VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Splittbuss på desember 15, 2011, 22:46:24 pm



Tittel: rettskåret kamdrev...
Skrevet av: Splittbussdesember 15, 2011, 22:46:24 pm
Har søkt på forumet her og ikke funnet noe særlig info om det...

Hva er fordelen med rettskåret kamdrev??

Har det noe å si for driftssikkerheten på motoren?

Mvh
Fredrik


Tittel: Sv: rettskåret kamdrev...
Skrevet av: fantsteindesember 16, 2011, 03:00:42 am
Det er vel slik at når du pakker på stivere ventil fjærer for og unngå ventil flyt når en putter i en råere kam  under trimming
så vil du få mere thrust krefter på veiva og kammen.  Det kommer fra de skrå skjærte tennene på orginal registret i motoren. De er skrå for og unngå støy i motoren .
Når du trimmer så vil du jo ha mest mulig krefter ut av motoren og ikke bruke krefter som forbrenningen skaper på og dytte på en kam og ei veiv bare for at det skal være litt stillere.
Når du står på start streken i et lyskryss,SCC eller på en bilcross bane så er det siste du bryr deg om litt skjørte bank eller kam drev støy..og om det gjør så monter en stinger. ;D


Tittel: Sv: rettskåret kamdrev...
Skrevet av: Splittbussdesember 16, 2011, 07:16:10 am
Det er vel slik at når du pakker på stivere ventil fjærer for og unngå ventil flyt når en putter i en råere kam  under trimming
så vil du få mere thrust krefter på veiva og kammen.  Det kommer fra de skrå skjærte tennene på orginal registret i motoren. De er skrå for og unngå støy i motoren .
Når du trimmer så vil du jo ha mest mulig krefter ut av motoren og ikke bruke krefter som forbrenningen skaper på og dytte på en kam og ei veiv bare for at det skal være litt stillere.
Når du står på start streken i et lyskryss,SCC eller på en bilcross bane så er det siste du bryr deg om litt skjørte bank eller kam drev støy..og om det gjør så monter en stinger. ;D


Så det vil dere anbefale og det har ingenting å si for driftssikkerheten på motoren?

Mvh
Fredrik


Tittel: Sv: rettskåret kamdrev...
Skrevet av: Hot Owldesember 16, 2011, 08:12:24 am
Det er mest en komfort ting å ha skråskjærte drev. Men samtidig er det vesentlig med tann flate å spre slitasjen utover i et skråskjært drev. Så et rettskårent vil være utslitt før et originaldrev, slik jeg ser det.


Tittel: Sv: rettskåret kamdrev...
Skrevet av: Formula Veedesember 16, 2011, 09:18:44 am
Hørte lyden av en klubbkompis sin motor med rette kamdrev, da ringte jeg straks min motorbygger og sa jeg måtte ha rette kamdrev.
Herlig "kompressor" hyling fra drevet... Dette er min motor, ferdig bygget nå nylig.

http://www.youtube.com/watch?v=Fbw7OA2T3Hc


Tittel: Sv: rettskåret kamdrev...
Skrevet av: fantsteindesember 16, 2011, 13:01:00 pm
Når du peller sund en orginal motor så er det som regel bare  ordnet for og ta opp thrust krefter på den ene lager skåla på kamen og når du skal putte i sånne super duper lager  for trimmede motorer så er det med to , sikkert en grunn til det .
Slitasjen blir straks litt større og du vil vell heller aldri få  det der til og passe sammen uten en liten slakke.
Lyden er tøff da!!!

Pål Åven Sitter


Tittel: Sv: rettskåret kamdrev...
Skrevet av: larssteadesember 16, 2011, 13:28:52 pm
Hørte lyden av en klubbkompis sin motor med rette kamdrev, da ringte jeg straks min motorbygger og sa jeg måtte ha rette kamdrev.
Herlig "kompressor" hyling fra drevet... Dette er min motor, ferdig bygget nå nylig.


Det tror jeg jammen jeg og vil ha:) Kan jeg bare bytte drev på originalkammen og veiva (skal ha turbo på liten motor) eller må det ny kam også?


Tittel: Sv: rettskåret kamdrev...
Skrevet av: Formula Veedesember 16, 2011, 15:10:51 pm
Det er faktisk mange som bruker originalveiv og kam på 1600 turbo med hell.
Skal du gjøre det kjempe enkelt låser du fordeleren og setter tenning til 24 grader. Holder du deg på moderat trykk, kan du fint ta ut 80-100hk og ha en motor som fungerer lenge.
(Hvis motor er sunn og frisk generelt.) Det er stort sett kun to ting du må ha kontroll på: At den får nok bensin, og ikke for høy tenning under ladetrykk.
Aner ikke om rette kamdrev passer originalkam, men tipper det.


Tittel: Sv: rettskåret kamdrev...
Skrevet av: Splittbussdesember 18, 2011, 11:05:00 am
Takker folkens...

Det blir rakskuret kamdrev på min 36hester:-)

Mvh
Fredrik


Tittel: Sv: rettskåret kamdrev...
Skrevet av: Lasse `65desember 18, 2011, 13:44:55 pm
Takker folkens...

Det blir rakskuret kamdrev på min 36hester:-)

Mvh
Fredrik


Husk at kamdrev på original kam er "klinket" fast, ikke skrudd som når du kjøper "ny" kam.
Det er ikke bare uten videre å sette på rett drev på org kam.

Lasse


Tittel: Sv: rettskåret kamdrev...
Skrevet av: Splittbussdesember 18, 2011, 14:21:33 pm
Det blir en omslipt kam fra jpm:-)

Kan nevne stroker veiv og okrasa også kommer på denne motoren...

Og jeg skal ikke! gjøre dette selv, setter det bort til spesialist på området

Mvh
Fredrik