mai 04, 2024, 19:57:29 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hvilken motor t4  (Lest 2900 ganger)
wolkzter
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: januar 30, 2009, 23:39:56 pm »

har en 1302 71mod, Har lekt med tanken på å konvertere til t4 og tenkte å begynne å sanke litt deler osv.
Det jeg lurer på er: Hvilken motor/donorbil bør jeg gå for? vil igrunnen gjøre minst mulig, fordel hvis jeg kan bruke samme girkassen for ex, har hørt dette skal være mulig.?  Tvilende
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #1 på: januar 30, 2009, 23:41:36 pm »

Reknar med du snart før spørsmål "Kvifor T4", så.. Vel.. Her kjem det..

Kvifor T4?
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
wolkzter
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: januar 31, 2009, 08:37:12 am »

ikke noe spesiell grunn, lest litt om en kar på samba som anbefalte dette.?
har igrunnen ikke så god peiling selv! lærer underveis og tenkte å prøve å sette sammen en motor med litt mer guff. å sette sammen en skikkelig boblemotor med guff har jeg ikke råd til tror jeg!:) vil ikke drive å styre med subarU motor heller,det var derfor jeg ville beholde kassen min om mulig! da kunne jeg bygget motor i kjelleren og bare byttet motor og evt tilbehør senere.? Tvilende
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #3 på: januar 31, 2009, 09:16:41 am »

Det går like mye penger får å få inn en T4 som å få litt mere hk i en T1. Du trenger jo eksos, nytt svinghjul, kjøling osv.
Tror heller jeg hadde brukt de penga på en T1 Glad
Loggført

Mvh

Marius
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 31, 2009, 09:35:00 am »

Det er dyrere å bygge en T-4 motor en en T-1 motor.
På T-1 kan du bruke den originale kjølingen.
På T-4 må denne byttes eller bygges om.
Porsche-kjøling koster 10.000+
Dette er 10.000 i ekstra trimingsdeler på en T-1 motor vis man kan se på det den måten.
« Siste redigering: januar 31, 2009, 09:57:12 am av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #5 på: januar 31, 2009, 10:12:26 am »

Det er dyrere å bygge en T-4 motor en en T-1 motor.
På T-1 kan du bruke den originale kjølingen.
På T-4 må denne byttes eller bygges om.
Porsche-kjøling koster 10.000+
Dette er 10.000 i ekstra trimingsdeler på en T-1 motor vis man kan se på det den måten.

De delene du trenger for å bruke t1 kjøling på type4 får du hos flere butikker for ca 3000kr. Svinghjul finnes det mye av, selv om noen mener det er gull. Disse delene får du kjøpt for pengene du sparte på å ikke kjøpe sylindersats, linjeborring, og utfresing av t1 blokk....
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 31, 2009, 10:15:41 am »

Det kan sees på mange måter Blunker
Man får mye trimmingsdeler til T-4 også men det koster.
Problemet er å få tak i trimtopper.
Disse er veldig dyre kontra T-1 trimtopper
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #7 på: januar 31, 2009, 10:21:15 am »

Det kan sees på mange måter Blunker
Man får mye trimmingsdeler til T-4 også men det koster.
Problemet er å få tak i trimtopper.
Disse er veldig dyre kontra T-1 trimtopper

Der kan man spare enda mer penger. Har aldri brukt spesialtopper på mine motorer. Topper fra 80-82 holder for ett 2,0-2,1 bygg. Skal man ha større volum må man også maskinere blokk, og da raser kronene..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: januar 31, 2009, 11:23:59 am »

Er du nevenyttig trenger du ikke bruke Porsche-kjøling, men bygger om til stående kjøling ved å bruke viftehus fra T1 og noe modifisert kjøleblekk fra T4, noe som ikke trenger å bli spesielt dyrt. Sjekk ut boken  "The Type IV Upright Conversion Manual" av Joe Cali, der står denne konverteringen godt beskrevet. Boken selges blant annet her. Jeg skal gjøre denne konverteringen på min motor som jeg holder på å bygge, sjekk gjerne ut prosjekttråden min: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8303.0.html
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 31, 2009, 13:14:11 pm »

Jeg tror spørsmålet her er hvilke ambisjoner en har angående holdbarhet og hvor mye hk. Skal du ha en "grei" 100 hk motor, ville jeg ha gått for T1. Vil du kanskje i første omgang ha en 100-130 hk motor, men tror at du kanskje vil ha mer senere, så kan T4 være tingen. Det du får med en T4 som er vanskelig med T1, er en holdbar gatemotor på 200 hk. Skal du ha en T1 gatemotor som skal ha 200 hk og samtidig gå 50 tkm uten å åpne, så tipper jeg den T1-motoren blir dyrere enn en T4..  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
wolkzter
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #10 på: februar 01, 2009, 18:01:53 pm »

takker for svar!:) skjønner omtrent alle argumentene for og imot, men...
det jeg så for meg om mulig var å bruke t4 med kjøleblekk lign porcshe, i glassfiber (har plugg)
eksos ordner jeg selv! lage ekstra oljekjøling er noe jeg også har tenkt på!
jeg er bare helt grønn på hvor jeg skal begynne,og på boble rent generelt.
men jeg har omsider bestemt meg for å beholde t1 motoren og heller gjøre det jeg kan med den!
er det noen som har gode råd til hva jeg kan gjøre? kommer til å kjøpe meg en extra motor og bygge i kjelleren.
satser på å lage et super low-budget turbo prosjekt med en liten sjenert snurrebass.
er født fattig så her skal alt gjøres selv.
« Siste redigering: februar 01, 2009, 18:14:58 pm av wolkzter » Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #11 på: februar 03, 2009, 15:23:57 pm »

hvis du er helt grønn på motorer så burde du ikke bygge turbo motor selv!
er en del kalkuleringer der også for og få det rett!men klart hvis du ikke er så nøye
på og få mest hester så er det ikke så farlig hvordan du bygger bare pass på att du ikke får for
mye kompresjon!og att det du eventuelt har av gassere-e eller insprut og att du for nok med trykk og bensin!
prøv og få tak i insprut da blir det mye enklere!
« Siste redigering: februar 03, 2009, 15:27:43 pm av tezer » Loggført

Vw 1302
wolkzter
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #12 på: februar 04, 2009, 01:43:32 am »

takker!:) er ikke helt grønn,har bygget turbo på en golf og på en escort tidligere men da hadde jeg fordelen ved å kunne få tak i litt gromdeler til en billig penge,også visste jeg om personer som hadde gjort det før og som kunne fortelle om erf. tenkte å bruke sprut, bytte stempler,generøs oljekjøling og kam (hvis jeg får tak i). noen som vet om jeg må bestille kam spesielt el om det burde være mulig å oppdrive brukt?

Tenker ikke at jeg skal bygge et monster el en racerbil, tenkte ikke annet en en sjenert turbo med lite ladetrykk,jeg liker å gjøre tingene selv og Må innrømme at jeg gjør det også litt for å se om jeg får det til Rekker tunge
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #13 på: februar 13, 2009, 01:09:07 am »

du kan fint bruke en snill trimkam som den som hotshop har nr 5161 på 276 grader
og kompresjonen i en t4 er fra 7,3:1 til 8,0:1 så med lavt trykk opp til en 0,6 trenger du ikke og senke kompen!
har kjørt og sett noen 1.8 og 2.0 l som har gått langt med orginal komp og den 1.8 L gikk opp i 0.9 i trykk og gikk fint og uten problem i mange år den
!det er ikke helt nødvendig og bytte stempler men er jo bedre og gjøre det selvfølgelig!og sette inn en intercooler er jo bra helst en vannkjølt men dem er dyre!:)
og så er det enkleste og sette inn en bensin trykkregulator på returen fra en vw golf g60 eller corrado eller porche 944 fordi dem er forhåndstilt til og gå til 3.5 i bensintrykk og det holder massevis!og med den så du for mere bensintrykk da turbon trykker!og den beste inspruten er den eldre uten luftmengde måler og impulser fra fordelern!
så det er ikke så mye du trenger hvis du er snill på trykket men generøs med bensin og passer på att bensinpumpa di er bra og klarer trykket!og sett på en løs øljekjøler helst med vifte på!
Loggført

Vw 1302
wolkzter
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #14 på: februar 13, 2009, 13:15:50 pm »

Takker for svar Blunker det er ca slik jeg vil gjøre det... Godt å få bekreftet at det er mulig å kjøre på lavt trykk med orig komp,
har ikke tenkt å overstige 0,5bar. Vet at det vil bli ekstra slitasje og at den gjerne ikke holder år ut og år inn men så blir sikkert neste bygg enda litt bedre Osteaktig
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #15 på: februar 14, 2009, 18:51:40 pm »

Det er jo også det som er litt morro med og prøve ut forsjellige ting!er ikke så mye vits i og invistere
maaaange tusen på en motor mens man er i lære fasen og bygge turbo!ryker motorn så er det mange 2 litere
runt om kring for noen tusenlapper som du kan bytte den i!når du har fått mere erfaring med bygging av turbo
på t4 motorer og fortsatt vil ha det da kan du invistere mere der du har erfart /sett att motoren trenger sterkere deler!
Loggført

Vw 1302
wolkzter
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #16 på: februar 15, 2009, 19:44:15 pm »

Ja det er ca slik jeg ser på det også!  Blunker
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!