Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2820 på: september 03, 2013, 22:57:59 pm » |
|
hmm, lurt å holde et øye med denne da. Har du skiftet viskositet på oljen siden sist?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2821 på: september 03, 2013, 22:59:26 pm » |
|
hmm, lurt å holde et øye med denne da. Har du skiftet viskositet på oljen siden sist?
I benken hos Jee kjørte vi med 20w50 mineralolje. Nå 15w50 syntetolje.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2822 på: september 03, 2013, 23:03:14 pm » |
|
Den justeringsdriten justere bare maks oljetrykk... Lyser lampa under 800 rpm på varm motor?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2823 på: september 03, 2013, 23:05:22 pm » |
|
hmm, lurt å holde et øye med denne da. Har du skiftet viskositet på oljen siden sist?
I benken hos Jee kjørte vi med 20w50 mineralolje. Nå 15w50 syntetolje. Aha, skal jo i prinsippet ikke ha veldig mye å si. Hva ligger oljetempen på? Kjører på 10W60 selv
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2824 på: september 03, 2013, 23:05:56 pm » |
|
Den justeringsdriten justere bare maks oljetrykk... Lyser lampa under 800 rpm på varm motor? Lampa lyser når olja er ca 90 grader (1.000 rpm)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2825 på: september 03, 2013, 23:10:12 pm » |
|
Skull'n hatt større pumpe på lavere viskositet tru? Kanskje en skulle sett litt på klaringen på oljepumpa først og fremst. Hadde noe av det samme problemet med min i sommer, men med noe jeg antar var endel høyere oljetemp. Spotta deg og putte i stad forresten. Jeg var på besøk hos Falck med ovalen. Alle gutta var på jobb
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2826 på: september 03, 2013, 23:13:13 pm » |
|
Skull'n hatt større pumpe på lavere viskositet tru? Kanskje en skulle sett litt på klaringen på oljepumpa først og fremst. Hadde noe av det samme problemet med min i sommer, men med noe jeg antar var endel høyere oljetemp. Spotta deg og putte i stad forresten. Jeg var på besøk hos Falck med ovalen. Alle gutta var på jobb Jeg er veldig usikker. Derfor spørr jeg. Mulig det kan ha noe med dimensjonen på oljeslangene, oljekjøleren, klaring på oljepumpe. Men nå skulle jo alt være tipp topp Får se litt nærmere på dette i morgen. Var utrolig herlig å få luftet Putte i dag. Kjenner go´følelsen kommer tilbake.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2827 på: september 03, 2013, 23:18:13 pm » |
|
Volumet Slanger og kjøler gir skal i prinsippet hjelpe til med å utjevne evt trykkfall. Her ville jeg startet å se på pumpa, sånn for å være helt sikker. Så er det dette med viskositet som ikke er helt lett. Det går igjen på hvilke klaringer man har i motoren. Så kan tenkes at denne motoren vil trives best med 20w50 med tanke på akkurat det. Flow eller mengde olje er også viktig, så det er ikke riktig at oljen er for tykk heller, for da stiger trykket og mengden olje minker. www.bobistheoilguy.com er jo en artig side å lese om, selv om den ikke sier direkte mye om klaringer og viskositeter så er det endel å lese for å forstå sammenhengen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2828 på: september 03, 2013, 23:27:51 pm » |
|
Hva slags klaring har du mellom pumpe og pumpelokk?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2829 på: september 03, 2013, 23:29:22 pm » |
|
Hva slags klaring har du mellom pumpe og pumpelokk?
Det vet jeg ikke Erlend. Motoren ble satt sammen i Sverige sist. Så om det er blitt brukt stor, liten eller ingen pakning melom lokk og oljepumpe vet jeg ikke.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2830 på: september 03, 2013, 23:35:41 pm » |
|
Frem med søkeblad og rettholdt
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #2831 på: september 04, 2013, 00:56:16 am » |
|
Ga du full gass da?? Venter på oppdatering vedr. gasspådrag. Ikke oljetrykk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2832 på: september 04, 2013, 06:52:08 am » |
|
Ga du full gass da?? Venter på oppdatering vedr. gasspådrag. Ikke oljetrykk Har gitt full gass ved akselerasjon uten noen form for problemer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
kb
Medlem
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #2833 på: september 04, 2013, 08:27:42 am » |
|
Hvor mye oljetrykk har du da? I forhold til turtall? Hva slags pumpe har du i bilen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2834 på: september 04, 2013, 08:29:42 am » |
|
Hvor mye oljetrykk har du da? I forhold til turtall? Hva slags pumpe har du i bilen?
PÅ kald Motor har jeg rett over 2 bar i oljetrykk. Denne veldig stabil og beveger seg lite i forhold til turtall så lenge oljen er under 80 grader. Oljepumpen som brukes er: GBE233A, Gene Berg Blue Printed 26mm Plugged Oil Pump with O ring
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2835 på: september 04, 2013, 08:37:18 am » |
|
Husk på at alle ledd i oljesystemet gir trykk tap. Hvis du har endel slanger og ekstern kjøler så gir det endel tap. Men også om du kjører et lite oljefilter etc.
mahle oc105 som er oljefilteret til mye vag Turbo diesel biler vil eg anbefale. Det er er et jumbo stort filter uten bypass ventil og veldig lite trykktap pga størrelsen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2836 på: september 04, 2013, 08:52:20 am » |
|
Husk på at alle ledd i oljesystemet gir trykk tap. Hvis du har endel slanger og ekstern kjøler så gir det endel tap. Men også om du kjører et lite oljefilter etc.
mahle oc105 som er oljefilteret til mye vag Turbo diesel biler vil eg anbefale. Det er er et jumbo stort filter uten bypass ventil og veldig lite trykktap pga størrelsen.
Skal sies at jeg bruker Mahle OC47 filter nå med ventil. Kanskje er det denne som er med på å ødelegge oletrykket? Er usikker. Men muligens jeg hadde på Mahle OC 108 når bilen var i benken hos Jee.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2837 på: september 04, 2013, 10:09:06 am » |
|
Husk på at alle ledd i oljesystemet gir trykk tap. Hvis du har endel slanger og ekstern kjøler så gir det endel tap. Men også om du kjører et lite oljefilter etc.
mahle oc105 som er oljefilteret til mye vag Turbo diesel biler vil eg anbefale. Det er er et jumbo stort filter uten bypass ventil og veldig lite trykktap pga størrelsen.
Skal sies at jeg bruker Mahle OC47 filter nå med ventil. Kanskje er det denne som er med på å ødelegge oletrykket? Er usikker. Men muligens jeg hadde på Mahle OC 108 når bilen var i benken hos Jee. Godt mulig er mener oc108, lenge siden eg kjøpte filter.. Men ja eg merket forskjell på trykkfallet mellom de filterne. På varm motor kunne eg med oc47 få lys i lampa under 600 rpm, med det store filteret har eg aldri opplevd at lampa lyser uansett for langt ned den dettet på tomgang.. Eneste som har vert litt drit er at hvis filteret monteres litt skjevt så kan det renne litt tilbake (bruker et lite sekund på å skape trykk).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2838 på: september 04, 2013, 11:56:39 am » |
|
Har snakket med Johannes. Han anbefaler meg å gå tilbake til 20w50 mineralolje. Så da prøver vi nok det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
|
« Svar #2839 på: september 04, 2013, 20:13:46 pm » |
|
Hei har Pennzoil 25-50 racing på lager denne skal du bruke beste olja ever med denne kan vi kjøre uten kjøling ca 10-15 runder på rallycrossbane
Mvh Kåre
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2840 på: september 04, 2013, 20:15:57 pm » |
|
Hei har Pennzoil 25-50 racing på lager denne skal du bruke beste olja ever med denne kan vi kjøre uten kjøling ca 10-15 runder på rallycrossbane
Mvh Kåre
Takk Kåre Men jeg har bestilt opp en kartong med Valvoline VR1 20w50 olje. Så da er det bare å krysse finger og tær for at dette hjelper på oljetrykket :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
|
« Svar #2841 på: september 05, 2013, 09:26:07 am » |
|
hei er det mineral olje?
Mvh Kåre
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2842 på: september 05, 2013, 09:39:14 am » |
|
hei er det mineral olje?
Mvh Kåre
Det er det!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #2843 på: september 05, 2013, 13:55:27 pm » |
|
Kjenner en som fikk lavt oljetrykk da han byttet fra mineralolje til syntetolje uten å bytte oljefilter. Så byttet han oljefilteret, og alt var ok.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2844 på: september 05, 2013, 17:44:59 pm » |
|
Kjenner en som fikk lavt oljetrykk da han byttet fra mineralolje til syntetolje uten å bytte oljefilter. Så byttet han oljefilteret, og alt var ok.
Takk for bra tips Kjell Roar! Har nå byttet fra Mahle OC47 til Mahle OC108. Altså ett filter uten trykkventil. Så da er det bare å vente på at det slutter å regne, for så å ta seg en kjøretur.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2845 på: september 05, 2013, 20:14:57 pm » |
|
Kanskje jeg skulle prøvd et sånn oc108 også. Kjører med OC264 i dag, men usikker på om det har bypass-ventil :-P
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2846 på: september 05, 2013, 20:17:05 pm » |
|
Kanskje jeg skulle prøvd et sånn oc108 også. Kjører med OC264 i dag, men usikker på om det har bypass-ventil :-P
Snakk med Babe'n på BilXtra. Hun hooker deg opp med OC108. BTW: Fikk 60 kr i rabatt pr. liter på Valvoline VR1 20w50.
|
|
« Siste redigering: september 05, 2013, 22:22:52 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2847 på: september 05, 2013, 22:21:30 pm » |
|
Tine, næh, jeg fikser like bra pris sjæl. Kjenner også folk som driver i filterbransjen som skaffer såpass må det være. Fortjeneste på olje ligger fort over 200%
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2848 på: september 06, 2013, 13:55:09 pm » |
|
Nytt filter uten trykkventil hjalp lite du.. rett over 2 bar på kald motor (rundt 1000-1100 rpm). Rett under 3 bar med pådrag. Med varm olje: Rundt 85-90 grader så har jeg rundt 1 bar ved vanlig kjøring (1500-25000 rpm), og på tomgang 1100-1200 rpm så har jeg rett over 0,5 bar.
01.jpg (45.87 KB. 450x600 - vist 308 ganger.)
02.jpg (46.63 KB. 800x600 - vist 301 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #2849 på: september 06, 2013, 14:08:33 pm » |
|
Såklart det ikke hjelper med nytt filter.
VDO sin måler trigger lyset ved ca 0.6 bar mener jeg å huske. Den originale ved ca 0.3 bar. Du har for lavt trykk og må finne årsaken til dette før du gjør noe annet hvis du vil unngå at det samme skjer igjen.
Hvilke oljemods har du gjort på blokka? Og hva gjør disse modifikasjonene egentlig?
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|