VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Martin på mars 06, 2008, 16:41:30 pm



Tittel: batteri spørsmål.
Skrevet av: Martinmars 06, 2008, 16:41:30 pm
skal ha kjøleskap i bussen, å derfor hadde jeg tenkt å sette inn et batteri til. skal koble kjøleskapet rett på dette, så da er spørsmålet. kan jeg koble det ekstra batterie til det som er der fra før, eller vil det da bli 24V? alternativet blir eventuelt å lade batteriet med vedlikeholds lader når ikke kjøleskapet er i bruk.


Tittel: Sv: batteri spørsmål.
Skrevet av: vidar eianemars 06, 2008, 16:52:28 pm
På camping sjapper får skille relè som gjør at du kan ha to batterier.

Kansje dette er en løsning:


Tittel: Sv: batteri spørsmål.
Skrevet av: FreddyBmars 06, 2008, 16:55:56 pm
Seriekobling = 24V + til - og + til -
Paralellkobling = 12V + til + og - til -

Paralellkobling kan i teorien tappe batteriet ditt for strøm om bilen blir ståande lenge. Og i prinsippet bør batteria vere identiske på ampére. Rett meg gjerne om eg tek feil..


Tittel: Sv: batteri spørsmål.
Skrevet av: Martinmars 06, 2008, 16:56:25 pm
tusen takk får det, så det nye batterie vil bli ladet av dynamoen det å?


Tittel: Sv: batteri spørsmål.
Skrevet av: Pål Amars 06, 2008, 17:01:01 pm
Du bør bruke en solenoid. Dette er en skiller som gjør at dynamoen lader begge batteriene når du kjører, men bare det ene batteriet tappes for strøm når du bruker kjøleskapet. Velkjent innretning i bilstereomiljøer.


Tittel: Sv: batteri spørsmål.
Skrevet av: EspenXmars 06, 2008, 17:01:16 pm
Dette hørtes ut som en tråd som jeg burde lese for å lære. Kan ikke bidra, men hvis du skulle lure på hvordan man enklest tapper et batteri, er det bare å spørre Martin :D


Tittel: Sv: batteri spørsmål.
Skrevet av: vidar eianemars 06, 2008, 17:04:13 pm
Uten skille relè vil dynamoen din slite/havarere med å lade begge. Det enkleste er å koble om slik som tegningen viser. I bilstereoverden er det somregel altid 2 eller flere batterier. Da blir heftige dynamoer å skille relèr innmontert. Så kansje stereo sjapper også har dette...


Tittel: Sv: batteri spørsmål.
Skrevet av: Martinmars 06, 2008, 17:06:42 pm
takker, jaggu blitt klokere på dette feltet også  ;D kommer til å ha en bryter allikevel der hvor jeg har satt en pil.


Tittel: Sv: batteri spørsmål.
Skrevet av: Martinmars 06, 2008, 17:10:34 pm
så hvis jeg skulle ver uheldig å tømme batteri nr 6 som jeg har koblet kjøleskapet til. da vil det altså ikke fortsette å ta strøm i fra nr 5


Tittel: Sv: batteri spørsmål.
Skrevet av: Pål Amars 06, 2008, 17:43:48 pm
Uten skille relè vil dynamoen din slite/havarere med å lade begge. Det enkleste er å koble om slik som tegningen viser. I bilstereoverden er det somregel altid 2 eller flere batterier. Da blir heftige dynamoer å skille relèr innmontert. Så kansje stereo sjapper også har dette...

Det er jo greit å være sikker på at bilen starter selv om du har mye pils i skapet  8)
Stereosjapper tar vanligvis veldig mye for en slik,  1000-1500 kr, men jeg har sett dem for ca 300 kr... Elfa???


Tittel: Sv: batteri spørsmål.
Skrevet av: Martinmars 06, 2008, 17:55:27 pm
denne kom fram ved søk på "skillerele"


Tittel: Sv: batteri spørsmål.
Skrevet av: Pål Amars 06, 2008, 18:03:25 pm
Denne virker bra:

http://www.ostbatutstyr.no/index.php?side=butikk&kategori=18&subkategori=14&id=1207


Tittel: Sv: batteri spørsmål.
Skrevet av: flatfourmars 06, 2008, 18:21:04 pm
En aktiv batteriskiller til 700 kr er vel ikke nødvendig i dette tilfellet. På elfa kan du kjøpe et rele til Kr 42,- og koble de slik som tegningen over her...
Dette på 40 ampere burde holde http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=5282.htm


Tittel: Sv: batteri spørsmål.
Skrevet av: Unneberg Bilmars 06, 2008, 19:21:38 pm
du kan jo stikke innom oss da martin ;) har på hylla vi


Tittel: Sv: batteri spørsmål.
Skrevet av: Martinmars 06, 2008, 21:01:41 pm
kommer i morra. ;)


Tittel: Sv: batteri spørsmål.
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 06, 2008, 21:25:07 pm
håper du ikke kjøper et 40A rele som er beregnet for å drive en benzinpumpe eller noen extralys til å skille to batterier.
må nok inn med noe tyngre skyts som nevnt over som en solenoid eller ett kraftrele.
hvis du tømmer det ene batteriet over natta etc... og så starter bilen slik att det tomme batteriet lades opp så er ladestrømmen inn på det tomme batteriet MYYYYE høyere enn 40A siden det vil lades både fra dynamoen og ta strøm fra det fulle batteriet.DEt fulle batteriet har mange hundre ampere i kapasiet over kort tid og vil være nok til å smelte det relè.


Tittel: Sv: batteri spørsmål.
Skrevet av: Pål Amars 06, 2008, 21:58:12 pm
håper du ikke kjøper et 40A rele som er beregnet for å drive en benzinpumpe eller noen extralys til å skille to batterier.
må nok inn med noe tyngre skyts som nevnt over som en solenoid eller ett kraftrele.
hvis du tømmer det ene batteriet over natta etc... og så starter bilen slik att det tomme batteriet lades opp så er ladestrømmen inn på det tomme batteriet MYYYYE høyere enn 40A siden det vil lades både fra dynamoen og ta strøm fra det fulle batteriet.DEt fulle batteriet har mange hundre ampere i kapasiet over kort tid og vil være nok til å smelte det relè.


X2


Tittel: Sv: batteri spørsmål.
Skrevet av: 1303SSmars 07, 2008, 10:10:47 am
dette er jo brukt på båter så det er berre å få ett skillerele som er kraftig nok og ett batteri som er beregnet for kjøleskap/lys/etc.Ikke startbatteri.Dette koster vel litt men det sparer masse eder og galle senere ;)