mai 14, 2024, 11:40:59 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor går ikke rundt..?  (Lest 3468 ganger)
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« på: juli 27, 2013, 18:53:00 pm »

Har akkurat satt inn en "ny" motor som jeg fikk tak i for en stund siden ( 2 måneder ca), 1600 as. Tok en kjapp overgang når jeg fikk tak i den, ga den en liten motorvask og tok av svinghjulet for å bytte simmerringen. Byttet til tykkere shims med det samme, da det var litt endeslakk, nå er det hvertfall mindre.

Motor gikk greitt rundt da (mener jeg), men nå etter den har kommet inn i bilen står den nesten bom fast. Kan beveges ganske lett ca 1 cm fram og tilbake, målt på reimhjulet, så sier det bastant stopp.
Har prøvd å dytte den i 4 gir, men ingen virkning. Har riklet fram og tilbake både i gir og med latmannsarm på reimhjulet, fremdeles bare en drøy cm.

Hva i huleste kan dette være? Kan det være ringene som har satt seg fast, eller er det andre teorier?
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #1 på: juli 27, 2013, 18:58:59 pm »

Endeslakk kan sjelden justeres inn med tykkere shims, fordi det bakre bærelageret pleier å være løst i blokka.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4057
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: juli 27, 2013, 19:00:44 pm »

Hvilken årsmodell bil er motoren sat i? 12 volt eller 6volt?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #3 på: juli 27, 2013, 19:04:11 pm »

Det er en -69 1300 bil, orginal girkasse, 12v.

Var ikke så veldig mye slakk, men siden jeg hadde nye shims liggende, og svinghjulet var av, byttet jeg de. Husker ikke målene akkurat nå, men de nye ble vel et par tideler tykkere enn de gamle.
Loggført
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #4 på: juli 27, 2013, 19:24:00 pm »

Kan det være noe clutch/svinghjul-relatert? Brukte bare clutchen som fulgte med motoren, da den så helt grei ut, 200mm.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: juli 28, 2013, 07:12:26 am »

Finnes noen utgaver av clutch, ja. Hovedprinsippet er at noen har en ring og de andre ikke har. Girkasser er med eller uten føringshylse rundt akselen.

Motoren må vel ut igjen uansett, og da ser du hva du har. Har du ikke føringshylse på kassa, må du ha ring på trykkplata.


* 1.JPG (91.38 KB, 800x531 - vist 142 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #6 på: juli 28, 2013, 07:45:15 am »

Finnes noen utgaver av clutch, ja. Hovedprinsippet er at noen har en ring og de andre ikke har. Girkasser er med eller uten føringshylse rundt akselen.

Motoren må vel ut igjen uansett, og da ser du hva du har. Har du ikke føringshylse på kassa, må du ha ring på trykkplata.

Om det er den orginale girkassen som sitter i bilen må du ha clutchplate med ring for 69 mod har ikke føringshylse.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #7 på: juli 28, 2013, 08:25:39 am »

Føler vel ikke at det er føringshylsa som er problemet her...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #8 på: juli 28, 2013, 09:44:13 am »

Er "nytypen" clutch på både motoren som jeg tok ut, og den som skulle inn, men jeg tenkte kanskje det kunne være et annet svinghjul på nymotoren.
Er vel bare å pelle den ut igjen, men jeg har vanskelig for å forstå at motoren har satt seg fast etter  maks 2 måneder på låven.
Loggført
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #9 på: juli 28, 2013, 10:58:56 am »

Det er ikke svinghjulet som tar i innsiden av girkassa?
(12v svinghjul i 6v girkasse blir for trangt om man ikke sliper ned innsiden av girkassa)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #10 på: juli 28, 2013, 11:25:48 am »

Vet ikke, er det flere varianter av svinghjul med 200 mm clutch? Regner med at det er 12v kasse i denne, men er ikke sikker. Har aldri tenkt på det - før nå.
Loggført
rubenthorsen
Gjest
« Svar #11 på: juli 28, 2013, 11:31:21 am »

Vis motor gikk rundt før du satte den inn, så må det være noe som ikke passer sammen i mellom motor og girkasse . VIP den ut og start på nytt.
Loggført
rubenthorsen
Gjest
« Svar #12 på: juli 28, 2013, 11:32:23 am »

Det er ikke svinghjulet som tar i innsiden av girkassa?
(12v svinghjul i 6v girkasse blir for trangt om man ikke sliper ned innsiden av girkassa)

Enig med du..... Glad
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #13 på: juli 28, 2013, 11:37:56 am »

Har egentlig aldri skjønnt at folk driver å justerer endeslakk med mindre det er en nybygget motor. Er det en brukt motor som ikke har vært åpnet(delt blokk på) og har endeslakk så betyr det at lagere er slitt og dem blir ikke bedre ved å bytte shims .
Eneste fornuftige da er å åpne blokk og bytte lagere + eventuellt linjeborre blokk hvis det også trengs (som det ofte gjør).
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #14 på: juli 28, 2013, 12:56:48 pm »

Jeg shimset opp igjen en gammal motor og den skar seg etter 478 meter i 80 km/t langs E-6 Gliser

Alt var innenfor oppgitte data men skulle nok tatt den opp ja....
Loggført

Mvh
Reiel
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #15 på: juli 28, 2013, 13:37:42 pm »

Dette er en motor som skulle fungere som vikar for den nyoverhalte motoren som sto i, så jeg får sjekket hvorfor den mister oljetrykket når den er varm. Har ingen hensikt å åpne motoren og linjeborre for dette formålet. Jeg vet at grunnen til endeslakk er at lageret er slitt, men så lenge oljetrykk og alt ellers er fint er det utsiden på lageret som er problemet, og her var også innerste shimsen noe slitt. Nå er det 3 nye shims på, og endeslakken ble mye mindre, og da er jeg fornøyd.

Det som jeg ikke er så fornøyd med er at det var motoren som var problemet. Har fått løsnet den nå, men den er tung å dra rundt, selv uten pluggene i. Spørs om det til tross for mine forhåndsregler har kommet inn noe vann etter jeg tok en liten motorvask  Sint
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #16 på: juli 28, 2013, 13:55:00 pm »

Sjekket du om bakre lageret kunne flyttes i lengderetning i blokka når svinghjulet var av?

Det jeg tror du opplever her er at du har hatt mye endeslakk pga løst lager. Dvs du har den normale slakken mellom lager og svinghjul. Men også at lageret beveger seg. Og det oppleves da som for mye endeslakk. Mens det faktisk er fin endeslakk.. men lageret er løst.

Du shimset så bort all slakk mellom lager og svinghjul så lageret nå sitter dønn fast på veiva.. klemt fast av svinghjulet. Og ble sittende igjen med den bevegelsen lageret flytter seg. Og veiva oppleves som bevegelig siden styretappen til lageret har litt rom rundt seg. Med vold knekkes denne lett, og moser blokk og lager. Og vips veiva går rundt igjen... Mens du nå i realiteten har ett lager som spinner rundt i blokka di.

Ikke for å krisemaksimere eller ødlegge alt håp. Men ikke planlegg noen langtur på første prøvetur  Osteaktig
Loggført

T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #17 på: juli 28, 2013, 15:02:25 pm »

Tror ikke en tidel eller to mindre som følge av nye shims gjør at motor plutselig sier bom stopp på ett bestemt sted, men jeg skjønner hva du mener. Sjekket ikke om lageret var løst nei, da det igrunn er uinteressant. Holder den ut sesongen er jeg fornøyd!
 Hadde fremdeles slakke etter at jeg tightet svinghjulet, bare litt mindre. Var vel en 0,4-0,5mm slakke med de gamle shimsene, og en 0,3-0,4 mm nå. Forskjellen i slakken stemmer temmelig godt overens med forskjellen i tykkelsen på nye og gamle shims hvertfall.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #18 på: juli 28, 2013, 16:09:32 pm »

Endeslakken skal jo være mellom 0,07 og 0,13mm. Så viss du har 0,4mm slakk i lageret og  hadde 0,1mm mellom lager og svinghjul, hadde du 0,5mm før. Etter shimsing kan du fortsatt ha 0,4 i lageret men 0 mellom lager og svinghjul.
Men siden du sier den gikk rundt før du satte den fra deg, håper jeg også at det ikke er dette som er årsaken nå.

Før du eventuelt tar ut motoren igjen kan du jo demontere toppdeksler og vippestell for å se om feilen kan ligge der? Tviler litt siden en fast vippe vil gi stopp et sted og ikke kun 1cm bevegelse som det var først.
Motorvask er aldri lurt på motor som ikke kan kjøres varm rett etterpå, eller skal demonteres..
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #19 på: juli 28, 2013, 17:40:00 pm »

Hvis den går tungt rundt uten plugger i så har jeg vanskelig for å tro at det har noe med motorvasken å gjøre. Da hadde i tilfelle stempel rusta fast i sylinder (etter 2mnd.) og da hadde du ikke fått turnet den 1cm på reimhjul. Hvis det er som du sier at den hadde rundt 0,5 cm i endeslakk så tror jeg ikke du behøver å lete så veldig for å finne ut hvorfor den bruker olje, da er den antaglig generellt utslitt.
Hvis du mener at 0,1-0,2 til eller fra i endeslakk ikke kan ha noen betydning på om motor skjærer seg, så tror jeg nok at det er noen flere på forumet her som har en annen oppfatning på akkurat det.
En ting er i hvertfall sikkert .. det er bedre med litt for mye endeslakk enn for lite. Blunker
« Siste redigering: juli 28, 2013, 17:44:58 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: juli 28, 2013, 18:26:39 pm »

Motoren gikk rundt før du satte den på girkassa? Og ikke etter? Da er det bare å ta den ut igjen å se etter problemet.
Har egentlig aldri skjønt hvorfor man ikke kan shimse opp slitasjen på lageret med shims. Og har derfor gjort dette flere ganger, den ene motoren har gått 10000 meget harde mil etter dette. Og den andre har gått tre-fire år med sporadisk kjøring. Riktignok hadde ingen av disse motorene løse lager eller aluspon i olja.
Loggført

Speed is no substitute for direction
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #21 på: juli 28, 2013, 21:16:43 pm »

Takker for alle innspill, men først vil jeg rette opp noen uklarheter. Jeg har ikke sagt at jeg hadde 0,5 CM i endeslakk, og heller ikke at den bruker mye olje, for jeg har ikke kjørt den enda. Motor skulle være i generelt grei stand da den ble tatt ut av en 1302 eller 03, som skulle få en 1835 i stedet.

Som jeg har sagt så er det fremdeles endeslakk, men litt mindre enn før, et par tideler mindre. Greier fremdeles ikke å forstå at det hadde vært bedre å la shimsene være i fred, men jeg skjønner nå at dette er et litt "ømt" tema. Men takk for alle forklaringer, jeg har fått bedre forståelse for hvordan dette fungerer nå, selv om jeg ikke er 100% enig i alle påstandene.

Uansett, motor snurrer nå lett som aldri før, og jeg skjønner ikke hvorfor egentlig. Alt jeg har gjort er å ha litt rustløser i plugghullene, og tatt av clutchen for å komme til 36mm'n. Har ikke løsnet på den, så alt er like "tight".
Begynner å lure på om det er noen som har prøvd å være litt morsomme med meg, det er mange som har hatt tilgang til denne motoren, men jeg skjønner ikke helt hva de i såfall har gjort. Jeg fant riktignok en 10x40mm bolt på gulvet etter at jeg hadde fått løsnet på motoren, som jeg ikke helt vet hvor kommer ifra, men jeg vet ikke om det går an å kile fast svinghjulet med en slik.

Uansett ser problemet ut til å være løst, men jeg liker ikke at jeg ikke fant ut av grunnen.! Glad
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #22 på: juli 29, 2013, 09:58:22 am »

Kan tenkes at stempelringene har satt seg fast og løsnet nå som du har hatt i rustløser ;-)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #23 på: juli 29, 2013, 11:04:32 am »

Ja, jeg får klamre meg til den teorien, og satse på at den holder ut sesongen Glad
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #24 på: juli 30, 2013, 01:30:40 am »

sånn til sidenotis, ser da er omtalt her, da går heilt fint å bruka gammal type utløyserlager på clutch med bellevillefjører. men da er ikkje optimalt blandt anna pga slitasjen på lageret blir større, og clutchwaieren må strammast inn mykje.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!