november 10, 2024, 21:36:41 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hva blir bestetiden på Puttemotor v3?
14.00
13.80
13,60
13,40
13.20
13.00
12.80
12.60
12.40
12.20
12.00

Sider: 1 ... 93 94 [95] 96 97 ... 109
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1302 RSL  (Lest 815875 ganger)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2820 på: september 03, 2013, 22:57:59 pm »

hmm, lurt å holde et øye med denne da. Har du skiftet viskositet på oljen siden sist?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2821 på: september 03, 2013, 22:59:26 pm »

hmm, lurt å holde et øye med denne da. Har du skiftet viskositet på oljen siden sist?

I benken hos Jee kjørte vi med 20w50 mineralolje. Nå 15w50 syntetolje.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2822 på: september 03, 2013, 23:03:14 pm »

Den justeringsdriten justere bare maks oljetrykk... Blunker

Lyser lampa under 800 rpm på varm motor?
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2823 på: september 03, 2013, 23:05:22 pm »

hmm, lurt å holde et øye med denne da. Har du skiftet viskositet på oljen siden sist?

I benken hos Jee kjørte vi med 20w50 mineralolje. Nå 15w50 syntetolje.
Aha, skal jo i prinsippet ikke ha veldig mye å si.

Hva ligger oljetempen på? Kjører på 10W60 selv Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2824 på: september 03, 2013, 23:05:56 pm »

Den justeringsdriten justere bare maks oljetrykk... Blunker

Lyser lampa under 800 rpm på varm motor?

Lampa lyser når olja er ca 90 grader (1.000 rpm)
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2825 på: september 03, 2013, 23:10:12 pm »

Skull'n hatt større pumpe på lavere viskositet tru?

Kanskje en skulle sett litt på klaringen på oljepumpa først og fremst. Hadde noe av det samme problemet med min i sommer, men med noe jeg antar var endel høyere oljetemp.

Spotta deg og putte i stad forresten. Jeg var på besøk hos Falck med ovalen. Alle gutta var på jobb Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2826 på: september 03, 2013, 23:13:13 pm »

Skull'n hatt større pumpe på lavere viskositet tru?

Kanskje en skulle sett litt på klaringen på oljepumpa først og fremst. Hadde noe av det samme problemet med min i sommer, men med noe jeg antar var endel høyere oljetemp.

Spotta deg og putte i stad forresten. Jeg var på besøk hos Falck med ovalen. Alle gutta var på jobb Gliser

Jeg er veldig usikker. Derfor spørr jeg.
Mulig det kan ha noe med dimensjonen på oljeslangene, oljekjøleren, klaring på oljepumpe. Men nå skulle jo alt være tipp topp  Hæ Får se litt nærmere på dette i morgen.

Var utrolig herlig å få luftet Putte i dag. Kjenner go´følelsen kommer tilbake.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2827 på: september 03, 2013, 23:18:13 pm »

Volumet Slanger og kjøler gir skal i prinsippet hjelpe til med å utjevne evt trykkfall.
Her ville jeg startet å se på pumpa, sånn for å være helt sikker.

Så er det dette med viskositet som ikke er helt lett. Det går igjen på hvilke klaringer man har i motoren. Så kan tenkes at denne motoren vil trives best med 20w50 med tanke på akkurat det.

Flow eller mengde olje er også viktig, så det er ikke riktig at oljen er for tykk heller, for da stiger trykket og mengden olje minker.

www.bobistheoilguy.com er jo en artig side å lese om, selv om den ikke sier direkte mye om klaringer og viskositeter så er det endel å lese for å forstå sammenhengen.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2828 på: september 03, 2013, 23:27:51 pm »

Hva slags klaring har du mellom pumpe og pumpelokk?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2829 på: september 03, 2013, 23:29:22 pm »

Hva slags klaring har du mellom pumpe og pumpelokk?

Det vet jeg ikke Erlend. Motoren ble satt sammen i Sverige sist. Så om det er blitt brukt stor, liten eller ingen pakning melom lokk og oljepumpe vet jeg ikke.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2830 på: september 03, 2013, 23:35:41 pm »

Frem med søkeblad og rettholdt Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2831 på: september 04, 2013, 00:56:16 am »

Ga du full gass da??  Venter på oppdatering vedr. gasspådrag. Ikke oljetrykk  Blunker
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2832 på: september 04, 2013, 06:52:08 am »

Ga du full gass da??  Venter på oppdatering vedr. gasspådrag. Ikke oljetrykk  Blunker

Har gitt full gass ved akselerasjon uten noen form for problemer.
Loggført
kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2833 på: september 04, 2013, 08:27:42 am »

Hvor mye oljetrykk har du da? I forhold til turtall?
Hva slags pumpe har du i bilen?
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2834 på: september 04, 2013, 08:29:42 am »

Hvor mye oljetrykk har du da? I forhold til turtall?
Hva slags pumpe har du i bilen?

PÅ kald Motor har jeg rett over 2 bar i oljetrykk. Denne veldig stabil og beveger seg lite i forhold til turtall så lenge oljen er under 80 grader.
Oljepumpen som brukes er: GBE233A, Gene Berg Blue Printed 26mm Plugged Oil Pump with O ring
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2835 på: september 04, 2013, 08:37:18 am »

Husk på at alle ledd i oljesystemet gir trykk tap.
Hvis du har endel slanger og ekstern kjøler så gir det endel tap.
Men også om du kjører et lite oljefilter etc.

mahle oc105 som er oljefilteret til mye vag Turbo diesel biler vil eg anbefale.
Det er er et jumbo stort filter uten bypass ventil og veldig lite trykktap pga størrelsen.
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2836 på: september 04, 2013, 08:52:20 am »

Husk på at alle ledd i oljesystemet gir trykk tap.
Hvis du har endel slanger og ekstern kjøler så gir det endel tap.
Men også om du kjører et lite oljefilter etc.

mahle oc105 som er oljefilteret til mye vag Turbo diesel biler vil eg anbefale.
Det er er et jumbo stort filter uten bypass ventil og veldig lite trykktap pga størrelsen.

Skal sies at jeg bruker Mahle OC47 filter nå med ventil. Kanskje er det denne som er med på å ødelegge oletrykket?
Er usikker. Men muligens jeg hadde på Mahle OC 108 når bilen var i benken hos Jee.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2837 på: september 04, 2013, 10:09:06 am »

Husk på at alle ledd i oljesystemet gir trykk tap.
Hvis du har endel slanger og ekstern kjøler så gir det endel tap.
Men også om du kjører et lite oljefilter etc.

mahle oc105 som er oljefilteret til mye vag Turbo diesel biler vil eg anbefale.
Det er er et jumbo stort filter uten bypass ventil og veldig lite trykktap pga størrelsen.

Skal sies at jeg bruker Mahle OC47 filter nå med ventil. Kanskje er det denne som er med på å ødelegge oletrykket?
Er usikker. Men muligens jeg hadde på Mahle OC 108 når bilen var i benken hos Jee.

Godt mulig er mener oc108, lenge siden eg kjøpte filter..
Men ja eg merket forskjell på trykkfallet mellom de filterne.
På varm motor kunne eg med oc47 få lys i lampa under 600 rpm, med det store filteret har eg aldri opplevd at lampa lyser uansett for langt ned den dettet på tomgang..

Eneste som har vert litt drit er at hvis filteret monteres litt skjevt så kan det renne litt tilbake (bruker et lite sekund på å skape trykk).
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2838 på: september 04, 2013, 11:56:39 am »

Har snakket med Johannes.
Han anbefaler meg å gå tilbake til 20w50 mineralolje.
Så da prøver vi nok det.
Loggført
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #2839 på: september 04, 2013, 20:13:46 pm »

Hei
har Pennzoil 25-50 racing på lager denne skal du bruke beste olja ever
med denne kan vi kjøre uten kjøling ca 10-15 runder på rallycrossbane


Mvh Kåre
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2840 på: september 04, 2013, 20:15:57 pm »

Hei
har Pennzoil 25-50 racing på lager denne skal du bruke beste olja ever
med denne kan vi kjøre uten kjøling ca 10-15 runder på rallycrossbane


Mvh Kåre

Takk Kåre

Men jeg har bestilt opp en kartong med Valvoline VR1 20w50 olje.
Så da er det bare å krysse finger og tær for at dette hjelper på oljetrykket :-)
Loggført
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #2841 på: september 05, 2013, 09:26:07 am »

hei
er det mineral olje?

Mvh Kåre
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2842 på: september 05, 2013, 09:39:14 am »

hei
er det mineral olje?

Mvh Kåre

Det er det!
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2843 på: september 05, 2013, 13:55:27 pm »

Kjenner en som fikk lavt oljetrykk da han byttet fra mineralolje til syntetolje uten å bytte oljefilter. Så byttet han oljefilteret, og alt var ok.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2844 på: september 05, 2013, 17:44:59 pm »

Kjenner en som fikk lavt oljetrykk da han byttet fra mineralolje til syntetolje uten å bytte oljefilter. Så byttet han oljefilteret, og alt var ok.

Takk for bra tips Kjell Roar!
Har nå byttet fra Mahle OC47 til Mahle OC108. Altså ett filter uten trykkventil.
Så da er det bare å vente på at det slutter å regne, for så å ta seg en kjøretur.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2845 på: september 05, 2013, 20:14:57 pm »

Kanskje jeg skulle prøvd et sånn oc108 også. Kjører med OC264 i dag, men usikker på om det har bypass-ventil :-P
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2846 på: september 05, 2013, 20:17:05 pm »

Kanskje jeg skulle prøvd et sånn oc108 også. Kjører med OC264 i dag, men usikker på om det har bypass-ventil :-P

Snakk med Babe'n på BilXtra. Hun hooker deg opp med OC108.
BTW: Fikk 60 kr i rabatt pr. liter på Valvoline VR1 20w50.
« Siste redigering: september 05, 2013, 22:22:52 pm av Eivind (Putte) » Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2847 på: september 05, 2013, 22:21:30 pm »

Tine, næh, jeg fikser like bra pris sjæl. Gliser
Kjenner også folk som driver i filterbransjen som skaffer Gliser

såpass må det være. Fortjeneste på olje ligger fort over 200% Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2848 på: september 06, 2013, 13:55:09 pm »

Nytt filter uten trykkventil hjalp lite du..
rett over 2 bar på kald motor (rundt 1000-1100 rpm). Rett under 3 bar med pådrag.
Med varm olje: Rundt 85-90 grader så har jeg rundt 1 bar ved vanlig kjøring (1500-25000 rpm), og på tomgang 1100-1200 rpm så har jeg rett over 0,5 bar.

* 01.jpg (45.87 KB. 450x600 - vist 308 ganger.)


* 02.jpg (46.63 KB. 800x600 - vist 301 ganger.)

Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2849 på: september 06, 2013, 14:08:33 pm »

Såklart det ikke hjelper med nytt filter.

VDO sin måler trigger lyset ved ca 0.6 bar mener jeg å huske. Den originale ved ca 0.3 bar. Du har for lavt trykk og må finne årsaken til dette før du gjør noe annet hvis du vil unngå at det samme skjer igjen.

Hvilke oljemods har du gjort på blokka? Og hva gjør disse modifikasjonene egentlig?

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sider: 1 ... 93 94 [95] 96 97 ... 109
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!