VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: VW1960 på oktober 10, 2013, 17:52:59 pm



Tittel: Bygge motor
Skrevet av: VW1960oktober 10, 2013, 17:52:59 pm
Hei jeg har tenkt til og bygge en 1915 motor. Lurer på om det er bedre og bygge på en 1300 ab motor?? Fikk høre at det var større oljekanaler i den blokka en hva det er i en 1600 as motor. En skulle hvist få bedre komp med 1300 toppene også??? Noen som kan ha en mening om dette?


Tittel: Sv: Bygge motor
Skrevet av: Jærvaoktober 12, 2013, 13:34:55 pm
1300 ab-blokka er ikke noe bedre enn 1600 as-blokka. Så lenge det er en AS-blokk er den ok. AS41 er den mest vanlige, ett lite hakk bedre er den veldig sjeldne AS21-blokka, den har noe bedre materiale i blokka.
Det som er viktig  er å sjekke blokk for eventuelle sprekker og slitasje. Det er mere vanlig enn uvanlig at blokka bør linjeborres.
At 1300-toppene gir mere komp. er også bare tull. Mener å huske at 1300-toppene har bittelitt mindre ventiler uten at jeg er sikker på det.

Bud nummer 1 for bygging av type 1-motor er å ha en blokk som er bra . As-blokka har bra oljekanaler og såkalte case-savers for pinnebolter
Dvs. bruk en sprekkfri as-blokk som du linjeborrer og prøv å styr unna billige taiwan-veiver og syl.stempler fra AA-products. Den originale veiva er mye bedre hva anngår styrke og kvalitet enn de aller fleste ettermarkedsveivene , så kost heller på eventuell sliping av den.
Mahle sitt syl-stempelsett er helt ok.
Hvis du ikke skal ha motor med masse hk så holder de originale toppene med litt porting, men mange originaltopper har sprekker, så sjekk det før du sender dem til fresing for større sylindere (noe du må hvis du skal ha 94mm borring eller da 1915ccm motor)


Tittel: Sv: Bygge motor
Skrevet av: VW1960oktober 14, 2013, 16:56:33 pm
Tusen takk for svar  :) Da blei jeg litt klokere idag også  ;)