1022
|
Forum / German/Euro-look / Sv: Bremser
|
på: desember 29, 2007, 21:16:11 pm
|
Så langt har jeg ikke kommet enda. Nå er det først prøving og feiling for å se om dette er fysisk mulig å få til. Profesjonelle tegninger og beregninger er på vei. Maskinering vil bli gjordt av et ledende firma innen maskinering. Kan de maskinere kunstige hofteledd i Titan klarer de nok dette også Disse eventuelle papirene blir nok bare gjeldene for den aktuelle bilen da alt skal godkjennes som en "pakke", men tiden vil vise. Blir bremsene godkjent uavhengig av bil kan jeg jo alltid få produsert noen sett å selge, men rik blir jeg nok ikke
|
|
|
1024
|
Forum / Porsche-look / Biler med Porsche-look
|
på: desember 29, 2007, 20:57:02 pm
|
Her poster du bilder av Porsche-look bobler. Disse hadde sin glanstid på 80-tallet men noen finnes enda.
Begynner men en så har tatt den helt ut.
|
|
|
1025
|
Forum / German/Euro-look / Sv: Bremser
|
på: desember 29, 2007, 20:01:29 pm
|
Ryfylke Aluminium ordner det med tegninger og beregninger, men om du har veldig lyst kan jo du også få lov til å tegne.
Blir nok TUV i Tyskland uansett på denne her....
|
|
|
1027
|
Forum / Problemløseren / 1303 Fjørbein
|
på: desember 29, 2007, 11:54:48 am
|
Da Haynes manualen ikke omhandler nye type fjørbein på 1303 har jeg noen spørsmål.
Er dette rette måten å sette de sammen på? Bruker man disse gummiringene på fjærene og hvor kjøper man disse i tilfelle nye? Skal det være noen form for skummgummiteting mellom lagerskål og karosseri? I tilfelle hvor får man kjøpt dette? Skal denne gummiputen og plasthylsen være løs på demperen eller skal den sitte fast?
Er det noen som har noe oppslagsverk for ny forstilling? Haynes omfatter bare 3 punkt fjørbein. Skulle hatt for hele forstilling. Stabstagfeste, spindler, bærearminnfesting osv.
|
|
|
1029
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Er det nokon som driv med motorsport her inne???
|
på: desember 28, 2007, 20:13:05 pm
|
Hehe....den røde bobla var nok min fetters... synes den situasjonen der hørtes kjent ut hvertfall...i så fall stemmer det at det er på lyngås. Han har en 2,4 type 2 motor. Han kjørte i stykker på Nm kombi i hakavik (nordre eiker) Så nå er det skruing for alle penga. [/quote]
Skulle hatt noen ord med den vandalen. Neida. That's Racing!
|
|
|
1031
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Er det nokon som driv med motorsport her inne???
|
på: desember 28, 2007, 20:03:30 pm
|
Kan vel ikke gå rett på rallycross heller.. må vel ha kjørt noen bilcross løp(5stk?) før man kan løse h-lisens.
Det er ikke nødvendig. Du kan få Hastighetslisens uten å ha kjørt noe før. Du må da ha en form for "oppkjøring" som viser at du behersker redskapen. Har du kjørt 5 bilcrossløp slipper du denne "oppkjøringen"
|
|
|
1032
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Er det nokon som driv med motorsport her inne???
|
på: desember 28, 2007, 11:59:56 am
|
Bilen var blå med gul vinge sist jeg så den. Bygget alt selv utenom girkassen. Fra rustsveising til lakkering. Det var mye arbeid gitt..... Ved siste bremsing var det 207 hk og 240 nm
48/40 Porschetopper Dellorto DRLA 48 TriJet P kam og Scat løftere. Motvektsveiv og Scat H-beam råder 103 sats med JE stempler. Tørrsumpsmøring
SF Dogboks med ZF lamell sperre
Å bygge Volvo til Rallycross er veldig mye arbeid og det koster mye penger om du skal en bil som ikke blir sist Du må bygge om til fourlink og wattlink og ny bakaksel. Stående fjærben kreves. Sperre og ny utveksling kommer fort på 15.000,- Skikkelig girkasse er et must og dette koster 10-15.000,- Alle rallycross-Volvoer har glassfiber rundt hele bilen.Koster ikke så mye men tåler ikke mye heller. Forstilling må bygges om og skal du ha skikkelige dempere (öhlins) koster det deg fort 30.000
Den billigste bilen du kan bruke er Boble eller om du vil bli sist er en Ford Sierra et billig alternativ.
Vis du ikke har kjørt noe før så prøv noen løp i bilcross. Da ser du om dette er noe for deg før du har brukt veldig mye penger. Bilen blir ikke automatisk solgt på løp. Jeg kjørte to sesonger før min ble solgt, så har du en bil midt på treet så kan det hende at den aldri blir solgt.
Banene i Bergen og Vikedal er noen av Norges råeste baner og anbefales.
Inngangsbilletten i Bilcross koster deg 15-20.000. Skal du bygge Volvo og henge med kan du sette en 0 til på det beløpet......
|
|
|
1033
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Linda's 1303S
|
på: desember 27, 2007, 20:24:09 pm
|
Alt er til salgs om man får den prisen man forlanger, men jeg ikke tenkt å selge den med det første. Tenkte å reise litt rundt på treff i inn og utland før den eventuelt blir solgt.
|
|
|
1034
|
Forum / German/Euro-look / Sv: Bremser
|
på: desember 27, 2007, 14:53:11 pm
|
Modellbraketten ble seende slik ut. Men siden jeg skal ha en egen kalipper for mekanisk håndbrems kan jeg ikke få denne maskinert i flyaluminium enda. Denne må videreutvikles med feste for kalippere med wire.
Jeg er ingen rev i dataverden så alt er konstruert på "Old School" viset: Passer, linjal, gråblyant og skyvelær.....
|
|
|
1035
|
Forum / German/Euro-look / Sv: Bremser
|
på: desember 27, 2007, 14:51:01 pm
|
Dagens prosjekt har vært å lage en brakett i plexiglass. Bremsekalipperen er noe uvanlig plassert. Dette på grunn av kraft X arm. Ved å plassere kalipperen på denne siden får fjærer og dempere mindre moment å jobbe med og det får man igjen på kjøre egenskaper.
|
|
|
1037
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Er det nokon som driv med motorsport her inne???
|
på: desember 26, 2007, 16:05:00 pm
|
Har kjørt Bilcross, Rallycross Nasjonal Klasse 1, Supernasjonal Klasse 3 og NM runde i Bakkeløp med 2WD Rallybil. Etter 10 år i gamet har jeg lagt hjelmen på hylla for en stund. Er forsatt med i miljøet som tilskuer, funksjonær, mekanikker og bilbygger.
|
|
|
1039
|
Min klubb / Die Käfer Loge (DKL) / Sv: Invitasjon/garasjediskusjon
|
på: desember 23, 2007, 19:05:22 pm
|
Dette høres jo ut til å være et bra tiltak. Men siden jeg er sær, ikke har 150+ hk eller bil, blir jeg nok bare stor i kjeften på nettet. Men det hadde jo vært gøy å "skrøyda å lyga litt" i garasjen te Sonic.
|
|
|
1042
|
Forum / German/Euro-look / Sv: Bremser
|
på: desember 22, 2007, 19:17:02 pm
|
Det er vell Gatebilgeneralen som har rekorden i bremsebenk VM med 921 hk på Cosworthmotor, så motortypen har jo potensiale. Er litt redd T-2 kassen kan bli litt veik når man nærmer seg 1000 hk.....
Bilen vil bli bygget opp i samme finish som Lindas 1303S så det vil ta "litt tid" Men Lindas bil skal bli ferdig først, før jeg går inn for fullt på dette prosjektet.
Blir en del prøving og feiling på dette prosjektet og vil derfor ta tid. Har holdt på i ca 4 år allerede fra første tanke til der jeg er i dag. Har de fleste løsninger i hodet og en hel perm med dokumentasjon og fakta.
Dette er det 4 settet bremser som er blitt satt sammen og nå tror jeg at jeg er fornøyd.
Bilde viser skivebremser på IRS med Brembo 4 stemplet kalipper fra Fiat Coupe Turbo og BMW M3 skive 315 X 28 Går nå for 330 X 28 fra Alfa Romeo og egen håndrekk kalipper fra Wilwood
|
|
|
1045
|
Forum / German/Euro-look / Sv: Bremser
|
på: desember 22, 2007, 17:08:54 pm
|
Kan jo nevne at motoren i denne bilen er noe uvanlig i en Boble. Ford Cosworth 1993 ccm 16V Turbo - 224 hk 091 (T-2) kasse med sperre og custom innmat
|
|
|
1046
|
Forum / German/Euro-look / Sv: Bremser
|
på: desember 22, 2007, 15:36:40 pm
|
Poenget er at jeg ikke skal bruke på Porsche forstilling, bakstilling eller girkasse.
|
|
|
1047
|
Forum / German/Euro-look / Sv: Bremser
|
på: desember 22, 2007, 11:39:31 am
|
Hele intensjonen med dette bygget er å bygge en godkjent bil uten bruk av Porsche deler. Hvorfor? Hvorfor ikke vise at det går an å bygge om en boble uten bruk av Porsche deler. Bremsene bak blir 330 X 28 med 4 stemplede Brembokalippere samt en egen kalipper for mekanisk håndbrems.
|
|
|
1049
|
Forum / German/Euro-look / Sv: Bremser
|
på: desember 22, 2007, 09:13:39 am
|
Her fra en annen løsning som er godkjent. Audi TT bremser.
Som JHU sier kan Biltilsynet godkjenne egne ting uten TUV velsignelse. Granadaen på Moi med 11.7 L Twinturbo og 1700 hk er godkjent uten et eneste TUV papir. Den er hjemmesnekkra i alle hjørner men hver minste ting er godkjent av Biltilsynet.
Ting er mulig selv i Norge om man går den rette veien.
Regner uansett med å må reise til TUV i Tyskland for å få godkjent bilen. Ingen har gjordt en slik ombyggning før og det er ingen å referere til.
|
|
|
1050
|
Forum / German/Euro-look / Bremser
|
på: desember 21, 2007, 20:27:15 pm
|
Kjennetegn på en skikkelig Germanlooker er som kjent store bremser. Dette har jeg tenkt til å ta helt ut og har begynt å sette sammen noe. Bremsene foran består av firestemplet Brembokalipper fra Mitsubishi Lancer EVO 8. Bremseskivene er fra Alfa Romeo med 3.2 liter motor. 330 X 32. Dette smyger under 17" felger, men da uten avballanseringslodd midt i felgen..... Brakettmal er laget i plexiglass for prøving å feiling. Vil bli maskinert i aluminium når den tid kommer.
|
|
|
|