Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« på: november 02, 2009, 01:13:29 am » |
|
Tenkte kanskje det var artig å lage en prosjekttråd om min nyanskaffede 1964 T2 panel! Med få prosjekttråder fra trøndelagen, så kanskje det må en søring til for å lage dette og å få en buss på veien? Først litt om bilen: Navnet vi har gitt den sa seg litt selv, ettersom den i de første årene gikk som bil for Kjeldsberg kaffe i Trondheim. Under dagens blå lakk er den gul og brun, antakelig med en logo. Etter noen år ble den solgt til kolonialen på Garli, nærmere bestemt Berkåk. Da ble den lakkert i orginalfargen, Dove blue og kjørte der frem til ca. 1976 og har siden aldri kjørt med egen maskin. Den stod først på en nabogård i mange år, så ble den solgt til mannen i Meldal som jeg så kjøpte den av. Bilen mangler motor (som er bekreftet at ikke eksisterer i går), og rusten på de vanlige plassene. (selvsagt..) Skiltet fra butikken den kjørte varer for i mange år: Her stod den da jeg hentet den: Og på vei hjem i trøndervær: (Takk til Guttorm, Leif og Erling) Etter mange år ute, så er heldigvis store deler av bilen fri for bulker: M.
|
|
« Siste redigering: november 02, 2009, 01:34:01 am av Magnus LH »
|
Loggført
|
|
|
|
Bjørnar
|
|
« Svar #1 på: november 02, 2009, 01:21:23 am » |
|
Blir artig å følge med på prosjektet fremover Magnus! Husk at Kjell er trønder også...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #2 på: november 02, 2009, 01:23:36 am » |
|
Og så til planene! Inspirasjonen til denne kommer fra bla. Bumfuzzle, deres er innredet med egenlagede hyller, nedleggbar sofa og benk med vask: I vinter ønsker jeg å rustsveise og å fikse det tekniske. Fokus blir på å gjøre understellet solid, ta vare på lakk, og lage innredning bak. Så kommer evt. lakkering neste året, etter en sommer med mange deilige turer langs norske snirklete veier! Det blir 1200 motor, 6V, fullprofil dekk og god stemning! I dag har jeg ikke kommet lenger enn at vi flyttet inn i lokalene. Vi blir nå tre stykk som skal dele et lagerlokale på 150kvm. Vi begynner på scratch, og skal bruke nærmeste fremtid på å stelle i stand der. Kjell står nå midlertidig i hørnet med selskap av de andre bilene: Det som følger i tiden fremover er bestilling av sveisedeler og slitedeler, og overhaling av understell. Fortsettelse med tekst og bilder vil følge! Tips mottas med takk underveis! Let the fun begin! M.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
|
« Svar #3 på: november 02, 2009, 11:21:51 am » |
|
OiOi gratulerer med bil Morro og finne eksemplarer som dette og i den standen. Liker planen din med god 1200 motor. blir spennende å følge med dette prosjektet Lykke til
|
|
|
Loggført
|
VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #4 på: november 02, 2009, 12:47:16 pm » |
|
Hei Magnus, gleder meg til å følge med på prosjektet Vi får ta en prat en dag, må få se hvordan det ser ut på Nardo...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #5 på: november 02, 2009, 13:15:44 pm » |
|
Ja, dette blir stas! Får håpe det blir litt spennende å følge med på også! M.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Frodo
Seniormedlem
Innlegg: 261
Bosted: Ranheim
Life's too short to dance with ugly women.
|
|
« Svar #6 på: november 02, 2009, 15:18:38 pm » |
|
Liker stuket den hadde på hengeren ;-)
|
|
|
Loggført
|
Medlem av TVWK og Rüsters VW Drontheim
|
|
|
Golfblau
Medlem
Innlegg: 111
Bosted: Horten
|
|
« Svar #7 på: november 02, 2009, 19:23:05 pm » |
|
Det taket var rein porno
|
|
|
Loggført
|
1960/61 T1
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #8 på: november 02, 2009, 20:45:52 pm » |
|
Liker stuket den hadde på hengeren ;-)
Og det beste er jo at det er så enkelt at hvem som helst kan få det til! Ut med motoren og kjør på gummien på fremdekka! Men uansett, et bilde til inspirasjon?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erling
Seniormedlem
Innlegg: 315
Bosted: trondheim
|
|
« Svar #9 på: november 02, 2009, 20:51:08 pm » |
|
tøff fyr hain kjell
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pitt
Supermedlem
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal
oppdal så klart
|
|
« Svar #10 på: november 02, 2009, 22:32:30 pm » |
|
Jaggu bra den kom bort fra den låven den sto på !!
Pitt
|
|
|
Loggført
|
E ha kasta mange sånne !
Tlf 90834700
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #11 på: november 02, 2009, 22:38:00 pm » |
|
Her er forresten et bilde jeg fikk tilsendt fra Kjeldsberg. Er nok ikke denne logoen som skjuler seg under, da fargeskillet er midt på siden og den har to tynne striper like over fargeskillet. Grønn nede og gul oppe, med gule støtfangere!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6233
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #12 på: november 02, 2009, 23:42:59 pm » |
|
Det taket var rein porno Osp? Bjørk? noen som vet treslaget?
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #13 på: november 03, 2009, 12:54:55 pm » |
|
Det taket var rein porno Osp? Bjørk? noen som vet treslaget? BAM-buss...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ALIEN
Supermedlem
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #14 på: november 03, 2009, 13:36:43 pm » |
|
Det taket var rein porno Osp? Bjørk? noen som vet treslaget? BAM-buss... tror faktisk det er no annet buss-kass
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Golfblau
Medlem
Innlegg: 111
Bosted: Horten
|
|
« Svar #15 på: november 03, 2009, 15:22:50 pm » |
|
Skulle vel kunne gjette på Osp, men det er ikke godt å si sikkert. Men FIIINT var det
|
|
|
Loggført
|
1960/61 T1
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #16 på: november 09, 2009, 15:04:14 pm » |
|
De siste dagene har for det meste gått med til rydding og klargjøring i garasjen, delesanking, koste ut av bilen og å klargjøre bobla for vinteren. Panelen er nå satt på bukker, klar for å demontere forstillingen. Planen er en full gjennomgang av den fremover. Er stadig vurderinger av hva som trengs å sveises. Også litt morsomt å se på hvordan bilen har blitt brukt, f.eks. hvilken dør som har stått mest åpen.. Gulvet på høyresiden kunne en faktisk ha reddet, mens venstresiden er borte.. Oppdateringer vil komme når jeg begynner gjennomgangen av forstilling og bakstilling! M.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #17 på: november 18, 2009, 17:51:18 pm » |
|
Er uten internett hjemme om dagen, så har ikke oppdatert her. Men det betyr ikke at jeg ikke jobber med bilen. Dørene på bilen har fått litt juling, og tre av hengslene må lappes. Med slagtrekker og stor hammer fikk jeg de til slutt av. Her ser en et av "kraterene" I helgen fikk jeg god hjelp av JTWE og fikk tatt ut forstilling og girkasse. Mutterene på tromlene bak satt jo som seg hør og bør ganske godt. Man liker mange bilder, sant? Den observante leser ser at det fremre girstaget måtte ofres pga. knekt skrue i skjøten mellom fremre og bakre stag. Forstillingen før demontering. Høyre støtdempertårn har rustet ganske kraftig og trenger antakelig litt nytt stål. Usikker på hvordan dette skal gjøres best!? Hele bilen er full av sand i alle hulrom, og bak dekselet til torsjonsstaget bak var intet unntak. Dekselet er såppas rustent, at jeg frykter jeg må anskaffe et nytt. En rask utgravning av girkassen med skrujern og stålbørste viser en utvendig fin girkasse. Det er olje i girkassen, men med revnet gummibelg, mange år ute og et hardt liv er jeg spent på tilstanden inni girkassen. Har ikke bestemt meg om jeg skal overhale den, men ønsker å teste den i en bil før jeg monterer den igjen! I går ble deler av forstillingen lagt i Strip-All, og i dag går resten i. Oppdatering følger..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #18 på: november 19, 2009, 01:26:48 am » |
|
Gratulerar med flott splittbuss!! Dette er jo kjempebra prosjekt! Er ikkje avskrekkande mykje rust heller! Litt jobb er det jo men det er jo tross alt splittbuss! Skal den verta lika flott inni som den det er avbilda lenger oppe her 'og? Lokka til vidare ivertfall
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #19 på: november 20, 2009, 00:42:18 am » |
|
Tistlo: Takk for det! Nok å ta tak i, ja. Men dette bør gå bra! Får gjort litt nå og da. Etter et par netter i badet er ting litt behageligere og lettere å jobbe med. Ting sitter likevel godt sammen etter å ha stått i over 30 år. Kommer til å dreie tromlene selv om de nesten ikke har slitekant siden de har ganske dype porer etter rust. Er nå i gang med å lage dette verktøyet for å demontere kingpin'en. Håper det blir suksess! M.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bjørnar
|
|
« Svar #20 på: november 20, 2009, 01:08:38 am » |
|
Det håper jeg å! Er det "Strip all" du legger delene i? Ser bra ut Magnus!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #21 på: november 20, 2009, 11:25:41 am » |
|
Stemmer, men kun i romtemperatur og ca. to døgn. Når det nærmer seg sammensetting og lakkering vil jeg varme opp badet til ca. 50grader før jeg legger ting oppi. Da ser delene nye ut.. M. Det håper jeg å! Er det "Strip all" du legger delene i? Ser bra ut Magnus!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #22 på: november 20, 2009, 11:27:40 am » |
|
Du har ikkje eit bilde av tanken du har strip all i då?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
jaru
Supermedlem
Innlegg: 675
Bosted: strømmen
|
|
« Svar #23 på: november 20, 2009, 11:31:40 am » |
|
Du har ikkje eit bilde av tanken du har strip all i då?
skaff deg en varmtvannsbereder og kapp av toppen
|
|
|
Loggført
|
if it works don`t fix it Member of mandagsklubben
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #24 på: november 20, 2009, 13:03:30 pm » |
|
Du har ikkje eit bilde av tanken du har strip all i då?
Det er et liggende oljefat som er kløyvd...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #25 på: desember 06, 2009, 13:28:44 pm » |
|
Lite med oppdateringer, men det er gjerne fordi det ikke skjer så mye spennende. Har demontert ca. alt under bilen nå. Sveisedeler kommer ikke før i ca. mars fra Musclebus, så ikke så mye å gjøre på karroseriet før den tid. Men har fortsatt på forstillingen. Det første verktøyet til vw for å demontere kingpin boltene var ikke godt nok. Gjengene ble slitt i stykker, 6mm stål bøyd og sveisen min røyk. Derfor gikk jeg over til verktøyet som er ment på verkstedpresse. Med litt over tre tonn trykk gled de ut. Begge ser fine ut, men trenger nye foringer! Så nå er det igang med å lage styring til brotsj ala denne: Tre av bladene i fjærpakkene foran er også knekt ytterst: Noen som har erfaring med å sveise sammen disse igjen (TIG), evt. har et par ekstra liggende? Motor har også kommet i hus! Først en rusten 1200 D-motor fra en boble, sammen med NOS buss-eksos og riktig buss luftfilter. Dagen etterpå fikk jeg enda en motor, med motorkode 71.. Da har jeg valget mellom en motor som er litt feil utseendemessig og som er fra ca. -65 (D-motoren), og den andre som er fra -63 som er før bilen ble laget, men som ser riktigere ut. Hva tror folket? Tror uansett jeg kommer til å plukke dem i biter og overhale dem (i gang med det allerede), så da kan det bli en til overs om noen skulle trenge det? Men det er fortsatt masse mer som skal demonteres og stelles med, så om det er interesse for det følger det flere bilder i dagene som kommer.. M.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ALIEN
Supermedlem
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #26 på: desember 06, 2009, 15:44:42 pm » |
|
De fjærstavene kaster du.... de kan ikke sveises..
Alien
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hølby
Supermedlem
Innlegg: 1637
Bosted: Gan
Originalt er kult!
|
|
« Svar #27 på: desember 08, 2009, 20:51:20 pm » |
|
Tøff bil, blir spennende å følge med utviklingen videre
|
|
|
Loggført
|
| Mobil: 90828000 Hølby: 1958 Folkevogn m/piler Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell T3 Gipsy Camper 1985 |
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
|
« Svar #28 på: desember 11, 2009, 13:54:42 pm » |
|
Ja hadde nok satsa på nye Torsjonsfjærer je og. Er jo synd om de f.eks skulle ryke på motorveien pga de ble sveist istedetfor nye Trur du får kjøpt nye hos div forhandlere og
|
|
|
Loggført
|
VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #29 på: desember 11, 2009, 16:48:24 pm » |
|
Sveising er vel i teorien mulig, men krever nøye etterbehandling om det skal bli riktig. Kun nysgjerrig, siden jeg har fått litt forskjellige meninger om nødvendigheten av å fikse dem. Kanskje noen har en fjærpakke liggende, så kan jeg ta fjærblader fra den? (Fullt klar over at det er enkelt å kjøpe ny, koster ca. 800,- + moms) Oppdatering om fremgangen er at det demonteres, vaskes og insipiseres motorer om dagen. Handler inn og tilrettelegger i garasjen med hyller, komressor, verktøy, punktsveiser, m.m. Sakte, men sikkert... M.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|