mai 16, 2024, 20:19:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Konstruksjon, wagen west senkespindel?  (Lest 18202 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #60 på: desember 12, 2010, 19:30:28 pm »

hvis bærearmene ligger å gnisser mot forstillingsrøren da...
men i normale tilfeller gjør de ikke det
bare i hjemme i garasjen smalnet forstilling og fjørpakke tilfeller.
alltid noe positivt
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #61 på: desember 12, 2010, 19:39:31 pm »

Det kan bare bli to ting; styrestaget og senterfestet til fjærbladene. Bærearmen rir vel såvidt på en skulder også, men tror det primært er tetning og ikke lagring. Samt at lagrene i forstillingen får litt juling pga armen fra spindelfeste til opplagring.

Da er vi nok enige om at det senterstykket er en viktig komponent. Hva hindrer at midt stykket flyttes sidelengs i puma patenten? Klem kraften mellom halvmånedelen og røret. For det er vel ingen som legger for mye flid i bredden på slissen der en av de to mest kritiske settskruene på hele bilen løper. Godt at Puma folket sier at man skal sveise dette fast...

Avis saken har en kloss låst inne i en bit med firkantrør, det er i hvertfall bedre enn en Puma uten sveis.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #62 på: desember 12, 2010, 19:42:37 pm »

hvis bærearmene ligger å gnisser mot forstillingsrøren da...
men i normale tilfeller gjør de ikke det
bare i hjemme i garasjen smalnet forstilling og fjørpakke tilfeller.
alltid noe positivt

Det vil være positivt på en side i hvertfall...

Red9 design har hoppet over hele senter biten i deres coil-over løsning...  kan kalle det for den mest optimale gnisse-forstillingen der ute.
Loggført

Speed is no substitute for direction
TEH
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag



Vis profil
« Svar #63 på: desember 12, 2010, 19:48:59 pm »

Så da sitter vi igjen med kappåvri?
Loggført

Mob:92245040
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #64 på: desember 12, 2010, 19:57:25 pm »

Hva med puma med påsveisede vegger ved siden av halvmånedelen? Da åker den vel ingen vei?
Loggført

Speed is no substitute for direction
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #65 på: desember 12, 2010, 20:01:05 pm »

hvis bærearmene ligger å gnisser mot forstillingsrøren da...
men i normale tilfeller gjør de ikke det
bare i hjemme i garasjen smalnet forstilling og fjørpakke tilfeller.
alltid noe positivt

Det vil være positivt på en side i hvertfall...

Red9 design har hoppet over hele senter biten i deres coil-over løsning...  kan kalle det for den mest optimale gnisse-forstillingen der ute.

Såvidt jeg vet er Red 9 sin stoppet i hver ende med  skive med mutter på utsia  av bærearmen i toppen,i tillegg til sett skruene på enden.
Ville ikke tro det er noe dårligere løsning enn at fjærene bare går igjennom mitten?
Loggført

Alt MÅ ned!!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #66 på: desember 12, 2010, 20:13:43 pm »

I så måte er det interessant å se på bilder som dette;

"Gropen" som er laget i røret i senter, har innerdelen en mottaker? Innerdelen har vel originalt et par sveiser mot rørene også?





Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #67 på: desember 12, 2010, 20:29:26 pm »

Ville ikke tro det er noe dårligere løsning enn at fjærene bare går igjennom mitten?

Som du ser av bildene her så er det bare mittstykket som tar kreftene sideveis. Armene har ikke anlegg til dette i heletatt.

"Gropen" som er laget i røret i senter, har innerdelen en mottaker? Innerdelen har vel originalt et par sveiser mot rørene også?

Innerdelen har en mottaker, kan ikke huske å ha sett noen sveiser der.
« Siste redigering: desember 12, 2010, 20:31:00 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7144
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #68 på: desember 12, 2010, 20:33:34 pm »

originalt har røret bare pressninger ned i søkk i senterdelen ja, men med en avis-adjuster ligger bare set-skruen an mot slissa i den innerste skiva, ja... hvis man ikke sveiser de sammen da
« Siste redigering: desember 12, 2010, 20:35:07 pm av grelland » Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #69 på: desember 12, 2010, 20:43:21 pm »

Og det er to søkk pr rør? For/bakside?

Loggført
TEH
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag



Vis profil
« Svar #70 på: desember 12, 2010, 20:49:16 pm »

Og det er to søkk pr rør? For/bakside?



Noe sånn ja, men det er vel bare settskruene som holder fjærene.
Loggført

Mob:92245040
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #71 på: desember 12, 2010, 21:04:37 pm »

Men er det ikke bedre at bærekulen til 300kr knekker enn at du får en sprekk i spindelen som fører til at den knekker på et kumlokk en måned etter?

Et sett med spindler som en har betalt et par tusen for å få noen til å sveise og sjekke for sprekker tror jeg de fleste kvier seg med å skifte ut jevnlig?

M.

gjennomprøvet sikkert, med kostandsspørsmål høyest på prioriterings lista.
de er ikke spesielt overdimensjonert,
og sef har jeg kikket på bærekuler. sammelign det med en spindel så mener jeg det blir det svakeste leddet
sklir du inn i fortauskant med en slik spindel ...er det bærekula som knekker eller spindlen som brister
jeg holder en knapp på kula.
HVIS man lager den spindelen skikkelig vel å merke.
dvs  en kvalifisert sveiser /kanksje TIG sveis med korrekt tilsatstråd.med OG bolter i tillegg

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #72 på: desember 12, 2010, 21:08:44 pm »

Om vi snakker bay forstilling fortsatt så får balljointene mest juling i form at kreftene prøver å banke kula opp i bunnen av holderen. Skal ganske mye til før den reiser gjennom der...
Bay har begge bærekuler pekende ned... på folkevognen peker den øvre ned og den nedre opp.
Loggført

Speed is no substitute for direction
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #73 på: desember 12, 2010, 21:28:00 pm »

Er hullet i midten rundt eller firkanta? Isåfall burde lagrene vært bytta med koniske,ville jeg tro
« Siste redigering: desember 12, 2010, 21:30:52 pm av riskyer » Loggført

Alt MÅ ned!!
TEH
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag



Vis profil
« Svar #74 på: desember 12, 2010, 21:34:45 pm »

Er ikke noe problem i å sveise disse, så det ikke blir sprekker. Eller for den saks skyld, for svake.
Problemet er heller varmen du utsetter dem for. Med riktig prosedyre går vel det også...

De som har hatt varmgang i spindel ved feks gåent hjullager, vet jo at det er fare for at spindelen knekker ved belastning. Dette fordi den blir sprø. Har selv erfart dette, og det er ikke morro og se at hjulet plutselig ruller forran bilen...

Sjansespill?

Loggført

Mob:92245040
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #75 på: desember 12, 2010, 22:18:56 pm »

Jeg tipper orginalforstillingen er god nok. Det er produsert ganske mange slike, og vw hadde nok gjort noe hvis det viste seg den ikke var god nok. Forstillingen er ikke bedre enn det svakeste punktet, og det er ikke midt i platen som det her skal sveises i. Det faktum at det svakeste punktet ikke vil være i, eller ved, sveisen etter utført (riktig) sveising fører til den enkle konklusjonen: Riktig sveisede spindler vil ikke svekke forstillingen. Blunker 

Og folkens, det er ikke spesielt store belastninger på disse delene. Hvis vi tar ordentlig i så kan vi si 2000kg på et hjørne forran. For skjærspenning tilsvarer dette ca 250 N/mm på en M10 bolt. Dobler du til 4000kg vil fortsatt en M10bolt i 8.8-kvalitet holde rent teoretisk. (og ja jeg vet at jeg glemmer utmatting, momenter,normalkrefter osv) Dette setter kanskje diskusjonen litt i perspektiv?

Dere er fryktelig gode til å kverulere. Jeg blir bare smågutten i så måte, i dette selskapet Osteaktig
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #76 på: desember 12, 2010, 22:18:59 pm »

Er hullet i midten rundt eller firkanta? Isåfall burde lagrene vært bytta med koniske,ville jeg tro

Hullet er firkantet for at bladfjærene ikke skal kunne vri seg. Ja det skulle vært koniske lager ute ved bærearmene.
Jeg har aldri sett eller hørt om noen som har gjort det.
Loggført

Speed is no substitute for direction
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #77 på: desember 12, 2010, 23:03:21 pm »

Jeg tipper orginalforstillingen er god nok. Det er produsert ganske mange slike, og vw hadde nok gjort noe hvis det viste seg den ikke var god nok. Forstillingen er ikke bedre enn det svakeste punktet, og det er ikke midt i platen som det her skal sveises i. Det faktum at det svakeste punktet ikke vil være i, eller ved, sveisen etter utført (riktig) sveising fører til den enkle konklusjonen: Riktig sveisede spindler vil ikke svekke forstillingen. Blunker 

Og folkens, det er ikke spesielt store belastninger på disse delene. Hvis vi tar ordentlig i så kan vi si 2000kg på et hjørne forran. For skjærspenning tilsvarer dette ca 250 N/mm på en M10 bolt. Dobler du til 4000kg vil fortsatt en M10bolt i 8.8-kvalitet holde rent teoretisk. (og ja jeg vet at jeg glemmer utmatting, momenter,normalkrefter osv) Dette setter kanskje diskusjonen litt i perspektiv?

Dere er fryktelig gode til å kverulere. Jeg blir bare smågutten i så måte, i dette selskapet Osteaktig

Det setter det i litt perspektiv når man sier at skjærlasten er ca 60% av flytlasten til bolten. Dvs at du nå har 800X0.8X0.6 = 384 MPa.
Dine 4000 kg på NOMINELT areal tilsvarer 509 MPa. Det reelle arealet er mindre, samt at du har en spenningskonsentrasjonsfaktor i gjengebunnen. Nei, den holder ikke teoretisk i det hele tatt. Og dette er uten sikkerhetsfaktorer også. Snarveier er livsfarlige...
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #78 på: desember 12, 2010, 23:16:27 pm »

Så faktum er att ein puma forstilling er endå farlegare enn ein sveist spindel(som er gjort skikkeleg) ?`

Bora eit hol gjennom midten på ein forstilling og smella ein bolt igjennom då? vil vel forbedra da ein heil del, om da kun er den vetle sett skrua som helder på sidekreftene.

Er vel ikkje so veldig omfattande å setta inn koniske lager vist det hjelper  ?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #79 på: desember 13, 2010, 01:59:30 am »

Jeg tipper orginalforstillingen er god nok. Det er produsert ganske mange slike, og vw hadde nok gjort noe hvis det viste seg den ikke var god nok. Forstillingen er ikke bedre enn det svakeste punktet, og det er ikke midt i platen som det her skal sveises i. Det faktum at det svakeste punktet ikke vil være i, eller ved, sveisen etter utført (riktig) sveising fører til den enkle konklusjonen: Riktig sveisede spindler vil ikke svekke forstillingen. Blunker 

Og folkens, det er ikke spesielt store belastninger på disse delene. Hvis vi tar ordentlig i så kan vi si 2000kg på et hjørne forran. For skjærspenning tilsvarer dette ca 250 N/mm på en M10 bolt. Dobler du til 4000kg vil fortsatt en M10bolt i 8.8-kvalitet holde rent teoretisk. (og ja jeg vet at jeg glemmer utmatting, momenter,normalkrefter osv) Dette setter kanskje diskusjonen litt i perspektiv?

Dere er fryktelig gode til å kverulere. Jeg blir bare smågutten i så måte, i dette selskapet Osteaktig

Det setter det i litt perspektiv når man sier at skjærlasten er ca 60% av flytlasten til bolten. Dvs at du nå har 800X0.8X0.6 = 384 MPa.
Dine 4000 kg på NOMINELT areal tilsvarer 509 MPa. Det reelle arealet er mindre, samt at du har en spenningskonsentrasjonsfaktor i gjengebunnen. Nei, den holder ikke teoretisk i det hele tatt. Og dette er uten sikkerhetsfaktorer også. Snarveier er livsfarlige...

Du burde bruke 0,58 for flyt, på skjærspening. 0,6 er ikke vel nøyaktig nok? Blunker 
Mente det er greit å regne 0,75 for brudd...
Ser nå at jeg blingsa med hoderegninga, bolten ryker på 4000kg. Men den tåler fint 2000kg før flyt, og om jeg ikke husker feil ang 0,75, så tåler den over 3500kg før brudd. (Teoretisk, uten sikkerhetsfaktor osv.)

Men tok du poenget med innlegget mitt? eller ble du mest opptatt av feilen min?
(ang snarveier, så var det aldri meningen å bruke denne bolten i forstillingen. ei heller å utsette den for 4000kg skjærkraft.)
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #80 på: desember 13, 2010, 11:56:22 am »

Jeg ser at det kan virke som jeg er ute etter å finne feil i det du sier.. Og det er vel til en viss grad riktig - men det går ikke på deg eller din kunnskap. Så ikke ta det som en kunnskapskamp!

Det jeg prøver å formidle er at ting ikke er så enkelt som det kan virke som. Problemet er når du skriver at det er enkelt, og at bolten tåler 4000 kg, så lenge man sveiser spindelen godt og så videre så tar noen det for god fisk og kjører på uten å ha den breddekunnskapen du tydeligvis sitter på. Da kommer "sannheter" frem som at 1cm sveis tåler 1000kg og så videre. Og noen kommer til å ta skikkelig i, og sveise til hele akseltappen er rød og blå...
Ta også en liten kikk på linken til bærekulefeilen - den røk vel omtrent garantert langt før nominelle lasten.. Som en parantes til overslagsregning og enkle tommelfingerregler.

Det jeg prøver å si generelt er at man må gjøre ting skikkelig - og ta den jobben det er for å sørge for at det blir trygt og bra. Det å lese på et nettforum er et dårlig utgangspunkt i så måte Glad
Skal man bare kjøre på et jorde - så gi gass. Da skader man hvertfall bare seg selv.

Jeg kan jo ikke sitte og skrive frarådninger i alle tråder - men siden Tistlo er ung er det jo håp Glad De gamle satte får seile egen sjø...



« Siste redigering: desember 13, 2010, 18:10:22 pm av JTWE » Loggført
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #81 på: desember 13, 2010, 13:57:07 pm »

Hvor mye har du tenkt å heve bilen?
Foran er det oftest nok bakkeklaring, det er bak problemene ligger.
Når bilen blir hevet bak øker vinkelen på drivakselene og drivknutene kniper og slites fort ut. Dette kan til en viss grad omgås ved å kjøpe drivknuter som tåler større vinkler. Større vinkler medfører også større effekttap og mere lyd fra knutene. Denne tråden handler en god del om heving og dets fordeler og ulemper :
 http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=19&t=99299&sid=22596cbf26c94ce81742347835fb79f2

Det er godt at ikke alle er senkepøbler Blunker
Loggført
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #82 på: desember 13, 2010, 16:35:42 pm »

Det er skrevet før her at den midtre bolten tar all sideveis belastning, og det er vel ikke hele sannheten såvidt jeg kan skjønne. Hadde hjulet vært montert direkte ut fra torsjons stavene hadde dette vært riktig, men trykket kommer jo 30 cm bakfra/nedenfra i kulene. De vil såvidt jeg kan skjønne ,vil den  benne inni røret mer enn at de trykker inn i midten.
Se på bildet som ble lagt ut og se hvor kraften kommer.
Loggført

Alt MÅ ned!!
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #83 på: desember 13, 2010, 16:56:54 pm »

Har sjekket bilde på Red 9 forstillinga og der er det forsenking på mitten. det kan tyde på at det er noe på endene som sviver rundt.
Loggført

Alt MÅ ned!!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #84 på: desember 13, 2010, 18:08:03 pm »

Det er skrevet før her at den midtre bolten tar all sideveis belastning, og det er vel ikke hele sannheten såvidt jeg kan skjønne. Hadde hjulet vært montert direkte ut fra torsjons stavene hadde dette vært riktig, men trykket kommer jo 30 cm bakfra/nedenfra i kulene. De vil såvidt jeg kan skjønne ,vil den  benne inni røret mer enn at de trykker inn i midten.
Se på bildet som ble lagt ut og se hvor kraften kommer.

Hvis du tegner dette opp ovenfra så vil du se følgende;

Sidekrefter fra underlaget må taes opp i bilen som i samme retning (det er dette som gjør at bilen svinger). Opplagringen til bærearmen lager krefter som går på langs av bilen, mot bærearmen. (sett kun på krefter i et horisontalt plan, de virker også opp/nedover med en eller annen grad)

Sidekreftene på bærearmen lager et moment på bærearmen. Dette blir en tillegg, ikke i stedet for.
Hvis bærearmen prøver å skli sidelengs, ved at den ikke holdes helt fast gjennom fjærstavene, vil det kunne taes opp noe sideveis krefter som friksjon pga at armen står i spenn mot lagret.
« Siste redigering: desember 13, 2010, 18:33:48 pm av JTWE » Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #85 på: desember 13, 2010, 18:35:24 pm »

Har sjekket bilde på Red 9 forstillinga og der er det forsenking på mitten. det kan tyde på at det er noe på endene som sviver rundt.

Jeg tror det ble modifisert til å være en stang som ligger gjennom bærearmene og et plant lager i enden mot bærearmen (heter det torrington-lager?). Regner med at stangen er låst i senter også.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #86 på: desember 13, 2010, 21:00:04 pm »

Hvor mye har du tenkt å heve bilen?
Foran er det oftest nok bakkeklaring, det er bak problemene ligger.
Når bilen blir hevet bak øker vinkelen på drivakselene og drivknutene kniper og slites fort ut. Dette kan til en viss grad omgås ved å kjøpe drivknuter som tåler større vinkler. Større vinkler medfører også større effekttap og mere lyd fra knutene. Denne tråden handler en god del om heving og dets fordeler og ulemper :
 http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=19&t=99299&sid=22596cbf26c94ce81742347835fb79f2

Det er godt at ikke alle er senkepøbler Blunker

Takk fø den linken, eg kunne godt tenkt meg endå litt høgare enn den, men ser ut som det vert vanskeleg med drivakslane bak, ellers so må jo bakakselen senkast og det er muligens upraktisk og. Eller om eg bytter ut cv med uv akslingar?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #87 på: desember 13, 2010, 23:31:03 pm »

Har sjekket bilde på Red 9 forstillinga og der er det forsenking på mitten. det kan tyde på at det er noe på endene som sviver rundt.

Jeg tror det ble modifisert til å være en stang som ligger gjennom bærearmene og et plant lager i enden mot bærearmen (heter det torrington-lager?). Regner med at stangen er låst i senter også.

Ja det sitter et plant lager utenpå bærearmene i Red9 løsningen, men det er ikke problemet... det finnes ikke noe INDRE lager... derav gniss gniss

Og helt rett R, indre foringen på bærearmene må ta mye juling... men uten senter stykke sitter delene bare ikke fast.
Loggført

Speed is no substitute for direction
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #88 på: desember 14, 2010, 00:00:35 am »

Hvis vi snakker om lagringne av bærearmen aksielt i stammen er det vel slike som tar seg av det; men langt fra ideelt ja (de er vel ikke akkurat ment for å holde igjen mot en rørkant. Stanga trodde jeg at stod stille, ikke roterte, men bare holder bærearmen inn mot stammen?

« Siste redigering: desember 14, 2010, 00:14:56 am av JTWE » Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #89 på: desember 14, 2010, 00:18:38 am »

Følger de er med i settet nå for tiden, før (5 år) gjorde de ikke det. Men det er i hvertfall en slags løsning.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!