VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Tistlo på mars 18, 2008, 19:35:32 pm



Tittel: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Tistlomars 18, 2008, 19:35:32 pm
Etter å ha brukt Würth Høg Glans - Svartmaling på boks, har eg oppdaga att den malingen ikkje duger!!!
Eg er ute etter tips om Skikkelig svartmaling med glans som eg kan bruka på sprøyta.

Eg har alltid trudd att Würth var kvalitet, men neidå. For etter att eg sandblåste alle pedal-delane, lakka eg dei med Würth Ruststopp Grunning, og den virker veldig bra! MEN når eg skal lakka med wurth svart maling, då går alt sjeis. For etter att eg har lakka minst 5 strøk, tåler malingen inenting, likavel.
Du kan jo bokstavlig talt skrapa vekk malingen med fingeren. Eg måtte lakka opp igjenn pedlane 2 gonger i løpet av monteringen, for når eg skulle slå inn diverse plugger i pedalane datt malingen av og avslørte den røude grunningen under.

Så det eg vil fram til er om nokon har nokon som helst malingstypar for allround arbeid på boblo, som de vil anbefala for meg.


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: .LPmars 18, 2008, 20:41:23 pm
Tillsatt herder/aktivator?

Sjekk om lakken din krever noe slikt.

Jeg har kjøpt en dupont-lakk + aktivator som jeg skal bruke i sprøyte på forskjemene mine (bare tempen kommer litt opp i garasjen)

.LP


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: -Marius-mars 18, 2008, 21:05:27 pm
Du fikk vel noen tips om dette for en stund tilbake... Tror ikke du skal ta produktene for dette:)


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Tistlomars 18, 2008, 21:31:49 pm
Eg har rekna ut att det er svart-lakken som ikkje tåler grunning, så eg har gått til innkjøp av 3 nye typer grunning-på-boks.

Men som sagt, så vil eg gå over til sprøyte maling og vil veta om folk veit om nokon typar som er bra..


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: -Marius-mars 18, 2008, 22:36:27 pm
Det beste er jo og gjøre dette skikkelig. Det høres ut som det er det du er på vei til og gjøre. Men da bør du ha vekk det 1-k grunninga du har holdt på med. Du bør ikke blande spray lakk med 2k lakk. Men først av allt, du sparer ganske mye jobb vis du begynner og følge noen av rådene som blir gitt:) Jag sa til deg at den grunningen ikke bør overlakkeres. sandblås det eller bruk malingsfjærner, bare få det vekk vis du skal bruke 2k. 2k lakk sitter jo også mye bedre, det er også mere slitesterkt!



Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Tistlomars 18, 2008, 23:18:09 pm
Er vist litt amatør på dette feltet;
2-komponent-lakk, vil det sei lakk tilsett herder?

Og, eg har ikkje tenkt å fjerne noko grunning for eg vart nett ferdig med pedalane i kveld, og vel, det får duga. Sjøl om det ikkje er 100%

Så eg skal då oppgradera meg frå 1til 2komponent-lakk og grunning, men eg har endå ikkje fått nokon tips om anbefalingar, kor eg får tak i sånt og til ka pris...


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: -Marius-mars 19, 2008, 07:59:15 am
2k-lakk er tilsatt herder ja:) Dette er jo egentlig ikke dyrere, men du må jo ha ei god sprøyte. Denne må jo renses godt etter bruk. Det er litt mere jobb og bruke 2k lakk og sprøyte. Hvor man får kjøpt dette i ditt område vet jeg ikke. Ta en titt på gulesider:) Kjøp deg ei sprøyte hos biltema så kan du starte trening. Det er litt vanskelig, men jeg er sikker på at du får det til:)


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Tistlomars 19, 2008, 09:29:22 am
Har allerede ei "lav-budsjett"-sprøyta. Manglar berre maling. Men ka er det de renser sprøyto med då? whitesprite?


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 19, 2008, 10:29:38 am
vanligvis  er det 2k acryl baserte produkter som blir brukt og de vasker man med "vasketynner"
det vet de som selger deg lakken.



Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: wide5mars 19, 2008, 10:44:05 am
cellulosetynner/vasketynner kjøpes billigst hos malesjappa. Kjøpte 5 liter på star maling. Kosta next to ingenting. ;)
Petter'n.


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Tistlomars 19, 2008, 10:47:27 am
Hmm, virka som eg kun treng å ta meg ein tur på malasjappo :)


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: 1303SSmars 19, 2008, 13:15:21 pm
har brukt hammerite sort glatt på spray med godt resultat.Detta her får du på voss ;D


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: cabenmars 19, 2008, 14:27:46 pm
Et lite råd fra en billakkerer,kjøp Glasurit serie18 lakk så får du noe som tåler det meste ;)


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Tistlomars 19, 2008, 17:45:29 pm
Kor får eg kjøpt Glasurit då??


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: cabenmars 19, 2008, 18:09:16 pm
Du må til noen som selger billakk ev.et lakkverksted,spørs hvor du bor


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Tistlomars 19, 2008, 18:15:19 pm
Det er vel ikkje mangen forhandlarar av bil-lakk her på Voss, men eg veit om eit par lakk/karosseri-verkstader


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: cabenmars 19, 2008, 18:40:52 pm
Du kan jo ta en prat med disse og få hjelp,selv har jeg brukt Sikkens BT lakk som er beregnet på lastebiler og lasteblrammer,lakkerte ei bunnplate med den lakken,den er like fin under etter mange års bruk.Serie18 lakken er også meeeget slitesterk,bruker kun denne på lakk av veteranbiler.Den er lett å legge,flyter fint og får en glassklar overflate. ::)


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Tistlomars 19, 2008, 18:57:14 pm
Høyrest bra ut :)


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Roy Grellandmars 19, 2008, 19:08:42 pm
selv har jeg brukt benga-lakk på en del detaljer, inkl bunnplata, og det funker bra. kan sprøytes men flyter fint ut med pensel også. dne er 1-k, men blir veldig hard. Finnes i normale bygge/malings-sjapper, og kan blandes i alle farger. Bruker syregrunning og 2-k epoxy-grunning. den lokale malings-sjappa har ppg sine bilprodukter på hylla.


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Tistlomars 19, 2008, 20:10:15 pm
Eit nytt spørsmål dukkar opp i hovudet/hode mitt; Ka er greio med syregrunning? høyrest ut som eit sånt etsande syrebad -opplegg.

Oi, dar dukka da jammen meg opp eit nytt spørsmål, ja; I ka rekkefølgje skal eg bruka alle desse forskjellige malingane??

Min teori:
1. Sandblås/puss ned/slip/rens, der det skal lakkast.
2. Syregrunning
3. Epoxy-grunning
4. Filler(?)
5. Dekkfarge

Er litt i tvil på om eg skal ha alle desse sortane, men det veit vel nokon av dekan


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 20, 2008, 00:32:39 am

Ja du kan bruke den rekkefølgen
Skal du bare lakke deler som f.eks pedalsett etc. trenger du strengt tatt ikke filler.
ett tynt strøk kan du bruke , da det som regel er lettere å få "dekket" en filler grunning enn en f.eks Rødbrun grunning.

du kan også droppe syregrunning hvis du bruker 2k epoxy.

Smådeler:

1. Sandblås/puss ned/slip/rens, der det skal lakkast.
2. Epoxy-grunning
3. (Filler , kan droppes)
4. Dekkfarge


Kaross:

1. Sandblås/puss ned/slip/rens, der det skal lakkast.
2. Epoxy-grunning
3. Sparkel
4. Filler
5. Dekkfarge


Da er du på god vei !!!


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Tistlomars 20, 2008, 00:39:04 am
Tuuusen takk, akkurat ei sånn lista eg treng. ;D Ska berre få kommt meg te butikkjen no, så ordna da seg :)


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Pål Amars 20, 2008, 09:02:47 am
Skal ikke sparkel legges rett på stålet? Jeg mener å ha sett at man gjør følgende:

1. Sparkel
2. Etsgrunning
3. Filler
4. Sealer eller epoxy primer
5. Dekkfarge


Poenget med pkt 4 er å forsegle det hele før lakk legges på...

Jeg er ikke sikker på dette så jeg kan ta feil...


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Gastonmars 20, 2008, 09:20:34 am
Uten å hijacke tråden til tistlo vil jeg benytte anledningen til å stille et spørsmål.
Det finnes fantastisk mange sparkeltyper. Har skjønt at Würth lager en fin en,
men finner ikke ut hvor jeg skal få tak i det her i Osloområdet. Og hvilken
Würth modell er mest pro?


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: -Marius-mars 20, 2008, 09:36:53 am
Gaston, du kan dra på Økern, Lørenveien 68 0580 Oslo. den meste brukte er vel GTZ-sparkel. Denne hefter på det meste. Også blakt stål, sink og fortinnede flater. Art nr på denne er 1993 111 70 og koster 270,- med moms på kundenr: 81575, vw4you.


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Gastonmars 20, 2008, 10:02:03 am
Gaston, du kan dra på Økern, Lørenveien 68 0580 Oslo. den meste brukte er vel GTZ-sparkel. Denne hefter på det meste. Også blakt stål, sink og fortinnede flater. Art nr på denne er 1993 111 70 og koster 270,- med moms på kundenr: 81575, vw4you.
Takk skal du ha! Da blir det tur dit i dag da kanskje.  :-*


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Pål Amars 20, 2008, 11:01:06 am
Skjærtorsdag er vel ikke dagen å kjøpe sparkel på... ::)


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: BTmars 20, 2008, 11:02:22 am
Ta med en god dirk og ei finnlandshette da Emil ;)


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Tistlomars 20, 2008, 11:05:04 am
1. Sandblås/puss ned/slip/rens, der det skal lakkast.
2. Epoxy-grunning
3. Sparkel
4. Filler
5. Dekkfarge

1. Sparkel
2. Etsgrunning
3. Filler
4. Sealer eller epoxy primer
5. Dekkfarge


No har eg plutselig to lister ??? Kve av dei er rett???


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Gastonmars 20, 2008, 11:20:52 am
Tar med vinkelslipern, lettere enn dirken.

Er ikke så greit å vite hvor i uka man er når man ikke lenger går på skole og
jobber på arbeidsplass som er åpen 363 dager i året! Hehe




Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 20, 2008, 11:31:46 am
i følge lakkprodusent spies hecker for å oppnnå best mulig beskyttelse mot rust så anbefaler de 2k grunning UNDER sparkel.
MEN det er flere veier til ROM..dette er i allefall èn som fungerer.
Men sparkel sitter like godt på bart metal(hvis ikke litt bedre)
Metoden skal visstnok være bedre for rustdannelser da det sies att det ruster lettere da sparkel er porøst og holde lengre på fuktigheten som trenger inn.
Litt av poenget er att lakk ikke er helt tett.
Han fra spies hecker har sagt dette:

MEN det du skal være OBS på er att eboxy grunning blir veldig blank og må pusses/mattes litt ned før videre påføring av produkter.

TYYYNT lag med syre
(http://tangen.nu/linked/dsc02672.jpg)

Så 2k grunning ( her rødbrun)


(http://tangen.nu/linked/dsc02673.jpg)



så sparkel :


(http://tangen.nu/linked/dsc02675.jpg)



Så fyller/slipegrunning:


(http://tangen.nu/linked/dsc02680.jpg)


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Tistlomars 20, 2008, 11:35:55 am
Så eg kan sparkla oppå epoxy vist eg sliper/matter den ned litt??


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 20, 2008, 11:37:37 am
ja


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Tistlomars 20, 2008, 11:41:38 am
Då har eg da under kontroll igjen, takka :)


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: -Marius-mars 20, 2008, 11:55:14 am
Det er rett begge deler. Jeg har alltid sparklet rett på stål, filler, grunning/sealer og farge og evt klarlakk

1. Sandblås/puss ned/slip/rens, der det skal lakkast.
2. Epoxy-grunning
3. Sparkel
4. Filler
5. Dekkfarge

1. Sparkel
2. Etsgrunning
3. Filler
4. Sealer eller epoxy primer
5. Dekkfarge


No har eg plutselig to lister ??? Kve av dei er rett???


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 20, 2008, 12:01:31 pm
syregrunning/etch primer/etsgrunning  har vel liten hensikt oppå sparkel

Sealer/våt-i-vått grunning er vanligst å bruke som regel hvis man  får gjennomslipinger i fyller/slipegrunningen. eller sliper med litt grovere papir da den "holder igjen" over gjennomslipinger og fyller litt.
Men f.eks vannsliper man fyller/slipegrunning fiint nok trenger man det ikke.


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Gastonmars 20, 2008, 12:59:17 pm
Herlig med en så klar og fin oppskrift på grunnarbeide ,Knasten. Pleier å være så mye info og muligheter at jeg faller ut!




Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Pål Amars 20, 2008, 14:10:52 pm
Et annet spørsmål - det er åpenbart viktig med riktig temperatur når man spruter lakk mv. Men er det like viktig når man sparkler?


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 20, 2008, 14:20:08 pm
sparkelen tørker en del kjappere i +25 enn i +10.
Personlig liker jeg å ha litt tid på meg ved påføring.. så da liker jeg litt kjøligere temp.
men den tørker jo uansett


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: -Marius-mars 20, 2008, 14:46:05 pm
Skal jo helst ikke vannslipe filler eller sparkel. Dette "suger" jo vann ganske godt. Har jeg lært:)


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 20, 2008, 14:50:12 pm
Skal jo helst ikke vannslipe filler eller sparkel. Dette "suger" jo vann ganske godt. Har jeg lært:)

folk lærer foskjellige ting  ;) . men å vannslipe fyller blir gjort daglig på lakkverksteder.


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: cabenmars 20, 2008, 20:24:36 pm
Våtsliping er fyfy,selv tørrsliper jeg alt jeg lakkerer.Har hatt nok rustreklamasjoner etter våtsliping som ble gjort før.


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Sonicmars 20, 2008, 20:46:24 pm
Sparkel rett på stål ser jeg mange gjør , tror dette er fy fy ..
Bruker 2 K rustprimer etter sandblåsing. deretter sparkel..

Har du sett lakk som sprekker m/rust under , i de fleste tilfeller
er da sparkel lagt rett på ubeskyttet stål !!
Mvh


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Tistlomars 20, 2008, 21:16:34 pm
Ja da må no vera mykkje tryggare å ha grunning før sparkelen


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 23, 2008, 19:42:55 pm
Derfor grunning på bart stål FØR sparkel  ;) 


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Eidemars 23, 2008, 19:46:16 pm
trur du får det meste du treng her  http://www.lakkspesialisten.no/

Trur dei er flinke med rådgiving her oxo.viss du kjenner ein som driv med slikt kan det være ein fordel å kjøpe gjennom han slik att du kan få det til inn pris.er ganske dyre saker når skal ta ein heil bil inni,utvendig,alt++++


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Tistlomars 28, 2008, 19:36:00 pm
Har handla meg maling i dag 8)
Før eg kom opp på BSSV(Bilskadesenteret Voss), hadde eg tenkt meg ein pris på rundt 1000kr, Men etter kvart fekk eg den hyggelige prisen: 2012kr :o :(

Dette var for:
-0,8 Liter Standox Epoxy Primer
-0,4 liter Herdar til primer
-1 Liter Svart Standox maling
-0,5 Liter herdar til maling
-1 Liter Vasketynner

Så spørsmålet er: Er dette eit godt kjøp eller har eg drete på leggen?

Han eg kjøpte det av sa dette var det beste markedet kunne tilby og den epoxy primeren var den einaste typen Mercedes godkjente til reparasjon(etter kollisjon) Dette var sånnt dei sjølv brukte på verkstaden og i lakkboksen.

Ein ting er i vert fall sikkert; Vert ikkje mykje sløsing!!

Ja, og so var det vist meir eg lurte på:
På baksida av epoxy-boksen står det ein del ting eg ikkje heilt skjønner kva betyr og tenkte kansje nokon andre her gjør;

Complaint - 1,4-1,5 mm, 2,0-2,5 bar, 2-3 = 60-90 (um?) 
HVLP - 1,5-1,6 mm, 0,7 bar, 2-3=60-90(um?)

Ka i all verden betyr det?? ps: Det er bilde av ei malasprøyte over desse to faktarutene(?)

Og så står det att ved 60-65grader er det 30min tørking mens ved 18-22grader er det 16timar! -Er dette pr. Lag?? I såfall vil det ta mangen dager før lakken er ferdig.


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: -Marius-mars 28, 2008, 21:55:00 pm
Du har nok ikke gjort noe dårlig kjøp:) Men jeg ville trent noe før jeg prøvde meg med dette. Her har du et forsøk:) Og ut fra spørsmålene dine tør jeg tippe at du ikke har tatt i ei lakksprøyte før. For dette er basis ting som går på trykk, dyse, viskositet, blandingsforhold og tørketid. Nå er jo jeg generelt negativ til det meste:). Men mitt råd er som sakt at du legger den lakken på vent, kjøp noe billig bengalakk og tren. Lær deg sprøyte bilde, overlapp osv Bare bli litt kjent med sprøyta. Vis du ikke kjenner sprøyta spiller det ikke noe rolle hvilke lakk du har. Resultate blir sjeldent bra. Dette er min erfaring, sikkert 100 stk som skal kjefte på meg igjen, men dette tror jeg er virkeligheten.

Det var lite lakk vis du skal ha det på en hel bil, hobby folk pleier å bruke litt mere enn proffe.


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Tistlomars 28, 2008, 22:24:19 pm
Detta skulle då vera eit midlertidig kjøp men med den prisen må eg nok kjøpa noko billigare og øva på...Og ja, eg har aldri tatt i ei sprøyta før...Men eg har heller aldri klart å se for meg att det er så forbaska vanskelig å sprøyta..er vel berre å legga på i tynne strøk...men kva med lag..Kor mangen bør eg bruka med epoxy-primer på f.eks. Bunnplata?


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Tistlomars 28, 2008, 22:33:43 pm
Kan jo og legga til att det står "For professional use only" på alle boksane, nett for å setta prikken øve i'en.


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Tistlomars 28, 2008, 22:57:57 pm
Sidan eg ikkje har so mykkje å gjera på i kveld. Har min fantastiske hjerne kokt opp ein primitiv sprøyte-øvelse, som eg ikkje veit om er så smart... VATN! Er det lurt å bruke vatn i ei sprøyta som er beregna for kjemikalier? og spraye på papp osv. Ps: Sprøyta har aldri vore brukt før..


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: HaraldLmars 28, 2008, 23:15:45 pm
For å lære deg å sprøyte, se disse videoene:
http://www.sata.com/Media/index.jsp

Hvis du har vann i sprøyta, hvordan skal du se resultatet? Hva med å blande i litt god gammeldags solbærsaft?  :P Nei ikke ha vann i sprøyta du. Hva med å f.eks. ta noen rester husmaling og tynne det med white spirit, til det får cirka samme konsistens som det du øver deg opp til å lakke.


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Tistlomars 28, 2008, 23:23:01 pm
Resta-maling er i vert fall ikkje noko problem å oppdriva her i gården :D


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Tistlomars 29, 2008, 00:00:47 am
Såg dei Sata Filmane. Sjøl om eg har tysk på skulen er han ikkje so veldig god, men eg fekk med meg noko. Men filmane får da jo til å virka so enkelt, men det er det vel ikkje? Og det var jammen meg ei kraftig reingjering etter bruk, må eg sei.

Ser jo og STOORE forskjella på utstyret. Dei bruker høgteknologiske og digitale malasprøyter, mens eg har ei u-teknisk sugemata billig-sprøyta.

Eit spml: Kva er forskjellen på HVLP Og RR


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Bj?rnapril 05, 2008, 17:13:06 pm
Det ser drit enkelt ut å lakkere når du ser proffer gjør det, men jeg prøvde, og det var vanskeligere enn man skulle tro!

Det er den kombinasjonen med å ikke legge på for lite, og ikke legge på for mye.

Også er det en del forskjell å lakkere oppå org lakk og grunning.. prøvde på et ekstra motorlokk (pussa, men ikke grunna), og den fløt mye mere ut, enn bilen som var grunna!



Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: HaraldLapril 05, 2008, 17:42:56 pm
Også er det en del forskjell å lakkere oppå org lakk og grunning.. prøvde på et ekstra motorlokk (pussa, men ikke grunna), og den fløt mye mere ut, enn bilen som var grunna!

Hadde du samme lakktype, blandeforhold og romtemperatur..?


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: wide5april 05, 2008, 18:15:43 pm
Det er best å ha grunning under sparkel. men da må det være tokomponent epoxygrunning som tåler sparkelen.
Se på bilbyggerprogram på tv også. Så fort noe er slipt, legges det på epoxygrunning for å hindre at det ruster igjen. Gjorde dette nylig med mitt prosjekt, og det gikk veldig bra. :)
Lykke til.
petter'n.


Tittel: Sv: Lakk-Hjelp
Skrevet av: Tistloapril 05, 2008, 20:13:32 pm
Som kjent frå American Hotrod på Discovery (i kveld kl. 22.) Så er det fyrst sandblåsing og deretter rett inn til epoxygrunning     -     so begynner metallarbeidet ;)

Han eg kjøpte malingen hjå, sa att det var berre til å sparkle oppå den :) Det gjor dei alltid på bilskadeverkstedet der, så då må eg og kunna gjøra da :=)