VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Boblund på mars 29, 2009, 20:58:02 pm



Tittel: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Boblundmars 29, 2009, 20:58:02 pm
Hvor hardt drar motorguruene til denne bolten for å være sikker på at den sitter? Og brukes det noen form for låsevæske på den? Har hørt at noen drar til mer enn anbefalt. Har dette noe for seg? Har nettopp byttet veiv og svinghjul pga. at det har flyttet på seg.


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: torvwmars 29, 2009, 21:00:43 pm
flyttet på seg??????? den ska draes med 360 nm!


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Race-buggymars 29, 2009, 21:01:59 pm
pling


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Jeemars 29, 2009, 21:57:01 pm
Orginal bolt skal ikke overdras. De strekkes og ryker. og momentet er 35kilo ja.

Ettermarkedsbolter av god kjent kvalitet. Kan lett dras til med det dobbelte. Men jeg anbefaler kun en tiltrekking pr bolt. Dvs kast etter bruk.

Det med loctite på eller ikke strides de lærde om. Jeg personlig bruker sylinderlåsing fra loctite.. på styrepinner, anleggsflate og gjenger. Og har til dags dato ikke mistet et eneste svinghjul.
Jeg skal begynne å tenke i nye baner når det oppstår problemer.. inntill da. Er dette det eneste for meg. Sammen med 38mm Scat bolt og 55-70 kilo moment.


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Boblundmars 30, 2009, 09:02:24 am
Vil det holde med standard bolt og 35 kilo på en lett trimmet 1680 som aldri skal på stripa med rivstart??
Sikkert maks 90 hk i denne motoren.


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Race-buggymars 30, 2009, 09:05:12 am
bing


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Hot Owlmars 30, 2009, 09:34:25 am
De originale boltene ryker ikke av å trekke til mer enn original spec (alt innenfor rimelighetens grenser), det viser beregninger gjort i nyere tid, i tillegg kan det legges till at Classe Trimco kun brukte original bolter i hele sin levetid.
I følge boka bør man gjør hva man kan for at det ikke havner locktite i anleggs flaten mellom svinghjul og veiv.

Dette er bare ment som tips, ting og tang jeg har lært etter en høst med interessante sparring partnere på området



Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Race-buggymars 30, 2009, 09:42:24 am
bong


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Boblundmars 30, 2009, 10:18:28 am
Det hadde vært interessant å visst. Jeg har tenkt å skru fast svinghjulet mitt så det ikke vrir seg på tappen igjen.


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Hot Owlmars 30, 2009, 10:31:02 am
Slik jeg leser "teksten" er bolten god nok for 3-4 ganger de 360nm original oppskriften sier. Dette har man kommet frem til ved å regne på konstruksjonen til bolten og material egenskapene. Jeg sier ikke at du skal trekke til med firegangen, men dobbelt bør gå bra.
Dessverre er ikke hele "oppgaven" ferdig, og jeg har heller ikke ikke tilatelse til å publiser den.
Men poenget er at det er en FIN bolt, men skiva derimot den kunne spredd kraften bedre.


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: JTWEmars 30, 2009, 12:10:26 pm
Bolten plastiseres vel i skruebunnen selv ved 360 Nm? Og så må man vel legge til dynamiske effekter som øker/reduserer forspenning, da slike ting stort sett alltid ryker ved utmattingsbrudd, eller når det spennes opp på nytt og sprekken allerede er vokst seg passe stor.

Morsomt å høre om den oppgaven, blir jo spennende å se etterhvert.


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: BERGERmars 30, 2009, 12:34:58 pm
Jeg bruker å trekke til orginal bolt med ca 500 Nm. Har ikke røket en bolt enda. Og litt locktite på gjengene.

Har løsnet et svinghjul i min vw tid, og da var den trukket til med 360Nm. Riktignok var hverken motor, bolt eller belastning i nærheten av "standard".


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Boblundmars 30, 2009, 12:47:43 pm
Tipper at Lund legger seg på 45kilo og satser på at det holder. Takk for mange gode svar.


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Einicmars 30, 2009, 13:33:21 pm
Det er vanlig å sette inn flere stifter/medbringere mellom svinghjul og veiv. Skal hindre at svinghjulet roterer i forhold til veiva.
Ellers tror jeg det er lurt å benytte samme tiltrekningsmoment som original hvis du bruker original bolt. Har selv 8 stifter og original bolt tiltrukket med 350 Nm på en 1915 cc motor med lettet svinghjul og motvektsveiv. Har kjørt litt dragrace med den uten noe problem her. Har derimot knekt vippearmsakslinger på begge sider. Tror det kommer av ventilflyt over 6500 rpm.


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Hot Owlmars 30, 2009, 13:36:05 pm
Det er viktig at bolten glir fint i gjengene, så man kan godt smøre med litt locktite, men smør den inne i veiva og ikke på bolten... og ikke ha så mye på at den kryper ut i anleggs flaten.


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: GeirHmars 30, 2009, 14:54:28 pm
Den originale bolten er vesentlig mye sterkere enn det vi tror, som det meste andre på T-1 motoren.
Har selv dratt denne til 500 Nm. Tørre gjenger er fyyy.


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Jeemars 30, 2009, 21:42:55 pm
..og ikke ha så mye på at den kryper ut i anleggs flaten.

Eller ha på så mye at det kryper godt ut over anleggsflate.. som sagt, de lærde strides om dette. Og det finnes ingen fasit selv om noen er mer hardnakkede enn andre. Sikkert vel og bra uten noe i mellom... men hva sier de som har mistet svinghjul.. hva gjorde de   :-\
 
Orginalbolt holder bra den.. Men med ekstrem tildragning så har den en tendens til å ryke. Har selv røket 2 bolter ved tiltrekking.. (uten å vite hvordan disse boltene har blitt behandlet før de kom i mine hender). Og siden jeg ikke har noen form for NOS bolter tør jeg ikke gamble på disse. Og anbefaler alltid Scat bolten.. da jeg aldri har hatt noen problemer med denne.

Men noen ekspert på metallurgi er jeg absolutt ikke. Men flott om noen med høyere viten legger energi i det... Kanskje selv de mest påståelige av oss tør å prøve orginal bolten  :o


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Sonicmars 30, 2009, 21:56:47 pm
350 NM Standard bolt
460 NM på SCAT m/stor skive .
Gjengene i veiva skal og leve ..  klikk m/638 inne i veivboltgjengene.(ikke på bolten)
mvh


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Hot Owlmars 30, 2009, 22:50:04 pm
Og det finnes ingen fasit

Er det noe jeg er helt sikker på så er det at det finnes en fasit på dette. Det er flere hundre år siden det første svinghjulet ble festet.

Når det gjelder type1 så gleder jeg meg til de kloke hoder er ferdige med å regne ut hva som er best... da skal i hvertfall jeg gjøre som de sier ::)



Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Jeemars 31, 2009, 00:00:20 am
Oi oi oi.. hundre år. Godt det er noe som har forbedret seg siden den gang..  ;D   Lurer på hvorfor VW gamblet tidlig med å putt papir mellom veiv og svinghjul om dette var så elementært... Var de banebrytende? Neppe.

Fasiten her går det nok ikke ann å dokumentere på noen måte. Blir bare påstander. Om det skulle være annleggsflaten mellom svinghjul og veiv som er det kritiske skjønner jeg ikke hvorfor vi isåfall ikke øker denne. Ved å fjerne alle stiftene.... I steden for å sette inn flere.
I en perfekt setting med samme hardhet i begge anleggsflater. Og perfekt anlegg er jeg helt enig med "fasiten". Men dette gjelder ikke i Kina verdenen vi lever i dag. Hvor for store stifter er voldtatt inn i veiva så godset tyter. Og svinghjul er maskinert litt romslig i stifthullene for at de skal passe på det noget utvannede SPG mønsteret. Ting er IKKE perfekt.. Og de blir for dyre om vi skal gjøre de perfekte.

Derfor er jeg konsekvent i hva JEG gjør. Og håper det kan være akseptert som et råd til andre. Da jeg ikke vet om noen som har hatt uhell på denne måten. Bortsett fra at det er forhåndsdømt av noen få svensker...

Jeg regner med at du, JHU,  nå rister foran pc skjermen og koker...  ;D    I know you.. Mr. Vennlig hilsen Sinter.




Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Hot Owlmars 31, 2009, 01:32:13 am
Du er på sporet her nå Jee, skikkelig nære med å finne ut hvorfor snøballen begynte å rulle... :)

Jeg sitter faktisk og gliser... jeg tenker på når du gikk på handelskolen... hadde du like lite tro på fasiter da mon tro... :D

Det blir skikkelig moro å se om hvilken fasit man kommer frem til... en ny eller gammel? Flere eller færre stifter? ...funker wedgemate? Kan man lage en optimal løsning i dreibenken? Spennende spennende...

Mvh
Alltid JHU  ;D


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: BERGERmars 31, 2009, 06:08:41 am
Hvis vi snakker om det optimale, så er det en veiv med svinghjul...smidd i ett stykke... :-*


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: BeetleBugmars 31, 2009, 08:47:40 am
Hvis vi snakker om det optimale, så er det en veiv med svinghjul...smidd i ett stykke... :-*

Uoppnåelig... men jeg mistenker at teorien går mot en retning som tilsier to styrepinner og en enorm skive. Inntil da så er wedgemate da shit.


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Tony Chinamars 31, 2009, 12:06:21 pm
Nå er det lengesiden jeg har svart på tråder her inne, men nå bare må jeg.

"Om det skulle være annleggsflaten mellom svinghjul og veiv som er det kritiske skjønner jeg ikke hvorfor vi isåfall ikke øker denne."  Dette fenomenet tror jeg noen allerede har kommet på... også kjent som flensveiv...

Det er jo friksjon mellom veiv og svinghjul som holder svinghjulet på plass, løsner svinghjulet må friksjonen økes. Det er det flere måter å gjøre det på, øke moment, øke annleggsflate og moment, minske annleggsflate med samme moment, da får man mere kraft per mm2 osv...

Men og ha noe på annlegsflaten som gir mindre friksjon og i tillegg lager en avstand som også kan være ujevn mellom veiv og svinghjul det er ivertfall ikke løsningen, handelskole eller ikke ;-)


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Boblundmars 31, 2009, 12:11:21 pm
Løsningen ble: Helt ren anleggsflate, 45 kilo moment og loctite 638 inni hullet. Hvis det løsner igjen selger jeg alt og begynner med modellfly :D


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Hot Owlmars 31, 2009, 14:24:53 pm
Rimelig klar tale fra alle verdens monteringsanvisninger i hvertfall:

http://www.jbracing.com/tech%20guides/UL%20FW_Clutch_TOB%20-%20BMW.pdf (http://www.jbracing.com/tech%20guides/UL%20FW_Clutch_TOB%20-%20BMW.pdf)

1.It is important that you do not allow the loctite to get between the crankshaft flange and the flywheel.

2.Place a small amount of loctite on a small screwdriver blade tip and place the loctite on the threads in the crankshaft flange. Do this in all eight (8) holes.

NOTE. If you apply the loctite directly to the bolt threads and then insert the bolts, you will shear some of the loctite from the threads and it will go between the flywheel and crankshaft surface.


http://www.mossmotors.com/graphics/products/instructions/901-000.pdf
WARNING
Do not use Loctite on the crank register because it prevents the flywheel from properly seating against the crank.

http://www.hawksracing.com/aluflywheel.htm (http://www.hawksracing.com/aluflywheel.htm)
Do not use Loctite or equivalent on the crank register. It will prevent the flywheel from properly seating against the crank.

http://www.epi-eng.com/publications/mark-9_installation.htm (http://www.epi-eng.com/publications/mark-9_installation.htm)
IT IS ESSENTIAL that no Loctite or lubricant of any form find its way onto the flywheel flange of the crankshaft. Any excess Loctite on the bolt threads will bleed into the space between the flywheel and crankshaft. THEREFORE, use caution that no excess Loctite is applied to the bolts. If you have any question about how much is too much, experiment by applying some to one of the flywheel bolts and threading it into the supplied 7/16-20 test nut. No Loctite should bleed out of the threads after the nut is fully engaged on the threads (about 8 turns).


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Jeemars 31, 2009, 23:09:41 pm
Jeg ler først.. så kan alle le av meg etterpå  ;D


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Boblundapril 01, 2009, 07:39:35 am
Testet tre bolter i en gammel motor jeg har, og de knakk på litt over 70 kilo alle sammen. Dette må være mer solid enn folk tror.


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: SplitManapril 01, 2009, 09:04:27 am
Popcorn-tråd! Kult! En annen ting ang samme tema: Originalbolten har nålelager inni der gearkasseakslingen snurrer, Scat-bolten har bronseforing. Noen som a)har noen erfaring pluss minus med dette? b) finnes det aftermarket bolt med nålelager?


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: JTWEapril 01, 2009, 09:20:27 am
Testet tre bolter i en gammel motor jeg har, og de knakk på litt over 70 kilo alle sammen. Dette må være mer solid enn folk tror.

Bruddlast og flytlast er to forskjellige ting. Og ikke minst dynamiske faktorer spiller nok inn også.


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Boblundapril 01, 2009, 11:18:02 am
Testet tre bolter i en gammel motor jeg har, og de knakk på litt over 70 kilo alle sammen. Dette må være mer solid enn folk tror.

Bruddlast og flytlast er to forskjellige ting. Og ikke minst dynamiske faktorer spiller nok inn også.

Det har du nok helt rett i.


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Boblundapril 01, 2009, 11:22:50 am
Popcorn-tråd! Kult! En annen ting ang samme tema: Originalbolten har nålelager inni der gearkasseakslingen snurrer, Scat-bolten har bronseforing. Noen som a)har noen erfaring pluss minus med dette? b) finnes det aftermarket bolt med nålelager?

Det fins! Jeg har en gammel Bugpack bolt som har 1 7/8" sekskant og nålelager. Den er så stor at det nytter nesten ikke å få på verktøy pga. liten plass rundt.


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Jeeapril 01, 2009, 14:44:12 pm
Popcorn-tråd! Kult! En annen ting ang samme tema: Originalbolten har nålelager inni der gearkasseakslingen snurrer, Scat-bolten har bronseforing. Noen som a)har noen erfaring pluss minus med dette? b) finnes det aftermarket bolt med nålelager?

Scat bolten har nålelager som en orginalbolt... hvor har du sett dette?


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: | UMBINC |april 01, 2009, 23:24:29 pm
Jeg har skrudd svinghul på en drøss av motorer i ymse volum.. Min oppskrift er å vippe på en SCAT bolt å trekke til med en middels jessheim-vom.  Det er ut til å funke bra sammen med en dråpe låsing.

Den minimale filmen du får med låsing mellom veiv/svinghjul tror jeg har lite og si. Som nevnt tidligere så kjøper de fleste masseprodusert kinamat - smekker sammen, og tror det skal værra sånn! Mye av "high-pow" delene som blir solgt i dag de ikke bra. Men det er vi jo selv skyld i når vi ikke vil betale for det.

At ting er i balanse tror jeg er første pri.  Om du har ubalanse mellom 2 skrudde deler så vil det løsne læll om det blir brukt skikkelig.

I teoriens navn! Jeg har i hvertfall ikke mistet svinghjul..det vet jeg andre har gjort...

Øystein: scatboltene jeg har sett har nåler.

Gulph..


 



Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: svenoleapril 02, 2009, 11:11:03 am
Når vi mekket motor i gamle dager (60 tallet) var løsningen å stå på ei ca. 50 cm lang latmansarm. Flere av de motorene går fremdeles og løse svinghjul har ikke forekommet på disse, ei heller ikke andre svinghjulsproblemer.

Nå er det vel slik at denne metoden er avlegs som mye annet. Dyrt verktøy som moment nøkkel  var en lusksus som vi ikke kunne unne oss i gamle tider, momentnøkkelen satt mest i fingrene. Loctite hva var det, ikke oppfunnet tror jeg. Nødvendig var det også slipe ned ytterkanten på koppen, slik at den kom helt inn på mutteren med et godt grep.

I alle fall, dette er nevnt som en kurositet. Men jeg undres på om jeg står på latmannsarma i gjen. Jeg vet jo det funker, må bare huske alderstileggene + 12kg.


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: JTWEapril 02, 2009, 11:18:24 am
En interessant ting er jo hva loctite gjør med friksjonen. Står det noe i veiledningen til loctite om dette?

For 350Nm er jo oppgitt med en viss smøringstype og mengde (er vel vanlig motorolje som ble brukt som std?), fordi nettopp hva som er i mellom metallet påvirker friksjonen som igjen sier noe om hvor mye moment man må bruke for å få korrekt forspenning.

Og som alltid er det jo interessant: hvor mye påvirker det evt.




Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Gastonapril 02, 2009, 11:18:36 am
Offtopic, men hvordan i huleste får dere bolten av?
Skulle skifte oljesimmering bak svinghjulet i går, men fikk faen ikke av bolten.
Brukte 3 meter arm.


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Endre Dapril 02, 2009, 12:25:56 pm
Offtopic, men hvordan i huleste får dere bolten av?
Skulle skifte oljesimmering bak svinghjulet i går, men fikk faen ikke av bolten.
Brukte 3 meter arm.

Torque-master! Genialt verktøy  ;D

Som denne; http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D7036


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Gastonapril 02, 2009, 15:55:28 pm
Hmm, får bare henge i. Bruker ikke så mye penger på den saken der idag!


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: tezerapril 02, 2009, 17:41:42 pm
muttertrekker på kompressor bruker jeg for og få dem av!


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Hot Owlapril 02, 2009, 21:42:10 pm
En interessant ting er jo hva loctite gjør med friksjonen. Står det noe i veiledningen til loctite om dette?

For 350Nm er jo oppgitt med en viss smøringstype og mengde (er vel vanlig motorolje som ble brukt som std?), fordi nettopp hva som er i mellom metallet påvirker friksjonen som igjen sier noe om hvor mye moment man må bruke for å få korrekt forspenning.

Og som alltid er det jo interessant: hvor mye påvirker det evt.

Her kan du sjekke det:
http://www.henkel.no/cps/rde/xchg/henkel_non/hs.xsl/index.htm (http://www.henkel.no/cps/rde/xchg/henkel_non/hs.xsl/index.htm)


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Lynetapril 02, 2009, 22:29:06 pm
Tony China har nok 'fasiten' her:

"Det er jo friksjon mellom veiv og svinghjul som holder svinghjulet på plass, løsner svinghjulet må friksjonen økes. Det er det flere måter å gjøre det på, øke moment, øke annleggsflate og moment, minske annleggsflate med samme moment, da får man mere kraft per mm2 osv..."

Men det er riktigere å si strekk i bolten fremfor moment, dvs. forspenning av bolten. Høyere strekk i bolten gir større flatetrykk og dermed muligheten for å overføre mer kraft til drivverket. Hvor mye strekk man får i bolten etter tiltrekking med gitt moment avhenger av friksjonen. Problemet er at det er vanskelig å vite hvilken friksjon man faktisk har og dermed hvor god forbindelsen mellom veiv og svinghjul egentlig blir. Høyest mulig friksjon mellom veiv og svinghjul blir det med tørre, rene, plane flater. Med olje på gjengene og undersiden av bolthodet går mer av kraften fra tiltrekkingen over til strekk i bolten istedenfor friksjon i gjenger og bolthodets anleggsflate.


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: ThomasBapril 22, 2009, 22:33:06 pm
Flott infotråd!
Jeg må dra til denne bolten selv nå, men har jo selvfølgelig ikke noe momentnøkkel som går over 210nm! :(
Nå går jeg ing.utdanning, og der lærer vi jo slike ting! Litt innføring i Kraftmoment her nå:

Formelen gir oss M = F * a som igjen fører til a = M / F

M = tiltrekkingsmoment på bolt, her da f.eks 450nm
F = kraften (som igjen er massen til en person(feilaktig kalt vekt:P) * med tyngdekraften som er fast, 9.81m/s2)
a = lengden på armen

Jeg tar høyde for at min masse("vekt") er 90kg.

a = 450 / (90*9.81) = 0.5 meter

Om jeg da står på enden av en halvmeter lang latmannsarm så skal jeg i teorien få 450nm på bolten!

Dette er teori, hvordan vil dette fungere i praksis mon tro? Jeg synes det høres litt lite å bruke 0.5m latmannsarm??
Evnt kan disse formlene være rettesnorer til andre som heller ikke har momentnøkkel, som nesten går til månen, tilgjengelig i garasjen!  :D

Thomas


Tittel: Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt?
Skrevet av: Oddbjørnapril 23, 2009, 00:30:04 am
Offtopic, men hvordan i huleste får dere bolten av?
Skulle skifte oljesimmering bak svinghjulet i går, men fikk faen ikke av bolten.
Brukte 3 meter arm.

Torque-master! Genialt verktøy  ;D

Som denne; http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D7036

Lånte denne nettopp av trond og om jeg ikke husker feil så blir momentet ganget med 9. Jeg løsnet svinghjulet med en liten skiftenøkkel.
Momentnøkkel på igjen. NADA problem.

SWEET tool