VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Kjell Roar på desember 17, 2011, 15:15:36 pm



Tittel: Kamakselopplagring - 1200, rett i blokka
Skrevet av: Kjell Roardesember 17, 2011, 15:15:36 pm
Vurderer å skaffe meg en trimkam til 30 hestern, og på 30 hk og tidlige 34 hk er kammen lagret direkte i blokka, uten lager.
For meg som har jobbet med mc i noen år, er dette en helt kurant løsning, så lenge olja er bra nok. Helt vanlig konstruksjon på heftige kammer/sykler.
Men så hører jeg at noen mener man må sette inn kamlager, for at det skal gå bra med trimkam, ellers vil kamopplagringen i blokka bli fort slitt. Noen som har erfaring her?

Min erfaring er at slitasje i opplagringa generelt kommer av for dårlig oljefilm og/eller partikler i olja (sliten olje), og da burde det gå bra med hardere kam så lenge olja er bra. Eller er metallet i blokka så mykt at det ikke tålere høyere trykk? Er magnesium mykere og tåler mindre enn aluminium?