, 2010, 09:59:01 am
Siden du har skiftet det meste kan du jo kjøpe ny bensinpumpe hos unneberg til 250 kr. Det gjor en stor forskjell hos meg. Både på tomgang og kjøring.
Har samme møkkaforgasser på en 1300 og den er ikke lett. Har tatt vakum fra en annen port og da blei det en hel del bedre.
Fabrikktall har jeg smertelig lært at er mye tull. Det gjelder også ventilklaring. juster an til den går bra om det er mye fortenning eller lite så betyr det ingenting om den ikke går bra. Men bensinpumpa tenker jeg.


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Enda...
Skrevet av: perpioneerjuli 19, 2010, 22:25:32 pm
Etter tips fra JHU om at kilen som holder fast reimhjulet peker ALLTID 90° til venstre på TDC skrudde jeg det av og la på en gradskive. Da viste det seg at jeg har 0, 7.5 og 10 grader:[attachment=1][attachment=2]
Så sendte jeg en melding til en bekjent hos Gromstad Auto her i Arendal. Han hadde tilfeldigvis besøk av den gamle verksmesteren som streket litt og sendte bildet tilbake:[attachment=3]

Men selv med riktig innstilling på tenning sliter jeg. Valgte da å sjekke om gasser suger falsk luft. Hadde ikke startgass som jeg ble tipset om, men sprayet 5-56. Denne skummer litt, og når jeg sprayet på høyre side av aksling til gassspjel kunne en tydelig se at det ble sugn rett inn.


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: Tistlojuli 19, 2010, 23:12:23 pm
Du har nok ein sleten forgassar altso!
Strobelys og grader i øst og vest er eindel oppskrytt. Eg justerer tenning statisk til 7.5 kun vist eg har hatt ut fordelaren og herja på med noko sånn att tennina då er heilt vekke. md 7.5 skal den starta. Pass og på å sjekka og justera stiften før du tar tenninga. puss stiften med smergel so det vert bra kontakt og juster til 0,4.
So kan du justera på gefuhlen. eg fårstår da sånn att du faktisk får start?? isofall e da berre å fyra opp og so spring du bak til motoren og aksar opp og ned på forgassaren mens du forsiktig vrir fordelaren mot klokka eller tilbake heilt til du finner der den akslererar reinast og går fint. obs ikkje vri den alt for mykje mot klokko..

Eg las ein plass oppi her att du har skifta fordelar og att rotoren då pekar meir mot to + att du flytta pluggledningane etter.. det kan henda dei skulle stått nett dar dei stod for da er nokon fordelarar som har 1 hakket der 2 er(meinar eg) Isofall bør du setta den på der du trur er 1 og tdc og so ta opp fordelaren og sjå korleis drevet står nedi blokka. på den tegninga di ser du att sporet skal vera meir bak mot eksosen, enn fram. står den ikkje sånn og du trur den er i 1 tdc så er den ikkje det, og då har du ivertfall funnet feilkilden(feil tenningsrekkefølge,, som vil føra til att bilen kan starta, men med samma du gjer gass so vil den daua etc)


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. FALSK LUFT
Skrevet av: perpioneerjuli 20, 2010, 09:15:30 am
Ser at jeg har plastforinger rundt aksling til gasspjel. De gikk nok til hel.... når jeg grillet gasseren under rengjøring. Noen som vet hvor jeg får tak i nye?


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: Hot Owljuli 20, 2010, 09:20:00 am
Det spiller ingen rolle hvor sporet i fordelerakselen står, det kan stå feil på borti ti forskjellige måter, og ingen av disse feilene har en dritt med hvordan motoren går å gjøre.

Det er bare EN ting som teller, og det er at sylinderen 1 (innerst høyre) står på TDC, og at rotoren peker mot hakket i kroppen på fordeleren. Og at pluggledningen over denne posisjonen går til sylinder 1.  Selvfølgelig må de andre pluggledningene stå riktig; neste pluggledning (med klokken) går til sylinder fire, neste sylinder tre, og den siste skal på sylinder to.

Det spiller ingen trille hvordan resten ser ut bare dette stemmer.
OG... fordeler type har ingenting med hvordan motoren går på tomgang å gjøre  ::)  


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. FALSK LUFT
Skrevet av: mono2njuli 20, 2010, 22:23:19 pm
Ser at jeg har plastforinger rundt aksling til gasspjel. De gikk nok til hel.... når jeg grillet gasseren under rengjøring. Noen som vet hvor jeg får tak i nye?

Ja kjøpte nye foringer sjå ein kar på ebay, frå skotteland. Men desse passte ikkje på min forgasser. Jeg endte opp med å handla ein ny hos an jøran larsen , på vdub2you.com. 1k for en forgasser er ikke mye.


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. FALSK LUFT
Skrevet av: Tistlojuli 20, 2010, 22:45:37 pm
Ser at jeg har plastforinger rundt aksling til gasspjel. De gikk nok til hel.... når jeg grillet gasseren under rengjøring. Noen som vet hvor jeg får tak i nye?

Søk på solex bushing på ebay so finn du det. Slark i gasspjeldet betyr jo falskluft


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Summering + VW opplæringlinker
Skrevet av: perpioneerjuli 20, 2010, 23:33:40 pm
Det er litt rart at ingen av de "vanlige" leverandørene har disse ???

Og bare for å oppsummere litt. Det er kanskje ikke alle som leser tråden fra begynnelsen.
Jeg bruker bilen. Motoren går. Fordelerdrev, pluggkabler osv er på riktig plass. Problemet har vært for det første tomgang og for det andre å få riktig respons ved gasspådrag. Grunnen til at jeg lurte på om alt passer sammen var dette med tenningsmerker og hintet om at fordeler var feil fordi jeg ikke hadde riktig vakuumklokke.

Stilte ventiler og stifter. Hjalp ikke. Når jeg fant gassereren full av saus trodde jeg det var problemet. Med repsett var jeg jo sikker på at problemet var løst. NOT. Ny fordeler. NOT. Fasit på tenningsmerker. NOT. Oppdaget så dette med falsk luft. Har en gasser på hånden. Noen som tror jeg er spent på om det hjelper?

Gasser:
http://www.youtube.com/watch?v=XOxxS1EMphU
http://www.youtube.com/watch?v=KWdZSr7x81w

Tenning:
http://www.youtube.com/watch?v=xm4OmiVH2J0
http://www.youtube.com/watch?v=BbX-oC1WSbs

Ventiler:
http://www.youtube.com/watch?v=EpH7VftH3_I
http://www.youtube.com/watch?v=vQ9ccGXtZL0




Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Summering + VW opplæringlinker
Skrevet av: Tistlojuli 20, 2010, 23:49:53 pm
Det er litt rart at ingen av de "vanlige" leverandørene har disse ???

Ja det er sant! Dette burde vera lagervare hjå alle boble butikkar! Men det er til no ingen som masseproduserar desse, så det er kun nokon private rundtomkring som lager opp mangen og selger over heile verden.. men det er bra greier og det hjelper! Dei nye er i messing og dei gamle i plast, det seier noko om levetida.

Eg ville gått for overhaling av den gamle, med nye foringar. Å kjøpa ein brukt forgassar er jo ikkje mykje til nytte med mindre den er lite brukt for alle gassarar vert utsletne i desse foringane over tid. Er jo billige å kjøpa desse foringane uansett.

Att den ikkje svarar ved gasspådrag, men heller dauar kan komma av att aks.dysa er tett, det er altso den som ser ut som ein kjøkkenkran som du ser når du deler gassaren. ta ut den dysa og blås gjennom. lett å samla seg drit her.



Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: Formula Veejuli 21, 2010, 07:15:02 am
De filmene var fine. Nr. 3 passer min wbx fordeler-


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Går bare på tre syl....
Skrevet av: perpioneeraugust 16, 2010, 23:03:33 pm
Hadde nok problemer med falsk luft ja. Går ut i fra at disse plastforingene ikke skal være sprekt på langs.
Fikk en "ny" gasser av Rallybugs. Skrudde sammen det beste av begge to, så nå gå i hvertfall motoren på tomgang.
Men fremdelse så var det ikke som det skulle være. Tenkte da at OK, begynn fra bunnen av. Sjekket først ventilene
som ble stilt på verksted. Alle var for stramme. Justerte med 0.15mm. Så hadde jeg ut alle pluggene og justerte de fra 0,5 til 0,7mm.
Så startet jeg motoren. Gikk jevnt og fint. Oppdaget da at jeg ikke hadde satt på plugghetta på sylinder 4.
Stor var overraskelsen da det ikke skjedde noe når jeg satte den på igjen. Kanskje det er mulig å merke en minimal
endring i turtallet avhengig av hvilket turtall som gjelder. Sjekket plugg og kabel. Alt i orden. Sjekket ventiler om igjen.
Så kom jeg på at jeg hadde et slikt kompresjonsmålerduppedingsapparat liggende. Litt kronglete å få det på, men jeg tror det ble
nogenlunde tett. Testet også sylinder 2 for å sammenligne:
Sylinder 2:[attachment=1]
Sylinder 4:[attachment=2]

Da skjønte jeg at det ikke blir tur til SCC.

Men hva kan problemet være?


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: Tistloaugust 16, 2010, 23:23:14 pm
Der har du nok feilen din ja.. den går ikkje skikkeleg på alle 4

Lav kompresjon kan vera slitt stempelringar, sprekk i toppen, noko galt med ventilar, Eller so enkelt som att toppen ikkje er skrudd til for eksempel. Konklusjon, hiv ut motor og sprett opp toppane og undersøk.
Tok du ein sjekk på dei andre to og?


Tittel: Sv: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?
Skrevet av: perpioneeraugust 17, 2010, 07:40:58 am
Der har du nok feilen din ja.. den går ikkje skikkeleg på alle 4

Lav kompresjon kan vera slitt stempelringar, sprekk i toppen, noko galt med ventilar, Eller so enkelt som att toppen ikkje er skrudd til for eksempel. Konklusjon, hiv ut motor og sprett opp toppane og undersøk.
Tok du ein sjekk på dei andre to og?
Sjekket ikke komp i 1 og 3. Kompresjonsduppedingsapparatet er av type med slange på, så litt vrient å få det på. Men merket jo at disse var med ved å dra av pluggkablene...