mai 19, 2024, 00:38:59 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: shimse vippesell..hvor mykje tilates før støtstenger kappes??  (Lest 1018 ganger)
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« på: april 20, 2011, 17:29:54 pm »

skal montere scat vippestell 1:25 på min 1915. og må shimse opp vippe stelle for og få ventil klaring.. hvor mykje tillates før en kapper støtstenger? Glad
har og slike ledda justerings skruer og med slik hette over ventil topp for større og bedre annleggs flate. skal slike justerings skruer og brukes med 0.15 klaring?

om eg bruker 3 shims som totalt blir ca 2.5 mm  så klare eg justere 0,15 klaring..

mvh john arne Glad
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 20, 2011, 17:53:09 pm »

På de 2 motorene jeg har fått justert støtstanglengde på er det ikke shimset i det hele tatt
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #2 på: april 20, 2011, 18:25:45 pm »

kan scat sine forsterka støtstenger kortes inn? elle må en spesiell type brukes
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 21, 2011, 00:03:19 am »

Virker som om du jobber fra feil ende ved dette spørsmålet.

Lengden på støtstengene avgjøres av vippearms geometrien (dvs samme belastning på ventilstyring i åpen og lukket leie).og ikke hvor mye shims du har under selve bryggen. Erfaringsmessig må det shimset ut endel ved swivelfeet justerskruer. Men pass på at oljesporet inne i vippearmen liner opp med inngående smøre hull i swivelfeet skruen.

Står masse om dette temaet på dette og andre forum.
Loggført

jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #4 på: april 21, 2011, 09:21:16 am »

Slik det er shimset nå sp treffer svivel feet center på ventil pad. Og har justert klaring til 0.15. Og ventil er kommet halv veis av lengden den skal klemmes ned ved. Når veiv er turnet tilsvarende..    om nogen forstod den merkelige forklaringen... hehe
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: april 21, 2011, 09:30:41 am »

På min 1915 med samme vippene har jeg 4 shims. Har og swivelfeet, men har satt dem litt offsenter så de kan rotere for jevnere slitasje (leste det en plass) Engle 110, aner ikke hva slags løftere...
Forstår ikke dette med line opp oljesporet i swivelfeet skruen, det er jo et frest spor rundt som det er på banjoskruer?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #6 på: april 21, 2011, 15:24:39 pm »

Dreiebenken står klar i hønsehuset... du får være den første til å benytte den til noe fornuftig :-)
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: april 21, 2011, 18:22:41 pm »

Så får du dreis på stanga og høne på kjøpet?  Osteaktig
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 22, 2011, 00:00:10 am »

Det stemmer. justerskruen skal stå i samme vinkel som ventilen ved halv åpning. Men helst litt på høyre siden av ventilstammen for enklere rotasjon ved ventilfjærer med viklingene mot høyre sett ovenfra.

Til Formula vee. Oljesporet er 360 grader på justerskruen..ja. Men ca 2,5mm bredt. Og oljehullet i vippearmener også ca 2,5mm. Sporet og oljekanalen må line up.. for at oljen skal komme dit den er ønsket  Osteaktig
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: april 22, 2011, 11:21:25 am »

Det var et godt tips... Da kan jeg ikke justere vekk 3mm ventilklaring på èn ventil (uten å slipe høyere oljespor på skruen... )  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!