mai 05, 2024, 06:30:42 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1300 motor fusker  (Lest 1240 ganger)
1302super
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: ski


Vis profil

« på: juli 21, 2010, 22:59:15 pm »

god kveld godtfolk Glad har en 1302 med 1300 motor som jeg har prøvd å justere tomgangen på en stund nå. den går helt fint når jeg starter opp og kjører med en gang, altså kald, men når den blir varmere så fusker den når jeg skal gi på, må liksom gi veldig rolig med gass for at den ikke skal fuske, noen som har ett godt svar?? Glad
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #1 på: juli 21, 2010, 23:51:42 pm »

God kveld, ja. Har også en 1302 med 1300. Det at en gammel boblemotor fusker er vel normalt. Kan være hva som helst. Generelt er det to årsaker: Tenning eller forgasser (men uansett - start med riktig justerte ventiler)

Tenning: Den må være riktig. Justere tenningstidspunkt med stroboskoplampe. Gode tennplugger, pluggledninger, fordeler, osv, hjelper alltid. Finnes masse sider på nettet om justering. Sjekk denne: http://www.vw-resource.com/tune-up.html#timing (meget bra oppslagsverk)

Forgasser: En vanlig feilkilde er at det er for mager blanding. Det kommer av at forgasseren blir slitt og trekker større eller mindre mengder falsk luft. I tillegg er originaloppsettet "magert", slik at man lett ender opp med for lite bensindamp i blandingen. Viktig at forgasseren er riktig stilt. Beskrives her: http://www.vw-resource.com/carb.html#adjust. Merk spesielt punktet om justering av "volume control screw".

Siden ting er OK på kald motor kan man kanskje anta at blandingen din er for mager. Choken din hjelper med fet blanding i starten, men når choken slår seg av mister du den effekten. En mulig feil kan også være akselerasjonspumpen. Symptomene er omtrent som du beskriver: Når du trykker raskt på pedalen får ikke forgasseren den ekstra spruten med bensin. Du kan jo sjekke pumpen. Vanlig feil er lekkasje i membranen eller tett dyse.

Lykke til!
Loggført
Bekkelagsmafiaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 735
Bosted: drøbak


KDF-LOOK


Vis profil WWW
« Svar #2 på: juli 22, 2010, 21:47:32 pm »

skru blandings skruen helt inn og 2,5 runde ut.
prøv det etter justert ventilser
Loggført

Part of the legendary Bekkelagsmafiaen
anno 1996.
Marius melstrøm
Sponserd by:
--------------------------------------------------------------------------------

http://www.vdub2you.com/
1302super
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: ski


Vis profil

« Svar #3 på: juli 22, 2010, 22:54:11 pm »

takker for svar og tips:) får fikle litt med det når jeg kommer hjem fra ferien:)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!