mai 14, 2024, 09:01:11 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: T-bars på 72 mod T1, godkjennes dette?  (Lest 2430 ganger)
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« på: juni 07, 2012, 07:39:01 am »

Hei, jeg pratet akurat med en kompis som har en 69 mod T1 som akkurat har gått gjennom EU-kontrollen med t-bars støtfangere.
Noen som vet om dette blir godkjent på min 72 mod T1 ?
Jeg har hørt snakk om at det ikke er lovlig i norge..? Forandringer i reglene, eller har jeg misforstått? =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 07, 2012, 07:40:31 am »

EU og godkjenning er to forskjellige ting..

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #2 på: juni 07, 2012, 07:53:15 am »

ok, vet du om man får det godkjent?
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 07, 2012, 07:58:33 am »

Min flyr igjennom iallefall, har ikke hørt om noen som blir  nektet.. Men er nye regler fra 1972, så kanskje det ikke er lov fra 1972-
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #4 på: juni 07, 2012, 08:12:08 am »

Designpolitiet godkjenner de ikke Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: juni 07, 2012, 08:18:04 am »

Designpoliti:


* Gay patrol.jpg (43.36 KB. 420x249 - vist 109 ganger.)

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #6 på: juni 07, 2012, 08:23:28 am »

Hehe! Tror jeg prøver, på trass Blunker
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #7 på: juni 07, 2012, 08:28:28 am »

Bobler eldre enn kjøretøyforskriftene (1971) kan kjøre uten støtfangere da det ikke er krav til dette. Bobler nyere, fra 1972 og oppover må ha støtfangere. De som driver med EU kontoller kjenner ikke til dette sånn til vanlig.

T bars har jeg vanskelig for å tro at tilsynet vil godkjenne da de stikker ut og kan skade fotgjengere.
Loggført

1961 T1 - Custom
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #8 på: juni 07, 2012, 08:39:34 am »

Farsken, jaja, da blir det vel nye støtfangere da. =)
Takk for tips, neste bobla mi blir eldre enn 72 mod. Blunker
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #9 på: juni 07, 2012, 08:57:21 am »

Mente krav til fanger var 01.01.1974? Mulig jeg husker feil?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #10 på: juni 07, 2012, 09:12:32 am »

Designpoliti:

[ Vedlegg ]


Dette er designpoliti. STOR forskjell på designpoliti og homsepatruljen Glad

Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #11 på: juni 07, 2012, 09:24:31 am »

Hehe! Tror jeg skal søke meg inn på designpoliti-linja =P
Krysser fingrene for at de godtar bobla når den er ferdig, m dødningehoder og skummel fløyte blir det vel stjerne i boka Blunker
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #12 på: juni 07, 2012, 09:24:48 am »

Forøvrig har du vel støykrav og måling av eksos på EU, det slipper du med pre-72 bil
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #13 på: juni 07, 2012, 09:35:36 am »

Hehe, den tid, den sorg =)
Jeg har en nyere 1600 motor som går helt supert, og med bytting av pakninger, stempelringer + + + samt overhaling av potta,
tror jeg nok den delen skal gå bra =)
Får man godkjent bilen med støtfangere beregnet på >97 mod T1? Liker utseendet bedre på disse enn de orginale med svarte plastlister..
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #14 på: juni 07, 2012, 09:39:17 am »

Mente krav til fanger var 01.01.1974? Mulig jeg husker feil?

Tror jeg blanda litt ja... du har rett. Det hadde vel noe med krasjtesting med/uten fangere å gjøre, ikke kjøretøyforskriftene.
Loggført

1961 T1 - Custom
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #15 på: juni 07, 2012, 09:50:34 am »

Betyr det at fram til 74 kan man bruke t-bars?
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #16 på: juni 07, 2012, 09:54:10 am »

På hva? BT eller EU?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #17 på: juni 07, 2012, 10:04:11 am »

Jeg tenker generelt sett, får jeg bruke bilen på veien med t-bars?
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #18 på: juni 07, 2012, 13:07:14 pm »

Du kan kjøre uten fangere, men som tidligere nevnt vil de kanskje henge seg opp i faren for fotgjengere?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #19 på: juni 07, 2012, 13:13:25 pm »

Jeg tenker generelt sett, får jeg bruke bilen på veien med t-bars?

Er det virkelig noen i Norge som har blitt stoppet med T-bars?

Og bare derfor? Med andre ord en helt orginal Boble, kun med T-bars.

Jeg har blitt stoppet i alkotest med bråkepotte, lav foran og T-bars og politidama var enig i at bilen var "fin langt fra, men langt fra fin"  Gliser


Om purken/BT bitcher i en teknisk kontroll er det jo bare å skru av T-barene.. Tar nøyaktig 2min per side
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #20 på: juni 07, 2012, 13:41:23 pm »

Du kan kjøre uten fangere, men som tidligere nevnt vil de kanskje henge seg opp i faren for fotgjengere?
Det beste hadde vært uten fangere, men jeg trodde det var ulovlig. Mye delte meninger om dette =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #21 på: juni 07, 2012, 15:59:03 pm »

Ganske sikker på at det er 01.01.1974 som er kravdato for fanger. Viste min 1972 1302 uten fangere for en del år siden.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #22 på: juni 07, 2012, 22:18:19 pm »

Dette vet biltilsynet, mener at hulken har rett men husker ikke helt.

Jeg ringte til biltilsynet i stavanger i 1989 og spurte og de hadde i alle fall svaret da  Osteaktig
Loggført

1961 T1 - Custom
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #23 på: juni 08, 2012, 07:07:49 am »

Kravet til støtfangere kom på 70-tallet, ja. Så mye er sikkert.

Hva T-bars gjelder... Selv på en 60-taller står det vel i Kjøretøyforskriftene at kjøretøyet ikke skal ha utstikkende gjenstander som kan skade fotgjengere eller noe i den duren. Skal du kjøre uten støtfangere, må du derfor fjerne støtfangerbrakettene. Tror neppe at en kontrollør ved BT vil synes at T-bars er noe bedre enn støtfangerbraketter. Hva en mer eller mindre vitende/uvitende mekaniker på et verksted gjør ved en EU-kontroll, er derimot et helt annet spørsmål.
Loggført
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #24 på: juni 08, 2012, 07:13:13 am »

Jeg banker i bordet og krysser fingrene. Skal ringe biltilsynet og høre hva de sier =)
Det kan kansje være litt individuelt hva man får godkjent bilen med fra sted til sted også, så man må vel smiske litt Blunker
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!