mai 06, 2024, 02:01:17 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: rettskåret kamdrev...  (Lest 1837 ganger)
Splittbuss
Seniormedlem
****
Innlegg: 429
Bosted: Sykkylven



Vis profil
« på: desember 15, 2011, 22:46:24 pm »

Har søkt på forumet her og ikke funnet noe særlig info om det...

Hva er fordelen med rettskåret kamdrev??

Har det noe å si for driftssikkerheten på motoren?

Mvh
Fredrik
Loggført
fantstein
Seniormedlem
****
Innlegg: 481
Bosted: hjemme hos meg selv


Fantstein


Vis profil
« Svar #1 på: desember 16, 2011, 03:00:42 am »

Det er vel slik at når du pakker på stivere ventil fjærer for og unngå ventil flyt når en putter i en råere kam  under trimming
så vil du få mere thrust krefter på veiva og kammen.  Det kommer fra de skrå skjærte tennene på orginal registret i motoren. De er skrå for og unngå støy i motoren .
Når du trimmer så vil du jo ha mest mulig krefter ut av motoren og ikke bruke krefter som forbrenningen skaper på og dytte på en kam og ei veiv bare for at det skal være litt stillere.
Når du står på start streken i et lyskryss,SCC eller på en bilcross bane så er det siste du bryr deg om litt skjørte bank eller kam drev støy..og om det gjør så monter en stinger. Gliser
Loggført

Fahrtknockerz Aircoolerz
         Member#2
    (The official Toer.)
     "We break wind"
It`s not the fahrt that kills,
         it`s the smell
Splittbuss
Seniormedlem
****
Innlegg: 429
Bosted: Sykkylven



Vis profil
« Svar #2 på: desember 16, 2011, 07:16:10 am »

Det er vel slik at når du pakker på stivere ventil fjærer for og unngå ventil flyt når en putter i en råere kam  under trimming
så vil du få mere thrust krefter på veiva og kammen.  Det kommer fra de skrå skjærte tennene på orginal registret i motoren. De er skrå for og unngå støy i motoren .
Når du trimmer så vil du jo ha mest mulig krefter ut av motoren og ikke bruke krefter som forbrenningen skaper på og dytte på en kam og ei veiv bare for at det skal være litt stillere.
Når du står på start streken i et lyskryss,SCC eller på en bilcross bane så er det siste du bryr deg om litt skjørte bank eller kam drev støy..og om det gjør så monter en stinger. Gliser


Så det vil dere anbefale og det har ingenting å si for driftssikkerheten på motoren?

Mvh
Fredrik
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #3 på: desember 16, 2011, 08:12:24 am »

Det er mest en komfort ting å ha skråskjærte drev. Men samtidig er det vesentlig med tann flate å spre slitasjen utover i et skråskjært drev. Så et rettskårent vil være utslitt før et originaldrev, slik jeg ser det.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: desember 16, 2011, 09:18:44 am »

Hørte lyden av en klubbkompis sin motor med rette kamdrev, da ringte jeg straks min motorbygger og sa jeg måtte ha rette kamdrev.
Herlig "kompressor" hyling fra drevet... Dette er min motor, ferdig bygget nå nylig.

Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

fantstein
Seniormedlem
****
Innlegg: 481
Bosted: hjemme hos meg selv


Fantstein


Vis profil
« Svar #5 på: desember 16, 2011, 13:01:00 pm »

Når du peller sund en orginal motor så er det som regel bare  ordnet for og ta opp thrust krefter på den ene lager skåla på kamen og når du skal putte i sånne super duper lager  for trimmede motorer så er det med to , sikkert en grunn til det .
Slitasjen blir straks litt større og du vil vell heller aldri få  det der til og passe sammen uten en liten slakke.
Lyden er tøff da!!!

Pål Åven Sitter
Loggført

Fahrtknockerz Aircoolerz
         Member#2
    (The official Toer.)
     "We break wind"
It`s not the fahrt that kills,
         it`s the smell
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #6 på: desember 16, 2011, 13:28:52 pm »

Hørte lyden av en klubbkompis sin motor med rette kamdrev, da ringte jeg straks min motorbygger og sa jeg måtte ha rette kamdrev.
Herlig "kompressor" hyling fra drevet... Dette er min motor, ferdig bygget nå nylig.


Det tror jeg jammen jeg og vil ha:) Kan jeg bare bytte drev på originalkammen og veiva (skal ha turbo på liten motor) eller må det ny kam også?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: desember 16, 2011, 15:10:51 pm »

Det er faktisk mange som bruker originalveiv og kam på 1600 turbo med hell.
Skal du gjøre det kjempe enkelt låser du fordeleren og setter tenning til 24 grader. Holder du deg på moderat trykk, kan du fint ta ut 80-100hk og ha en motor som fungerer lenge.
(Hvis motor er sunn og frisk generelt.) Det er stort sett kun to ting du må ha kontroll på: At den får nok bensin, og ikke for høy tenning under ladetrykk.
Aner ikke om rette kamdrev passer originalkam, men tipper det.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Splittbuss
Seniormedlem
****
Innlegg: 429
Bosted: Sykkylven



Vis profil
« Svar #8 på: desember 18, 2011, 11:05:00 am »

Takker folkens...

Det blir rakskuret kamdrev på min 36hester:-)

Mvh
Fredrik
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 18, 2011, 13:44:55 pm »

Takker folkens...

Det blir rakskuret kamdrev på min 36hester:-)

Mvh
Fredrik


Husk at kamdrev på original kam er "klinket" fast, ikke skrudd som når du kjøper "ny" kam.
Det er ikke bare uten videre å sette på rett drev på org kam.

Lasse
Loggført

Splittbuss
Seniormedlem
****
Innlegg: 429
Bosted: Sykkylven



Vis profil
« Svar #10 på: desember 18, 2011, 14:21:33 pm »

Det blir en omslipt kam fra jpm:-)

Kan nevne stroker veiv og okrasa også kommer på denne motoren...

Og jeg skal ikke! gjøre dette selv, setter det bort til spesialist på området

Mvh
Fredrik
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!