mai 04, 2024, 23:56:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: vakum vw 1303s  (Lest 959 ganger)
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« på: mai 16, 2013, 07:48:46 am »

Har luftfilter med to vakumplugger. En slange til ventil luftfilter og en til under forgasseren. Problemet er nok den slangen fra filter til under forgasseren. Tar jeg bort slangen, øker turtallet og motoren går litt lettere. Setter jeg den på går turtallet litt ned, og så går motoren litt tyngre. Den var uten disse vakumslangene da jeg kjøpte bilen, og er kanskje justert deretter. Jeg lurer på hvilken funksjon disse slangene har, og hva bør jeg gjøre. Kjøre med eller uten?
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: mai 16, 2013, 08:53:28 am »

dei er der ikkje utan grunn for å sei da sånn. at den går lettare med eit hol i innsuget er ikkje so rart. falskluft vert da kallt. vakumen styrer funksjonen til luftfilteret. vist du har den store type oljebadsfilter til 1600 so er da ein vakumstyring i toppen på filteret, altso der dei to stussane går innpå. den KAN ha tatt kvelden, og spjeldet som den andre slangen går til kan ogso ha tatt kveld. lurt å sjekke desse då dei har eindel å sei på gangen til motoren. dvs den må jo ha luft og eg har vert ute for at da spjeldet i enden ikkje opnar seg skikkelig=redusert effekt..

lika viktig er at vakumslangane mellom fordelar og forgassar er i orden. ta dei av og sjekk tilstand. er dei morkna i endane so skiftar du dei ut! sug i øvre ende og sjå nedi fordelaren og sjå at plata som stiften sitter på, vrir seg, og holder seg der når du holder vakum i slangen
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #2 på: mai 16, 2013, 16:33:52 pm »

Har lik filter som denne. http://jnote.org/113
Bilde nummer to...
På filteret sitter to "rør" der slangene skal innpå. Det ene har en kuleventil og suger luft fra filteret. Det andre har en slags plateventil og her går slangen til tuten på filteret. I tuten er det en diger ventil som gjør at bilen får luft i motorommet eller via et rør under bilen. Her tenker jeg varm/kald luft. Til sommerbruk spiller det vel liten rolle om denne ventilen ikke slår over til varmluft? Og hva er poenget med kuleventilen? Styrer den luftmengden, eller hva?
Fordeler forgasser er ok.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!