mai 16, 2024, 12:01:41 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilken girkasse olje, hvor mye og hvor fylles. Hvilken bremseveske.  (Lest 3276 ganger)
Fankii-T
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted:


Vis profil

« på: juni 07, 2010, 15:27:44 pm »

Eg har hatt diffhuset fra hverandre for å bytte pakningen og vaske skikkelig inni der, samt også byttet de andre pakningene ved girene og ved der som girene blir valgt, så kassen er temmelig tom for olje, og eg prøvde her om dagen da eg kjøpte noen deler fra machine7.com å bestille girolje da eg kjøpte motorolje derfra og var veldig fornøyd med den. Men nye regler sier at veske/olje/maling osv over ett viss mål ikkje kan sendes med fly men bare med båt, så de trakk oljen fra ordren min. Hvilken olje er å anbefale for disse gamle girkassene? Er en helt vanlig svingaksel. Hvor mye olje skal det være? eg skal ha en gammel brukerhåndbok men eg finner den ikkje lengre. Og da samtidig hvor fylles den opp, er det skruen som står i siden på kassen før selve diffhuset, og evt er det en egnen til diffhuset Viss det er den i siden, noen som har noen fylle tips? Ser ikke for meg at det er helt enkelt å fylle inn fra siden og så trangt som det er nå når karosseriet er kommet på igjen.

Og hvilken bremseveske er det å anbefale, eller er det universelt hva man bruker? Har helt nytt 2krets hovedsylinder fra en 67- på min 65 med tromler og vanlig messing farget bremserør med stålomspunnet bøyelige rør til hjulsylindre viss noe av dette over har noe å si for valget

Frank RT Gliser
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #1 på: juni 07, 2010, 16:44:42 pm »

Girolje er vanlig SAE 80... Fylles på når bilen står på hjula,påfyllings hull på siden av kassa.Stor umbraco 17 eller en bolt med 17 mm hue på. Husker ikke mengden men fyll til det renner ut. Men den må stå på hjula siden olja renner ut i akselhylsene, henger den på bukk vil du få for mye olje...
Loggført

Mvh
Reiel
Fankii-T
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: juni 07, 2010, 20:39:37 pm »

Konge, takk skal du ha:) Må eg jekke bilen min opp litt tror du når eg kjører senk bak? Da vill det jo bli motsatt effekt når den står på hjula..
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: juni 07, 2010, 20:54:59 pm »

2,5 liter olje skal på. Vær tålmodig - fyller du for raskt, kan det virke fullt før det er det.

Bremsevæske er helt vanlige, standard saker.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6117
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 07, 2010, 21:07:13 pm »

tror det går mer olje om diffen har vært ute. 3,0 liter, men fyll til det renner ut av nivåpluggen så er du sikker
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: juni 07, 2010, 21:24:06 pm »

tror det går mer olje om diffen har vært ute. 3,0 liter, men fyll til det renner ut av nivåpluggen så er du sikker

Hvis kassa har vært demontert og drenert for all olje, er det 3 liter, ja.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6117
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 07, 2010, 23:41:26 pm »

Et lite snitt av ei kasse her:  Tappepluggene er merket med 10. Nivåpluggen er på oppe på siden og vises ikke på dette bildet og det er samme oljen som er i "hele girkassen". Så følger du rådene til de andre herrene her så går det nok bra.

Jeg bruker forøvrig en GL-4 olje -  noen mener at i en GL 5 er additivene noen ganger kan være litt "agressive" i enkelte "eldre" girkassetyper...

Litt mer kan leses bla her: http://www.statoil.no/FrontServlet?s=sdh&state=sdh_dynamic&viewid=2051065&showMenu=1_4_3_3


* snitt t1 og t3 kasse v1.jpg (140.12 KB, 800x468 - vist 201 ganger.)
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6117
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 07, 2010, 23:46:41 pm »

http://translate.google.no/translate?hl=no&langpair=en%7Cno&u=http://www.ratwell.com/technical/GearOil.html

Og på originalspråket er den litt bedre synes jeg:

http://www.ratwell.com/technical/GearOil.html

« Siste redigering: juni 07, 2010, 23:48:55 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
RZR-Marius
Juniormedlem
**
Innlegg: 80
Bosted: Bergen


Vis profil WWW

« Svar #8 på: juni 10, 2010, 16:50:00 pm »

En vannflaske med "sprutetut" e knall å bruke til å fylle på med Frank Glad
Loggført

The Terrifying Time Transporting Machine of Dr.Tregs!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: juni 10, 2010, 18:38:13 pm »

Hageslange og trakt - da kan du stå behaglig ved siden av bilen og helle rolig. La tyngdekraften gjøre jobben Glad
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #10 på: juni 10, 2010, 19:04:34 pm »

Et lite snitt av ei kasse her:  Tappepluggene er merket med 10. Nivåpluggen er på oppe på siden og vises ikke på dette bildet og det er samme oljen som er i "hele girkassen". Så følger du rådene til de andre herrene her så går det nok bra.

Jeg bruker forøvrig en GL-4 olje -  noen mener at i en GL 5 er additivene noen ganger kan være litt "agressive" i enkelte "eldre" girkassetyper...

Litt mer kan leses bla her: http://www.statoil.no/FrontServlet?s=sdh&state=sdh_dynamic&viewid=2051065&showMenu=1_4_3_3


fikk vite av en gammel bilmekaniker her om dagen at de nettopp hadde hatt en bil innom der GL-5 olja var så hissig på syncro-ringene at de var helt ødelagte:(  hørtes ikke bra ut....
Loggført
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #11 på: juni 10, 2010, 19:08:02 pm »

Olja renner veldig sakte fra kassa og inn i diffen. Fyll till nivåpluggen, la den stå og synke og etterfyll etter noen minutter.
Da vil de som aldrig får på mer enn 2,5 l. se att det faktisk går på 3 l.
Loggført

tlf: 40843606
Fankii-T
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: juni 10, 2010, 22:51:04 pm »

Tusen takk for alle tips Gliser Får sikkert de to stiste tettningene mine i morra så da kan eg få olje på den Glad Holder på å lage en brakkett til å feste 2krets tanken der hvor 1krets tanken sto, skal legge ut eit bilde når den er ferdig. Tror den skal bli bra.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!