VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: johmolan på juli 18, 2011, 21:02:19 pm



Tittel: Problemer med "tenning"
Skrevet av: johmolanjuli 18, 2011, 21:02:19 pm
Når jeg starter motoren etter at den har stått en stund virker det som om den kun går på 3 sylindere, men når den blir varm så kommer den fjerde og den går greit på tomgang etc, men litt ujavnt. men når jeg ruser den opp evt drar den litt på girene så smeller det stygt i den, det smeller både i pottene og i forgasseren. Noen som har noen tips hva dette kan være evt hva som kan gjøres for å unngå det.

Når tanken ble fyllt så lurer jeg på om den ble fyllt med 95 og ikke 98, kan dette være årsaken? det er tilsatt blyerstattning men den krever jo høyere oktan mener jeg å huske???

Finnes det noe middel for å øke oktanen noe??


Tittel: Sv: Problemer med "tenning"
Skrevet av: Panjuli 18, 2011, 21:27:31 pm
95 og 98 oktan er ikke så forskjellige at det burde gi så ekstremt utslag på bilen din.

Blyerstatning har ingenting med oktantall å gjøre.

Begynn med å sjekke stiftåpning.


Tittel: Sv: Problemer med "tenning"
Skrevet av: johmolanjuli 18, 2011, 21:32:58 pm
Det skal jeg gjøre, kan det ha noe å si at det sitter et åpent filter der og ikke et originalt et?


Tittel: Sv: Problemer med "tenning"
Skrevet av: JSjuli 18, 2011, 23:04:49 pm
Dette er nok ikke et oktanproblem. Sjekk ventiler-stiftåpning-tenning. Sjekk plugger. Bruk startgass og sjekk etter falskluft.
Om du har en sylinder som kommer og går er det ikke så rart at det smeller litt her og der... Ta av en og en pluggledning for å finne ut hvilken.


Tittel: Sv: Problemer med "tenning"
Skrevet av: H-MEKjuli 18, 2011, 23:37:05 pm
En knekt ventilfjær?


Tittel: Sv: Problemer med "tenning"
Skrevet av: Formula Veejuli 19, 2011, 00:31:47 am
Har hatt det samme, byttet bare plugger.


Tittel: Sv: Problemer med "tenning"
Skrevet av: johmolanjuli 19, 2011, 00:48:25 am
Hvilke plugger anbefales?


Tittel: Sv: Problemer med "tenning"
Skrevet av: Formula Veejuli 19, 2011, 07:56:42 am
Nå får jeg sikkert mye pepper, men har tidligere brukt 4000 på denso iridium   til over kr.200.- pr stk, nå bruker jeg Biltema til kr. 149.- for et sett... merker ikke forskjell så langt...


Tittel: Sv: Problemer med "tenning"
Skrevet av: Dewiljuli 19, 2011, 08:53:49 am
Hadde du gjort det på en audi 5'er med turbo hadde du merka stor forskjell på ngk og f.eks. denso eller andre merker. De motorene virker ikke med annet ngk/bosch plugger. Alt annet fusker. men på en gammel boble med 7:1 i komp kan man bruke hva som helst. Jeg hadde gått for biltema ;-)


Tittel: Sv: Problemer med "tenning"
Skrevet av: Kjell Roarjuli 19, 2011, 09:00:08 am
Anbefaler NGK BP5HS (altså plugg med powertip = P'en).


Tittel: Sv: Problemer med "tenning"
Skrevet av: johmolanjuli 19, 2011, 10:34:00 am
Hadde du gjort det på en audi 5'er med turbo hadde du merka stor forskjell på ngk og f.eks. denso eller andre merker. De motorene virker ikke med annet ngk/bosch plugger. Alt annet fusker. men på en gammel boble med 7:1 i komp kan man bruke hva som helst. Jeg hadde gått for biltema ;-)

Vet du hvilken av biltemapluggene som kan benyttes?


Tittel: Sv: Problemer med "tenning"
Skrevet av: Dewiljuli 19, 2011, 13:12:15 pm
Tror ikke biltema har tilsvarende BP5HS, finner den ikke i lista.
Biltema delenr på pluggen er: 752406
denne tilsvarer Bosch pluggen W8AC
disse pluggene passer også:
NGK B5HS
BERU Z68
BOSCH W8AC


Tittel: Sv: Problemer med "tenning"
Skrevet av: Formula Veejuli 19, 2011, 15:00:08 pm
Biltema vet ikke selv. De har gått over til nye nummer uten å ha fått konverteringstabell.


Tittel: Sv: Problemer med "tenning"
Skrevet av: johmolanjuli 20, 2011, 23:29:58 pm
Da har jeg byttet plugger (NGK B5HS) og justert stifteåpning til 0,4mm.
Dette hjalp ikke noe, den smeller fremdeles stygt i forgasseren og potten, jeg har og justert tenningen men uten at det hjalp noe.

Noen som har noen flere gode ideer om hva dette kan være?


Tittel: Sv: Problemer med "tenning"
Skrevet av: vw56juli 21, 2011, 09:33:56 am
og du har riktig tenningsrekkefølge oxo eller? og hva med forgasser ? har du fått grunnjustert den da? eller gjort rent den?


Tittel: Sv: Problemer med "tenning"
Skrevet av: johmolanjuli 21, 2011, 09:49:00 am
og du har riktig tenningsrekkefølge oxo eller? og hva med forgasser ? har du fått grunnjustert den da? eller gjort rent den?

Nei har ikke gjort noe med den, hva er grunnjusteringen på forgasseren?


Tittel: Sv: Problemer med "tenning"
Skrevet av: johmolanjuli 21, 2011, 19:07:37 pm
Da har jeg og justert forgasseren men den smeller fremdeles stygt i forgasseren spesiellt når turtallet er på vei ned, jeg synes og det høres ut som om motoren går litt hardt om noen forstår hva jeg mener med det.


Tittel: Sv: Problemer med "tenning"
Skrevet av: H-MEKjuli 21, 2011, 19:10:37 pm
Da har jeg og justert forgasseren men den smeller fremdeles stygt i forgasseren spesiellt når turtallet er på vei ned, jeg synes og det høres ut som om motoren går litt hardt om noen forstår hva jeg mener med det.

Har du titta bakom toppdekslene enda?


Tittel: Sv: Problemer med "tenning"
Skrevet av: johmolanjuli 21, 2011, 19:24:25 pm
Jeg har justert ventilene om det var det du tenkte på??


Tittel: Sv: Problemer med "tenning"
Skrevet av: H-MEKjuli 21, 2011, 20:13:41 pm
Skyting i gasser kommer stort sett bare av 2 ting. Utette ventiler eller feil tenningsrekkefølge.


Tittel: Sv: Problemer med "tenning"
Skrevet av: biotexjuli 21, 2011, 22:37:52 pm
Biltema vet ikke selv. De har gått over til nye nummer uten å ha fått konverteringstabell.

Biltema fører nå BRISK plugger.
Overgangstabell tror jeg du kan finne på http://www.briskusa.com/ (http://www.briskusa.com/) ;)


Tittel: Sv: Problemer med "tenning"
Skrevet av: johmolanjuli 21, 2011, 23:36:08 pm
Skyting i gasser kommer stort sett bare av 2 ting. Utette ventiler eller feil tenningsrekkefølge.

Da skal jeg ta meg en runde til å gå over ventilene så er jeg sikker på at dette er slik det skal være.
Gjør jo ingenting å dobbeltsjekke når ting allerede er i uorden  ;D